Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-12, 14:14   #1
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Funkar höga knän som HIIT?

För att bespara tid och inte göra mina gympass lika massiva funderar jag på om jag skulle kunna lägga min HIIT hemma.

Just nu kör jag intervaller på cykel där jag ger allt jag kan i 20 sekunder (orkar sällan mer än 15), vilar 30, upprepar och sedan vilar 90. Detta gör jag fem gånger.

Skulle motsvarande kunna göras med höga knän hemma (typ springa allt vad man kan stillaståendes) och vara effektiv träning för den kardiovaskulära hälsan?
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 23:53   #2
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Når du upp till samma puls av höga knän som av motionscykel?
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-13, 07:37   #3
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Teoretiskt borde väl allt som utför mycket arbete med stor del av kroppen fungera. Om springa med höga knän på stället gör det för dig på ett säkert sätt som du kan bygga vidare på är dock svårare att säga.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-13, 09:10   #4
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av panzerpig Visa inlägg
Når du upp till samma puls av höga knän som av motionscykel?
Har inget att mäta med, men det var jävligt jobbigt i alla fall. Skulle tro att jag når samma puls.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-14, 13:53   #5
bighulken
Live my Dream
 
bighulkens avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: hemma
Inlägg: 3 587
Jag kör Skierg, stak-maskin, concept2.
Funkar alldeles utmärkt för kondisen det!!!
Kör 100 meter i typ 17-20 SEK, sen vila, och sen på´N igen ....
Brukar köra 3ggr.....pulsen och flåset får sitt!!!.......
efter tränings-passet då,det vanliga styrkelyfts-passet.
__________________
[ youtube kanalen

Att se stark ut, eller att (Vara stark), det är skillnad.....

Senast redigerad av bighulken den 2019-06-14 klockan 13:54.
bighulken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-15, 00:57   #6
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 197
Hjärtat behöver ligga på en hög puls (90-95% lite förenklat) under längre tid för att man skall få ut något vettigt av träningen ur ett syreupptagningsperspektiv. Vanliga 4x4-intervaller är en kort men effektiv träningsform för det syftet. 20s-intervaller är mer för den muskulära delen av träningen men kommer inte ge mycket alls för just syreupptagningen.
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-15, 06:42   #7
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Jag tror att det inte är möjligt att nå upp till den extrema belastning som går att göra på en cykel med liknande övningar utan att antingen riskera att göra sig själv illa eller att tappa intensitet.

Citat:
Ursprungligen postat av Fordon Visa inlägg
Hjärtat behöver ligga på en hög puls (90-95% lite förenklat) under längre tid för att man skall få ut något vettigt av träningen ur ett syreupptagningsperspektiv. Vanliga 4x4-intervaller är en kort men effektiv träningsform för det syftet. 20s-intervaller är mer för den muskulära delen av träningen men kommer inte ge mycket alls för just syreupptagningen.
HIIT funkar VO2maxökning, Tabata har gjort en del studier på det, till exempelvis https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8897392
Det är ju dock HÖG intensitet som gäller
Citat:
The exhaustive intermittent training consisted of seven to eight sets of 20-s exercise at an intensity of about 170% of VO2max with a 10-s rest between each bout.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-15, 08:54   #8
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Fordon Visa inlägg
Hjärtat behöver ligga på en hög puls (90-95% lite förenklat) under längre tid för att man skall få ut något vettigt av träningen ur ett syreupptagningsperspektiv. Vanliga 4x4-intervaller är en kort men effektiv träningsform för det syftet. 20s-intervaller är mer för den muskulära delen av träningen men kommer inte ge mycket alls för just syreupptagningen.
Hm, det är inte vad jag har läst tidigare här på kolo.

Om detta stämmer, hur kan jag veta om jag ligger på 90-95% av maxpuls när jag cyklar i 4 minuter? Utan att använda en pulsklocka då d.v.s. Finns det något att jämföra med?

Det får mig även att undra vad jag ligger på nu när jag kör mina intervaller eftersom jag inte orkar längre än 15s (oftast). Ligger jag på 100% av maxpuls då?
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-15, 08:57   #9
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
J
HIIT funkar VO2maxökning, Tabata har gjort en del studier på det, till exempelvis https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8897392
Det är ju dock HÖG intensitet som gäller
Vad krävs för att komma upp i 170%? Jag menar 20s för att sedan vila i 10s vore omöjligt om det ska vara samma intensitet (rätt ord?) som jag kör nu.

När jag ger allt på cykel (har även sprungit ute en gång) under mina 20s (eller vad som nästan alltid bara blir 15s) så är jag som sagt helt slut. Att bara vila 10s efter det vore helt omöjligt.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)