Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-07-07, 00:45   #1
Deffmax
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 49
low carb

Vet inte riktigt hur bra jag kan förklara det här men ska göra mitt bästa så jag har kollat mycket på low carb/Keto fast som jag har förstått det kan det ta upp till två veckor tills keto funkar så att kroppen tar energi från kroppen och att man inte kan uppnå keto om man äns har lite carbs i sin diet så därför strök jag keto men low carb däremot har jag också hört ska vara bra för att bli av med fett och gå ner i vikt men då undrar jag hur man kör low carb hur lågt ska man gå i carbs såklart så beror väl det på vem det är men ungefär vad dem flesta brukar köra (kanske inte finns något som "dem flesta brukar köra" men skriver så ändå) och hur ska man få energi för träningen gäller det att tajma carbsen på dagen eller hur ska man göra? ursäktar om det här för jätte konstigt formulerat eller bara en dum fråga mvh Max
Deffmax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-07, 02:14   #2
Deffmax
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 49
Citat:
Ursprungligen postat av Deffmax Visa inlägg
Vet inte riktigt hur bra jag kan förklara det här men ska göra mitt bästa så jag har kollat mycket på low carb/Keto fast som jag har förstått det kan det ta upp till två veckor tills keto funkar så att kroppen tar energi från kroppen och att man inte kan uppnå keto om man äns har lite carbs i sin diet så därför strök jag keto men low carb däremot har jag också hört ska vara bra för att bli av med fett och gå ner i vikt men då undrar jag hur man kör low carb hur lågt ska man gå i carbs såklart så beror väl det på vem det är men ungefär vad dem flesta brukar köra (kanske inte finns något som "dem flesta brukar köra" men skriver så ändå) och hur ska man få energi för träningen gäller det att tajma carbsen på dagen eller hur ska man göra? ursäktar om det här för jätte konstigt formulerat eller bara en dum fråga mvh Max
och om man ska tajma sina carbs för att få energi borde man väl äta dem innan träningen men det förstör väl själva syftet med att äta mindre carbs för att bränna mer fett på gymet eller? jag vet inte jag är helt lost här hjälp uppskatas! förlåt för citeringen glömde skriva med detta i första!
Deffmax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-07, 05:50   #3
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 519
Du kommer i ketios mycket fortare än så. Lite beroende på hur mycket glykogen du har i början men inom två eller tre dygn har du fyllt blodet med fettsyror och ketoner sprutar ur levern.

Det går inte att tajma kolhydraterna. Det som så gulligt kallas att "gå ur ketiosen" är helt enkelt en typ av diabetes typ 2. Du fyller blodet med glukos men har ingen insulinkänslighet för att få in dem i musklerna. Bättre att lunka på utan kolhydrater.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-07, 08:02   #4
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av Deffmax Visa inlägg
Vet inte riktigt hur bra jag kan förklara det här men ska göra mitt bästa så jag har kollat mycket på low carb/Keto fast som jag har förstått det kan det ta upp till två veckor tills keto funkar så att kroppen tar energi från kroppen och att man inte kan uppnå keto om man äns har lite carbs i sin diet så därför strök jag keto men low carb däremot har jag också hört ska vara bra för att bli av med fett och gå ner i vikt men då undrar jag hur man kör low carb hur lågt ska man gå i carbs såklart så beror väl det på vem det är men ungefär vad dem flesta brukar köra (kanske inte finns något som "dem flesta brukar köra" men skriver så ändå) och hur ska man få energi för träningen gäller det att tajma carbsen på dagen eller hur ska man göra? ursäktar om det här för jätte konstigt formulerat eller bara en dum fråga mvh Max
Äter du bara tillräckligt kommer det gå utmärkt att träna helt utan kolhydrater. Jag gör det. Ät så mycket kött och grönsaker du vill och var inte rädd för feta produkter. Skippa vegetabiliska fetter och förlita dig på feta köttbitar.
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-07, 08:13   #5
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Deffmax Visa inlägg
Vet inte riktigt hur bra jag kan förklara det här men ska göra mitt bästa så jag har kollat mycket på low carb/Keto fast som jag har förstått det kan det ta upp till två veckor tills keto funkar så att kroppen tar energi från kroppen och att man inte kan uppnå keto om man äns har lite carbs i sin diet så därför strök jag keto men low carb däremot har jag också hört ska vara bra för att bli av med fett och gå ner i vikt men då undrar jag hur man kör low carb hur lågt ska man gå i carbs såklart så beror väl det på vem det är men ungefär vad dem flesta brukar köra (kanske inte finns något som "dem flesta brukar köra" men skriver så ändå) och hur ska man få energi för träningen gäller det att tajma carbsen på dagen eller hur ska man göra? ursäktar om det här för jätte konstigt formulerat eller bara en dum fråga mvh Max
Du behöver inte ketos eller köra superstrikt utan carbs för att gå ner med lchf. Men det beror kanske på hur fet du är.

Jag åt LCHF men inte superstrikt och gick ner 45kg på ett år. Åt mig mätt och belåten. Det fina med mycket kött, ägg och fett är att det är få kalorier i förhållande till hur mätt du blir.

Äter du 700 kcal kött blir du mättare längre tid än 700 kcal pasta. Så bara genom att äta "typ" som LCHF så kommer du minska kaloriintaget så mycket så att du ganska enkelt kan gå ner i vikt även om du inte alltid ligger i ketos.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-08, 10:53   #6
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Det går inte att tajma kolhydraterna. Det som så gulligt kallas att "gå ur ketiosen" är helt enkelt en typ av diabetes typ 2. Du fyller blodet med glukos men har ingen insulinkänslighet för att få in dem i musklerna. Bättre att lunka på utan kolhydrater.
Vadå kan inte tajma kolhydraterna? Självklart kan man det och det är något man bör göra. Efter träningen är ju ett perfekt tillfälle att inta majoriteten av kolhydraterna man nu tänker äta för att återställa muskelglykogenet utan "riskera" fylla på leverglykogenet.

Att hämma eller "gå ur" ketosen sker vid höga insulinpåslag och/eller vid ett för högt glukosintag. Går man ur ketosen så faller man inte ner och dör utan man kommer in ju tillbaka in i ketosen igen så fort leverglykogenet tömts.

Jag vet vad du menar men en viss insulinresistens i musklerna för att prioritera glukos till hjärnan men speciellt efter träning verkar det inte vara några problem, finns ju många som använder sig utav Targeted ketogenic diet mm.

Jag har själv kört en del keto och "low carb" utan några som helst problem. Jag skriver inte detta p.g.a. att jag skulle vara någon LCHF -fanatiker, äter en high carb low fat kost just om allt nu ska ha ett namn hehe.
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-08, 15:55   #7
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 519
Hur mycket kolhydrat kan man äta före, under eller efter träningspasset ?
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-10, 19:35   #8
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Hur mycket kolhydrat kan man äta före, under eller efter träningspasset ?
Det beror på person, aktivitet och timingen utav aktiviteten. Vissa uthållighetsidrottare verkar kunna inta 100 gram kolhydrater precis innan eller under aktiviteten och hålla sig i ketos.

Jag har inga exakta siffror på mig själv men upp emot 80 gram är jag rätt så säker på att jag har kunnat inta efter träning då när jag joggade 10km och sedan tränade ett helkroppspass efter det. Här räknar jag med även grönsakerna etc som brukar ingå i en vanlig ketogen diet.

Sen är det en annan fråga om det spelar någon större roll även om man nu skulle "falla ur ketosen" då och då. Att man tränat kroppen till att effektivt kunna drivas på ketoner vid behov är väl fördelaktigt vid vissa situationer.

Förstod inte varför du skrev att det inte går att tajma kolhydraterna, en ketogen kost brukar ju ändå inte ha noll kolhydrater. När man nu ändå har begränsat mängden kolhydrater såpass mycket så är det väl mer värt än någonsin att just tajma intaget, både för muskelglykogenet och för att stanna kvar i ketosen om man har det som mål. :-)
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-11, 11:45   #9
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av Prost Visa inlägg
(...) och för att stanna kvar i ketosen om man har det som mål. :-)
Och som jag förstår det så äter många ketogent för att ha en så hög fettförbränning som möjligt SAMTIDIGT som man är helt säker på att man undviker inflammatoriska toppar av insulinpåslagen(dvs de som ger långvarig låggradig inflammation) som kommer av att man äter mer kolhydrater än kroppen kan förbränna/lagra in effektivt.
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-11, 18:21   #10
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 519
Citat:
Ursprungligen postat av Prost Visa inlägg
Det beror på person, aktivitet och timingen utav aktiviteten. Vissa uthållighetsidrottare verkar kunna inta 100 gram kolhydrater precis innan eller under aktiviteten och hålla sig i ketos.

Jag har inga exakta siffror på mig själv men upp emot 80 gram är jag rätt så säker på att jag har kunnat inta efter träning då när jag joggade 10km och sedan tränade ett helkroppspass efter det. Här räknar jag med även grönsakerna etc som brukar ingå i en vanlig ketogen diet.

Sen är det en annan fråga om det spelar någon större roll även om man nu skulle "falla ur ketosen" då och då. Att man tränat kroppen till att effektivt kunna drivas på ketoner vid behov är väl fördelaktigt vid vissa situationer.

Förstod inte varför du skrev att det inte går att tajma kolhydraterna, en ketogen kost brukar ju ändå inte ha noll kolhydrater. När man nu ändå har begränsat mängden kolhydrater såpass mycket så är det väl mer värt än någonsin att just tajma intaget, både för muskelglykogenet och för att stanna kvar i ketosen om man har det som mål. :-)
Jag tror att jag skrev något om diabetes typ 2. Lite dumt att skicka blodsockret i taket efter träningen. Före träningen kan det säkert utnyttjas som en exogen kolhydrat och förbrännas under träningen. Fett brinner i kolhydraternas låga är inget nytt.

Fast mängden muskelglykogen hos en normalperson är 5 gram / kg muskel. En högpresterande idrottare säkert 10 gram / kg muskel. Jag är tveksam ifall något hamnar i musklerna och kan göra nytta till till nästa träningspass.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-11, 20:12   #11
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Jag tror att jag skrev något om diabetes typ 2. Lite dumt att skicka blodsockret i taket efter träningen. Före träningen kan det säkert utnyttjas som en exogen kolhydrat och förbrännas under träningen. Fett brinner i kolhydraternas låga är inget nytt.

Fast mängden muskelglykogen hos en normalperson är 5 gram / kg muskel. En högpresterande idrottare säkert 10 gram / kg muskel. Jag är tveksam ifall något hamnar i musklerna och kan göra nytta till till nästa träningspass.
Blodsockret går ju "i taket" av träning. Har du mätt ditt blodsocker innan under och efter träning nån gång? Många som äter ketogen kost och äter kolhydrater efter passet gör det för att glukoset sägs förbättra återhämtningen. Inte för att få bättre resultat till nästa träningspass.
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-12, 18:43   #12
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 519
Ja. Jag har en blodsockermätare på armen. Den mäter kontinuerligt. Men jag lever ett normalt träningsliv och äter det jag behöver och vad jag vill med stor frihet. Blodsockermätaren hjälper mig där. Ifall blodsockret går upp eller ned är helt beroende på blodsocker, glykogenstatus, tid sedan förra måltiden och tjugofyra andra faktorer.


Hur skiljer man på återhämtning och på träningsresultat ? Det ena är helt beroende av det andra.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-13, 11:46   #13
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Jag tror att jag skrev något om diabetes typ 2. Lite dumt att skicka blodsockret i taket efter träningen. Före träningen kan det säkert utnyttjas som en exogen kolhydrat och förbrännas under träningen. Fett brinner i kolhydraternas låga är inget nytt.

Fast mängden muskelglykogen hos en normalperson är 5 gram / kg muskel. En högpresterande idrottare säkert 10 gram / kg muskel. Jag är tveksam ifall något hamnar i musklerna och kan göra nytta till till nästa träningspass.
Jo, du skrev "Det som så gulligt kallas att "gå ur ketiosen" är helt enkelt en typ av diabetes typ 2." Mitt blodsocker har verkligen i "skickats upp i taket" av detta, jag har en blodsockermätare hemma p g a allmän träningsnörderi.

"Fast mängden muskelglykogen hos en normalperson är 5 gram / kg muskel. En högpresterande idrottare säkert 10 gram / kg muskel. Jag är tveksam ifall något hamnar i musklerna och kan göra nytta till till nästa träningspass."

Det är ok att vara tveksam, jag är dock inte det minsta tveksam alls då jag själv provat och märkt skillnaden. Kroppen blir dessutom mer effektiv med glykogeninlagringen när man vant sig. Det som jag finner lite förvånade är att varför har du en sådan stenhård övertygelse om att detta är helt värdelöst på alla sätt och inget fungerar. :-) Några intressanta personer följa kan vara löparen Zach Bitter och "bodybuildern" Luis Villasenor.
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-13, 12:43   #14
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 519
Jag visste inte ens att någon mer aktiv körde ketios. Luis Villasenor skriver intressant.
https://medium.com/better-humans/how...s-33ff65155740

Men jag har själv inte träffat någon som presterar på en lågkolhydratkost. Skulle vara kul att göra det någon gång.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-29, 20:16   #15
Dissector
Steve is teh shit!
 
Dissectors avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 2 135
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Jag visste inte ens att någon mer aktiv körde ketios. Luis Villasenor skriver intressant.
https://medium.com/better-humans/how...s-33ff65155740

Men jag har själv inte träffat någon som presterar på en lågkolhydratkost. Skulle vara kul att göra det någon gång.
Björn Ferry och Jonas Colting kan du säkert få kontakt med
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kwon
Hädanefter kallar du mig Fjodor!
Dissector är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)