Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-07-14, 05:34   #1
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Bloggare som påstår att PF + kaffe är skadligt för hälsan

Hittade ett blogginlägg från någon självutnämnd expert som hävdar att dricka kaffe under fasta är dåligt för hälsan p.g.a. kortisolfrisättning och därmed förstör hälsofördelarna med fasta. Å andra sidan påstår hon också att 16 timmar inte räcker för att uppnå autifagi, jag har sett henne påstå att frukost är superviktigt och hon skrev någon annanstans att te kan vara fastebrytande, så jag tänker inte direkt ta hennes ord på det hela rakt av. Har googlat lite kring saken, men hittar inget med substans som backar upp hennes påstående.

Någon som sitter på mer information?

Inlägget: https://martinajohansson.se/nya-perspektiv-pa-fasta/

Senast redigerad av Nuggets den 2019-07-14 klockan 05:38.
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-14, 06:15   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Autofagi är inte så lätt att mäta, så det finns inga säkra minutangivelser. Autofagi pågår hela tiden, mest 16 timmar är nog för kort för den mest påtagliga effekten. 16:8 är antagligen populärast på grund av att det är en tidsrymd som känns hanterbar för genomsnittsindividen, medan den blir kallsvettig av tanken på att inte äta på ett helt dygn.

Att dricka kaffe frisätter kortisol men jag tror inte det är undersökt hur det påverkar effekterna av fastan. Det brukar vara kroniskt förhöjda nivåer som är hälsovidrigt, inte akut frisättning.

Vilka hälsofördelar förresten? Jag har känslan av att folk tror att det finns mängder av dokumenterade hälsofördelar med periodisk fasta. Faktum är att bevisen för sådana hos människan är väldigt begränsade. Nästan alla påståenden, med ett par undantag, är baserade på djurstudier och cellkulturstudier. De flesta positiva hälsoeffekterna kommer från att folk som regel äter mindre med ett sådant upplägg och därför går ner i vikt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-14, 08:17   #3
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Martina Johansson och Gudiol har varit en utdragen följetong.

https://traningslara.se/det-som-mart...inte-far-hora/
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-14, 08:49   #4
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Du kan med gott samvete ignorera allt den människan skriver.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-14, 09:48   #5
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Autofagi är inte så lätt att mäta, så det finns inga säkra minutangivelser. Autofagi pågår hela tiden, mest 16 timmar är nog för kort för den mest påtagliga effekten. 16:8 är antagligen populärast på grund av att det är en tidsrymd som känns hanterbar för genomsnittsindividen, medan den blir kallsvettig av tanken på att inte äta på ett helt dygn.
Vad tror du är bäst? Att fasta 18 timmar 5 dagar i veckan eller att fasta 36 timmar 1 av dagarna?
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-14, 09:49   #6
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Autofagi är inte så lätt att mäta, så det finns inga säkra minutangivelser. Autofagi pågår hela tiden, mest 16 timmar är nog för kort för den mest påtagliga effekten. 16:8 är antagligen populärast på grund av att det är en tidsrymd som känns hanterbar för genomsnittsindividen, medan den blir kallsvettig av tanken på att inte äta på ett helt dygn.

Att dricka kaffe frisätter kortisol men jag tror inte det är undersökt hur det påverkar effekterna av fastan. Det brukar vara kroniskt förhöjda nivåer som är hälsovidrigt, inte akut frisättning.

Vilka hälsofördelar förresten? Jag har känslan av att folk tror att det finns mängder av dokumenterade hälsofördelar med periodisk fasta. Faktum är att bevisen för sådana hos människan är väldigt begränsade. Nästan alla påståenden, med ett par undantag, är baserade på djurstudier och cellkulturstudier. De flesta positiva hälsoeffekterna kommer från att folk som regel äter mindre med ett sådant upplägg och därför går ner i vikt.
Förlänger inte fasta/autofagi livet? Motverkar alzheimer/parkinson/cancer

Yoshinori Ohsumi menar väll på att det finns massor av hälsofördelar
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-14, 09:55   #7
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 738
Varför är alla fastare alltid så brutalt fanatiska? Se elliot hulse senaste 5000 inlägg (från maj och framåt )
__________________
Winners win
Rikard Jansson är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-07-14, 10:04   #8
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Varför är alla fastare alltid så brutalt fanatiska? Se elliot hulse senaste 5000 inlägg (från maj och framåt )
Man blir kanske lite tokig av att vara hungrig hela tiden (ej sagt med ironi).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-14, 10:07   #9
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Autofagi är inte så lätt att mäta, så det finns inga säkra minutangivelser. Autofagi pågår hela tiden, mest 16 timmar är nog för kort för den mest påtagliga effekten. 16:8 är antagligen populärast på grund av att det är en tidsrymd som känns hanterbar för genomsnittsindividen, medan den blir kallsvettig av tanken på att inte äta på ett helt dygn.

Att dricka kaffe frisätter kortisol men jag tror inte det är undersökt hur det påverkar effekterna av fastan. Det brukar vara kroniskt förhöjda nivåer som är hälsovidrigt, inte akut frisättning.

Vilka hälsofördelar förresten? Jag har känslan av att folk tror att det finns mängder av dokumenterade hälsofördelar med periodisk fasta. Faktum är att bevisen för sådana hos människan är väldigt begränsade. Nästan alla påståenden, med ett par undantag, är baserade på djurstudier och cellkulturstudier. De flesta positiva hälsoeffekterna kommer från att folk som regel äter mindre med ett sådant upplägg och därför går ner i vikt.
Det skrivs ju artiklar om fördelarna med fastans hälsofördelar till höger och vänster, så att folk tror att dom finns är väl egentligen inte så förvånande. Men hur mycket som är bekräftat har jag aldrig besvärat mig med att sätta mig in i då jag följer PF av helt andra anledningar (dom perioder jag faktiskt gör det), men om dom finns där så är det ju en trevlig bonus.

Om man ska spekulera fritt, finns det någon anledning att tro att det finns några fördelar för hälsan jämfört med ett vanligt upplägg utifrån den forskning och dom djurstudier som finns tillgängliga? Undrar även om det finns några "bekräftade" mentala fördelar (kognitivt, fokus, mående etc)? Tycker mig uppleva en helt annat fokus och mental stabilitet under fasta (vilket är guld för mig som bipolär).

Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
Martina Johansson och Gudiol har varit en utdragen följetong.

https://traningslara.se/det-som-mart...inte-far-hora/
Men herregud vilken människa... Underhållande läsning var det iaf Tror nog jag lutar åt att köra på Antons spår här...

Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Du kan med gott samvete ignorera allt den människan skriver.
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-14, 10:32   #10
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Förlänger inte fasta/autofagi livet? Motverkar alzheimer/parkinson/cancer

Yoshinori Ohsumi menar väll på att det finns massor av hälsofördelar
Finns inga kontrollerade människostudier. Tar vi Alzheimers som exempel, ja, hos råttor som modifierats för att få Alzheimers. Det är inte undersökt hos människan.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-14, 14:03   #11
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Får väl inte ens göra människostudier, anses väl vara oetiskt att svälta folk även om det är under kontrollerade former.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-14, 14:26   #12
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Finns inga kontrollerade människostudier. Tar vi Alzheimers som exempel, ja, hos råttor som modifierats för att få Alzheimers. Det är inte undersökt hos människan.
Så man vet inte så mycket om autofagi på oss människor? En möjlighet att det har vissa hälsofördelar bara?
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)