Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-07-08, 21:52   #16
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
3x kroppsvikten är en bra tumregel. Då det är väldigt få som uppnår det, det krävs dedikerad träning för det. Då är man mycket bra på att marklyfta.
Sen vad gäller VSM deltagare, skulle de ta 3x kroppsvikten så skulle de vara bättre på marklyft än om de inte gör det. Eller hur?
Sen kan en person som väger 150 kg och tar 300 kg i mark vara starkare än en som väger 75 kg och tar 295 kg, men det är en annan sak.
Jisses snacka om att argumentera baklänges. Du säger emot dig själv. Det är ju en skitdålig tumregel om den inte kan appliceras på alla nivåer. Att blanda in kv är totalt värdelöst. Man ska endast jämföra med den viktklass man själv är i.

I mitt tycke så är Eddie Hall en av de bästa marklyftarna någonsin. Ska man använda en sådan tumregeln som ni förespråkar så är han en medioker (inte nödvändigtvis dålig) marklyftare.

Tråden handlar om vad som är bra, inte vad som är starkt. Att 500 kg är med än 250 kg vet alla redan.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-08, 22:00   #17
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Det är lite lättare för en person på 160 att dra 3 gånger kroppsvikten än någon på 2m.
Jag skulle behöva dra 380 för att vara mycket bra i mark.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-08, 22:05   #18
Matsa
Corporis Majestatis
 
Matsas avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Kalmar
Inlägg: 3 623
Jag tycker att 3*KV är en bra tumregel för en mycket stark prestation i marklyft. Däremot är det inte en tumregel som regerar allena utan när den absoluta styrkan blir tillräckligt hög så övertrumfar det tumregler om relativ styrka. Det ena behöver liksom inte utesluta det andra, Eddies marklyft på 500kg åker självklart cirklar runt allt vad relativ styrka heter.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
lol, det finns mkt gemensamt mellan Knutbysekten och knäböjare.
Citat:
Ursprungligen postat av orsor Visa inlägg
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså
"Små delikata rörelser..."
Matsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-08, 23:00   #19
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av DiktatorN Visa inlägg
Jisses snacka om att argumentera baklänges. Du säger emot dig själv. Det är ju en skitdålig tumregel om den inte kan appliceras på alla nivåer. Att blanda in kv är totalt värdelöst. Man ska endast jämföra med den viktklass man själv är i.

I mitt tycke så är Eddie Hall en av de bästa marklyftarna någonsin. Ska man använda en sådan tumregeln som ni förespråkar så är han en medioker (inte nödvändigtvis dålig) marklyftare.

Tråden handlar om vad som är bra, inte vad som är starkt. Att 500 kg är med än 250 kg vet alla redan.
Så för att bli en bra marklyftare måste man väga över 150 kg och ta steroider?
Jag strider inte det faktum att den som lyfter mest faktiskt är bäst på marklyft. Och den som de facto lyfter mest bör ha en någorlunda bra teknik, annars tvivlar jag på att man lyfter mest oavsett hur mycket man väger eller hur lång man är.
Men som tumregel för normalt folk som styrketränar, du vet de som som mest väger kanske 100 kg, så är 3x kroppsvikten ett jäkligt bra mått på ett bra marklyft. Tar man det så är man rätt stark i mark och man måste garanterat ha tränat en del för att komma dit. INGEN går in på gymmet och lyfter 3x kroppsvikten första gången hen testar. 1x kroppsvikten klarar nog många, 2x kan säkert förekomma, men 3x kräver en del dedikation och antagligen en del rätt förutsättningar = 3x är otvivelaktigt ett bra lyft.
Tråden handlade om vad som är ett bra marklyft, inte vem som är starkast i världen... eller ska vi säga till snubben som väger 55 kg att han måste ta 500 kg för att det ska vara acceptabelt?

Jag tror jag har skrivit om exakt detta tidigare, men jag har tagit 3x kroppsvikten. Jag har även tagit mer men vid så pass mycket högre kroppsvikt att att det låg under 3x. Vilket var mitt bästa lyft? Svårt att säga även för mig, men jag vill nog säga att 3x är det bättre, men när jag lyfte mer var jag starkare. Så enkelt är det.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-08, 23:18   #20
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Det är lite lättare för en person på 160 att dra 3 gånger kroppsvikten än någon på 2m.
Jag skulle behöva dra 380 för att vara mycket bra i mark.
Ja och om jag var 220 cm skulle jag vara NBA proffs. Låter som ursäkter det där tycker jag!
Du har en bit kvar till elitklubben tror jag, men om du kämpar på kanske du en dag får ta del av äran som vi i 3x-gänget får glänsa i!

Obs jag skojar, du är utan tvekan en bättre marklyftare än jag. Över 300 så är jag imponerad oavsett vikt och längd. Vi kan säga att 3x regeln gäller upp till 300 kg, sen är det bra lyft hela vägen.
Och jag har ingen aning, du kanske har tagit 3x när du var lättare?

Hur ser det förresten ut om vi slänger in barn i ekvationen, om man har ett barn så är 1,5x kroppsvikten bra och vid 2 barn får man vara glad om man har tid att gå in på kolozzeum och diskutera saken.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-09, 08:19   #21
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Ja och om jag var 220 cm skulle jag vara NBA proffs. Låter som ursäkter det där tycker jag!
Du har en bit kvar till elitklubben tror jag, men om du kämpar på kanske du en dag får ta del av äran som vi i 3x-gänget får glänsa i!

Obs jag skojar, du är utan tvekan en bättre marklyftare än jag. Över 300 så är jag imponerad oavsett vikt och längd. Vi kan säga att 3x regeln gäller upp till 300 kg, sen är det bra lyft hela vägen.
Och jag har ingen aning, du kanske har tagit 3x när du var lättare?

Hur ser det förresten ut om vi slänger in barn i ekvationen, om man har ett barn så är 1,5x kroppsvikten bra och vid 2 barn får man vara glad om man har tid att gå in på kolozzeum och diskutera saken.
Jag har två barn, två diskbråck och några diskbuktningar. Markar 1,8 x kroppsvikten, är det elitnivå?

Förresten underhållande att folk skriver ordet tumregel men fler inte verkar veta vad det betyder... En tumregler är inte ett exakt nått utan något ungefärligt mått.
Jag tänkte lägga till att 4x kv är absolut elitnivå men undvek det.
Alltså är tumregeln jag hört under mina 30 år på ett av Sveriges största lyftarklubbar:
För knäböj och mark: 1*kv: bra start, 2*kv ok till bra, 3*kv riktigt bra 4* kv superbra och väldigt ovanligt.
För bänkpress är 3*kv superbra.
Obs: för riktigt lätta eller riktigt tunga (feta) så blir det skevt.
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-09, 09:21   #22
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Ja och om jag var 220 cm skulle jag vara NBA proffs. Låter som ursäkter det där tycker jag!
Du har en bit kvar till elitklubben tror jag, men om du kämpar på kanske du en dag får ta del av äran som vi i 3x-gänget får glänsa i!

Obs jag skojar, du är utan tvekan en bättre marklyftare än jag. Över 300 så är jag imponerad oavsett vikt och längd. Vi kan säga att 3x regeln gäller upp till 300 kg, sen är det bra lyft hela vägen.
Och jag har ingen aning, du kanske har tagit 3x när du var lättare?

Hur ser det förresten ut om vi slänger in barn i ekvationen, om man har ett barn så är 1,5x kroppsvikten bra och vid 2 barn får man vara glad om man har tid att gå in på kolozzeum och diskutera saken.
Du anar inte hur många normalviktiga och normallånga människor som bah "Ja men du väger si och så mycket mer än mig".

Nja, 3x kroppsvikt känns redigt svårt att göra. Störst chans har jag nog kring 120kg, men tvivlar på att jag någonsin kommer göra 3x.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-09, 10:08   #23
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Du anar inte hur många normalviktiga och normallånga människor som bah "Ja men du väger si och så mycket mer än mig".
Jag tror att de flesta låtsaslånga och under (dvs de som är under 200cm) inte riktigt förstår hur mycket vikt många av oss får gratis. Den vikten gör liksom varken till eller från, den bara är där tillsammans med en massa skeva vinklar
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-09, 10:20   #24
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
300 kg enligt tidigare trådar och diskussioner på kolo.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-09, 10:24   #25
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Svenskt rekord för juniorer i -57 kg, tjejer alltså, ligger runt 160? Som kille bör man lyfta mer än tjejerna iaf för att räknas som bra imo.
Med samma definition borde man som duktig kille alltså slå svenska damrekordet på 100 meter, slå Charlotte Kalla på 10 km skejt samt kasta längre än alla svenska damer i spjut.

Senast redigerad av Macroman den 2019-07-09 klockan 10:26.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-09, 10:31   #26
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Om det är något man satsar på så bör man slå det, ja. Men skillnad på ren kraftsport och friidrott dock. En fullkomligt otränad kille kan ju vara starkare än damer som tränat i flera år. Konkurrensen är extremt låg om man jämför SL med friidrott.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-09, 12:47   #27
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Om det är något man satsar på så bör man slå det, ja. Men skillnad på ren kraftsport och friidrott dock. En fullkomligt otränad kille kan ju vara starkare än damer som tränat i flera år. Konkurrensen är extremt låg om man jämför SL med friidrott.
Bara om man har medfödd talang för sporten. Kraftsport och explosiva grenar i friidrott korrelerar ju ganska bra annars.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-09, 20:19   #28
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Så för att bli en bra marklyftare måste man väga över 150 kg och ta steroider?
Jag strider inte det faktum att den som lyfter mest faktiskt är bäst på marklyft. Och den som de facto lyfter mest bör ha en någorlunda bra teknik, annars tvivlar jag på att man lyfter mest oavsett hur mycket man väger eller hur lång man är.
Men som tumregel för normalt folk som styrketränar, du vet de som som mest väger kanske 100 kg, så är 3x kroppsvikten ett jäkligt bra mått på ett bra marklyft. Tar man det så är man rätt stark i mark och man måste garanterat ha tränat en del för att komma dit. INGEN går in på gymmet och lyfter 3x kroppsvikten första gången hen testar. 1x kroppsvikten klarar nog många, 2x kan säkert förekomma, men 3x kräver en del dedikation och antagligen en del rätt förutsättningar = 3x är otvivelaktigt ett bra lyft.
Tråden handlade om vad som är ett bra marklyft, inte vem som är starkast i världen... eller ska vi säga till snubben som väger 55 kg att han måste ta 500 kg för att det ska vara acceptabelt?

Jag tror jag har skrivit om exakt detta tidigare, men jag har tagit 3x kroppsvikten. Jag har även tagit mer men vid så pass mycket högre kroppsvikt att att det låg under 3x. Vilket var mitt bästa lyft? Svårt att säga även för mig, men jag vill nog säga att 3x är det bättre, men när jag lyfte mer var jag starkare. Så enkelt är det.
Det är en alldeles för högt satt nivå. Om inte en regel kan appliceras på alla så är det ingen bra tumregel.

Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Med samma definition borde man som duktig kille alltså slå svenska damrekordet på 100 meter, slå Charlotte Kalla på 10 km skejt samt kasta längre än alla svenska damer i spjut.
Världsrekordhavarna i friidrott, i de allra flesta grenarna är inte satta av kvinnor som är dopningsfria.

En kvinna som dopar sig är inte en "kvinna" längre (100%).
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-09, 20:55   #29
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av DiktatorN Visa inlägg
Det är en alldeles för högt satt nivå. Om inte en regel kan appliceras på alla så är det ingen bra tumregel.
Men medellängden i Sverige är väl typ 180 och medelvikten typ 80?
Så runt där är det ju inte direkt vansinniga siffror vi snackar om. 240 kg på 80 kg kv. Man skulle med andra ord nästan kunna säga att medelmarklyftet i Sverige är 3x kroppsvikten och tar man under det har man rätt till receptbelagda mediciner och/eller korrigerande kirurgi då det räknas som funktionsnedsättning typ som dvärgväxt.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-09, 21:23   #30
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 738
300! Kanske är bra under det med men det var ju inte frågan.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)