Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-09, 18:20   #12196
Kimball
Registered User
 
Kimballs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 351
Citat:
Ursprungligen postat av Kurash Visa inlägg
Ska vara med i min första FIFA10-turnering, behöver SNABBA tips på hur man gör mål.

http://ligan.webs.com/
Har lirat lite, men är ytterst amatör och äger själv inte spelet.
Men 2 snabbtryck på "skottknappen" ger ett lågt skott på mål (bra mkt bättre än att skjuta över den hela tiden som en annan gjorde i början).
Hålla inne "trickknappen" (L2 på PS3) samtidigt som du skjuter har jag för mig innebär skott med bredsida = med kontrollerat / går att skruva lite längre ifrån mål.
L2 + trekant gör lobb-genomskärare vilket kan vara grymt effektivt ist. för vanlig markgående.

Det jag kommer på sådär huxflux, men då är det sorts game jag lirat på amatörnivå också mot andra som lirat lika få gånger, så ta mig inte på mina ord

Jag funderar på om man ska införskaffa sig en jtaggad 360 krysslåda så man kan lira från hddn? Men det vore egentligen bara för FIFA isåfall, just nu kommer jag inte på många andra kul 4player coop/vs lir på konsollen? Ägt en låda innan, men sålde pga att jag egentligen sällade lirade på den och onlinebiten lockar mig inte med betalning osv. Ze beslutsangst. Skinnjacka eller krysslåda?
__________________
Citat:
“Where attention goes, energy flows. Where energy flows, life grows.”
Kimball är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-09, 18:34   #12197
Lasse Kongo
Fuck gymmet, Yeaaah TV spel
 
Lasse Kongos avatar
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 5 324
En liten spelupdate då.

Mass Effect 2 är grymt, kör det dock inte så jättemycket då jag mestadels lirar GTA IV, vill köra klart det innan episoderna kommer, snart kört 19h och nästan bara huvudstoryn, tar tillbaka allt dåligt jag sagt om det spelet, fyfan så bra det är, blir att ta tag i ME2 på allvar när jag klarat GTA IV

Forza 3, va ska man säga, inget bilspel som kommer i närheten, jag hade ju sen innan FM2 som bästa bilspelet jag någonsin spelat, och även om det inte är sådär extremt mycket nytt och förbättrat till 3an är det ändå mer av allt som gjorde 2an så bra, grymt.

Trials HD, sjukt kul, tycker dock att det är synd att de inte gjort delningen av egna banor bättre, bara kunna ladda ner av friends suger ju, fan tänk om det hade funnits en topplista med de högst rankade banorna, svåraste etc, spelet hade ju haft oändlig livlängd då, skumt.

Shadow Complex, kört ett par timmar och det känns som nästan som ett fullprisspel kommer köra det rätt mycket har jag en känsla av.


Någon som vet btw om Psychonauts fungerar med hdmi, eller fungerar gör det men bilden blir så liten? Måste jag sätta i komponentkablarna eller går det fixa med hdmi, har sökt men finner inga bra svar? Tänkte att någon annan kanske har spelet till 360 och kan hjälpa mig, får väl hämta komponentkablarna i värsta fall men jobbigt!
__________________
Lasse Kongo är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-09, 19:46   #12198
krellik
Registered User
 
krelliks avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 2 067
En snabb fråga. Om jag vid någon tidpunkt skulle byta in min nuvarande xbox 360 mot en nyare elite går det att "hämta" sin profil med gamerpoints och ladda ner spelen man köpt igen? Eller någon annan lösning?

Behöver uppgradera hårddisken förr eller senare hursomhelst och verkar som att byta in sin nuvarande pro mot en elite är en bra mycket bättre deal. Dessutom kommer allt i den framtida hemmabio setupen vara svart och man har haft tur såhär långt då x lådan har funkat perfekt för mig nu i 2 år utan några problem, hade varit nice med en ny xbox som man hade garanti på...
__________________
Min träningsjournal:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=156427
krellik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-09, 20:04   #12199
Lasse Kongo
Fuck gymmet, Yeaaah TV spel
 
Lasse Kongos avatar
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 5 324
Citat:
Ursprungligen postat av krellik Visa inlägg
En snabb fråga. Om jag vid någon tidpunkt skulle byta in min nuvarande xbox 360 mot en nyare elite går det att "hämta" sin profil med gamerpoints och ladda ner spelen man köpt igen? Eller någon annan lösning?

Behöver uppgradera hårddisken förr eller senare hursomhelst och verkar som att byta in sin nuvarande pro mot en elite är en bra mycket bättre deal. Dessutom kommer allt i den framtida hemmabio setupen vara svart och man har haft tur såhär långt då x lådan har funkat perfekt för mig nu i 2 år utan några problem, hade varit nice med en ny xbox som man hade garanti på...
Det går väl att ta "recovery gamertag" och självklart kan du då ladda ner allt du köpt etc.

Själv har jag löst det så smidigt att jag har mina profiler på ett minneskort, jag köpte mitt första 360 -05 den modellen hette core och det var väl typ ett 64mb minneskort man fick med, det har jag kvar än idag, så alltid när jag skaffat nya maskiner har jag bara satt in minneskortet och kopierat över profilen =)
__________________
Lasse Kongo är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-09, 20:08   #12200
stolpskott
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: världens ände
Inlägg: 355
Citat:
Ursprungligen postat av krellik Visa inlägg
En snabb fråga. Om jag vid någon tidpunkt skulle byta in min nuvarande xbox 360 mot en nyare elite går det att "hämta" sin profil med gamerpoints och ladda ner spelen man köpt igen? Eller någon annan lösning?

Behöver uppgradera hårddisken förr eller senare hursomhelst och verkar som att byta in sin nuvarande pro mot en elite är en bra mycket bättre deal. Dessutom kommer allt i den framtida hemmabio setupen vara svart och man har haft tur såhär långt då x lådan har funkat perfekt för mig nu i 2 år utan några problem, hade varit nice med en ny xbox som man hade garanti på...
Din profil kan du ladda ner från live med hjälp av funktionen "Recover your gamertag" som finns på alla x-boxar. För att ha kvar spelen du laddat ner kan du beställa en överföringskabel gratis från xbox hemsida. Om du gör detta behöver du givetvis inte använda den tidigare nämnda funktionen, då din profil också överförs med hjälp av den här kabeln. Det du gör är att du överför ALL information från den ursprungliga hårddisken till den nya, och all information förutom den grundläggande som behövs för att xboxen ska fungera försvinner från den ursprungliga xboxen. Det går endast att överföra information en gång per hårddisk, dvs du kan inte flytta tillbaks allt om du ångrar dig.
stolpskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-09, 20:45   #12201
krellik
Registered User
 
krelliks avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 2 067
Citat:
Ursprungligen postat av stolpskott Visa inlägg
Din profil kan du ladda ner från live med hjälp av funktionen "Recover your gamertag" som finns på alla x-boxar. För att ha kvar spelen du laddat ner kan du beställa en överföringskabel gratis från xbox hemsida. Om du gör detta behöver du givetvis inte använda den tidigare nämnda funktionen, då din profil också överförs med hjälp av den här kabeln. Det du gör är att du överför ALL information från den ursprungliga hårddisken till den nya, och all information förutom den grundläggande som behövs för att xboxen ska fungera försvinner från den ursprungliga xboxen. Det går endast att överföra information en gång per hårddisk, dvs du kan inte flytta tillbaks allt om du ångrar dig.
Tack till dig och Lasse Kongo. Jag var medveten om att det gick att lösa att flytta över från hårddisken direkt till en annan hårddisk (har funderat på att uppgradera min pro innan) men vart osäker på ifall det gick att lösa ifall jag bytte in lådan, då har jag ju redan lämnat ifrån mig lådan innan jag har den nya att använda... Men skönt att det går att lösa! Frågan är bara ifall man behöver ha rensat sin xbox innan man lämnar ifrån sig den för att det ska fungera?
__________________
Min träningsjournal:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=156427
krellik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-10, 09:15   #12202
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse Kongo Visa inlägg
Någon som vet btw om Psychonauts fungerar med hdmi, eller fungerar gör det men bilden blir så liten? Måste jag sätta i komponentkablarna eller går det fixa med hdmi, har sökt men finner inga bra svar? Tänkte att någon annan kanske har spelet till 360 och kan hjälpa mig, får väl hämta komponentkablarna i värsta fall men jobbigt!
Det kan finnas något undantag, men jag har inte varit med om att något gammalt xbox spel inte funkar som man förväntar sig med HDMI. De spel som inte stöder widescreen får dock borders på sidorna som sig bör... Det är inte det som du tycker gör att bilden är liten?
Original xbox spel ska renderas i 720p och kan uppskalas till 1080p om det är det man har ställt in i dashboarden.

Nu när jag tänker efter vet jag iofs inte om jag faktiskt provat just Psychonauts med HDMI, så det kan vara så att det är något problem med just det. En enkel lösning vore dock att ställa in xboxen på 480p och låta TV:n skala upp bilden istället - det BORDE funka. Du kan även testa med 720p i så fall.

Vilka inställningar har du ställt in i dashboarden?
Om du inte får det att funka måste jag nog fan ladda ner Psychonauts igen och kolla hur det funkar!


Hur har det gått med uppkopplingsproblemen du hade förresten?
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-10, 09:30   #12203
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av krellik Visa inlägg
Tack till dig och Lasse Kongo. Jag var medveten om att det gick att lösa att flytta över från hårddisken direkt till en annan hårddisk (har funderat på att uppgradera min pro innan) men vart osäker på ifall det gick att lösa ifall jag bytte in lådan, då har jag ju redan lämnat ifrån mig lådan innan jag har den nya att använda... Men skönt att det går att lösa! Frågan är bara ifall man behöver ha rensat sin xbox innan man lämnar ifrån sig den för att det ska fungera?
Man bör alltid rensa sin xbox innan man säljer den!
Annars kan du ju ha kreditkortsnummer, adressuppgifter och allt möjligt i den!
Dessutom kan du få problem med spellicenser till t.ex arcadespel, då de är kopplade både till din gamertag och konsolen de laddades ned till.
Säljer du den till en butik eller liknande så kan man nog utgå från att de rensar maskinen innan den säljer den vidare, men man ska inte vara alltför säker på det med tanke på att folk ibland får andra personers bilder på minneskort osv när de köper till synes nya kameror etc.

Hur som helst så är det inte vara några problem med att ta tillbaka din gamertag även om du inte rensar innan.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-10, 10:19   #12204
Lasse Kongo
Fuck gymmet, Yeaaah TV spel
 
Lasse Kongos avatar
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 5 324
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Det kan finnas något undantag, men jag har inte varit med om att något gammalt xbox spel inte funkar som man förväntar sig med HDMI. De spel som inte stöder widescreen får dock borders på sidorna som sig bör... Det är inte det som du tycker gör att bilden är liten?
Original xbox spel ska renderas i 720p och kan uppskalas till 1080p om det är det man har ställt in i dashboarden.

Nu när jag tänker efter vet jag iofs inte om jag faktiskt provat just Psychonauts med HDMI, så det kan vara så att det är något problem med just det. En enkel lösning vore dock att ställa in xboxen på 480p och låta TV:n skala upp bilden istället - det BORDE funka. Du kan även testa med 720p i så fall.

Vilka inställningar har du ställt in i dashboarden?
Om du inte får det att funka måste jag nog fan ladda ner Psychonauts igen och kolla hur det funkar!


Hur har det gått med uppkopplingsproblemen du hade förresten?

Precis, det blir svarta kanter på sidorna, vilket irriterar, testat att ändra till 480p och då blev det helknas, när jag lirade via komponent förr ändrade jag alltid till 480p för att få helbild.

Kolla gärna om du får ordning på det :]

Ang uppkopplingen funkar det, men man får vänta länge efter att jag slår på routern första ggn innan jag kan slå på boxen, räcker med att vänta en sekund på ps3.
__________________
Lasse Kongo är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-10, 10:38   #12205
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Är det förresten någon mer än jag som skaffat Bioshock 2?

Har inte spelat så jättelångt, men det verkar OK... Men det känns EXAKT som Bioshock 1. Känslan jag får är att det här skulle egentligen kunna vara en expansion till första spelet istället för en uppföljare.

Grafiken ser exakt ut som den gjorde i ettan, inte ett dugg bättre som man kanske kunde ha förväntat sig. Det har ju ändå gått 2,5 år sen ettan släpptes. Det är t.o.m. så att grafiken känns lite mindre välputsad än den gjorde i ettan, vissa texturer är av rätt låg kvalitet och fiendernas och andra karaktärers ansikten verkar faktiskt vara av sämre kvalitet än tidigare, trots att de redan då var rätt mediokra. Synd, eftersom ettan i princip var grafiskt fulländat inom de ramar av hårdvara och grafikmotor som fanns då. Grafiken imponerar inte alls nu.

Att man är en Big Daddy märker man inte mycket av faktiskt, rörelseschemat och hastigheten man rör sig i är exakt den samma som i förra spelet, det är endast vapnen som skiljer sig. Plasmids och tonics är hittills även de exakt likadana som förra gången.

Man får egentligen ingen känsla alls av att det gått 10 år sedan förra spelet, med tanke på hur dåligt skick staden var i redan då borde stället ha kollapsat helt och hållet vid det här laget, men det enda som hänt verkar vara att det börjat växa havstulpaner och koraller inomhus - trots att de platser där de växer inte är vattenfyllda! Staden är dessutom precis lika full av människor (eller vad man ska kalla dem) som tidigare, eller rättare sagt, de verkar ha förökat sig t.o.m. vilket känns rätt märkligt med tanke på att de ska överleva under extremt våldsamma förhållanden samtidigt som de genomgår extrema mutationer i en stad som kollapsar utan något som helst underhåll.
Just detta är väl det som är det största felet på spelet tycker jag, jag hade gärna sett en större förändring av staden och invånarna, som borde vara ännu mer monster/zombies vid det här laget.
Sen stör jag mig på att de återkommande karaktärernas porträttbilder när de pratar med en via radion eller när man lyssnar på ljudbanden är ändrade och vissa ser inte alls ut som de gjorde i ettan.

Men ettan var ju så pass bra att bara mer av samma vara räcker långt, för mig iaf.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-10, 10:47   #12206
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse Kongo Visa inlägg
Precis, det blir svarta kanter på sidorna, vilket irriterar, testat att ändra till 480p och då blev det helknas, när jag lirade via komponent förr ändrade jag alltid till 480p för att få helbild.

Kolla gärna om du får ordning på det :]

Ang uppkopplingen funkar det, men man får vänta länge efter att jag slår på routern första ggn innan jag kan slå på boxen, räcker med att vänta en sekund på ps3.
Men de svarta kanterna SKA vara där, om spelet inte stöder widescreen. Om du låter bilden täcka skärmen blir den utsträckt istället. Men så kan man ju ha det om man gillar det iofs.

Välj 480p och välj INTE widescreen så bör bilden täcka skärmen. Suddigare och utsträckt blir det, men om du föredrar det så...
Anledningen till att du måste välja 480p är att övriga upplösningar endast är för widescreen, då läggs de svarta kanterna till för att ge rätt proportioner.

Iofs, så borde du ha funktioner i själva TV:n som sträcker ut bilden i efterhand, detta kan du testa i 1080p så får du iaf en lite skarpare bild.


Anledningen till att du får vänta längre med 360 än med PS3 är antagligen att din router har olika lägen för kabel uppkoplingen och den trådlösa. Och att det tar olika lång tid för dessa att komma igång, eller att en trådlös uppkoppling kontrolleras "lösare" av mottagaren vilket gör att du i själva verket kanske får vänta lika länge innan uppkopplingen verkligen sker men att den inte "failar" när den inte uppnår uppkoppling på en gång utan försöker ett antal gånger innan den ger upp.
Köp en trådlös adapter till 360 och se om det funkar bättre!
Allvarligt talat så har jag en sån och de funkar bra, synd att de kostar så jävla mycket bara! Skönt att slippa en sladd extra dock.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-10, 10:48   #12207
Lasse Kongo
Fuck gymmet, Yeaaah TV spel
 
Lasse Kongos avatar
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 5 324
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Är det förresten någon mer än jag som skaffat Bioshock 2?

Har inte spelat så jättelångt, men det verkar OK... Men det känns EXAKT som Bioshock 1. Känslan jag får är att det här skulle egentligen kunna vara en expansion till första spelet istället för en uppföljare.

Grafiken ser exakt ut som den gjorde i ettan, inte ett dugg bättre som man kanske kunde ha förväntat sig. Det har ju ändå gått 2,5 år sen ettan släpptes. Det är t.o.m. så att grafiken känns lite mindre välputsad än den gjorde i ettan, vissa texturer är av rätt låg kvalitet och fiendernas och andra karaktärers ansikten verkar faktiskt vara av sämre kvalitet än tidigare, trots att de redan då var rätt mediokra. Synd, eftersom ettan i princip var grafiskt fulländat inom de ramar av hårdvara och grafikmotor som fanns då. Grafiken imponerar inte alls nu.

Att man är en Big Daddy märker man inte mycket av faktiskt, rörelseschemat och hastigheten man rör sig i är exakt den samma som i förra spelet, det är endast vapnen som skiljer sig. Plasmids och tonics är hittills även de exakt likadana som förra gången.

Man får egentligen ingen känsla alls av att det gått 10 år sedan förra spelet, med tanke på hur dåligt skick staden var i redan då borde stället ha kollapsat helt och hållet vid det här laget, men det enda som hänt verkar vara att det börjat växa havstulpaner och koraller inomhus - trots att de platser där de växer inte är vattenfyllda! Staden är dessutom precis lika full av människor (eller vad man ska kalla dem) som tidigare, eller rättare sagt, de verkar ha förökat sig t.o.m. vilket känns rätt märkligt med tanke på att de ska överleva under extremt våldsamma förhållanden samtidigt som de genomgår extrema mutationer i en stad som kollapsar utan något som helst underhåll.
Just detta är väl det som är det största felet på spelet tycker jag, jag hade gärna sett en större förändring av staden och invånarna, som borde vara ännu mer monster/zombies vid det här laget.
Sen stör jag mig på att de återkommande karaktärernas porträttbilder när de pratar med en via radion eller när man lyssnar på ljudbanden är ändrade och vissa ser inte alls ut som de gjorde i ettan.

Men ettan var ju så pass bra att bara mer av samma vara räcker långt, för mig iaf.

Jag har varit riktigt hypad men det har försvunnit, väntar tills det finns i reabacken då det finns bättre kommande spel att lägga krut på.

Känns också lite meh att vara en BiG Daddy.
__________________
Lasse Kongo är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-10, 10:54   #12208
Lasse Kongo
Fuck gymmet, Yeaaah TV spel
 
Lasse Kongos avatar
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 5 324
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Men de svarta kanterna SKA vara där, om spelet inte stöder widescreen. Om du låter bilden täcka skärmen blir den utsträckt istället. Men så kan man ju ha det om man gillar det iofs.

Välj 480p och välj INTE widescreen så bör bilden täcka skärmen. Suddigare och utsträckt blir det, men om du föredrar det så...
Anledningen till att du måste välja 480p är att övriga upplösningar endast är för widescreen, då läggs de svarta kanterna till för att ge rätt proportioner.

Iofs, så borde du ha funktioner i själva TV:n som sträcker ut bilden i efterhand, detta kan du testa i 1080p så får du iaf en lite skarpare bild.


Anledningen till att du får vänta längre med 360 än med PS3 är antagligen att din router har olika lägen för kabel uppkoplingen och den trådlösa. Och att det tar olika lång tid för dessa att komma igång, eller att en trådlös uppkoppling kontrolleras "lösare" av mottagaren vilket gör att du i själva verket kanske får vänta lika länge innan uppkopplingen verkligen sker men att den inte "failar" när den inte uppnår uppkoppling på en gång utan försöker ett antal gånger innan den ger upp.
Köp en trådlös adapter till 360 och se om det funkar bättre!
Allvarligt talat så har jag en sån och de funkar bra, synd att de kostar så jävla mycket bara! Skönt att slippa en sladd extra dock.
Flyttar till en etagelgh snart, då måste jag fixa trådlösa adaptern för fiberuttaget är på nedervån och 360 ska vara på övervån : P

Ang Psychonauts, jag föredrar jag helskärm :]
__________________
Lasse Kongo är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-10, 19:24   #12209
Lasse Kongo
Fuck gymmet, Yeaaah TV spel
 
Lasse Kongos avatar
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 5 324
Nu finns både Gamereactors nätrecension ute, även ps3bloggens, lär väl även fyllas på här http://www.gamerankings.com/ps3/9331.../articles.html

Jag har ju lirat demot ganska mycket så jag vet att det kommer bli ett väldigt bra spel, väntar bara tills xboxfanboysen kommer och sågar spelet

Spelet kommer bli lite speciellt, men jag vill gärna stödja folk som försöker med annat än fps liksom, sen är jag svag för spel med bra story etc.

Det lär inte bli någon revolution, men ett jävligt bra och gripande spel, längtar som fan!

Heavy Rain snackar jag om såklart.
__________________
Lasse Kongo är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-10, 19:26   #12210
Lasse Kongo
Fuck gymmet, Yeaaah TV spel
 
Lasse Kongos avatar
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 5 324
Ett skönt citat från 1up:

"Heavy Rain may not appeal to every twitch-shooter fan out there, but if you believe games can evolve beyond Pac-Man and Mario then I suggest supporting the amazing work Quantic Dream has done"
__________________
Lasse Kongo är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)