Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-07-16, 07:38   #16
Dåren
Tuff Knutte
 
Dårens avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 449
Det är lättare om du redogör för vad du har sagt eller gjort innan vi bedömer huruvida det gör dig till ett arsel.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vassleproteinpulver består av sågspån och anabola steroider. Källa: mina föräldrar.
Doctors are always changins their minds. One week bacon grease is bad for you, the next week we're not getting enough of it!

My path from obesity begins right here!
Dåren är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-16, 08:18   #17
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Det där exemplet fungerar lika bra åt andra hållet och svaret blir även då att det finns grader i fluktandet. Normal uppsikt i omgivningen är alltid OK, överdrivet och ovälkommet fluktande är inte det oavsett vilket kön fluktare har.

Onyktra tanter i leopardkläder som är ute efter lammkött hör inte till de trevligaste man som kille kan råka ut för...
Melker2 är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-16, 10:16   #18
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Nytt scenario!(Eftersom ingen annan steppade upp)

a) Hotar med självmord om b) avbryter relationen med a)

b) Gör inte som a) vill utan uppmanar a) till att "Ja men då får du väl begå självmord då!" och avbryter relationen med a)


a) gör ett allvarligt självmordsförsök och lyckas nästan.

Vem är arslet? Behövs mer info för att avgöra det? Behövs könet på a) resp b) bli känt för att avgöra det?
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-16, 10:35   #19
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Jag hade försökt få människan till psykiatrin men hade hen vägrat hade jag ändå gjort slut i slutändan, jag tänker inte låta mig bli utpressad.
Anton Fräs är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-16, 11:13   #20
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Nytt scenario!(Eftersom ingen annan steppade upp)

a) Hotar med självmord om b) avbryter relationen med a)

b) Gör inte som a) vill utan uppmanar a) till att "Ja men då får du väl begå självmord då!" och avbryter relationen med a)


a) gör ett allvarligt självmordsförsök och lyckas nästan.

Vem är arslet? Behövs mer info för att avgöra det? Behövs könet på a) resp b) bli känt för att avgöra det?
Ja, relationen ska avbrytas. Varken jag eller någon annan har den yttersta skyldigheten för någon annans lycka och välgång, det har bara personen själv. Däremot finns det ett universum av andra handlingssätt än att utmana och uppmana personen att skada sig själv.

Hur kommer relationen se ut om man viker sig för detta hot--guld och gröna skogar? Tveksamt.

För övrigt är du arslet, Aryt.
Rahf är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-16, 11:19   #21
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Nej, du är inte arslet. (I det här fallet)

Många kvinnor blir obekväma av stirrande vilket man får respektera och låta dem vara ifred. Jag är själv lite av en stirr-nisse och försöker jobba bort det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-16, 12:24   #22
hemlis
Registered User
 
hemliss avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 7
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Många kvinnor blir obekväma av stirrande vilket man får respektera och låta dem vara ifred. Jag är själv lite av en stirr-nisse och försöker jobba bort det.
I all välmening:

Du är själv lite av en beta-nisse.

Du undviker att sola som du egentligen vill för att det ligger en tjej topless på balkongen bredvid?
Det har inget att göra med ditt stirrande eller inte. Självklart ska man inte stirra på folk, men att titta normalt som på vem som helst annars är självklart ok.

Om tjejen hade varit obekväm med att folk tittar normalt så får hon hålla sig inne.
Det gäller även tjejer med kortkort kjol, urringning och andra klädsnitt som uppmanar till fluktande.

Jobba bort din ursäktande mentalitet istället.
hemlis är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-16, 14:00   #23
Alexton
Registered User
 
Alextons avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Frankrike
Inlägg: 524
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Nytt scenario!(Eftersom ingen annan steppade upp)

a) Hotar med självmord om b) avbryter relationen med a)

b) Gör inte som a) vill utan uppmanar a) till att "Ja men då får du väl begå självmord då!" och avbryter relationen med a)


a) gör ett allvarligt självmordsförsök och lyckas nästan.

Vem är arslet? Behövs mer info för att avgöra det? Behövs könet på a) resp b) bli känt för att avgöra det?
Självklart inte B fel för att A har mentala problem (ifall inte B direkt skapade dessa samt underhöll dem, men då har vi ett annat brottsligt problem).

A och B borde inte vara ihop då A inte klarar sig utan B och B kan själv dras ned i mentala problem träsket. Rädda dig själv före andra.

A kan inte tvinga B att älska denna heller utan får faktiskt göra ett vuxet val om livet är helt omöjligt utan B och således ta sitt liv om inget annat alternativ finns.

B får gå vidare och tacka sin lyckliga stjärna. Hot och psykisk terror är inte anledningar att stanna i ett förhållande oavsett kön på personerna.
__________________
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

/ Desmond Tutu
Alexton är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-16, 14:10   #24
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Nytt scenario!(Eftersom ingen annan steppade upp)

a) Hotar med självmord om b) avbryter relationen med a)

b) Gör inte som a) vill utan uppmanar a) till att "Ja men då får du väl begå självmord då!" och avbryter relationen med a)


a) gör ett allvarligt självmordsförsök och lyckas nästan.

Vem är arslet? Behövs mer info för att avgöra det? Behövs könet på a) resp b) bli känt för att avgöra det?
Låter som ett riktigt psyko, att rista in ens namn på armen med rakblad borde vara nog.

Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Nej, du är inte arslet. (I det här fallet)

Många kvinnor blir obekväma av stirrande vilket man får respektera och låta dem vara ifred. Jag är själv lite av en stirr-nisse och försöker jobba bort det.
En annan rolig grej är att aldrig släppa ögonkontakten med kassörskan(ända tills denne räckt över kvittot & börjat scanna nästa persons varor).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-16, 16:32   #25
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av hemlis Visa inlägg
I all välmening:

Du är själv lite av en beta-nisse.

Du undviker att sola som du egentligen vill för att det ligger en tjej topless på balkongen bredvid?
Det har inget att göra med ditt stirrande eller inte. Självklart ska man inte stirra på folk, men att titta normalt som på vem som helst annars är självklart ok.

Om tjejen hade varit obekväm med att folk tittar normalt så får hon hålla sig inne.
Det gäller även tjejer med kortkort kjol, urringning och andra klädsnitt som uppmanar till fluktande.

Jobba bort din ursäktande mentalitet istället.
Starkt medhåll! Vad i helvete, det är ju två helt olika saker att bejaka sin sexualitet och vara bekväm med den utan att agera som någon jävla creepy rapist och att faktiskt vara en creepy rapist som försöker våldta och ha sig.

För mycket sexuellt ursäktande bland dagens unga och äldre män idag. Arbeta bort eran "ensamstående mamma uppfostrade mig"-beteenden. Alla tycker mer eller mindre om att bli sedda för att de är "(fysiskt) attraktiva" annars hade Instagram aldrig blivit någon långvarig fluga.

Sedan får vi ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG glömma den pågående konflikten hos tjejer och kvinnor: att vara sexuell och samtidigt inte framstå som en slyna inför samhället - a la "madonna/hora-komplexet".

TL;DR: Du kan kolla på någon på ett "moget" sätt och på ett "omoget" sätt.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-16, 18:43   #26
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det som gör att det inte ses som uppenbart creepy och felaktigt är att den solande visar upp sig offentligt. Tittaren kikar inte genom ett nyckelhål, eller en kamera, eller ens ett fönster. Eller en kikare, såvitt jag vet. Han tittar bara omkring sig, med ögonen, inom det normala synfältet från sin balkong. En liknelse: Om jag går omkring helnaken på stan, kommer alla jag går förbi som stirrar på mig utsätta mig för sexuellt ofredande?

Vill man tvunget vara lättklädd utan att bli sedd kan man gå in inomhus och dra för rullgardinerna. Man kan i och för sig inte sola inomhus, och skulle kanske kunna hävda att det är en mänsklig rättighet att lapa sol utan att bli tittad på... Men det vet jag inte om jag håller med om, inte när det finns D-vitaminpiller och solarier.

För övrigt handlar det om en gradskillnad. Även om man accepterar att det är ett sexuellt övergrepp att titta på en granne som solar så är det kanske det mildaste sexuella övergreppet som finns. Mycket mildare än att klämma någon på rumpan. Oändligt mycket mildare än våldtäkt. Allt är inte en "slippery slope". Alla som snattat ett tuggummi kommer inte sluta som värdetransportrånare.
Så en 15-åring som går i kortkort kjol förkänar att 40+ gubbar fluktar och stirrar suktande på henne? Samma med en 13 åring? Håller dock med om smygkikandet skulle vara värre.

Tycker inte nakenanalogin på stan var så träffsäker, vi får leta en bättre tankeställning.

Tror att få vara trygg och okränkt sexuell är en rättighet.

Håller helt med dig Dio
om att **e******* agerande är sexuellt övergrepp och också att det är av den mildare graden. Vill dock säga att det är vetenskapligt fastställt att även dessa lindrigare sexövergrepp leder till svårare sexövergrepp (hade en kollega som förklarde det i SVT, hittar dock inte klippet).

Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Den vita manliga heterosexualiteten är enormt skambelagd som det är, att vilja skambelägga någon för att han tycker den kvinnliga grannen är attraktiv och detta gör honom nervös och ambivalent att sola på bsökongen bredvid är riktigt arsligt. Han är redan så nedtryckt av hänsyn att han funderar på att inte sola på sin egen jävla balkong för att det kanske är "fel"? Men det räcker inte? Han är ändå en förtryckare? Om något är han förtryckt. Feminister borde örfilas.
Jag tyckte att den som kände lite lätt osäkerhet och skam var bra, men att den som med glädje fluktade var ett äckel. Min bild av personen baserat på dess tidigare agerande med än värre överträdelser kan ha spelat in.

Sluta skämta om våld mot kvinnor!! för jag hoppas det var skämt

Citat:
Ursprungligen postat av hemlis Visa inlägg
Om tjejen hade varit obekväm med att folk tittar normalt så får hon hålla sig inne.
Det gäller även tjejer med kortkort kjol, urringning och andra klädsnitt som uppmanar till fluktande.
.
Ojdå, där slog det i taket.
Hoppas att det bara är en internetpersonlighet!

Senast redigerad av Aryt den 2019-07-16 klockan 18:49.
Aryt är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-16, 18:47   #27
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Nytt scenario!(Eftersom ingen annan steppade upp)

a) Hotar med självmord om b) avbryter relationen med a)

b) Gör inte som a) vill utan uppmanar a) till att "Ja men då får du väl begå självmord då!" och avbryter relationen med a)


a) gör ett allvarligt självmordsförsök och lyckas nästan.

Vem är arslet? Behövs mer info för att avgöra det? Behövs könet på a) resp b) bli känt för att avgöra det?

Båda två
är arslen men a) är nog ett större (och sjukare).
b) hade undkommit arsle-stämpeln helt om hen inte hade uppmanat till suicid, och fått pluspoäng om hen hade försökt ordna någon hjälp.

Senast redigerad av Aryt den 2019-07-16 klockan 18:50.
Aryt är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-16, 18:51   #28
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Så en 15-åring som går i kortkort kjol förkänar att 40+ gubbar fluktar och stirrar suktande på henne? Samma med en 13 åring? Håller dock med om smygkikandet skulle vara värre.

Tycker inte nakenanalogin på stan var så träffsäker, vi får leta en bättre tankeställning.

Tror att få vara trygg och okränkt sexuell är en rättighet.
Förtjänar eller ej, inte riktigt frågan. Om man klär sig på ett visst sätt så är det mer sannolikt att folk tittar mer.

Att få vara trygg är en sak, men att inte få känna sig kränkt är ingen rättighet. Om någon tittar lite extra på en är inte något du kan lagstifta om, lär dig fokusera på ditt eget och ignorera sådan som uppenbarligen inte påverkar dig så länge du inte lägger fokus på det
Magnus N är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-16, 19:13   #29
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Förtjänar eller ej, inte riktigt frågan. Om man klär sig på ett visst sätt så är det mer sannolikt att folk tittar mer.

Att få vara trygg är en sak, men att inte få känna sig kränkt är ingen rättighet. Om någon tittar lite extra på en är inte något du kan lagstifta om, lär dig fokusera på ditt eget och ignorera sådan som uppenbarligen inte påverkar dig så länge du inte lägger fokus på det
Det är ju svårt när forskning har visat att det börjar med sexskämt -> olämpliga blickar -> fluktande som koliten beskrev -> tafsande -> våldtäkt -> eventuellt mord.

Bättre att stämma ån tidigt, istället för att låta hela bygget rasa ned.
Aryt är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-16, 19:23   #30
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Det är ju svårt när forskning har visat att det börjar med sexskämt -> olämpliga blickar -> fluktande som koliten beskrev -> tafsande -> våldtäkt -> eventuellt mord.

Bättre att stämma ån tidigt, istället för att låta hela bygget rasa ned.
Var tycker du gränsen ska dras då? Ska män överhuvudtaget få kolla på kvinnor och ska kvinnor få tillåtas kolla på män?
Magnus N är inte uppkopplad  


Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)