Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-06, 06:08   #1
Grauior
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2019
Inlägg: 50
"The Best Full Body Workout For Growth"

Ni som är duktiga på helkroppsträning och att utforma träningsprogram, för ändamålet. Vad är era tankar om detta programmet, bra eller anus?

"https://builtwithscience.com/best-full-body-workout/"

So to sum everything up for you, here’s what your full body workout A could look like:


Barbell Bench Press: 3-4 sets of 6-10 reps

Barbell Back Squat: 3-4 sets of 6-10 reps

Pull-Ups: 3-4 sets of 6-10 reps

Lying Hamstring Dumbbell Curls: 3-4 sets of 10-15 reps

Standing Overhead Press: 3-4 sets of 6-10 reps

Face Pulls: 3-4 sets of 10-15 reps

Drag Curls: 3-4 sets of 8-10 reps

So to sum everything up for you, here’s what your full body workout B could look like:

Barbell Deadlift: 3-4 sets of 6-10 reps

Incline Dumbbell Press: 3-4 sets of 6-12 reps

Bulgarian Split Squat: 3-4 sets of 6-10 reps

Chest Supported Row OR Inverted Row: 3-4 sets of 6-12 reps

Dumbbell Lateral Raises: 3-4 sets of 10-15 reps

Incline Dumbbell Kickbacks: 3-4 sets of 10-15 reps

High to Low Chest Cable Flies: 3-4 sets of 10-15 reps
Monday – Workout

The Full Body Workout Plan (Overview)

Tuesday – Rest

Wednesday – Workout B

Thursday – Rest

Friday – Workout A

Saturday/Sunday – Rest

Monday – Workout B

Tuesday – Rest

Wednesday – Workout A

Thursday – Rest

Friday – Workout B
Grauior är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-06, 10:21   #2
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Ser ut som ett rätt standard 3x i veckan helkroppsprogram. Brukar funka bra. Nackdelen är att passen blir jobbiga och långa efter ett tag, då kan man gå över till en split. Kör på och se vad du tycker.
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-06, 11:23   #3
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Personligen kör jag överkropp ena dagen, sedan underkropp andra dagen, (mage båda dagar dock), en dag vila och sedan överkoppp och sedan underkropp igen. Då får åtminstone jag garanterad återhämtning för över- och underkropp i och med 72 timmar istället för vanliga 48 timmar.

Det är mest psykiskt jobbigt på grund av den tid det tar varje gång och har du långt till gymmet, har dåliga gymtider, mycket annat folk där samtidigt, så kan det förstöra en del av din motivation att lyckas få in 3 helkroppspass varje vecka in och varje vecka ut. Annars så är det bara tuta och köra. Gnälla kan du göra i graven.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-06, 12:32   #4
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Ser väl inte konstigt ut. Personligen skulle jag inte gjort så. Det är alldeles för tidskrävande. Men tre korta helkroppspass i veckan fungerar bra. Testa och känn efter.
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-06, 12:37   #5
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av panzerpig Visa inlägg
Nackdelen är att passen blir jobbiga och långa efter ett tag
Min erfarenhet är snarare tvärtom. Jag får in fler kvalitetsset per muskelgrupp per vecka på samma tid jämfört med splitträning. Jag känner mig mindre sliten under och efter passen när jag kör helkropp.

Mina pass ser ut ungefär såhär:

Basövning för ben 3 set
Baksida lår 3 set
benspark 2 set
Bröst 4 set
Rygg 4 set

Gör jag detta varannan dag blir det 17,5 set framlår per vecka. Skulle jag träna halvkroppspass varannan dag skulle jag behöva köra 10 set framsida lår per benpass för att uppnå samma veckovolym, där halva passet är junk volume och jag hatar livet.

Eric Helms pratar om det här:
https://www.youtube.com/watch?v=6dcx6TKscNM&t=2910s
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.

Senast redigerad av Slartibartfast den 2019-06-06 klockan 12:39.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-06, 12:45   #6
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Min erfarenhet är snarare tvärtom. Jag får in fler kvalitetsset per muskelgrupp per vecka på samma tid jämfört med splitträning. Jag känner mig mindre sliten under och efter passen när jag kör helkropp.

Mina pass ser ut ungefär såhär:

Basövning för ben 3 set
Baksida lår 3 set
benspark 2 set
Bröst 4 set
Rygg 4 set

Gör jag detta varannan dag blir det 17,5 set framlår per vecka. Skulle jag träna halvkroppspass varannan dag skulle jag behöva köra 10 set framsida lår per benpass för att uppnå samma veckovolym, där halva passet är junk volume och jag hatar livet.

Eric Helms pratar om det här:
https://www.youtube.com/watch?v=6dcx6TKscNM&t=2910s
Skillnaden mellan ditt pass och det som står i TS är ju att du inte har någon direkt armträning. Det är sådana små övningar som gör volymen extra hög i många fall, i min erfarenhet.
Ditt helkroppsupplägg är ju mer fokuserat på just fem bastanta övningar, med totalt 16 set per pass, medan TS är inne på sju övningar, med totalt 21 (om man räknar så lågt det går på alla övningarna) set. Blir rätt stor slitskillnad.

Tycker personligen att när det gäller helkroppspass så är din typ av upplägg desto bättre.

Lite offTopic:

Om ni verkligen vill känna helvetets lågor i helkroppspass så kör Reg Park 5x5 Phase 3. Volymen, frekvensen, idiotin...
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-06, 13:49   #7
Dk1ng
Registered User
 
Dk1ngs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 424
Jag har kört liknande upplägg i många år med 2-4 helkroppspass/v lite beroende på säsong och träningsfokus, går ner på 2-3 pass under de perioder då jag fokuserar mer på konditionsträning (löpning + landsvägscykling). Ofta ligger jag på 3 styrkepass, 10*25 min cykelpendling och 3-5 mer regelrätta konditionspass i veckan under vår/sommar.

Man bör vänja sig successivt vid högre volymer även om konditionsbiten jag utövar kanske inte är optimalt för maximal styrke- eller muskelutveckling. Upplever dock inte att jag blir övertränad, får problem med återhämtningen eller att utvecklingen varit märkbart sämre än när jag åt som en gris och körde 5-split, halvkroppspass, PPL etc. utan annan träning i ett antal år.

Även om det är lite som att svära i kyrkan bland lyftare och byggare så kan man ju snegla på de bizarrt höga volymerna som många crossfit-utövare på högre nivå kommer upp i, många med både imponerande råstyrka, kondition, kroppskontroll och fysik. Själv tror jag att oron för överträning är ganska obefogad för alla utom möjligtvis elitidrottare som slarvar med periodiseringen.

Summa sumarum - för mig har det funkat bäst i det långa loppet och ger dessutom större flexibilitet när man inte får ihop vardagen och behöver skjuta på pass eller vill kombinera med annan träning. Helt klart värt att testa på och utvärdera eftersom vi alla svarar olika på träning.
Dk1ng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-06, 16:21   #8
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Min erfarenhet är snarare tvärtom. Jag får in fler kvalitetsset per muskelgrupp per vecka på samma tid jämfört med splitträning. Jag känner mig mindre sliten under och efter passen när jag kör helkropp.

Mina pass ser ut ungefär såhär:

Basövning för ben 3 set
Baksida lår 3 set
benspark 2 set
Bröst 4 set
Rygg 4 set

Gör jag detta varannan dag blir det 17,5 set framlår per vecka. Skulle jag träna halvkroppspass varannan dag skulle jag behöva köra 10 set framsida lår per benpass för att uppnå samma veckovolym, där halva passet är junk volume och jag hatar livet.

Eric Helms pratar om det här:
https://www.youtube.com/watch?v=6dcx6TKscNM&t=2910s
Stämmer nog om man håller ner antalet övningar. Vet många helkroppspass för byggare som ligger runt 10-12 övningar med ca 3x10 set x reps. (typ steeve reeves och liknande ols school-byggare?). Då kan det bli jäkligt mastigt.
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-06, 19:37   #9
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Det jag opponerar mig mot är att helkroppspass kategoriskt blir längre än splitpass.

Så är det inte.

Om man jämnställer veckovolymen, så får man in lika många set på samma tid med helkroppspass, dessutom blir kvaliteten på seten bättre.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-09, 12:54   #10
BobaFett
Registered User
 
BobaFetts avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 3 598
Det här är vad jag kallar för program utan programmering.
__________________
2:a plats Mens Physique Tyngre Classic
BobaFett är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-09, 14:21   #11
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Det jag opponerar mig mot är att helkroppspass kategoriskt blir längre än splitpass.

Så är det inte.
Håller helt med.

Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Om man jämnställer veckovolymen, så får man in lika många set på samma tid med helkroppspass, dessutom blir kvaliteten på seten bättre.
Detta håller jag inte helt med om. Kvalité blir enligt mig i det här fallet subjektivt. Jag tycker personligen köra slut på musklerna tills ögonen blöder ger mig mest muskeltillväxt, men för styrkan så mår musklerna helt och hållet bäst av t.ex. 4-6 kvalitetsset varannan dag.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-09, 14:36   #12
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av BobaFett Visa inlägg
Det här är vad jag kallar för program utan programmering.
Oh fan, du är tillbaka.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-09, 20:54   #13
Grauior
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2019
Inlägg: 50
Citat:
Ursprungligen postat av BobaFett Visa inlägg
Det här är vad jag kallar för program utan programmering.
Utveckla gärna ditt svar lite mer BobaFett.
Kom gärna med ett enligt dig bättre program förslag. Det är alltid intressant med mer kunskap om helkropps program.

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk
__________________
Send
Messages,
Not Metadata.


https://getsession.org/
Grauior är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 05:28   #14
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av Grauior Visa inlägg
Utveckla gärna ditt svar lite mer BobaFett.
Kom gärna med ett enligt dig bättre program förslag. Det är alltid intressant med mer kunskap om helkropps program.

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk
Jag tror Boba syftar på et att ett program är ofta inte individanpassat och tar inte hänsyn till enskilda individers svagheter & styrkor. Även att få feedback på hur träningen går och göra justeringar därefter som kan vara svårt att uppfatta som oerfaren.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 14:15   #15
BobaFett
Registered User
 
BobaFetts avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 3 598
Citat:
Ursprungligen postat av Grauior Visa inlägg
Utveckla gärna ditt svar lite mer BobaFett.
Kom gärna med ett enligt dig bättre program förslag. Det är alltid intressant med mer kunskap om helkropps program.

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk
Det jag menade var att det är ett program utan någon slags inbyggd progression och periodisering av intensitet/volym. Varje vecka/månad ser likadan ut antar jag (står inget om det).

Jag orkar inte sätta mig in i sånt längre utan jag själv kör ett väl beprövat program som har funkat väldigt bra för mig. Kör sheiko för basövningarna och så kör jag lite extra lats/armar utöver det dagarna emellan med fokus på kontakt och pump för att få lite mer volym på ”showmusklerna”.

Det finns många sätt att träna på men programmet du visar står det bara vilka övningar och set/reps du ska köra. Står inget om nån slags strategi hur man ska hantera platåer etc.
__________________
2:a plats Mens Physique Tyngre Classic
BobaFett är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)