Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-07-03, 22:55   #31
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 536
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Varför lutande bröstpressar, tränar brösten mindre och axlarnas främre huvuden mer.
Som F-Ultra säger (jag utgick från programmet) och att jag ser det lite som en kompromiss mellan vertikal och horistontell press. Man skulle kunna byta en av de lutande (måndag, tex) mot en vertikal press också.
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-04, 10:15   #32
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Kanske dum fråga men måste helkroppspass innehålla basövningar för att vara mer effektivt än en split? Eller räcker det med att man går igenom hela kroppen på varje pass?
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-04, 10:50   #33
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
Kanske dum fråga men måste helkroppspass innehålla basövningar för att vara mer effektivt än en split? Eller räcker det med att man går igenom hela kroppen på varje pass?
Är väl mest en tidsfråga, att träna hela kroppen medelst bara extrema isolationsövningar skulle ta rätt mycket tid.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-04, 11:30   #34
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
Kanske dum fråga men måste helkroppspass innehålla basövningar för att vara mer effektivt än en split? Eller räcker det med att man går igenom hela kroppen på varje pass?
Som Grahn sade, det handlar mest om tiden där.

Ska du göra endast isolationsövningar kommer det vara väldigt många fler övningar för att det ska bli "ordentligt" - Beror ju så klart på dina mål också för all del.

Sen behöver det inte vara allt eller inget - Att ha mestadels basövningar och sen en, två isolationsövningar för att pricka det där lilla extra lär du ju inte dö av
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-05, 09:34   #35
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Som Grahn sade, det handlar mest om tiden där.

Ska du göra endast isolationsövningar kommer det vara väldigt många fler övningar för att det ska bli "ordentligt" - Beror ju så klart på dina mål också för all del.

Sen behöver det inte vara allt eller inget - Att ha mestadels basövningar och sen en, två isolationsövningar för att pricka det där lilla extra lär du ju inte dö av
Så att helkroppspass är effektivare än "Bro-split" handlar mest om att det går fortare per pass?

Jag trodde det handlade om att kroppen svarade bättre på träningen om man hade aktiverat flera olika muskler under samma pass än om man bara aktiverat ett fåtal muskler.
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-05, 09:38   #36
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
Så att helkroppspass är effektivare än "Bro-split" handlar mest om att det går fortare per pass?

Jag trodde det handlade om att kroppen svarade bättre på träningen om man hade aktiverat flera olika muskler under samma pass än om man bara aktiverat ett fåtal muskler.
Nej, det handlar främst om att du kan stimulera och få en tillväxtperiod för samma muskel betydligt oftare än en gång i veckan.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-05, 10:12   #37
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Nej, det handlar främst om att du kan stimulera och få en tillväxtperiod för samma muskel betydligt oftare än en gång i veckan.
Oh I see, men då borde det ju inte göra någon skillnad alls om man tränar basövningar eller inte utan bara se till att stimulera musklerna oftare än en gång i veckan
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-05, 11:46   #38
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Grovt talat ligger det så här:

- (Den direkta) Frekvensen ökar.
Om du kör t.ex. Bänkpress med brett grepp på måndag, medium-grepp bänk på onsdag, och hantelpress på fredag, så har du direkttränat bröst tre gånger på sju dagar, jämfört med en brosplit där du direkttränar bröst en gång i veckan.

- Du (kanske) får högre volym av set och lyft vikt. Om du i en brosplit klarar 15 set bröst, och kör sex set bröst per pass tre gånger i veckan kommer din träningsvolym för bröst ha ökat med tre set pet vecka. Om du istället kör fyra set bröst per pass, så har du sänkt din träningsvolym för bröst med tre set.

- Du (kanske) får bättre kvalité på dina set. Detta är en jävla diskussion precis som allt annat, men en del menar att om du tar femton set på ett pass kommer ca 7-8 av dem vara så dåliga att de inte ger så mycket, medan om du istället kör fem set per pass, tre gånger i veckan, så har du istället femton set med högre kvalité.
Jag håller personligen bara med om detta till hälften.
Om styrka är primärmålet så absolut är femton set spritt på tre pass bättre för kvalitén. Om muskeltillväxt är primärmålet måste i alla fall jag döda muskeln så hårt att en vecka inte är en orimlig återhämtningstid.

- Din totala volym (och där med tid) per pass (kanske) ökar.
Här kommer vi till det som din fråga egentligen påverkas av.
Om du fokuserar på övningar som ger dig mycket "bang for the buck", dvs övningar som tar på många muskler samtidigt, dvs basövningar, så kan du komma undan med ganska få set och tid, och ändå tränat igenom hela kroppen.
Om du däremot ska göra isolationsövningar, t.ex. Chest Flyes, så bör du även göra en tricepsövning, och något som tränar främre axeln, för att täcka upp de mest använda musklerna som du använt om du istället tränat bänk.
Du står därmed med tre övningar istället för en, och det är inte hela världen, tills du gör det med varje muskel. Då är du uppe i väldigt många fler set, väldigt mycket mer tid, och risken för att den sista tredjedelen av passet suger kundvagnsvältningspung ökar drastiskt.

Med det sagt, allt beror på dina mål och hur du tycker det känns bäst. Du kanske trivs bra med tre timmar på gymmet och fyrtio olika övningar, och då ska du ju göra det
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-05, 20:09   #39
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Säger det sig inte självt att det är jobbigare att göra 10 set för en muskelgrupp vid ett och samma tillfälle än utspritt över en veckas tid?

Jobbigare för kroppen=större anpassning=mer gains tänker jag.

Sorry men jag tror inte på det här med helkroppspass. För mig är det logiskt konstigt att det skulle vara bättre.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-05, 23:55   #40
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Säger det sig inte självt att det är jobbigare att göra 10 set för en muskelgrupp vid ett och samma tillfälle än utspritt över en veckas tid?

Jobbigare för kroppen=större anpassning=mer gains tänker jag.

Sorry men jag tror inte på det här med helkroppspass. För mig är det logiskt konstigt att det skulle vara bättre.
Problemet är att du når en gräns där kroppen istället för att bygga dig större och starkare måste lägga energi på att hålla dig hel öht. Då blir återhämtningen så pass lång att du går miste om träningstillfällen som hade gett dig nya gains.

Lyssna tex på avsnitt 11 av Tyngre Träningssnack med Henrik Dagård där han gjorde för många kvalitetspass på raken vilket fick till följd att han var i sämre skick efter sin träning än före: http://tyngre.se/podcasts/tyngre-tra...enrik-dagaard/
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-05, 23:57   #41
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
Så att helkroppspass är effektivare än "Bro-split" handlar mest om att det går fortare per pass?

Jag trodde det handlade om att kroppen svarade bättre på träningen om man hade aktiverat flera olika muskler under samma pass än om man bara aktiverat ett fåtal muskler.
Bro-splitten i den här studien är med samma övningar som de gjorde i helkropps-gruppen, dvs det här är inte en studie som jämför isolationsövningar med basövningar.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-06, 19:08   #42
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Problemet är att du når en gräns där kroppen istället för att bygga dig större och starkare måste lägga energi på att hålla dig hel öht. Då blir återhämtningen så pass lång att du går miste om träningstillfällen som hade gett dig nya gains.

Lyssna tex på avsnitt 11 av Tyngre Träningssnack med Henrik Dagård där han gjorde för många kvalitetspass på raken vilket fick till följd att han var i sämre skick efter sin träning än före: http://tyngre.se/podcasts/tyngre-tra...enrik-dagaard/
Återhämtningen blir lättare för att träningen blir lättare. Som sagt, sprider man ut samma antal set under vecka är det ju lättare än att göra allt på ett pass, eller?

Och vad är det som säger att tillväxten av vart av de utspridda passen sammanlagt blir bättre?

Hur jobbigt kan det vara att t.ex göra 3st biceps på ett pass? Man hinner ju knappt få någon pump på det. Det är den biten jag inte begriper mig på.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-06, 20:43   #43
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 785
Med broscience mössan på huvudet så känns det ju som att man tjänar mer på att göra ex 5 set bänkpress två gånger i veckan än 10 set på samma gång.
Om man bara gör 5 set så kan man ju köra rätt tunga vikter men om man ska kötta 10 set så kommer man få sänka vikten en del jämfört med att dela upp de fem setten och få två tillfällen när man kör bänkpress med tyngre vikter
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-06, 22:20   #44
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Man vad är det som säger att utspridda set är lika produktivt som att göra alla set vid ett och samma tillfälle?? VAD???

Och varför inte i så fall ta dra detta in i absurdum och sprida ut det ännu mer?

Det låter helt efterblivet i mina öron. Vad är det jag missar?
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-06, 22:27   #45
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Man vad är det som säger att utspridda set är lika produktivt som att göra alla set vid ett och samma tillfälle?? VAD???

Och varför inte i så fall ta dra detta in i absurdum och sprida ut det ännu mer?

Det låter helt efterblivet i mina öron. Vad är det jag missar?
Det är inte lika produktivt, det är mer produktivt.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)