Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-05-15, 09:57   #136
Scorpionida
Registered User
 
Scorpionidas avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 518
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Tränade (väldigt) oseriöst vid 18års ålder och maxade då 77kg i bänk (verklig 1RM).

Nu, 20 år senare, så har jag tränat relativt seriöst i ca 3 år, 2-3 pass i veckan. Tränar progressivt, undulerande periodisering, försöker öka vikterna sakta men säkert. Äter ordentligt, och kompletterar med 1-2 proteindrinkar per dag. Om något så kanske jag tar i lite _för mycket_ (går nära fail ganska ofta), så jag discotränar definitivt inte.

Summan? Små men synliga volymökningar absolut (som tur är).. men mitt 1RM ligger uppskattningsvis på kanske.. 75-80kg? (Gjort 5 reps på 68kg).

Mitt mål är att hålla i träningen år efter år ändå.. kanske tar jag 90kg (?) när jag är 50! Aldrig känt mig så nöjd trots att jag suger ap-pung!
Du tycks fastnat vid en platå. Händer alla. Som så många numera säger, studier av King Grub, olika styrkeprogram, gå till fail varje gång är inte vägen till framgång. Är inget magiskt över 80-90 kg bänk.

Se över din intensitet, följ något gediget program. Är många som tycker om att köra sin grej, men styrkeutveckling är i get unikt för varje individ.

Du skulle kunna nå 90 kg inom ett antal månader med rätt program. Så länge du inte deffar så klart eller något annat.

PS discoträning tycks leda till större ökningar i bänk än 80 kg, så är inget fel med disco. Dessa discotränare kör endast då bänk varje dag i veckan typ, och ingen rygg tex.

Disco o gå till fail varje pass är inte naturliga antagonister.

Senast redigerad av Scorpionida den 2019-05-15 klockan 09:59.
Scorpionida är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-15, 10:05   #137
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Bara för att gemene man verkligen suger ap-pung på att träna så innebär det inte att 115 är en ok vikt att ta efter flera års träning.
Haha, se min sista mening.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-15, 10:48   #138
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Scorpionida Visa inlägg
Du skulle kunna nå 90 kg inom ett antal månader med rätt program. Så länge du inte deffar så klart eller något annat.
Ärligt talat så tror jag inte ett skvatt på det (om jag tolkar "ett antal" = "ett par" månader)

Jag tränar bänk 3 ggr i veckan och får in ganska hög volym (runt 20 set i veckan), men kör även hög intensitet (3-5 reps) minst ett av passen. Jag påstår inte att jag tränar perfekt, och en bra månad kanske jag ökar mitt 1RM med 1-2 kg, men att någon magisk programändring skulle göra att jag ökar 3-4X snabbare.. njaee..
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-15, 12:11   #139
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Tränade (väldigt) oseriöst vid 18års ålder och maxade då 77kg i bänk (verklig 1RM).

Nu, 20 år senare, så har jag tränat relativt seriöst i ca 3 år, 2-3 pass i veckan. Tränar progressivt, undulerande periodisering, försöker öka vikterna sakta men säkert. Äter ordentligt, och kompletterar med 1-2 proteindrinkar per dag. Om något så kanske jag tar i lite _för mycket_ (går nära fail ganska ofta), så jag discotränar definitivt inte.

Summan? Små men synliga volymökningar absolut (som tur är).. men mitt 1RM ligger uppskattningsvis på kanske.. 75-80kg? (Gjort 5 reps på 68kg).

Mitt mål är att hålla i träningen år efter år ändå.. kanske tar jag 90kg (?) när jag är 50! Aldrig känt mig så nöjd trots att jag suger ap-pung!
Det här tror jag är väldigt vanligt faktiskt.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-15, 12:19   #140
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Scorpionida Visa inlägg
Du skulle kunna nå 90 kg inom ett antal månader med rätt program. Så länge du inte deffar så klart eller något annat.
Är inte det här ännu ett exempel på vad som argumenterats i flera sidor i tråden redan? Någon med okej gener tror att någon med dåliga gener "kan bli lika bra som jag själv bara denne skärper till sig lite".
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-15, 12:26   #141
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 788
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Tränade (väldigt) oseriöst vid 18års ålder och maxade då 77kg i bänk (verklig 1RM).

Nu, 20 år senare, så har jag tränat relativt seriöst i ca 3 år, 2-3 pass i veckan. Tränar progressivt, undulerande periodisering, försöker öka vikterna sakta men säkert. Äter ordentligt, och kompletterar med 1-2 proteindrinkar per dag. Om något så kanske jag tar i lite _för mycket_ (går nära fail ganska ofta), så jag discotränar definitivt inte.

Summan? Små men synliga volymökningar absolut (som tur är).. men mitt 1RM ligger uppskattningsvis på kanske.. 75-80kg? (Gjort 5 reps på 68kg).

Mitt mål är att hålla i träningen år efter år ändå.. kanske tar jag 90kg (?) när jag är 50! Aldrig känt mig så nöjd trots att jag suger ap-pung!
Vad vägde du när du var 18 och vad väger du idag?
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-15, 12:50   #142
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Vad vägde du när du var 18 och vad väger du idag?
Gissningsvis ungefär samma (har garanterat aldrig vägt mer än 83kg). Min setpoint verkar ligga runt 79kg.. var nere på 76kg förra sommaren då jag ville prova på att deffa men återgick ganska fort.. De senaste månaderna har jag försökt att (sakta) lägga på mig vikt och vägde in på 81.5 imorse.

OBS: Ligger uppskattningsvis på ca 18% kroppsfett, så jag är inte beredd att grisbulka då jag är övertygad om att 90% skulle landa som fett då..

Senast redigerad av geoff den 2019-05-15 klockan 12:53.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-15, 13:16   #143
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 788
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Gissningsvis ungefär samma (har garanterat aldrig vägt mer än 83kg). Min setpoint verkar ligga runt 79kg.. var nere på 76kg förra sommaren då jag ville prova på att deffa men återgick ganska fort.. De senaste månaderna har jag försökt att (sakta) lägga på mig vikt och vägde in på 81.5 imorse.

OBS: Ligger uppskattningsvis på ca 18% kroppsfett, så jag är inte beredd att grisbulka då jag är övertygad om att 90% skulle landa som fett då..

Ja där har du nog en stor förklaring till varför du ligger kvar på samma vikter också. Vissa som bygger bra kan öka som satan i styrka och size på samma vikt men de flesta kan inte. Jag slösade bort många år av min träning på att ligga kvar på samma vikt, kanske gå upp ett par kg. Har lärt mig nu att om jag faktiskt vill öka på gymmet så krävs ett kraftigt överskott, jag måste lägga på mig fläsk om styrka och storlek ska komma, och kosten måste vara perfekt. Duger inte med glass och kakor utan det måste vara ägg, ris, kyckling, broccoli etc för hela jävla slanten.
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-15, 13:37   #144
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Är inte det här ännu ett exempel på vad som argumenterats i flera sidor i tråden redan? Någon med okej gener tror att någon med dåliga gener "kan bli lika bra som jag själv bara denne skärper till sig lite".
Inte bara i denna tråd som du vet...

DU MÅSTE FUCKING TA I NÄR DU LYFTER!!
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-15, 14:04   #145
KT81
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 149
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Har lärt mig nu att om jag faktiskt vill öka på gymmet så krävs ett kraftigt överskott, jag måste lägga på mig fläsk om styrka och storlek ska komma, och kosten måste vara perfekt. Duger inte med glass och kakor utan det måste vara ägg, ris, kyckling, broccoli etc för hela jävla slanten.

Äh, det där är trams. Det räcker med att ha någorlunda koll på proteinintaget. Man behöver inte ha någon "perfekt" kost. Du behöver definitivt inte heller bli fet för att öka i muskelmassa. Det bästa är att hålla sig så nära balans som möjligt. Du verkar ha en riktig professur i Broscience...
KT81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-15, 14:10   #146
Bandid0
Registered User
 
Bandid0s avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 621
Du trådstartaren, har du provat ett renodlat HIT program någon gång?
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-15, 14:11   #147
HenrikJ
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 633
Ja. Är det något jag har lärt mig genom åren här så är det att styrketräning är mänsklighetens eget Shangri-La. Den enda gröna ön som inte kan nås av de genetikens lagar som gäller på exakt alla andra områden
__________________
Who's a better lifter than the wind and more? /Roky Erickson
HenrikJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-15, 14:59   #148
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Har lärt mig nu att om jag faktiskt vill öka på gymmet så krävs ett kraftigt överskott, jag måste lägga på mig fläsk om styrka och storlek ska komma, och kosten måste vara perfekt. Duger inte med glass och kakor utan det måste vara ägg, ris, kyckling, broccoli etc för hela jävla slanten.
Lite motsägelsefullt att man "måste lägga på sig fläsk", och "kosten måste vara perfekt, duger inte med glass och kakor..." Jag köper definitivt att det tar längre tid att bli stark om man inte är beredd att gå upp i vikt _alls_ (dvs, vill tappa fett samtidigt som man bygger muskler). Men om en 40-åring, som redan har lite fläsk på magen, och som äter ordentligt med protein, skulle gå upp _snabbare_ än 0.5-1kg i månaden.. ja det tror jag bara resulterar i mestadels fett-uppgång (vilket väl inte betyder mer styrka?).
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-15, 15:21   #149
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Citat:
Ursprungligen postat av Bandid0 Visa inlägg
Du trådstartaren, har du provat ett renodlat HIT program någon gång?
Alltid tränat hemma (bortsett från på sjukgymnastikgym förut).
Så jag kan inte hitta 5 övningar för rygg o.s.v. och köra bara ett set på varje.
Jag kör chins, rodd, curl, latraises, lätta böj, mage, gripper...typ så.
Körde mycket mer tidigare när jag hade stång hemma också, men det höll varken rygg eller armbågar för i längden så den sålde jag till slut.
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-15, 19:43   #150
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 788
Citat:
Ursprungligen postat av KT81 Visa inlägg
Äh, det där är trams. Det räcker med att ha någorlunda koll på proteinintaget. Man behöver inte ha någon "perfekt" kost. Du behöver definitivt inte heller bli fet för att öka i muskelmassa. Det bästa är att hålla sig så nära balans som möjligt. Du verkar ha en riktig professur i Broscience...

Kul att det fungerar för dig! Jag har levt i 30 år och tränat på gym i 15 år och känner min kropp rätt väl.

Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Lite motsägelsefullt att man "måste lägga på sig fläsk", och "kosten måste vara perfekt, duger inte med glass och kakor..." Jag köper definitivt att det tar längre tid att bli stark om man inte är beredd att gå upp i vikt _alls_ (dvs, vill tappa fett samtidigt som man bygger muskler). Men om en 40-åring, som redan har lite fläsk på magen, och som äter ordentligt med protein, skulle gå upp _snabbare_ än 0.5-1kg i månaden.. ja det tror jag bara resulterar i mestadels fett-uppgång (vilket väl inte betyder mer styrka?).
Så du tror att bara för man inte äter kakor och äter väldigt cleant att du inte lägger på dig fläsk när du går upp i vikt? Det stämmer givetvis inte.

Jag bygger som sagt muskler väldigt dåligt. Jag har extremt bra uthållighet och har alltid dominerat i konditionsrelaterade sporter, styrkemässigt har jag alltid legat efter.

Senast redigerad av baggard den 2019-05-15 klockan 19:45.
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)