Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-12-26, 02:04   #16
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 1 638
Jag tycker polisanmälan är lite att ta i. Känner du dig allvarligt hotad av honom eller? Finns risk att du blir vräkt? Om inte så ska inte en rättsprocess som kan kosta skattebetalarna flera hundra tusen kronor inledas. Det är som mest ringa misshandel och det som händer är att han får betala in typ 500kr som du kanske får del av plus att han får en sån där tidsfrist på typ två år då han helst inte ska begå fler våldsbrott.

Har du svårt att föra din egen talan eller? Jag har inga problem med sånt men jag vet många som har det och hur det gör att de trippar runt alla potentiella konflikter likt katten runt het gröt. Ta tag i det istället, snacka med din granne. Ta det till honom så att han får reagera, planera vad du skall säga innan.

Du kan säga saker som:
...Jag vet att det kan vara störande att höra grannarna men jag gick in i dammsugaren och det har hänt en gång. Det är vad jag vet inte brottsligt men när du tar tag i min näsa och vrider så är det ringa misshandel...
...Vi kanske kan hantera det här som vuxna eller ska vi göra rättssak av det, är det det du tycker?...
...Jag försöker vara en god granne och du får ha överseende med om min existens ger upphov till vissa ljud, du kan antingen köpa ett hus eller så kan du anpassa dig. Det jag inte uppskattar är att bli inträngd i ett hörn varenda gång vi möts i trappuppgången och att bli hotfullt bemött av dig i min dörröppning. Det hoppas jag att du kan förstå...
...var du full eller? Du bemötte mig på ett ganska hotfullt sätt och jag tänker om det är förklaringen så kanske du får se över ditt drickande. Om inte så har du kanske andra bekymmer och då hoppas jag innerligt både för min egen och framförallt för din skull att du tar tag i dem. I vilket fall tänker jag mig att en ursäkt vore på sin plats...

Kolla hans reaktion när du säger att han har problem och du kräver honom på en ursäkt, det blir störtskönt. Det bästa är att vara lugn och tala till honom på ett sätt som inte är uppenbart nedlåtande, bättre att låta orden än ordalaget göra jobbet!

Senast redigerad av Gerdler den 2016-12-26 klockan 02:05.
Gerdler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-26, 05:24   #17
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
filma nästa gång han knackar på.
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-26, 08:31   #18
billmaier
Registered User
 
billmaiers avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Finland
Inlägg: 1 912
Nita honom nästa gång han ringer på, så lär du få vara i fred i fortsättningen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Relativ styrka är för svaga personer.
Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Inte länge sen du såg ut som en blygtandpetare och nu är du snart markkung i SFI!
billmaier är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-26, 09:03   #19
tumme
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 349
Psykfall kan man sällan prata och lösa problemet med. Fortsätt som ni gör nu, gå ner och spöa honom eller polisanmäl. Det är väl dom tre valen du har.
tumme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-17, 09:00   #20
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Tänkte att det kunde vara kul med en liten uppföljning på den här historien.

Grannen under mig och jag sågs inte på kanske 7-10 dagar efter händelsen. Sen sprang vi på varandra i trapphuset. Jag valde den diplomatiska vägen och sa ungefär att jag inte hade något som helst intresse av att bråka och vara ovän med honom eller någon annan granne och att jag gärna ville att vi skulle dra ett streck över hela historien. Han höll med, för att i nästa andetag börja anklaga mig för att ha varit drogpåverkad den aktuella kvällen. Jag hade precis kommit hem från ett julfirande med min familj och var visserligen lite full, men jag har inte som vana att dra linor när jag firar jul (eller annars heller för den delen). Jag tog det till en början lugnt men efter att han hade anklagat mig för att ha varit drogpåverkad (påtänd som han kallade det) 4-5 gånger fick jag nog och röt till och frågade om han var helt socialt inkompetent och bränd i skallen. Det höll på att eskalera igen innan jag lyckades behärska mig och svälja min stolthet. Det slutade med att vi "bad om ursäkt" till varandra (mindre från hans sida). Jag fattade att det inte är någon idé att tjafsa med sådana som han och svalde helt enkelt all stolthet, även om det tog emot.

Men sedan kvällen med konfrontationen har han inte klagat mer på mig i alla fall (tror han blev lite rädd för mig då jag är stor och han är en räka), och jag är generellt sett en tyst granne då jag vet hur jobbigt det är att bo under högljudda sådana.

Han är generellt lite muppig då han tycker att han är kung i huset (liten förening) men inga mer problem i alla fall.

Senast redigerad av KoloKille den 2019-10-17 klockan 09:01.
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-17, 09:38   #21
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
Tänkte att det kunde vara kul med en liten uppföljning på den här historien.

Grannen under mig och jag sågs inte på kanske 7-10 dagar efter händelsen. Sen sprang vi på varandra i trapphuset. Jag valde den diplomatiska vägen och sa ungefär att jag inte hade något som helst intresse av att bråka och vara ovän med honom eller någon annan granne och att jag gärna ville att vi skulle dra ett streck över hela historien. Han höll med, för att i nästa andetag börja anklaga mig för att ha varit drogpåverkad den aktuella kvällen. Jag hade precis kommit hem från ett julfirande med min familj och var visserligen lite full, men jag har inte som vana att dra linor när jag firar jul (eller annars heller för den delen). Jag tog det till en början lugnt men efter att han hade anklagat mig för att ha varit drogpåverkad (påtänd som han kallade det) 4-5 gånger fick jag nog och röt till och frågade om han var helt socialt inkompetent och bränd i skallen. Det höll på att eskalera igen innan jag lyckades behärska mig och svälja min stolthet. Det slutade med att vi "bad om ursäkt" till varandra (mindre från hans sida). Jag fattade att det inte är någon idé att tjafsa med sådana som han och svalde helt enkelt all stolthet, även om det tog emot.

Men sedan kvällen med konfrontationen har han inte klagat mer på mig i alla fall (tror han blev lite rädd för mig då jag är stor och han är en räka), och jag är generellt sett en tyst granne då jag vet hur jobbigt det är att bo under högljudda sådana.

Han är generellt lite muppig då han tycker att han är kung i huset (liten förening) men inga mer problem i alla fall.
Jag tycker du är en mes. En riktig man hade knackat på hos honom idag, flera år senare, och krävt vedergällning på det mest maskulina sätt möjligt. Idag fnissar han säkert bakom din rygg varje gång han ser dig i trappuppgången, "Fniss fniss, där är den där tjommen som lika gärna kunde jobbat som dörrmatta". Akta så han inte blir din frus pojkvän till slut... men det kanske hade betraktats som acceptabelt av dig?

Muppar ska sättas på plats - var en alfa!
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-17, 09:45   #22
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Jobbigt med sånt, kan inte säga att allt löses om du bor i hus heller, du har grannar där med och att bli osams om häckar, träd etc etc är inte speciellt ovanligt.

Din granne verkar minst sagt lite instabil, undrar vad det är han hör kl 3 på natten egentligen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-17, 20:09   #23
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Jag gillar din granne.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-17, 21:50   #24
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Jag gillar din granne.
Du gillar honom för att han inte är din granne, och du aldrig behöver bemöta honom någonsin.

Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-17, 22:06   #25
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Du gillar honom för att han inte är din granne, och du aldrig behöver bemöta honom någonsin.

Jag gillar min granne. Jag fick en burk blåbärssylt häromveckan! Nam nam.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-18, 00:10   #26
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Lär känna din granne. Bjud hem honom på fika, eller du kommer med en kasse öl och ringer på.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-18, 03:06   #27
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Ge han ett par öronproppar/hörselskydd i julklapp/födelsedagspresent/namnsdagsgratulation!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-18, 07:28   #28
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Jag tycker du är en mes. En riktig man hade knackat på hos honom idag, flera år senare, och krävt vedergällning på det mest maskulina sätt möjligt. Idag fnissar han säkert bakom din rygg varje gång han ser dig i trappuppgången, "Fniss fniss, där är den där tjommen som lika gärna kunde jobbat som dörrmatta". Akta så han inte blir din frus pojkvän till slut... men det kanske hade betraktats som acceptabelt av dig?

Muppar ska sättas på plats - var en alfa!
+1 på den. Kanske inte kul att höra, men det verkar vara den tråkiga sanningen. Det känns inte hälsosamt att gå igenom livet med en sådan här "jag låter vem som helst köra över mig attityd".
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-18, 07:38   #29
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Vadå ”riktig mes”? Han sa ju ifrån till grannen, knuffade undan honom i första inlägget och röt ifrån i andra.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-18, 07:54   #30
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Man kan ju inte såna på allvar. Finns så mycket konstigt folk och dessutom har väl andra lagt märke till att det slår tomt i skallen på honom. Antingen skiter man fullständigt eller så gör man klart att nu håller du käften
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)