Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-27, 15:38   #61
Oxe
Leg Siúmpba unstrutor,ü¨¨
 
Oxes avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Inte hemma tyvärr
Inlägg: 420
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Jag måste nu helt revidera min syn på herr Hultman. Jag har levt i tron om att Hultman växte upp under tappkranen på brännvinskokaren och i vuxen ålder möjligen utvecklade ett sinne för att känna om brännvinet var tillräckligt kolat på en kilometers avstånd. Möjligen stolt guldmedaljör på grabbarna grus kvartersmästerskap i halsning medelst hulkning av kvarting på tid.

Nu fick jag en helt annan syn av Hultman sittandes i en engelskimporterad plyschfåtölj med en ask havannacigarrer på askbordet framför. Smått tillbakalutad och rullandes av ett tusenkronorsvin i vinglaset i en slags helig tystnad under flera minuter, allt för att vittra varje liten avdunstning av drufvans ångor.
Hur kan du missat att käre hultman spelar i samhällets högredivision, så fort jag behöver råd angående klass/stil/smak så är det hultman jag antastar.
__________________
"Oderint dum metuant"
"Do you want to know the truth ? It dont matter, because you cant handle the truth !"
"Mitt samvete är helt rent då det aldrig har använts"
"Enda gången jag backar är när jag tar sats"
Oxe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-27, 16:57   #62
drakfelt
Guest
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 951
Enkel fråga som kanske har ett mindre enkelt svar:

Om man vill lagra själv, hur skall man veta vilka viner som "går" att lagra utan att de blir vinäger?
drakfelt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-27, 18:13   #63
MilkmaN
Mjölkad användare
 
MilkmaNs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 831
Farsgubben har bjudit mig på en hel del dyrare och exklusivare vinare uppemot 1000kr/flaskan på senare tid, han är också en samlare. Kan nog inte säga att jag fullt ut kan uppskatta det hela ännu tyvärr, även om jag har blivit mer intresserad på senare tid.

Testar mig igenom systembolagets ~100-kronorssortiment flaska för flaska, och Allegrini Valpolicella Superiore som det tipsats om i tråden är hittils en av favoriterna. Masi Valpolicella Bonacosta var däremot en ytterst medikoker historia.

Gnarly Head är en av de godare också.
__________________
Milkman försöker blir urstark!
He conquers who endures - Virgil
MilkmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-17, 23:59   #64
ChewChew
Registered User
 
ChewChews avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 94
Någon som kan tipsa om några goda mousserande viner alt. Champagne? Har ingen större erfaranhet själv då jag endast druckit ett fåtal billigare sorter. Tänkte därför nu att jag skulle köpa hem lite flaskor och försöka hitta något jag gillar.
ChewChew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-18, 00:02   #65
göteborg
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 599
Jag gillar vin. Rött vin.

Något som förundrar mig är hur olika ett och samma vin kan smaka beroende på vad man ätit innan etc. Tycker det är skumt som fan, samma gäller ju t ex inte öl
göteborg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-18, 04:39   #66
chidde
Projektledare
 
chiddes avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: London
Inlägg: 1 352
Citat:
Ursprungligen postat av göteborg Visa inlägg
Jag gillar vin. Rött vin.

Något som förundrar mig är hur olika ett och samma vin kan smaka beroende på vad man ätit innan etc. Tycker det är skumt som fan, samma gäller ju t ex inte öl
All dryck smakar olika beroende på vad man har ätit innan, gäller även öl. Sverige ligger fortfarande en bit efter vad gäller dryck i kombination med mat (food and wine pairing) Nu är jag från Helsingborg och såvitt jag vet så finns det fortfarande inga restauranger i stan som har sommelierer anställda på heltid, det skulle isåfall vara Gastro. Åker man till Malmö kanske man hittar 2-3 krogar (Bloom, Vendel och nåt enstaka ställe till)
I Stockholm har jag ingen susning, men gissar på 4-5 krogar? Någon som vet?


Citat:
Ursprungligen postat av ChewChew Visa inlägg
Någon som kan tipsa om några goda mousserande viner alt. Champagne? Har ingen större erfaranhet själv då jag endast druckit ett fåtal billigare sorter. Tänkte därför nu att jag skulle köpa hem lite flaskor och försöka hitta något jag gillar.
Vilken Champagne (märke) av den billigare sorten har du druckit, och som du gillar?

Det är nämligen väldigt personligt, jag har provat ett gäng olika årgångskumpor av den dyrare sorten (t ex Dom P, Cristal, Krug mfl) och det är nästan pinsamt att säga att jag personligen gillar Moscato d'Asti, ett mousserande DOCG-vin från norra Italien som man lätt kan köpa för under 100-lappen

Lättdrucket, delikata bubblor, friska citrus- och flädertoner, låg alkoholhalt och lite sött
Funkar super till gräddtårtor... mmmmhmm!!

Men som sagt, det beror på vem man pratar med... är man en beundrare av "riktig" Champagne så finns det inte en chans i världen att man gillar sånt "skit" som Moscato d'Asti, även om det alltid finns tillfälle för varje vin
__________________
chidde.blogg.se

Projekt: Hästsvans
Läs om mig och Titta på mig
chidde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-19, 01:52   #67
ChewChew
Registered User
 
ChewChews avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 94
Citat:
Ursprungligen postat av chidde Visa inlägg
All dryck smakar olika beroende på vad man har ätit innan, gäller även öl. Sverige ligger fortfarande en bit efter vad gäller dryck i kombination med mat (food and wine pairing) Nu är jag från Helsingborg och såvitt jag vet så finns det fortfarande inga restauranger i stan som har sommelierer anställda på heltid, det skulle isåfall vara Gastro. Åker man till Malmö kanske man hittar 2-3 krogar (Bloom, Vendel och nåt enstaka ställe till)
I Stockholm har jag ingen susning, men gissar på 4-5 krogar? Någon som vet?




Vilken Champagne (märke) av den billigare sorten har du druckit, och som du gillar?

Det är nämligen väldigt personligt, jag har provat ett gäng olika årgångskumpor av den dyrare sorten (t ex Dom P, Cristal, Krug mfl) och det är nästan pinsamt att säga att jag personligen gillar Moscato d'Asti, ett mousserande DOCG-vin från norra Italien som man lätt kan köpa för under 100-lappen

Lättdrucket, delikata bubblor, friska citrus- och flädertoner, låg alkoholhalt och lite sött
Funkar super till gräddtårtor... mmmmhmm!!

Men som sagt, det beror på vem man pratar med... är man en beundrare av "riktig" Champagne så finns det inte en chans i världen att man gillar sånt "skit" som Moscato d'Asti, även om det alltid finns tillfälle för varje vin
De som jag kan komma på namnet på som jag smakat, då man talar om mousserande viner, är Martini & Cinzano Asti samt Veuve Clicquot har även smakat på en Pol Roger om jag inte minns fel (kan tyvärr inte uttala mig om den då det var på en personalfest). Utöver det så har det blivit slumpvis valda flaskor på krogar, flaskor som jag dessvärre inte kan komma ihåg namnet på. Men Astin är väldigt god med tanke på vad man ger för den. Även Veuve'en var god om jag minns rätt. Har inga större erfarenheter av andra viner/champagne då jag enbart är en student..
ChewChew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-19, 07:27   #68
Lellan
Ge mig en igloo
 
Lellans avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Västerås
Inlägg: 5 002
FINNS det alkoholfria viner som smakar gott? Dricker 3-4 glas vin per år, gillar inte att bli berusad och blir bakis på 1 glas, orka. Men ibland är det värt det, då blir det alltid en halvflaska amarone för de brukar inte smaka illa iaf.

Men alkoholfritt, försvinner inte mkt med alkohen, eller existerar det något trevligt på den fronten?

Bonustips får gärna vara hur man INTE blir full el trött på alkohol, min senaste eskapad var ½ SMÅflaska rosébubbel jag somnade gott på. Hade varit trevligt att kunna hålla ögonen öppna hela flarran iaf (alkoholallergi?).
__________________
&

Lellan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-19, 07:40   #69
PRound
Registered User
 
PRounds avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 308
Vad tycker alla om Per Morbergs nya viner? De har tydligen fått väldigt bra kritik, och är inte speciellt dyra.
PRound är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-19, 13:59   #70
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Har inget favoritvin, men jag gillar sydeuropeiska (röd)viner, alltså från Spanien, södra Frankrike, Italien, Grekland. Texas Longhorns eget rödvin gillar jag skarpt, passar verkligen bra till 1kg stek.
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-26, 08:55   #71
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Många bra tips att kolla upp i den här tråden! Ett nybörjarvin som är en favorit hos mig är Jester Junior, Aus, Sauvingon. 115kr, väldigt lättdrucket. Varför har ingen länkat till sys-bolaget så man faktiskt kan kolla upp skiten innan?
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-26, 09:03   #72
hultman
Fulstygg
 
hultmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 2 185
Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
Varför har ingen länkat till sys-bolaget så man faktiskt kan kolla upp skiten innan?
www.storasatan.se
__________________
Min journal

You can lose a lot of money chasing women.
But you can't lose women chasing money.
hultman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-22, 19:48   #73
eternallord
Registered User
 
eternallords avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 190
Jag behöver tips på böcker eller andra resurser som man kan läsa för en crash course/grundläggande insikt i viner, druvor osv. Jag äter ganska ofta ute, och dyrt, och jag älskar goda viner, men jag känner mig alltid som en bedragare när jag sitter och nickar instämmande när sommeliern berättar om vinets historia och jag inte har någon aning om vad han pratar om
__________________
"Hey, I'm not surprised motherfuckers" -Nate Diaz
eternallord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-22, 09:41   #74
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Vinkällaren på restaurang Djuret gick att uppskatta även av någon som inte dricker vin.

https://imgur.com/a/TXd6Tm3
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-22, 16:49   #75
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Vinkällaren på restaurang Djuret gick att uppskatta även av någon som inte dricker vin.

https://imgur.com/a/TXd6Tm3
Deras vinpaket till maten är också riktigt trevligt och välmatchat.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)