Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-10-09, 12:01   #1
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Tråden för oss som spelar piano

Verkar inte finnas någon riktig pianotråd här, kanske dags att skapa en?
Där vi kan ställa frågor och ge tips om teknik, noter, inköp, pianon, elpianon, keyboards etc.

Själv har jag nyligen fått hem min vita P-125:a och börjat spela igen.
Känner mig mycket nöjd med den, särskilt med pedaltillsatsen som funkar kanon!
Någon skrev nånstans att digitalpianon har digital/dålig sustain, men det gäller nog bara medföljande lilla dosan.
Med riktiga pedalerna är det gradvis ökad sustain när man trycker ner, även på denna billigare modell.

Jag har dock problem (samma som på gitarr) med att spela tajt och hålla takten.
Försöker stampa med vänster fot (för höger är ju ofta upptagen med sustain) men det vill sig liksom inte - det blir mer som att foten rättar sig efter hur jag spelar

Det verkar funka lite bättre att räkna 1-2-3 1-2-3, och när det kommer in åttondelar i bilden så lägger jag på 1-å-2-å-3-å.
Det verkar funka dugligt i alla fall, på de knepiga partier där jag känner att det behövs.

Hur gör ni?
Stamp med någon fot/tå, eller är det bästa helt enkelt att tänka/räkna takten i skallen?
Där det behövs alltså, ibland är det ju helt ok att drifta lite i takt eller bara spela på känsla.




Avslutar med ett tips på en youtube-kanal där det finns mycket trevligt i lite enklare tappning.
Själv tragglar jag med hans (och Hans ) Pearl Harbor main theme, vilket är väldigt vackert, och nybörjarvänligt (i början i alla fall!).

https://www.youtube.com/c/DietmarSteinhauer/videos
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-09, 12:04   #2
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Detta paket gick på strax över 8000kr, inklusive hemkörning, ifall någon undrar.
Mycket prisvärt!
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-09, 14:24   #3
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Slänger in när jag som nybörjare försöker mig på lite Schubert

https://imgur.com/v3kqoWi


Tror jag lärt mig en sak dock, genom att läsa på nåt riktigt pianonördsforum, vilket det nu var.
Det saknas ofta indikation för pedal på "gamla noter", det är liksom ofta underförstått var det ska spelas med sustain och inte.

Och det kan även vara så att vissa stycken förr i tiden spelades utan, men att det idag ändå behövs sustain för att det ska låta bra, för gamla pianon hade så dåliga dämpare så det blev alltid lite sustain liksom.

Däremot kan det dyka upp pedalnotering nånstans mitt i ett stycke, för att det är lite trixigare tajming i nån takt som de vill upplysa om liksom, medan resten får va underförstått.

Plus att man tydligen kan göra lite som man vill i vilket fall

Man märker ju om man lyssnar på olika versioner av samma stycke, att många spelar helt olika med pedal, liksom tempo/känsla överlag.
Inga rätt och fel tydligen, vilket känns lite soft
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-09, 15:01   #4
eternallord
Registered User
 
eternallords avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 190
Gäller samtliga instrument: att stampa i takt kan vara ett bra hjälpmedel för att förbättra sin naturliga förmåga att hålla takten, men när man övar bör man nästintill alltid använda metronom (bara positivt om man då också kan stampa takten, men det är inte foten som avgör tempot, utan metronomet).
__________________
"Hey, I'm not surprised motherfuckers" -Nate Diaz
eternallord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-09, 15:06   #5
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Gäller samtliga instrument: att stampa i takt kan vara ett bra hjälpmedel för att förbättra sin naturliga förmåga att hålla takten, men när man övar bör man nästintill alltid använda metronom (bara positivt om man då också kan stampa takten, men det är inte foten som avgör tempot, utan metronomet).
Har svårt för metronom dock, eller ja, det beror på vad det är man ska spela.
Men ibland är det nästan omöjligt, oavsett om man ställer den att slå på fjärdedel/åttåndel/sextondel. Beror helt på stycket och vad det har för flyt.

Stampa foten, särskilt med vänster (höger är ju typ utesluten pga pedaler) liksom drunknar i musiken tycker jag.
Lite samma om räknar i huvudet, det blir för tyst och liksom dränks i själva spelandet.
Jag skulle behöva stampa med stepp-skor på fötterna, eller skrika ut tempot högt
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-09, 15:19   #6
eternallord
Registered User
 
eternallords avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 190
Citat:
Ursprungligen postat av svag74 Visa inlägg
Har svårt för metronom dock, eller ja, det beror på vad det är man ska spela.
Men ibland är det nästan omöjligt, oavsett om man ställer den att slå på fjärdedel/åttåndel/sextondel. Beror helt på stycket och vad det har för flyt.
1. Du har svårt för metronom för att du inte använder det.
2. Man använder inte metronom för att göra det lättare, man använder metronom för att det gör en till en bättre musiker.
__________________
"Hey, I'm not surprised motherfuckers" -Nate Diaz
eternallord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-09, 15:36   #7
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
1. Du har svårt för metronom för att du inte använder det.
2. Man använder inte metronom för att göra det lättare, man använder metronom för att det gör en till en bättre musiker.
Ja det kanske inte är en quick fix, utan något man måste öva öva öva, och som på sikt kan göra att tempo och spela tajt blir enklare.

Men fortfarande osäker på om folk som spelar piano sitter och trampar med vänster fot, eller om de försöker tänka/räkna tempot i skallen...

Gitarr är ju lite enklare då bägge fötter är tillgängliga (bortsett ev wah-wah ), och allt tempo spelas med höger hand.
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-09, 15:39   #8
eternallord
Registered User
 
eternallords avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 190
Citat:
Ursprungligen postat av svag74 Visa inlägg
Ja det kanske inte är en quick fix, utan något man måste öva öva öva, och som på sikt kan göra att tempo och spela tajt blir enklare.
Precis så! Det är värt investeringen, jag lovar.
__________________
"Hey, I'm not surprised motherfuckers" -Nate Diaz
eternallord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-09, 17:56   #9
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
För sånt här tycker jag det funkar utmärkt - att tajta till kortare partier där man spelar svajigt och orytmiskt, så kan man nöta dem snabbare och snabbare med metronomen.
Men värre med hela låtar, eller konstant malande mellan tre toner i vänsterhanden som ständigt upprepas, typ enkla komp och så.

Tur man har metronom i pianot i alla fall
https://imgur.com/75vnH5q
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-09, 18:07   #10
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Tips på bra videolektioner för att lära sig lite enklare men ändå bra låtar? Jag måste återuppta mitt övande men det är svårt att hitta låtar som både är bra och på lagom nivå.

Vad jag gäller takt och ett hjälpmedel som är lite utanför boxen sådär, som i varje fall jag tycker hjälper, är att spela in MIDI i lämplig DAW. I programmet kan du sen justera inspelningen för att matcha den tänkta takten. Typ, "trolla lite så det blir perfekt 4/4 (eller vad det nu är)". När du sen jämför blir det lättare att både se och höra var du avviker - särskilt enkelt tycker jag det är att se när höger och vänster hand inte matchar.

Med detta inte sagt att trolleritrixet behöver göra att faktiskt låter bättre men det går återkoppling både genom ögon och öron.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-09, 22:40   #11
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Tips på bra videolektioner för att lära sig lite enklare men ändå bra låtar? Jag måste återuppta mitt övande men det är svårt att hitta låtar som både är bra och på lagom nivå.
Varför behöver du videolektioner?
Räcker det inte med bara noterna?
Och kanske att höra någon spela stycket, vilket kan va bra vägledning om man är osäker på något.

Youtubekanalen jag tipsade om i första inlägget har väldigt mycket låtar, ofta i enklare arrangemang, som många nybörjare verkar väldigt tacksamma över
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-10, 09:40   #12
Berguven
Huuhkaja!
 
Berguvens avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Lund
Inlägg: 260
När du använder foten för att stampa takten ska du börja jättelångsamt eller helt utan tempo. Se bara till att fotstamp och toner kommer i rätt ordning. Antingen ska foten ner före, samtidigt som eller direkt efter som noten du spelar. Ser du bara till att få rätt på det kommer du snabbt kunna höja tempot och stampa med utan att foten störs av dina händer.
Berguven är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-10, 09:45   #13
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Citat:
Ursprungligen postat av Berguven Visa inlägg
När du använder foten för att stampa takten ska du börja jättelångsamt eller helt utan tempo. Se bara till att fotstamp och toner kommer i rätt ordning. Antingen ska foten ner före, samtidigt som eller direkt efter som noten du spelar. Ser du bara till att få rätt på det kommer du snabbt kunna höja tempot och stampa med utan att foten störs av dina händer.
Ok, fast jag funderar på om jag ska lägga mig till med den vanan eller inte 🤔
En del verkar tycka att man absolut inte ska stampa takten, för det distraherar publiken (eller i mitt fall grannen under ).
Så antagligen går det att spela utan sånt, och försöka tänka/räkna takten bara?

Alternativt spela så fort man bara kan, hålla konstant maxtempo hela tiden
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-10, 10:53   #14
Berguven
Huuhkaja!
 
Berguvens avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Lund
Inlägg: 260
Jag tycker att du ska lära dig stampa till för att det är nyttigt för din taktkänsla i stort, inte för att du alltid ska låta foten gå när du spelar. Det blir mycket lättare att lära dig spela till metronom sen, vilket du ska göra.
Berguven är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-10, 20:13   #15
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av svag74 Visa inlägg
Stampa foten, särskilt med vänster (höger är ju typ utesluten pga pedaler) liksom drunknar i musiken tycker jag. Lite samma om räknar i huvudet, det blir för tyst och liksom dränks i själva spelandet. Jag skulle behöva stampa med stepp-skor på fötterna, eller skrika ut tempot högt.
Att stampandet behöver höras tydligt över musiken tror jag att du bara fått för dig (kanske för att du är van att det hörs när du spelar gitarr). Foten sitter ju på din egen kropp, och det räcker att du känner när den går ned; höra det behöver du egentligen bara göra när det är någon annan än du själv som markerar takten. Men det är en vanesak det också, förstås, precis som med metronomen. Själv har jag mest använt metronom när jag skall lära mig något nytt som jag inte vet hur det låter, men det är, som eternallord skriver, bara en vanesak.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)