Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-04-15, 16:14   #31
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Han har gått upp 7kg på 10 år och undrar varför han aldrig blir starkare.. Jag själv har inte speciellt bra gener för muskelbyggnad, min kropp är mer anpassad för uthållighet. Om jag ligger på kaloribalans och försöker öka så ökar jag _ingenting_ på gymmet. Det krävs en ordentlig långvarig bulk för att jag ska kunna öka på gymmet.
Men herregud!
Om man inte bygger muskler under bulken, utan bara fett, då kan man inte bulka 20kg.
Man får gå upp några kg under några månader, sen deffa, sen upp igen till samma nivå, sen deffa.
Om man inte får muskler, så får man heller ingen långvarig viktökning.

Det är ungefär samma som med progression.
"Du kan inte bli starkare utan progression" - nä, men progression i sig bygger ju på att man blir starkare, det är just det som är progression.

Det är hopplöst ha såna här diskussioner, Dio får fortsätta om han orkar, men det är rätt lönlöst.

Jag kör vidare i vilket fall, rätt vad det är kanske jag hittar upplägget som passar mig bäst, och kan göra nån liten ökning.
Hänger nog mycket på att inte råka överträna mig då kroppen svarar så sjukt illa på det varje gång!
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130

Senast redigerad av svag74 den 2019-04-15 klockan 16:16.
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-15, 16:16   #32
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av svag74 Visa inlägg
Dio får fortsätta om han orkar
Ja, jag vägrar tro att baggard har dåliga gener för att förstå saker.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-15, 16:17   #33
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Progression var förövrigt det jag testade för några veckor sen.
Efter att ha kört samma antal chins/rodd en tid så testade jag lägga till en ynka reps i första setet - med katastrofala resultat, då jag blev svagare passet efter, och ännu svagare idag.
Alltså SVAGARE!
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-15, 16:23   #34
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 782
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-15, 16:42   #35
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 485
Jag håller med Dio. Visst, de flesta som klagar på dåliga gener har nog inte så dåliga gener som de tror. Men med det sagt så finns det såklart en normalfördelning där ingen av oss vet exakt vad som är bra eller dåligt. Precis som Dio tog upp så finns det sannolikt en självselekterande (är det ens ett ord?) faktor, där vi som har bättre gener för styrka och muskelbygge kommer instörre utsträckning tycka att träning är roligare och därför fastna för det. Vi kan därför inte anta att snittet ligger ens i närheten av medelstyrkan av de som tränar vid närmsta atletklubb. 7 chins är rätt bra egentligen. Gener kan man inte styra över så det bästa är bara att plöja på och göra det bästa av det man har. Sen kan man alltid hoppas på att man är en sån som kanske har gener som tillåter en att bygga styrka och muskler över en längre tid - att även om det går långsamt så kanske man har ett högre tak än andra.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-15, 18:20   #36
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Det är inget fel på dig. Du kan bygga muskler precis som alla andra.
Om jag inte missminner mig så finns det forskning som visar det motsatta, dvs, att det finns så kallade "non-responders".
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-15, 18:26   #37
FoolsGold
Registered User
 
FoolsGolds avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av svag74 Visa inlägg
Så jäkla hopplöst :/

Har kört följande några veckor, hyfsat maxat:

6 chins -> 12 hantelrodd
vila
6 chins -> 12 hantelrodd

Fick den dåliga idén att öka för ett par veckor sen.
Körde 7 chins första set istället.
Det var verkligen på gränsen, verkligen verkligen på gränsen!

Tänkte att kroppen kanske anpassar sig lite till nästa pass...men nä då.
Nästa pass var det om möjligt ännu värre, och blev nästan fail sista reps i både chins och rodd.

Så jag kapitulerade och insåg att jag får dra ner repsen och lägga till fler set chins istället.
Tänkte att 5-5-5-5 måste jag ju klara i chins, när jag klarat 7-6 två veckor.
Särskilt som jag skippar rodden och bara lägger till 2 set chins till (med samma vila mellan).

Men nä då, jag hade blivit ytterligare svagare idag, så det var precis jag klarade första två femmorna (plus rodden).
Sista två seten, som jag planerat köra femmor, blev två treor istället.

Så trots att jag ökade på med 2 nya set, så blev det knappt fler reps totalt ändå.

Ingen här kan såklart hjälpa med usla gener, men bara som en liten inblick hur det är att träna med skitgener, där det inte funkar att träna med progression, dvs hitta på att man ska va starkare nästa pass och lägga till 1 reps extra i alla övningar...

Jag väljer att svara på det första inlägget och frågan om ökningar i chins. Ett sätt som jag använt framgångsrikt är följande:

Välj ett totalantal delbart på 3, säg t.ex. 30 chins. Splitta totalmängden på 3 dvs. i det här fallet 10 reps per set.

Set 1: gör så många riktiga du kan + kvarvarande negativa (dvs. hoppa upp och sänk dig nedåt i långsam takt) upp till setets 10 st.

Vila ingen utsatt tid utan tills du känner dig redo at köra igen. Borde vara klar inom max 3 min tänker jag.

Set 2: upprepa set 1.

Vila tills du är redo.

Set 3: upprepa set 1.

I början kommer du antagligen klara närmare 10 hela reps i det första setet och väldigt lite hela i de kommande seten. Do not despair. Bara fortsätt med negativa tills du har fått ihop ditt totalmål (i det här fallet 30).

När du väl kommer upp i 10 st vanliga reps i set 1 så försök lägga till hela reps. Dvs. säg att du klarar 10 så testar du 1 till. Är det en riktig rep så testar du igen. Är det en fail så är settet över. Räkna samman alla reps inkl. den sista failen. Skulle du t.ex. klara 12 (inklusive den sista negativa) i första setet så drar av du av 2 i sista settet. Dvs sekvensen blir då:
12
10
8


Gör detta 2 gånger i veckan i starten av passet och gör det som sin egen övning utan superset.

Lycka till!
FoolsGold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-15, 18:28   #38
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 485
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Om jag inte missminner mig så finns det forskning som visar det motsatta, dvs, att det finns så kallade "non-responders".
Visade inte resultaten att dessa dessutom var relativt vanliga? Och att det handlar om helt vanliga människor, alltså inte några multisjuka cancerpatienter.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-15, 19:49   #39
HenrikJ
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 633
Ja, med 50 kg i böj efter flera års träning, nästan oavsett hur den sett ut, är det nog svårt att komma bort från att generna inte är speciellt bra för ändamålet. Jag själv tycker att jag har dåliga förutsättningar i just böj, men jag tog utan problem det dubbla på samma kv som ts efter ett par år. Men bara att kämpa på!
__________________
Who's a better lifter than the wind and more? /Roky Erickson
HenrikJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-15, 22:09   #40
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Citat:
Ursprungligen postat av FoolsGold Visa inlägg
Jag väljer att svara på det första inlägget och frågan om ökningar i chins. Ett sätt som jag använt framgångsrikt är följande:

Välj ett totalantal delbart på 3, säg t.ex. 30 chins. Splitta totalmängden på 3 dvs. i det här fallet 10 reps per set.

Set 1: gör så många riktiga du kan + kvarvarande negativa (dvs. hoppa upp och sänk dig nedåt i långsam takt) upp till setets 10 st.

Vila ingen utsatt tid utan tills du känner dig redo at köra igen. Borde vara klar inom max 3 min tänker jag.

Set 2: upprepa set 1.

Vila tills du är redo.

Set 3: upprepa set 1.

I början kommer du antagligen klara närmare 10 hela reps i det första setet och väldigt lite hela i de kommande seten. Do not despair. Bara fortsätt med negativa tills du har fått ihop ditt totalmål (i det här fallet 30).

När du väl kommer upp i 10 st vanliga reps i set 1 så försök lägga till hela reps. Dvs. säg att du klarar 10 så testar du 1 till. Är det en riktig rep så testar du igen. Är det en fail så är settet över. Räkna samman alla reps inkl. den sista failen. Skulle du t.ex. klara 12 (inklusive den sista negativa) i första setet så drar av du av 2 i sista settet. Dvs sekvensen blir då:
12
10
8


Gör detta 2 gånger i veckan i starten av passet och gör det som sin egen övning utan superset.

Lycka till!
Tackar för tips

Jag har testat negativa tidigare, och om jag inte missminner mig så var det väldigt slitsamt för kroppen - lätt att bli övertränad och tappa styrka, precis som jag förövrigt gjorde nu när jag pushade för hårt.
Så jag är lite rädd för negativa.
Men kanske kan ta till någon variant liknande din framöver om jag inte kommer framåt på annat sätt.

Ska fortsätta laborera med att sänka reps först, så jag inte tar ut mig för mycket i första set, och lägga till fler set, för att på så sätt nå större totalt antal reps utan att behöva maxa för mycket och bli totalt övertränad.

Det var ju tanken med dagens pass, men när jag återigen tappat så mycket styrka och bara pallade 3 reps i set 3 och set 4 så blev det ju fiasko...
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-15, 23:09   #41
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av svag74 Visa inlägg
Progression var förövrigt det jag testade för några veckor sen.
Efter att ha kört samma antal chins/rodd en tid så testade jag lägga till en ynka reps i första setet - med katastrofala resultat, då jag blev svagare passet efter, och ännu svagare idag.
Alltså SVAGARE!
Problemet är väl att den ökade repsen i chins tröttade ut dig så pass mycket att resten av passet blev skit -> mindre träningsstimuli, vilket tillsammans med den ökade uttröttningen (eftersom du nu körde på fail i alla set) ledde till ännu sämre träning nästa pass -> ännu sämre träningsstimuli och så hamnar du i en negativ feedback loop.

Kanske prova att öka med en reps i sista set för dagen istället och se om det ställer till nästa pass eller ej, om inte så kan man ju prova att öka i de två sista seten för dagen osv osv.

Iom att du testar att öka i det sista setet för dagen så kan du ju inte sas förstöra för resten av träningen den dagen.

Senast redigerad av F Ultra den 2019-04-15 klockan 23:10.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-15, 23:13   #42
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Vad fan, du borde ju kunna träna hur som helst och bli starkare.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-04-15, 23:41   #43
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Det som funkat bäst för mig för att bli bättre på pullups/chins är hög träningsfrekvens. Typ 4-5 pass i veckan med 20-50 pullups per pass.

För att kunna träna såpass ofta måste man hålla sig en bra bit från fail. Så ifall jag klarar 7 reps i ett maxset så kanske träningsseten blir på 2 reps vardera, och så 60s setvila.

Ifall man gör så många set man klarar på detta sätt så får man ihop rätt många reps utan att behöva jättemycket vila innan man kan göra nästa pass. När man grejar 11set (med 60s vila) så kan man öka till 3 reps per träningsset nästa pass.

Ifall man bara lyckas skrapa ihop 3-4 set på det förutbestämda repsantalet så är det bättre att man minskar antalet reps i träningsseten.

Man kan köra sådana pass 2-3 ggr per vecka utan att det sliter alltför mycket, samt ett pass där man kör 3-5sets till fail (på runt 5-15 reps) med lite längre vila.

Denna pullupsträning tar typ max en kvart, och man hinner knappt bli svettig. Så det är väl värt att sätta upp en stång hemma, så man kan göra detta även på de dagar då man inte vill köra ett helt gympass.

Senast redigerad av svenbanan den 2019-04-15 klockan 23:42.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-16, 09:25   #44
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Problemet är väl att den ökade repsen i chins tröttade ut dig så pass mycket att resten av passet blev skit -> mindre träningsstimuli, vilket tillsammans med den ökade uttröttningen (eftersom du nu körde på fail i alla set) ledde till ännu sämre träning nästa pass -> ännu sämre träningsstimuli och så hamnar du i en negativ feedback loop.

Kanske prova att öka med en reps i sista set för dagen istället och se om det ställer till nästa pass eller ej, om inte så kan man ju prova att öka i de två sista seten för dagen osv osv.

Iom att du testar att öka i det sista setet för dagen så kan du ju inte sas förstöra för resten av träningen den dagen.
Det är sant!
Haken är bara att jag redan totalmaxat sista set, medan jag kände att det fanns lite mer i första set.
Var därför jag ökade i just första, men fick ju betala gruvligt för det som sagt.
Borde lagt till ett par set där istället, även om det tar massa extra tid av passet. Efter nästa vilovecka kanske kroppen är nollställd efter överträningen sista tiden och jag kan göra lite nystart på normala styrkan igen. Spara 1-2 reps i första set, och sedan ha mina nyinlagda extraset i slutet.

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det som funkat bäst för mig för att bli bättre på pullups/chins är hög träningsfrekvens. Typ 4-5 pass i veckan med 20-50 pullups per pass.

För att kunna träna såpass ofta måste man hålla sig en bra bit från fail. Så ifall jag klarar 7 reps i ett maxset så kanske träningsseten blir på 2 reps vardera, och så 60s setvila.

Ifall man gör så många set man klarar på detta sätt så får man ihop rätt många reps utan att behöva jättemycket vila innan man kan göra nästa pass. När man grejar 11set (med 60s vila) så kan man öka till 3 reps per träningsset nästa pass.

Ifall man bara lyckas skrapa ihop 3-4 set på det förutbestämda repsantalet så är det bättre att man minskar antalet reps i träningsseten.

Man kan köra sådana pass 2-3 ggr per vecka utan att det sliter alltför mycket, samt ett pass där man kör 3-5sets till fail (på runt 5-15 reps) med lite längre vila.
Det är nog inget jag testat. Köra flera ggr/vecka har jag testat, vilket alltid funkat väldigt dåligt för mig.
Men att köra så extremt försiktiga set, som kompenseras med att man kör en jäkla massa set, har jag nog aldrig provat.
Tack för tips, även om jag ska köra vidare o laborera med min egen variant ett tag till.
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-16, 11:10   #45
Alexton
Registered User
 
Alextons avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Frankrike
Inlägg: 524
Gick själv endast framåt i chins när jag fokuserade på styrka istället för reps. Vill minnas att jag körde treor med +10 kg i 3 set.

Sakta öka till +15 och 5x5. Detta gjorde att jag kunde utan problem ta 5x10 med drygt minuten vila.
__________________
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

/ Desmond Tutu
Alexton är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)