Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-07-02, 14:18   #16
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av CalleP Visa inlägg
Är nog bättre att säkerställa att du inte hamnar på underskott än att prioritera proteinet. Visst det går säkert att bygga på underskott om du är relativt otränad, men ju bättre tränad du blir måste du ju ligga åtminstonde på balans alternativt lätt överskott för att ska bättre förutsättningar för muskeltillväxt.
Jag testar idag att sprida ut morgon-kvargen under en längre tid, istället för att äta 900g exakt kl 10 så testade jag att äta ungefär 200g vid 9, 500g vid 12 och resterande 200g nu vid 15 (en burk 900g innehåller 99g protein).

Det ihop med dagens lunch och min tidiga shake vid 07 gör att jag under resten av dagen behöver äta ungefär 2200 Kcal och ytterligare ungefär 40g protein för att ligga i energibalans och 2g protein per kilo kroppsvikt.

Jag tycker att det är svårt att äta över 1000 Kcal vid en måltid och nu behöver jag tycka två såna måltider innan läggdags

Ska försöka lista ut något för att fixa en formel som både fungerar bra med kroppen och psyket :P
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-04, 00:21   #17
PowerSwede
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 31
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
Känns ungefär som att varannan artikel om kost säger att om du inte äter precis rätt vid varje måltid med exakt rätt aminosyror så är din träning helt bortkastad och allt under 2.2g protein per kilo kroppsvikt är svältläge.

Och resterande artiklar säger att du kommer få 97% av resultatet från träningen även om du bara äter en stor måltid under dagen så länge du får i dig hela ditt kaloribehov och minst 1g protein per kilo kroppsvikt.

Om man som jag inte är elitsatsande utan enbart tränar för att få lite synliga muskler och lite mer underhudsfett hur mycket måste man då "optinojja" för att träningen inte ska vara helt bortkastad tid?

Exempelvis så äter jag gärna 70% av mitt dagliga protein på morgonen men bara 30% av mina dagliga kalorier men sen på kvällen så äter jag gärna resterande 30% av proteinet med resterande 70% av kalorierna.

Kan inte svälja fett och kolhydrater på morgonen utan blir nästan bara protein då men på kvällen vill jag helst bara äta fett och kolhydrater

Jag förstår att allt säkert är relativt och att forskningen ändras då och då men för att ta det med en stor nypa salt, funkar mitt nuvarande upplägg just för själva muskelträningen eller borde jag försöka "optinojja" lite?
"opti" är för tonåringar med OCD.

Ät som du vill och kör hårt så blir du stor. Mår du inte bra av hur du äter så går det rent åt helvete ändå.
PowerSwede är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-11, 12:03   #18
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Citat:
Ursprungligen postat av PowerSwede Visa inlägg
"opti" är för tonåringar med OCD.

Ät som du vill och kör hårt så blir du stor. Mår du inte bra av hur du äter så går det rent åt helvete ändå.
Det där var ju ungefär så långt ifrån sanningen man kan komma. Folk som skiter i kosten och äter precis hur fan dom vill är ofta dom som står och stampar på samma plats i evigheter i träningen och undrar varför det inte händer något..

Att man inte ska låta det gå till överstyr med finliret i kosten kan jag hålla med om, men såna här kommentarer går ju för långt åt andra hållet. Ska man få bra resultat behöver man faktiskt ha nån form av medveten kontroll över kosten och följa vissa grundläggande principer.
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-11, 15:08   #19
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Jag har ibland undrat vad jag skulle fått för resultat om jag skött allting perfekt, alltså en längre period. För kortare perioder har jag gjort det och det gav mig ingenting extra.

Gener är allt skulle jag säga. Generna definerar hela våra liv. Man kan inte påverka så mycket själv som man tror. Jag tror att om man hårddrar det så kan man inte påverka någonting alls(utöver vad ens gener tillåter).
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-11, 15:10   #20
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Jag skulle säga så här, "Var bättre än genomsnittet men aldrig perfekt". Så om den genomsnittlige svensken som tränar lite då och då äter i stil med "det jag känner för" så bör du var mer mån om vad du äter och hur mycket MEN inte överdriva där du sitter i ett labb och försöker beräkna exakt kalorimängd med 1 000 000 kronors utrustning.

Kortfattat: gör lite bättre än vad den genomsnittlige personen skulle göra, men strunta i att försöka vara perfekt. Ingen är perfekt (för hjärnan är imperfekt per definition) så det är därför bara slöseri med ens tid här på jordelivet att försöka vara perfekt.

Exempel: du ska ta en skopa proteinpulver. Istället för att försöka väga in minsta lilla gram så har du istället bara gjort en beräkning redan att ditt 1 dl-mått rymmer cirka 40 gram porteinpulver vilket du har kollat och räknat på att det blir cirka 30 g protein och ger dig ungefär 150 kcal.

Kanske exakta numret är några gram lägre eller högre i mängden protein och antalet kalorier. Men skitsamma! Det är fortfarande mycket bättre än den genomsnittliga personen som knappt ens skulle ta proteinpulver för de skulle kalla det hela för, "mumbojumbo" och bara säga, "ät riktig mat istället, idiot".

Om du agerar bättre än den genomsnittliga personen så kommer du också att bli en sådan person, dvs., en person som är bättre än genomsnittet, samtidigt som du kommer att slippa "jakten efter perfektionism" vilket är som att försöka komma till noll med linjära funktionen f(y) = 1/x.

Lycka till med att balansera din "optinoja" nu!
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-11, 15:57   #21
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Jag har ibland undrat vad jag skulle fått för resultat om jag skött allting perfekt, alltså en längre period. För kortare perioder har jag gjort det och det gav mig ingenting extra.

Gener är allt skulle jag säga. Generna definerar hela våra liv. Man kan inte påverka så mycket själv som man tror. Jag tror att om man hårddrar det så kan man inte påverka någonting alls(utöver vad ens gener tillåter).
Det är väl självklart att generna är en begränsning, men för att nå sitt genetiska max krävs det ju att man gör saker rätt. Äter man vettigt efter vissa grundläggande principer och tränar på ett bra sätt så kommer man få en bättre kropp än om man bara skiter i allting, oavsett vad man har för gener.

Men sköter man dom stora grejerna på ett bra sätt så kommer finliret göra så subtila skillnader att du inte kommer märka någon skillnad över en kortare period, detaljerna blir imo viktiga först när det handlar om tävlingsatleter som "behöver" vara så optimala som möjligt över så lång tid som möjligt.
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)