Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-10-16, 14:55   #6151
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Alright, tack för svaren alla
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-16, 15:30   #6152
Hirvis
My warm-up>your 1RM
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 564
Kastar ur mig en noobfråga och hoppas att någon med koll kan komma med input. Jag är inte en klocknörd, men har alltid velat äga en lite finare klocka. Hade en Breitling Crosswind i min ungdom, men växte ifrån den eller vad man nu säger och sålde den efter något år. Nu har jag som av en slump blivit erbjuden att köpa en Breitling Navitimer. Problemet är att den saknar cert. Jag är säker på att den är äkta och två av mina polare som själv äger Breitlings har kollat på den och är också övertygade om att den är äkta. Säljaren går även med på att få den bedömd av en AD om det behövs. Den är lite mer sliten än jag hade hoppats, men inga skador eller sådant. Bättre begagnad skulle man kanske kunna säga. Årsmodell 2016. Sannolikt använd dagligen.

Mitt dilemma är att säljaren vill att jag ska lägga ett bud. Jag vet att jag kommer att få den "billigt", men känner mig osäker på exakt hur mycket avsaknaden av cert betyder. Förr eller senare kommer ju jag att sälja klockan och jag utgår ifrån att många klocknördar ryggar tillbaka när det inte finns cert. Klockans nypris är c:a 65-70k, lite beroende på var man kollar, det skiljer en hel del mellan AD och gråhandlare. När jag kollar runt på Chrono24 så verkar det finnas flera av den modellen runt 35-40k. Så den magiska frågan, vad skulle vara ett bra pris för mig att köpa klockan för? Eller är det så illa att jag helt enkelt ska avstå oavsett pris eftersom det saknas cert?
Hirvis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-16, 16:56   #6153
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvis Visa inlägg
Kastar ur mig en noobfråga och hoppas att någon med koll kan komma med input. Jag är inte en klocknörd, men har alltid velat äga en lite finare klocka. Hade en Breitling Crosswind i min ungdom, men växte ifrån den eller vad man nu säger och sålde den efter något år. Nu har jag som av en slump blivit erbjuden att köpa en Breitling Navitimer. Problemet är att den saknar cert. Jag är säker på att den är äkta och två av mina polare som själv äger Breitlings har kollat på den och är också övertygade om att den är äkta. Säljaren går även med på att få den bedömd av en AD om det behövs. Den är lite mer sliten än jag hade hoppats, men inga skador eller sådant. Bättre begagnad skulle man kanske kunna säga. Årsmodell 2016. Sannolikt använd dagligen.

Mitt dilemma är att säljaren vill att jag ska lägga ett bud. Jag vet att jag kommer att få den "billigt", men känner mig osäker på exakt hur mycket avsaknaden av cert betyder. Förr eller senare kommer ju jag att sälja klockan och jag utgår ifrån att många klocknördar ryggar tillbaka när det inte finns cert. Klockans nypris är c:a 65-70k, lite beroende på var man kollar, det skiljer en hel del mellan AD och gråhandlare. När jag kollar runt på Chrono24 så verkar det finnas flera av den modellen runt 35-40k. Så den magiska frågan, vad skulle vara ett bra pris för mig att köpa klockan för? Eller är det så illa att jag helt enkelt ska avstå oavsett pris eftersom det saknas cert?
Folk köper och säljer utan cert hela tiden.

Visst är det så att vissa vill ha cert med på en såpass ny klocka men tillslut inser man att åldern gör att saker försvinner.

Kolla Klocksnack för vad en sådan har gått för där. Chrono24 är i regel dyrt, mycket pga den svenska kronan. Jag hade sagt 10% under Chrono24 som en guidning idag. Men visst, de billigaste där är i närheten av vissa svenska priser
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-16, 19:16   #6154
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Cert & boxar kan vara bra för vidareförsäljningen. Men ett äkthetsintyg kan ju AD'n säkert ordna.

Om säljaren inte är en nära vän hade jag skambudat...
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-17, 19:17   #6155
Hirvis
My warm-up>your 1RM
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 564
Tack för input. Alltså det är inte bra för någon med min personlighet att få intresse för klockor. Har en förmåga att både snöa in på och inte minst spendera kraftigt på saker jag blir intresserad av. Detta kan mycket väl dra iväg för nu inser jag att jag börjar kolla på allt dyrare och dyrare klockor. Fast en sak har jag lite svårt att förstå. Det verkar finnas en hel del personer, eller åtminstone är det inte helt ovanligt, som köper väldigt dyra klockor och av rädsla(?) för att klockan ska få märken inte använder den utan bara har den i tryggt förvar i ett bankfack eller liknande. Alltså jag kan ju förstå om det skulle vara guldtackor eller oslipade diamanter eller whatever, men en klocka? Alltså enstaka individer finns det ju alltid som kan tänkas ha värdefulla saker inlåsta av övertygelse att värdet kommer att öka avsevärt, men jag har stött på detta fenomen ett antal tillfällen redan nu och då är jag ju inte ens insatt i klockvärlden. När jag ägde min Breitling så använde jag den regelbundet. Visst, inte på gymmet eller i skogen, men jävlar i mig alltid när jag gick ut på restaurang eller vid sociala sammanhang. Då var det förvisso ingen superdyr klocka, men ändå.
Hirvis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-17, 19:43   #6156
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Ja jävlar. Min "dyra" klocka kostade typ 14k, vilket för mig vid tiden av inköpet i princip var en hel månadslön, sparade i ca 3 år för köpet. Men som nämndes kan det ju vara bara servicekostnad på en dyr-dyr klocka
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2019-10-17 klockan 19:44.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-18, 12:43   #6157
chidde
Projektledare
 
chiddes avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: London
Inlägg: 1 352
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvis Visa inlägg
Kastar ur mig en noobfråga och hoppas att någon med koll kan komma med input.
Vilken modell tittar du pa?

Jag hade letat upp den billigaste Navitimer'n pa natet (e.g. Chrono24) som inkluderar box och certifikat, mitt bud kommer att hamna pa listpris minus 10-15% och ytterligare 10% ovanpa det for att objektet saknar papper

Det ma vara ett skambud, men vart att tillagga ar att jag ar villig att betala mer om klockan var i battre skick och/eller hade tillhorande dokument i original

Exempel
Breitling Navitimer World (A24322)
Listpris: £2,914 (SEK 36,500 - inkl box och certifikat) fran Chrono24
Nypris RRP: £5,090 (SEK 63,800)

Chidde's bud med dokument: ca £2,600 (SEK 32,500)
Chidde's bud utan dokument: £2,300-£2,400 (SEK 28,800-30,000)


Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
1. Priset
2. Vardefull pryl att bara
3. Dyr service
1. Sjalv hade jag kort pa samma taktik som den okopta vigselringen, vilket ar 3 ggr manadslonen (enligt svenska matt matt)
2. Samma som Corvette'n du agde, antar att den kordes sa ofta sa mojligt?
3. 10% av klockans varde ar rimligt och till skillnad fran en bil behover den inte servas arligen

Akerhage har en poang dar, kostnaden svider inte lika mycket om man tanker efter hur manga ar man har haft klockan. Rekommendationen ar ju 5 ars intervaller beroende pa klocka, men man behover ju inte serva forrans den borjar tappa punktualitet

En klocka man har pa sig varje dag ar likamed en ryggsack man har med sig fylld med minnen, historier och upplevelser man har haft.

Varje gang jag bar min GMTII blir jag pamind om
1. Hur lange jag fick spara for att fa ihop till min forsta klocka
2. Hur hart jag fick jobba
3. Alla resor, stunder och upplevelser jag har varit med om de senaste 10 aren (bra stunder, men aven mindre bra)
4. Hur hart jag maste fortsatta jobba for att uppna nya mal och destinationer
5. Alla nyfikna blickar och konversationer man har startat for att folk (las: noobs) tror att det ar en Submariner

Vad jag forsoker saga ar att man inte bar en klocka for att halla reda pa tiden, for det har man mobiltelefonen till som gor det alldeles utmarkt. Man bar en klocka for att halla reda pa allt jag namnde ovan sa att man kan fortsatta fokusera pa livet, familj, vanner och allt annat omkring som ar viktigt. Lamnar man klockan hemma i byran glommer man bort varfor man maste svettas pa gymmet, ungefar sa funkar det har hos mig
__________________
chidde.blogg.se

Projekt: Hästsvans
Läs om mig och Titta på mig
chidde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-18, 14:09   #6158
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
En Empirio Armani AR1733 som jag fick av brorsan när jag fyllde 30.

Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-20, 19:16   #6159
Hirvis
My warm-up>your 1RM
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 564
Citat:
Ursprungligen postat av chidde Visa inlägg
Vilken modell tittar du pa?

Jag hade letat upp den billigaste Navitimer'n pa natet (e.g. Chrono24) som inkluderar box och certifikat, mitt bud kommer att hamna pa listpris minus 10-15% och ytterligare 10% ovanpa det for att objektet saknar papper

Det ma vara ett skambud, men vart att tillagga ar att jag ar villig att betala mer om klockan var i battre skick och/eller hade tillhorande dokument i original

Exempel
Breitling Navitimer World (A24322)
Listpris: £2,914 (SEK 36,500 - inkl box och certifikat) fran Chrono24
Nypris RRP: £5,090 (SEK 63,800)

Chidde's bud med dokument: ca £2,600 (SEK 32,500)
Chidde's bud utan dokument: £2,300-£2,400 (SEK 28,800-30,000)
Vet inte om man får länka här så jag låter bli. Det är en Breitling Navitimer World från 2016 med vit tavla. Komplett förutom den sjukt störande detaljen att den saknar cert.

Alltså det här med att lägga bud. Vissa verkar ju förespråka skambud. Jag har så jävla svårt med det, tycker att det är både pinsamt och jobbigt. Ni som lägger skambud på saker, hur tänker ni? Är det en beteendegrej, typ att ni gillar själva grejen med att stå och köpslå eller än värre skapa en konflikt? Eller handlar det i grunden om att ni vill vara helt säkra på att göra en extremt bra affär? Är ni i så fall sparsamma i övrigt?

För att förtydliga. Jag föraktar inte folk som skambudar. Jag kan bara inte göra det själv. Hatar på riktigt att turista på ställen där allt går ut på att skambuda, typ Turkiet. Att gå på turistgatan där är för mig bara jobbigt när man blir påhoppad av alla försäljare.

Men för att återgå till "min" klocka. Jag tänker så här. Nypriset är 70k. Det skulle jag aldrig betala för en klocka så det alternativet går bort direkt. Begagnad finns det tex en i Stockholm för 40k och ett antal liknande exemplar på Chrono24 för 35k så enligt den logiken är listpriset runt 35? Då tänker jag att för mig personligen så innebär avsaknaden av cert minst 5000 kr. Kanske till och med 10 000, men jag har förstått att alla inte ser det så. Men då skulle vi vara nere på runt 25, vilket var precis vad säljaren nu meddelat är lägsta accepterade pris. Egentligen borde jag slå till för jag gillar verkligen klockan. Det är då själva fan att man ska vara velig, det är ju trots allt ingen förmögenhet. Men visst, det är mycket pengar för en klocka.

Senast redigerad av Hirvis den 2019-10-20 klockan 19:20.
Hirvis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-06, 14:01   #6160
chidde
Projektledare
 
chiddes avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: London
Inlägg: 1 352
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvis Visa inlägg
Vet inte om man får länka här så jag låter bli. Det är en Breitling Navitimer World från 2016 med vit tavla. Komplett förutom den sjukt störande detaljen att den saknar cert.

Alltså det här med att lägga bud. Vissa verkar ju förespråka skambud. Jag har så jävla svårt med det, tycker att det är både pinsamt och jobbigt. Ni som lägger skambud på saker, hur tänker ni? Är det en beteendegrej, typ att ni gillar själva grejen med att stå och köpslå eller än värre skapa en konflikt? Eller handlar det i grunden om att ni vill vara helt säkra på att göra en extremt bra affär? Är ni i så fall sparsamma i övrigt?

För att förtydliga. Jag föraktar inte folk som skambudar. Jag kan bara inte göra det själv. Hatar på riktigt att turista på ställen där allt går ut på att skambuda, typ Turkiet. Att gå på turistgatan där är för mig bara jobbigt när man blir påhoppad av alla försäljare.

Men för att återgå till "min" klocka. Jag tänker så här. Nypriset är 70k. Det skulle jag aldrig betala för en klocka så det alternativet går bort direkt. Begagnad finns det tex en i Stockholm för 40k och ett antal liknande exemplar på Chrono24 för 35k så enligt den logiken är listpriset runt 35? Då tänker jag att för mig personligen så innebär avsaknaden av cert minst 5000 kr. Kanske till och med 10 000, men jag har förstått att alla inte ser det så. Men då skulle vi vara nere på runt 25, vilket var precis vad säljaren nu meddelat är lägsta accepterade pris. Egentligen borde jag slå till för jag gillar verkligen klockan. Det är då själva fan att man ska vara velig, det är ju trots allt ingen förmögenhet. Men visst, det är mycket pengar för en klocka.
Hur gick det? Blev det nan klocka?

Om allt gar planenligt sa kanske det blir en ny IWC
Har provat ut den ett par ggr, mina tidigare diskussioner med nagra av er om vad jag tycker om sma klockor (under 40mm) star fast, men jag maste erkanna att den har kanns lite stor pa mig med sina 46mm



Nan som vet skillnaden och/eller har mer kunskap mellan modellen ovan och den har undertill? Sekundvisaren ar saklart coolare med den roda detaljen, men utover det?

__________________
chidde.blogg.se

Projekt: Hästsvans
Läs om mig och Titta på mig
chidde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-07, 19:12   #6161
Hirvis
My warm-up>your 1RM
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 564
Citat:
Ursprungligen postat av chidde Visa inlägg
Hur gick det? Blev det nan klocka?
Ja, eller det blev inte den klockan utan en annan. Jag och säljaren var i praktiken överens om pris, var bara någon tusenlapp ifrån varandra, men då började han bete sig "skumt" då vi skulle göra upp affären på en auktoriserad klockbutik så då drog jag mig ur köpet.

Köpte istället en Breitling Super Avenger II. Ny i butik hos AD. Jag hade hört bra omdömen om affären, Eriksson urhandel, och dom hade bra recensioner på Klocksnack. Klockan var listad på drygt 55k, men jag frågade om det gick att göra något på priset eftersom tex Uret och Mywatch säljer den billigare och pga att affären bara hade ett exemplar kvar av den modellen så fick jag ett bra pris. Eller åtminstone tyckte jag att det var bra även om det var mycket pengar. Men modellen kommer inte att tillverkas mer så i bästa fall kan det vara en bra investering. I värsta fall kommer jag ändå att ha köpt en klocka som jag verkligen gillar. Den är på gränsen till stor med sina 48 mm, men jag har relativt stora handleder och underarmar så det ser okej ut tycker jag.

Jag vet inte hur man lägger ut egna bilder, men på denna länk kan man se hur den ser ut. https://www.mywatch.nu/breitling-sup...-chronograph-2
Hirvis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-08, 08:21   #6162
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Köpte lite roliga färgglada nato-stripes nu till min Filippinerna-resa i december.

Detta kommer ju garanterat få följa med ut på någon ö-luffar-tur ihop med den nya Great White Sharken
Tycker det är lite skoj ändå med billiga nato-band. Gärna på dyrare klockor. Är skoj någon vecka, sen byter man tillbaks till länken och undrar varför man ens satte på Natot.


Senast redigerad av Akerhage den 2019-11-08 klockan 08:22.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-08, 22:53   #6163
chidde
Projektledare
 
chiddes avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: London
Inlägg: 1 352
Citat:
Ursprungligen postat av chidde Visa inlägg
Nan som vet skillnaden och/eller har mer kunskap mellan modellen ovan och den har undertill? Sekundvisaren ar saklart coolare med den roda detaljen, men utover det?
Gjorde lite research pa egen hand

IW502001 vs IW501901
46mm / 48mm
Samma in-house movement 51111 med 7 dagar reserve
Monokrom baksida / Fargad baksida
Sma detaljskillnader pa urtavla

I borjan kandes det som att jag gillade foregangaren mer pga fargkontrasterna, men nu foredrar jag den senare modellen da den kanns cleanare och mer diskret. Sen att den ar 2mm mindre gjorde saken annu battre

Citat:
Ursprungligen postat av chidde Visa inlägg
Om allt gar planenligt sa kanske det blir en ny IWC
Bild pa min handled och min nya kompis

Matte precis min handled och pa knolen mattes den upp till 15.5cm () och strax innan knolen blev det 15.7cm. Har alltid trott att knolen var det bredaste mattet for en handled men det kanske ar sa att jag har lite gains pa underarmen som utgor 0.2cm

Den kanns saklart lite stor pa sina 46mm, men bara ytterst lite jamfort med de andra klockorna sa det har blir latt en vanesak

__________________
chidde.blogg.se

Projekt: Hästsvans
Läs om mig och Titta på mig
chidde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-07, 23:05   #6164
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 404
Vad finns det egentligen för klockor?

Jag har alternerat mellan ingen klocka alls och en analog klocka med noll funktioner så jag har ingen koll.

Finns det digitala klockor med något av följande:
. Timer
. Flera timers
. Vibration

Andra braiga funktioner? Vill undvika smartwatches om jag kan.
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-08, 15:13   #6165
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Vad finns det egentligen för klockor?

Jag har alternerat mellan ingen klocka alls och en analog klocka med noll funktioner så jag har ingen koll.

Finns det digitala klockor med något av följande:
. Timer
. Flera timers
. Vibration

Andra braiga funktioner? Vill undvika smartwatches om jag kan.
Har du hört talas om Casio?
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)