Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2015-11-12, 18:00   #25696
Runqen
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 4
Jag köpte för en tid sedan Bloodborne. Jag hade ganska höga förväntningar på spelet iom den bra kritiken spelet fått.

Men, vilket jävla skitspel det är. Jag tycker det är helt och hållet värdelöst.
Man besegrar fienden genom att slå/skjuta dem, men koatollerna i spelet är helt katastrof. Har man slagit en gång drabbas man av någon form av "rekyl" utav svingen vilket gör att man tittar åt ett annat håll än där man tittade tidigare. Det leder i sin tur till att man i praktiken slår i luften, jämte fienden! Detta leder ofta till snabb och smärtsam död för min del.

Sedan finns väldigt få platser att spara spelet på, vilket leder till att man får spela om samma sak flera, flera gånger.

Jag är en spelare som gillar att ha en ganska enkel svårighetsgrad och sedan bara dras med i storyn i spelet, jag gillar alltså inte att försöka döda samma sak eller komma förbi samma område 15 gånger utan att lyckas.

Jag hoppades att spelet skulle ha en bra story och en härlig känsla när man spelade det, men icke. Jag köpte spelet på PS store's halloweenrea och fick då 40% (tror jag) rabatt på spelet, men det känns endå som pengar i sjön.

Hur kan detta spelet vara såpass hyllat som det är?
Runqen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-12, 18:08   #25697
Fuark
Star Wars
 
Fuarks avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Ort: Kalmar
Inlägg: 2 444
Citat:
Ursprungligen postat av Runqen Visa inlägg
Jag köpte för en tid sedan Bloodborne. Jag hade ganska höga förväntningar på spelet iom den bra kritiken spelet fått.

Men, vilket jävla skitspel det är. Jag tycker det är helt och hållet värdelöst.
Man besegrar fienden genom att slå/skjuta dem, men koatollerna i spelet är helt katastrof. Har man slagit en gång drabbas man av någon form av "rekyl" utav svingen vilket gör att man tittar åt ett annat håll än där man tittade tidigare. Det leder i sin tur till att man i praktiken slår i luften, jämte fienden! Detta leder ofta till snabb och smärtsam död för min del.

Sedan finns väldigt få platser att spara spelet på, vilket leder till att man får spela om samma sak flera, flera gånger.

Jag är en spelare som gillar att ha en ganska enkel svårighetsgrad och sedan bara dras med i storyn i spelet, jag gillar alltså inte att försöka döda samma sak eller komma förbi samma område 15 gånger utan att lyckas.

Jag hoppades att spelet skulle ha en bra story och en härlig känsla när man spelade det, men icke. Jag köpte spelet på PS store's halloweenrea och fick då 40% (tror jag) rabatt på spelet, men det känns endå som pengar i sjön.

Hur kan detta spelet vara såpass hyllat som det är?
Spelet är helt enkelt inte för dig. Jag avskyr också Dark Souls och Bloodborne men det finns många som älskar dom och svårighetsgraden.

Sen kan man givetvis diskutera om anledningen till att det är svårt är rimlig eller inte, ex. medvetet sega och styltiga kontroller.
Fuark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-12, 18:15   #25698
Lasse Kongo
Fuck gymmet, Yeaaah TV spel
 
Lasse Kongos avatar
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 5 324
Citat:
Ursprungligen postat av Runqen Visa inlägg
Jag köpte för en tid sedan Bloodborne. Jag hade ganska höga förväntningar på spelet iom den bra kritiken spelet fått.

Men, vilket jävla skitspel det är. Jag tycker det är helt och hållet värdelöst.
Man besegrar fienden genom att slå/skjuta dem, men koatollerna i spelet är helt katastrof. Har man slagit en gång drabbas man av någon form av "rekyl" utav svingen vilket gör att man tittar åt ett annat håll än där man tittade tidigare. Det leder i sin tur till att man i praktiken slår i luften, jämte fienden! Detta leder ofta till snabb och smärtsam död för min del.

Sedan finns väldigt få platser att spara spelet på, vilket leder till att man får spela om samma sak flera, flera gånger.

Jag är en spelare som gillar att ha en ganska enkel svårighetsgrad och sedan bara dras med i storyn i spelet, jag gillar alltså inte att försöka döda samma sak eller komma förbi samma område 15 gånger utan att lyckas.

Jag hoppades att spelet skulle ha en bra story och en härlig känsla när man spelade det, men icke. Jag köpte spelet på PS store's halloweenrea och fick då 40% (tror jag) rabatt på spelet, men det känns endå som pengar i sjön.

Hur kan detta spelet vara såpass hyllat som det är?
Ja, smaken är som baken.

Jag gillar inte soulsspelen men Bloodborne är årets spel för min del och jag ser absolut inget som kan putta ner det från tronen eftersom allt bra snart är släppt 2015
__________________
Lasse Kongo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-12, 18:45   #25699
Runqen
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 4
Nej det stämmer, det är verkligen inte för mig. Den tanken slog dock inte mig alls innan jag köpte spelet, att det inte skulle vara ett spel för mig.

Lyckligtvis finns både Fallout och snart Star Wars bland nyheterna i biblioteket!

Av någon anledning så ogillar jag hur jag känner för Bloodborne. Jag ogillar att jag ogillar spelet av någon anledning. Märkligt.

Hur ser din topplista ut Lasse? Om du tycker Bloodborne är årets spel så är jag nyfiken på vad mer du gillar.
Runqen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-12, 19:55   #25700
Wzup2u
Scarpa the chef
 
Wzup2us avatar
 
Reg.datum: Aug 2012
Ort: Godismonstret
Inlägg: 3 129
Allt är ju smaksak, själv hittar jag alltid flest bra spel till äldre nintendo konsoller.
__________________
Att slösa livet på såkallad optimat är slöshet när det finns en helhet.
Scarpa 4 president!
http://oi62.tinypic.com/1ovaee.jpg
Wzup2u är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-12, 20:52   #25701
Red Apple
Banned User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 96
Citat:
Ursprungligen postat av Runqen Visa inlägg
Jag köpte för en tid sedan Bloodborne. Jag hade ganska höga förväntningar på spelet iom den bra kritiken spelet fått.

Men, vilket jävla skitspel det är. Jag tycker det är helt och hållet värdelöst.
Man besegrar fienden genom att slå/skjuta dem, men koatollerna i spelet är helt katastrof. Har man slagit en gång drabbas man av någon form av "rekyl" utav svingen vilket gör att man tittar åt ett annat håll än där man tittade tidigare. Det leder i sin tur till att man i praktiken slår i luften, jämte fienden! Detta leder ofta till snabb och smärtsam död för min del.

Sedan finns väldigt få platser att spara spelet på, vilket leder till att man får spela om samma sak flera, flera gånger.

Jag är en spelare som gillar att ha en ganska enkel svårighetsgrad och sedan bara dras med i storyn i spelet, jag gillar alltså inte att försöka döda samma sak eller komma förbi samma område 15 gånger utan att lyckas.

Jag hoppades att spelet skulle ha en bra story och en härlig känsla när man spelade det, men icke. Jag köpte spelet på PS store's halloweenrea och fick då 40% (tror jag) rabatt på spelet, men det känns endå som pengar i sjön.

Hur kan detta spelet vara såpass hyllat som det är?
Det är inte kassa kontroller, de är för komplexa för dig. Det har enbart att göra med att du ogillar svåra spel, och då förstår jag faktiskt inte hur du tänkte när du antog att Bloodbourne kunde vara något för dig. Det är som att köpa Witcher 3 och klaga på alla rollspelselement.
Red Apple är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-12, 21:07   #25702
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Citat:
Ursprungligen postat av Red Apple Visa inlägg
Det är inte kassa kontroller, de är för komplexa för dig. Det har enbart att göra med att du ogillar svåra spel, och då förstår jag faktiskt inte hur du tänkte när du antog att Bloodbourne kunde vara något för dig. Det är som att köpa Witcher 3 och klaga på alla rollspelselement.
Fast om man metvetet gör spelet svårt med löjliga kontroller (för att de ska vara löjliga) och löjligt svårt (för att det ska vara löjligt svårt) är man en ren och skär hipster, som hyllar de gamla spelen för att de var så jävla svåra, när det egentligen är en hyllning till spel man endast spelade bara för att de var de enda som fanns. Kejsarens nya kläder. Klubben för inre beundran.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-12, 21:12   #25703
Rabiat
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 2 156
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Fast om man metvetet gör spelet svårt med löjliga kontroller (för att de ska vara löjliga) och löjligt svårt (för att det ska vara löjligt svårt) är man en ren och skär hipster, som hyllar de gamla spelen för att de var så jävla svåra, när det egentligen är en hyllning till spel man endast spelade bara för att de var de enda som fanns. Kejsarens nya kläder. Klubben för inre beundran.
Jag spelar fortfarande de spelen, helt enkelt för att det finns en känsla av risk i dem, lite investering.

Håller dock med om att om spelet är svårt pga sketna kontroller är det fel på spelet.
Rabiat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-12, 22:10   #25704
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Fast om man metvetet gör spelet svårt med löjliga kontroller (för att de ska vara löjliga) och löjligt svårt (för att det ska vara löjligt svårt) är man en ren och skär hipster, som hyllar de gamla spelen för att de var så jävla svåra, när det egentligen är en hyllning till spel man endast spelade bara för att de var de enda som fanns. Kejsarens nya kläder. Klubben för inre beundran.
Jag gillar alla gamla klassiska spel till NES där det var svårt, fanns inte mycket till hjälp som trycke på denna knapp så får du en pil vart du ska etc. Finns ingen skönare känsla än när man för första gången lyckades komma hela vägen till Dracula i Castlevania för att sedan upptäcka att man behövde 20-30 försök för att lära sig hans attacker för att död honom.

THOSE WHERE THE DAYS!
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-12, 23:02   #25705
Red Apple
Banned User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 96
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Fast om man metvetet gör spelet svårt med löjliga kontroller (för att de ska vara löjliga) och löjligt svårt (för att det ska vara löjligt svårt) är man en ren och skär hipster, som hyllar de gamla spelen för att de var så jävla svåra, när det egentligen är en hyllning till spel man endast spelade bara för att de var de enda som fanns. Kejsarens nya kläder. Klubben för inre beundran.
Kontrollerna är inte löjliga, de är supertighta. Att spelet är utmanande talar inte på något sätt till dess nackdel så länge det är komplext och inte komplicerat. Spelen du refererar till och verkar missta bloodborne för är komplicerade. Ser inte hipsterfaktorn i att gilla en utmaning tbh.
Red Apple är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-12, 23:54   #25706
Lasse Kongo
Fuck gymmet, Yeaaah TV spel
 
Lasse Kongos avatar
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 5 324
Jag hatar svåra spel, spelar oftast spel på normal osv, vill mest spela för storyns skull etc, ha "lagom" med motstånd, inte dö för mycket. Men Bloodborne är något annat, det har en hög inlärningskurva, sen klickade det för mig och det klickade SÅ IN I HELVETE, kan faktiskt inte påstå att det var särskilt svårt, utmanande som fan ja, och när det blev för tufft kunde man få hjälp via Coop, över hälften av spelets bossar fick jag hjälp med, hade garanterat INTE klarat ut spelet annars, sen när man klarat spelet och blev hyfsat duktig så hjälpte jag folk i samma sits med bossar osv

Som sagt, gillar inte soulsspelen alls, för min del så känns det som det kommer ta lång tid innan jag upplever ett spel som BB igen, nära nog ett fulländat spel enligt mig. Det kändes jävligt hopplöst första timmarna, men sen som sagt när det klickade; rena giftet. Snart kommer dlcn med, kommer nog köpas lagom till julledigheten, är upptagen med Blops3, Fallout 4 och snart Battlefront hehe.
__________________
Lasse Kongo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-12, 23:57   #25707
Lasse Kongo
Fuck gymmet, Yeaaah TV spel
 
Lasse Kongos avatar
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 5 324
Bloodborne är uppbyggt på så sätt att man tar sig fram på banan ett steg i taget, man dör, kör igen, tar sig förbi den man dog av, dör, tar sig förbi den man dog av, dör, tar sig förbi den man dog av, hittar genväg, dör, repeat.
__________________
Lasse Kongo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-13, 00:47   #25708
Alexton
Registered User
 
Alextons avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Frankrike
Inlägg: 524
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse Kongo Visa inlägg
Bloodborne är uppbyggt på så sätt att man tar sig fram på banan ett steg i taget, man dör, kör igen, tar sig förbi den man dog av, dör, tar sig förbi den man dog av, dör, tar sig förbi den man dog av, hittar genväg, dör, repeat.
Sen kommer man till defiled chalice dungeons och inser att main delen av spelet
Bara var uppvärming när det gällde svårighet

Håller förövrigt med om att det är ett av årets absolut bästa spel.
__________________
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

/ Desmond Tutu
Alexton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-13, 06:18   #25709
Runqen
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Red Apple Visa inlägg
Det är inte kassa kontroller, de är för komplexa för dig. Det har enbart att göra med att du ogillar svåra spel, och då förstår jag faktiskt inte hur du tänkte när du antog att Bloodbourne kunde vara något för dig. Det är som att köpa Witcher 3 och klaga på alla rollspelselement.
Jag skulle inte säga att spelet är varken komplext eller komplicerat. Jag hade inga problem alls med att bemästra kontrollerna.

Jag upplever att BB är av den typen av spel som inte ger mig någon form av belöning när jag klarat förbi någonting svårt i spelet. Det kan för mig liknas vid att stapla mynt stående på varandra, varken komplext eller komplicerat men föga belönande eller berikande. Överlag skulle jag inte säga att spelet är svårt heller, iaf inte början, utan snarare riskfyllt på något oengagerande sätt. Man kan säkert klara väldigt långt i spelet genom att bara hoppa två steg bak så fort man ser någonting röra sig, men det är verkligen inte roligt enligt mig.

Jag gjorde ingen enorm research om spelet innan jag köpte det, utan kollade på någon trailer samt läste om spelet i ps store. Några få recensioner såg jag på också.
Förhoppningen jag hade var att BB skulle vara någon härlig mix mellan Withcher (eller liknande rollspel) och Alien Isolation...Eller något åt det hållet iaf.

Det kanske är för mig såsom det var för LasseKongo, att det blir tokroligt efter att man spelat ett tag. Jag är dock skeptisk i mitt fall.

Har någon här köpt saker ifrån kontrolfreek? Hur lång tid tog frakten för dig isåfall?
Runqen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-13, 08:16   #25710
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Citat:
Ursprungligen postat av Red Apple Visa inlägg
Kontrollerna är inte löjliga, de är supertighta. Att spelet är utmanande talar inte på något sätt till dess nackdel så länge det är komplext och inte komplicerat. Spelen du refererar till och verkar missta bloodborne för är komplicerade. Ser inte hipsterfaktorn i att gilla en utmaning tbh.
En till liknelse: Vi gör ett spel som hyllar Fallout 2! Vi släpper det sönderbuggat och låter det ta 10 år innan communityn patchat klart det. Alla älskar det för sin buggighet.

Vi gör remake av en VHS-film från 95. Vi har grynig kvalitet på bilden och man måste lämna tillbaka skivan tillbakaspolad på Hemmakväll. Alla älskar konceptet fast filmen är kass.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)