Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-27, 08:46   #1
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Måste vi amatörer "optinojja" maten alls?

Känns ungefär som att varannan artikel om kost säger att om du inte äter precis rätt vid varje måltid med exakt rätt aminosyror så är din träning helt bortkastad och allt under 2.2g protein per kilo kroppsvikt är svältläge.

Och resterande artiklar säger att du kommer få 97% av resultatet från träningen även om du bara äter en stor måltid under dagen så länge du får i dig hela ditt kaloribehov och minst 1g protein per kilo kroppsvikt.

Om man som jag inte är elitsatsande utan enbart tränar för att få lite synliga muskler och lite mer underhudsfett hur mycket måste man då "optinojja" för att träningen inte ska vara helt bortkastad tid?

Exempelvis så äter jag gärna 70% av mitt dagliga protein på morgonen men bara 30% av mina dagliga kalorier men sen på kvällen så äter jag gärna resterande 30% av proteinet med resterande 70% av kalorierna.

Kan inte svälja fett och kolhydrater på morgonen utan blir nästan bara protein då men på kvällen vill jag helst bara äta fett och kolhydrater

Jag förstår att allt säkert är relativt och att forskningen ändras då och då men för att ta det med en stor nypa salt, funkar mitt nuvarande upplägg just för själva muskelträningen eller borde jag försöka "optinojja" lite?
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-27, 08:58   #2
broman
Registered User
 
bromans avatar
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 476
Träning och kost ska passa livet, inte tvärt om.
Det är en bra grund att stå på med dom målen.
broman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-27, 09:36   #3
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Generellt "måste man" inte optinoja, men det var ett lite märkligt kostupplägg där kanske.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-27, 09:41   #4
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av broman Visa inlägg
Träning och kost ska passa livet, inte tvärt om.
Det är en bra grund att stå på med dom målen.
Tack det låter som en bra livsåskådning
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-27, 13:53   #5
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Nej, det måste man inte. Men jag skulle nog säga att det är en hel värld mellan ditt kostupplägg och något som faktiskt kan kallas "optinojjande". Optinojjande (för mig iaf) är när man ska väga vartenda gram man äter, räkna makros, använda dom "bästa" tillskotten och konstant tillämpa senaste forskning. Och på det viset måste man absolut inte hålla på för att få bra resultat. Däremot skulle jag nog våga påstå att du skulle kunna få märkbart bättre resultat i din träning bara genom att göra några enkla små förändringar i kosten utan att för den sakens skull bli fanatisk.
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-27, 14:01   #6
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Optinojande är när man mår mentalt dåligt över sina kostval. Oftast är det att man följer en väldigt restriktiv diet och avviker från denna.

Broman har rätt för övrigt.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-28, 09:30   #7
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av Nuggets Visa inlägg
Däremot skulle jag nog våga påstå att du skulle kunna få märkbart bättre resultat i din träning bara genom att göra några enkla små förändringar i kosten utan att för den sakens skull bli fanatisk.
Tänker du på något speciellt?
Något jag kan förändra utan att det påverkar kroppen för mycket negativt?

Vad var det Andreas skrev i vintras "Även om du bara äter ett stort mål per dag så kommer du ändå få 97% av träningsresultaten jämfört med om du optinojjar förutsatt att du får i dig hela ditt dagsbehov"
(OBS!!! Påhittat citat från mitt minne då jag inte hittar det riktiga nu).
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-28, 12:55   #8
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Om man inte trivs med sin diet och sin träning kommer det aldrig hålla i längden.
Och det viktigaste för resultat är ändå någon form av kontinuitet.

Man MÅSTE ingenting. Man får väga det man vill få ut mot vad man är villig att ge.
Problemet kommer först när man har orealistiska ideer runt vad man vill få ut om man inte är villig att ge något.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-28, 23:27   #9
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
Tänker du på något speciellt?
Något jag kan förändra utan att det påverkar kroppen för mycket negativt?

Vad var det Andreas skrev i vintras "Även om du bara äter ett stort mål per dag så kommer du ändå få 97% av träningsresultaten jämfört med om du optinojjar förutsatt att du får i dig hela ditt dagsbehov"
(OBS!!! Påhittat citat från mitt minne då jag inte hittar det riktiga nu).
Det citatet handlade om periodisk fasta och att man ändå kan bygga muskler. Men dom flesta som kör periodisk fasta gör det för att även få ut hälsofördelar och det ser inte ut som du följer PF om du äter både på morgonen och kvällen (?), och om du ändå äter två gånger kan du ju åtminstone se till att få i dig protein även vid kvällsmålet så att du stimulerar proteinsyntesen två gånger per dag istället för en.

Självklart kan du även fortsätta äta precis som du gör nu om det nu är vad du vill, allt handlar ju om hur högt du värdesätter resultaten i träning vs. hur mycket du trivs med ditt nuvarande kostupplägg.
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-29, 08:48   #10
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
Tänker du på något speciellt?
Något jag kan förändra utan att det påverkar kroppen för mycket negativt?

Vad var det Andreas skrev i vintras "Även om du bara äter ett stort mål per dag så kommer du ändå få 97% av träningsresultaten jämfört med om du optinojjar förutsatt att du får i dig hela ditt dagsbehov"
(OBS!!! Påhittat citat från mitt minne då jag inte hittar det riktiga nu).
99% av träningsresultatet är genetik och resultatet är egentligen mycket lite förknippat med födointaget så länge makronutrienterna och energiintaget tillfredsställs. Om du/ni nu ska vara rippad då blir det en annan femma då krävs det en större insats med att planera dieten för att lyckas.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-29, 13:03   #11
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
99% av träningsresultatet är genetik och resultatet är egentligen mycket lite förknippat med födointaget så länge makronutrienterna och energiintaget tillfredsställs. Om du/ni nu ska vara rippad då blir det en annan femma då krävs det en större insats med att planera dieten för att lyckas.
99% är genetik? Missförstår jag det där helt och hållet och läser det ur kontext eller menar du precis det du skriver?

Betvivlar starkt att tex utförande spelar in med <1%
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-29, 19:48   #12
yia
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 66
Min gissning är att det är psykologiskt till viss del. Det är väldigt lätt att när man trillat dit och ätit dåligt få för sig att man nu lika gärna äta annat skräp också. Rätt var det är har man "kommit på" att man ska bulka och lever bekvämt som fet tills nyår närmar sig och nya löften utfästs.

Om man ska hålla kosten när det känns kämpigt så är det väl en tröst om man känner att man ligger i optispåret. I grunden är det nog ett dumt tankesätt där man försöker göra någonting som inte känns naturligt. Man håller ut ett tag för en deff snarare än genuin förändring där man lever gott genom att äta bra 95% av tiden och allt inte går i kras om man tar en pizza någon gång med kompisarna.

Senast redigerad av yia den 2019-06-29 klockan 19:50.
yia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-29, 21:10   #13
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
99% är genetik? Missförstår jag det där helt och hållet och läser det ur kontext eller menar du precis det du skriver?

Betvivlar starkt att tex utförande spelar in med <1%
Nu var det kostens inverkan på resultatet och utgick från att träningen var jämförbar i jämförelsen.

Men uppriktig är det svårt att vara helt säker att, om träningen sker regelbundet och kroniskt, om den har någon betydelse utöver det genetiska anlaget.

Troligen den som är begåvad med bra gener kommer att förändra träningen per automatik för att stimulera fram bättre resultat på ett adekvat sätt.

Den med sämre förutsättningar kommer att söka efter den heliga gralen som till slut ska ge återbäring för uppoffringen.

Alla kan förbättra sin fysik och om man/kvinna/hen har självinsikten ser de rätt tidigt sin potential för området.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2019-06-29 klockan 21:12.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-02, 09:42   #14
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av Nuggets Visa inlägg
Det citatet handlade om periodisk fasta och att man ändå kan bygga muskler. Men dom flesta som kör periodisk fasta gör det för att även få ut hälsofördelar och det ser inte ut som du följer PF om du äter både på morgonen och kvällen (?), och om du ändå äter två gånger kan du ju åtminstone se till att få i dig protein även vid kvällsmålet så att du stimulerar proteinsyntesen två gånger per dag istället för en.

Självklart kan du även fortsätta äta precis som du gör nu om det nu är vad du vill, allt handlar ju om hur högt du värdesätter resultaten i träning vs. hur mycket du trivs med ditt nuvarande kostupplägg.
Jag försöker inte Fasta utan tvärt om
Som det är nu så äter jag ungefär 20g protein vid 07:00 (shake) och sen ungefär 100g protein vid 10:00 (kvarg)

Lunchen vid 12:00 innehåller sällan någon större mängd protein ca 10-15g Sen till middag så brukar det bli ca 30-50g protein beroende av vilken sorts mat jag äter. Chicken nuggets höjer lite medan typ Pizza sänker lite.

Så ungefär 70% av proteinet äter jag på morgonen men bara ca 30% av mina dagliga kalorier och sen på eftermiddagen/kvällen så är siffrorna omvända.

När jag prövar att öka proteinintaget på kvällen så orkar jag inte äta högkalori-kosten och hamnar därför på ett ofrivilligt underskott vilket resulterar i att jag går ned i vikt och att kroppen blir ännu hårdare (det jag inte vill).

Är det viktigare för musklernas växtmöjlighet att "tillfredsställa proteinsyntesen" maximalt än att inte ligga på ett kaloriunderskott?
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-02, 13:27   #15
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 733
Är nog bättre att säkerställa att du inte hamnar på underskott än att prioritera proteinet. Visst det går säkert att bygga på underskott om du är relativt otränad, men ju bättre tränad du blir måste du ju ligga åtminstonde på balans alternativt lätt överskott för att ska bättre förutsättningar för muskeltillväxt.
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)