Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-10-11, 10:13   #16
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Du kan inte påverka hur du kommer att se ut i den utsträckning du tror. Du blir bara besviken. Det är bättre att träna tungt och fokusera på det som är enklast att mäta progression i, dvs hur tungt du lyfter (i de stora övningarna). Gör detta och gå sakta upp i vikt. (Nej, du hinner inte förvandla din fysik nämnvärt på ett år, inte utan droger iaf).
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-11, 10:28   #17
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av DiktatorN Visa inlägg
Vill du bli stark så måste du träna alla aspekter, det går inte att lyfta enbart som en kroppsbyggare med mycket "time under tension" (TUT) och det går heller icke att bara lyfta svintungt hela tiden. Du måste dela upp det, gör du bara det ena eller det andra så stagnerar du.
Intressant att du säger det, vad har du för belägg?
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-11, 12:59   #18
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
TS är nog ett troll varför tackar han för råden men sen ändrar han inställning o ställer sig på tvären.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-11, 16:02   #19
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Intressant att du säger det, vad har du för belägg?
Jag har massor av belägg för det. Men det behövs inte läggas fram då det är sunt förnuft. Finns ingen vettig människa som enbart tränar med exakt samma belastning hela tiden.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-12, 10:14   #20
BengtBurk
Registered User
 
BengtBurks avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 869
Citat:
Ursprungligen postat av DiktatorN Visa inlägg
Jag har massor av belägg för det. Men det behövs inte läggas fram då det är sunt förnuft. Finns ingen vettig människa som enbart tränar med exakt samma belastning hela tiden.
Det är väl inte helt orimligt att en ska kunna lägga fram belägg för sina påståenden bortom "sunt förnuft". Jag tycker det är en intressant frågeställning om en faktiskt behöver variera repetitionsintervall i styrketräningen, du kan ju fortfarande få ett ökat träningsstimuli med successivt högre vikter (med samma repetitionsantal) och en variation i volymen (varierat antal set).
BengtBurk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-12, 20:01   #21
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Intressant att du säger det, vad har du för belägg?
Citat:
Ursprungligen postat av BengtBurk Visa inlägg
Det är väl inte helt orimligt att en ska kunna lägga fram belägg för sina påståenden bortom "sunt förnuft". Jag tycker det är en intressant frågeställning om en faktiskt behöver variera repetitionsintervall i styrketräningen, du kan ju fortfarande få ett ökat träningsstimuli med successivt högre vikter (med samma repetitionsantal) och en variation i volymen (varierat antal set).
Man kan nog bygga muskler med samma repetionsantal under lång tid, men styrka får man inte bara av muskler, utan även av specificitetsträning för nervsystemet, för att motorenheterna ska lära sig att "slå till" i ett perfekt samspel. Så för att bli bra på att lyfta tungt, så bör man ävan träna på att just lyfta tungt.

Och min teori är att man då dessutom får hjälp att öka vikten i sitt "vanliga" repsintervall. Tänk dig att musklerna egentligen inte är den begränsande faktorn, det är nervsystemet. Om du då tränar upp nervsystemet så du kan köra tyngre, då stimuleras musklerna ännu bättre, och voila!: cykeln kan upprepas.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-15, 11:09   #22
BengtBurk
Registered User
 
BengtBurks avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 869
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Man kan nog bygga muskler med samma repetionsantal under lång tid, men styrka får man inte bara av muskler, utan även av specificitetsträning för nervsystemet, för att motorenheterna ska lära sig att "slå till" i ett perfekt samspel. Så för att bli bra på att lyfta tungt, så bör man ävan träna på att just lyfta tungt.

Och min teori är att man då dessutom får hjälp att öka vikten i sitt "vanliga" repsintervall. Tänk dig att musklerna egentligen inte är den begränsande faktorn, det är nervsystemet. Om du då tränar upp nervsystemet så du kan köra tyngre, då stimuleras musklerna ännu bättre, och voila!: cykeln kan upprepas.
Som du säger är det väldigt viktigt att träna tungt om du vill bli så stark som möjligt och neuronala anpassningar står för en stor del av styrkeökningen till följd av styrketräning. Så länge du har en progression i träningen kommer du däremot bli både större och starkare oavsett om du tränar kring 12-15RM eller 1-5RM. Det senare hade varit mer effektivt om du tränar för att bli stark och det förstnämnda sannolikt mer lämpligt om du vill lägga på dig muskelmassa. Det jag reagerade på tidigare är påståendet att du stagnerar om du inte varierar dig mellan "byggarträning" och tung styrketräning. Jag tror nämligen det går alldeles utmärkt att bli både större och starkare med väldigt lite variation i träningen så länge du säkerställer att du har en progression på ett eller annat sätt.
BengtBurk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-15, 12:56   #23
jmk
Registered User
 
jmks avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 183
aldrig!
jmk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-15, 13:04   #24
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av BengtBurk Visa inlägg
Det jag reagerade på tidigare är påståendet att du stagnerar om du inte varierar dig mellan "byggarträning" och tung styrketräning. Jag tror nämligen det går alldeles utmärkt att bli både större och starkare med väldigt lite variation i träningen så länge du säkerställer att du har en progression på ett eller annat sätt.
Det intressanta är inte om det öht går (såklart det går) - utan hur stor skillnad, om någon, det är mellan uppläggen. Du kanske inte stagnerar, men du hade kanske kunnat göra progression snabbare med lite styrke-inriktad träning också? Jag vet inte, bara spekulerar:

Säg att person A tränar år efter år med 5 (set) x10 reps, och höjer sakta vikten. Han kan göra detta "enbart" eftersom han får större muskler.

Person B tränar 5x10 reps 3 av 4 pass. Han får också större muskler i princip samma takt som person A. Vart fjärde pass kör han dock lågreps (typ 5 set a 2-5 reps) och tränar nervsystemet på att hantera mycket tyngre vikter. Detta gör att han snabbare kan ta en högre vikt på 10 reps trots samma muskelmassa som person A. Detta ger såklart bättre stimulans/mer volym och person B drar ifrån person A i både muskelmassa och styrka.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-15, 13:41   #25
sladdbarn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av jmk Visa inlägg
aldrig!
Håller med, tränat sen 2005 och lär mig saker hela tiden.
sladdbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-15, 15:36   #26
Tjenis
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2019
Inlägg: 54
Citat:
Ursprungligen postat av sladdbarn Visa inlägg
Håller med, tränat sen 2005 och lär mig saker hela tiden.
Det har inte med nybörjare att göra, det ni ev. menar
borde vara att man aldrig blir fullärd.
Sånt fick vi lära oss på byggena som lärling,
"Fullbetald kan du bli, men aldrig fullärd"
Tjenis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-16, 12:51   #27
HenrikJ
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 633
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
TS är nog ett troll varför tackar han för råden men sen ändrar han inställning o ställer sig på tvären.
Det där beteendet kallas standardmänniska, inte troll.
__________________
Who's a better lifter than the wind and more? /Roky Erickson
HenrikJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-16, 13:20   #28
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av DiktatorN Visa inlägg
Jag har massor av belägg för det. Men det behövs inte läggas fram då det är sunt förnuft. Finns ingen vettig människa som enbart tränar med exakt samma belastning hela tiden.
Du har uppenbarligen inte sunt förnuft om du tror att det du beskriver i ditt tidigare inlägg är detsamma som "exakt samma belastning hela tiden".
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-16, 13:27   #29
BengtBurk
Registered User
 
BengtBurks avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 869
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Det intressanta är inte om det öht går (såklart det går) - utan hur stor skillnad, om någon, det är mellan uppläggen. Du kanske inte stagnerar, men du hade kanske kunnat göra progression snabbare med lite styrke-inriktad träning också? Jag vet inte, bara spekulerar:

Säg att person A tränar år efter år med 5 (set) x10 reps, och höjer sakta vikten. Han kan göra detta "enbart" eftersom han får större muskler.

Person B tränar 5x10 reps 3 av 4 pass. Han får också större muskler i princip samma takt som person A. Vart fjärde pass kör han dock lågreps (typ 5 set a 2-5 reps) och tränar nervsystemet på att hantera mycket tyngre vikter. Detta gör att han snabbare kan ta en högre vikt på 10 reps trots samma muskelmassa som person A. Detta ger såklart bättre stimulans/mer volym och person B drar ifrån person A i både muskelmassa och styrka.
Precis, det är just hur stor skillnad du eventuellt kan få med en ökad variation som är intressant.

För att utveckla ditt exempel skulle man kunna lägga till person C som tränar som person A men lägger in ett maxningsförsök var tredje vecka, ungefär som deltagarna gjorde i den här studien. Hur hade person C i sådana fall presterat i jämförelse med A och B?

För att bli bra på något måste du bli bra på just det och ska du bli stark måste du därför träna med tunga vikter. Men frågan är då hur mycket du måste variera dig i träningen för att få maximal effekt? För muskeltillväxten tycker jag det är ganska lite som talar för att variation är viktigt, inte minst den här studien som publicerades ganska nyligen.
BengtBurk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)