Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-09, 21:05   #1
Oskar59737
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 8
Köra på maskiner och inte fria vikter

Jag är nybörjare på gymmet, och tycker att det är mycket besvärligt med fria vikter. Jag har dålig koll på hur jag ska använda dom rätt och utan att skada mig helt enkelt. Maskiner är mycket lättare. Är det nödvändigt att köra med fria vikter också, eller kan man bygga upp en bra kropp med endast maskiner utan att det blir alltför svårt?
Oskar59737 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-09, 21:09   #2
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar59737 Visa inlägg
Jag är nybörjare på gymmet, och tycker att det är mycket besvärligt med fria vikter. Jag har dålig koll på hur jag ska använda dom rätt och utan att skada mig helt enkelt. Maskiner är mycket lättare. Är det nödvändigt att köra med fria vikter också, eller kan man bygga upp en bra kropp med endast maskiner utan att det blir alltför svårt?
Du kan bygga hur mycket muskler som helst utan att behöva använda fria vikter.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 13:02   #3
PontusAndersson
Registered User
 
PontusAnderssons avatar
 
Reg.datum: Mar 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 74
Det är vanligt att känna som du gör när man börjar träna, det gjorde jag också. Efter en stund brukar dock de flesta inse att fria vikter ger många fördelar som man inte får med maskiner, som större träningsvariation och mer naturliga rörelsebanor. Detta är också anledningen till att du kommer se fler vältränade personer vid fria vikterna än vid maskinerna på gymmet.

Mitt tips skulle vara att fortsätta träna på maskinerna så länge du tycker det känns bra, men även slänga in någon övning med fria vikter då och då för att testa. Använd väldigt lätta vikter först (eller helt utan vikter bara för att testa rörelsebanan) och var väldigt noga med att tekniken (kolla YouTube, fråga folk på gymmet, osv) är rätt innan du börjar lasta på vikt.
PontusAndersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 14:00   #4
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Beror på vad du har för syfte med träningen, bara få en schyst fysik och latja runt lite? Då spelar det ingen roll. Vill du bli så stor som möjligt däremot och ha en fysik som du kan tävla med så måste du nog börja med stora tunga lyft så snart som möjligt.

Undantag maskiner med fria vikter, där skulle jag nog säga att du kan klara dig på bara det.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-11, 06:48   #5
oldman
Registered User
 
oldmans avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 232
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar59737 Visa inlägg
Jag är nybörjare på gymmet, och tycker att det är mycket besvärligt med fria vikter. Jag har dålig koll på hur jag ska använda dom rätt och utan att skada mig helt enkelt. Maskiner är mycket lättare. Är det nödvändigt att köra med fria vikter också, eller kan man bygga upp en bra kropp med endast maskiner utan att det blir alltför svårt?
Det är i princip det maskiner är till för.
Det är bara köra på-.
oldman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-11, 09:20   #6
Zachpersson
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 129
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar59737 Visa inlägg
Jag är nybörjare på gymmet, och tycker att det är mycket besvärligt med fria vikter. Jag har dålig koll på hur jag ska använda dom rätt och utan att skada mig helt enkelt. Maskiner är mycket lättare. Är det nödvändigt att köra med fria vikter också, eller kan man bygga upp en bra kropp med endast maskiner utan att det blir alltför svårt?
Går det att bygga upp en kropp med endast maskiner? Ja absolut en fungerar 100%. Dock hade jag hade personligen kört fria vikter då detta också har bättre överföring till sporter och vardagen.. Är en stor förespråkare för fria vikter, med det sagt har maskiner sin plats i träningen också! Jag tränar mycket fria vikter men också mycket maskiner ingen tvekan om det, men tycker att man ska implementera bägge i sin träning för att nå optimala resultat, speciellt i början av sin tränings karriär.

Det kommer en tidpunkt då det KAN vara mer fördelaktigt att fördela större delen av sin träning till maskiner. Då när man kommer upp till en viss styrka, kan själva vägen till att komma på plats med hantlarna och sedan balansera/stabilisera dem kräva mycket onödig energi som hade kunnat gått åt lyftet istället. T ex om du kan incline pressa 70-80kgs hantlar är det ganska energikrävande att få upp dem från golvet till start position av press rörelsen för att sedan även kontrollera och balansera dem, vilket också stressar nervsystemet ännu mera (längre återhämtnings tid)

Är du skadefri och nybörjare skulle jag definitivt köra fria vikter, du kan t ex börja med hantlar istället för skivstänger för att få in en så kallad mind muscle connection, så du lär känna muskeln bättre. Vilket man sett via studier och i praktiken vara en viktig faktor för maximal muskeltillväxt.

Är du nybörjare kommer belastningen till en början vara så pass lätt så du behöver inte oroa dig för skador om du bara gör det förnuftigt. Börja med lätta vikter, fokusera och arbeta på utförandet av rörelsen och jobba dig progressivt upp i vikt (belastning). Alla har vi olika förutsättningar och inte samma biomekanik när det gäller t ex rörelseomfång, så köp inte in dig på att du måste gå x djupt med hantlarna eller stången så länge du inte tävlar. Självklart vill man jobba under så stort rörelseomfång som du kan, men det betyder inte samma för alla.

Men absolut kör maskiner också, dela upp din träning med bägge! Men jag hade försökt se till att när du väljer maskiner kolla så att de har en jämn styrkekurva. Att de har belastning genom hela rörelsen t ex, därför kan cable crossovers vara bättre än hantelflies, då de har en jämn styrkekurva och belastning på bröstet genom hela rörelsen vilket inte hantelflies har (toppen läget). Detta bidrar även till att du lär känna muskeln bättre om du får jobba genom en belastning/konstant spänning hela rörelsen.

Lite rörigt jag vet, haha.. Men hoppas du får något utav det.

Kort sagt: var inte rädd för fria vikter som nybörjare, så länge du är förnuftig, börjar lätt och utför rörelsen/övning med kontroll är det inget att oroa sig för (så länge du inte har skador).

Bara att skriv om du har några ytterligare frågor eller om du behöver något bättre förklarat.
__________________
Instagram: https://www.instagram.com/zachpersson/?hl=en

PM för hjälp med kost upplägg och/eller träning

Senast redigerad av Zachpersson den 2019-06-11 klockan 09:25.
Zachpersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-11, 15:26   #7
Jhammar
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 118
Visst, maskiner är lättare då stabilisering osv tas ur ekvationen, men du måste fortfarande tänka på din form, precis som vid fria vikter.
Ta en sittande bröstpress som exempel, i denna så måste du, precis som i fria bröstövningar, hålla ihop och nere dina skulderblad under setets gång om du vill undvika axelproblem.
Ett annat exemplar är benpress, har du inte lärt dig att "öppna upp" höfterna, hålla ryggen neutral och går för djupt så riskerar du att blåsa en av diskarna i ländryggen.
Så kortfattat, känn dig inte säker bara för att du sitter i en maskin.
Jhammar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-11, 15:41   #8
Zachpersson
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 129
Citat:
Ursprungligen postat av Jhammar Visa inlägg
Visst, maskiner är lättare då stabilisering osv tas ur ekvationen, men du måste fortfarande tänka på din form, precis som vid fria vikter.
Ta en sittande bröstpress som exempel, i denna så måste du, precis som i fria bröstövningar, hålla ihop och nere dina skulderblad under setets gång om du vill undvika axelproblem.
Ett annat exemplar är benpress, har du inte lärt dig att "öppna upp" höfterna, hålla ryggen neutral och går för djupt så riskerar du att blåsa en av diskarna i ländryggen.
Så kortfattat, känn dig inte säker bara för att du sitter i en maskin.
Bra poäng där! Håller helt med Jhammar
__________________
Instagram: https://www.instagram.com/zachpersson/?hl=en

PM för hjälp med kost upplägg och/eller träning
Zachpersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-11, 18:50   #9
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du kan bygga hur mycket muskler som helst utan att behöva använda fria vikter.
+ på den!
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 16:32   #10
Korvil
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du kan bygga hur mycket muskler som helst utan att behöva använda fria vikter.
Hur mycket som helst?! ;D

+200 kg?

Jag tycker personen skall överkomma sin fruktan och om det nu känns som det kanske inte går så bra be någon mer bättre koll hjälpa lite eller bara köra ganska lätt för att mer bara göra rörelserna kanske bara lite som komplement till maskinträningen nu då.

Det finns så himla mycket övningar med fria vikter som känns bajs med så de kan man ju skippa. Dips, skivstångscurl generellt än mer med omvänt grepp, tricepspressar med hantel ovanför huvudet, kanske shrugs m.m. är sådant som kan kännas skit i leder. Jag lär ju inte vara den enda som kanske känner att marklyften kanske inte alltid känns sådär jättebra i ryggen också.
Korvil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 16:35   #11
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Korvil Visa inlägg
Hur mycket som helst?! ;D

+200 kg?

Jag tycker personen skall överkomma sin fruktan och om det nu känns som det kanske inte går så bra be någon mer bättre koll hjälpa lite eller bara köra ganska lätt för att mer bara göra rörelserna kanske bara lite som komplement till maskinträningen nu då.

Det finns så himla mycket övningar med fria vikter som känns bajs med så de kan man ju skippa. Dips, skivstångscurl generellt än mer med omvänt grepp, tricepspressar med hantel ovanför huvudet, kanske shrugs m.m. är sådant som kan kännas skit i leder. Jag lär ju inte vara den enda som kanske känner att marklyften kanske inte alltid känns sådär jättebra i ryggen också.
Vad menar du?
Man kan bygga lika mycket muskler med maskinövningar som med fria vikter.

Fria vikter och maskiner har olika för och nackdelar, men "hur mycket muskler man kan bygga" lär inte vara nån större skillnad.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 16:50   #12
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Många maskiner är skit och dåligt byggda, akta dig för dessa. Sedan är ju exempelvis det bevisat att bröstmaskin är dåligt för muskeluppbyggnad, så där är ju hantelpress mycket bättre.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 16:56   #13
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Fast det beror lite på vilka maskiner man använder, pec dec är en sak men sen finns det maskiner som böjer rörelsebanan och låter armarna krama ihop med resistens, ända från individuellt max-sträck till ihopkramat i en kram-press. Skall vara väldigt bra.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 17:20   #14
PontusAndersson
Registered User
 
PontusAnderssons avatar
 
Reg.datum: Mar 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 74
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Vad menar du?
Man kan bygga lika mycket muskler med maskinövningar som med fria vikter.

Fria vikter och maskiner har olika för och nackdelar, men "hur mycket muskler man kan bygga" lär inte vara nån större skillnad.
Äh sluta fjanta dig. Du, Anders The Peak och alla andra på det här forumet vet att även om man teoretiskt sett KAN bygga lika mycket muskler med maskiner så är det svårt att uppnå det i den verklighet vi lever i.

På ett normalt svenskt gym så finns kanske 7-8 maskiner, ofta med isolationsövningar för att träffa bröst, axlar, framsida/baksida lår osv. Även om vi vet att det rent muskulärt inte finns några hinder för att bygga muskler med dessa så vet vi också att 99% av medlemmarna här hade föredragit fria vikter framför maskiner om de var tvungna att välja, och detta av en anledning.

Era korta och teoretiskt korrekta, men i praktiken svårtolkade "Du kan bygga hur mycket som helst"-råd är inte så coola som ni tror. Försök hjälpa grabben istället.
PontusAndersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 17:21   #15
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Man skall kunna gå nedifrån och upp, nedre bröst till övre, typ i dessa maskiner. Svårt att åstadkomma tension på detta sätt liggandes på en bänk. man förflyttar bara tyngdpunkten.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)