Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-09, 21:05   #1
Oskar59737
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 8
Köra på maskiner och inte fria vikter

Jag är nybörjare på gymmet, och tycker att det är mycket besvärligt med fria vikter. Jag har dålig koll på hur jag ska använda dom rätt och utan att skada mig helt enkelt. Maskiner är mycket lättare. Är det nödvändigt att köra med fria vikter också, eller kan man bygga upp en bra kropp med endast maskiner utan att det blir alltför svårt?
Oskar59737 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-09, 21:09   #2
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar59737 Visa inlägg
Jag är nybörjare på gymmet, och tycker att det är mycket besvärligt med fria vikter. Jag har dålig koll på hur jag ska använda dom rätt och utan att skada mig helt enkelt. Maskiner är mycket lättare. Är det nödvändigt att köra med fria vikter också, eller kan man bygga upp en bra kropp med endast maskiner utan att det blir alltför svårt?
Du kan bygga hur mycket muskler som helst utan att behöva använda fria vikter.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 13:02   #3
PontusAndersson
Registered User
 
PontusAnderssons avatar
 
Reg.datum: Mar 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 74
Det är vanligt att känna som du gör när man börjar träna, det gjorde jag också. Efter en stund brukar dock de flesta inse att fria vikter ger många fördelar som man inte får med maskiner, som större träningsvariation och mer naturliga rörelsebanor. Detta är också anledningen till att du kommer se fler vältränade personer vid fria vikterna än vid maskinerna på gymmet.