Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-02-18, 10:52   #121
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av o.z.z Visa inlägg
Sant, skulle vara väldigt givande att lämna företaget just nu då de inte har någon ersättare för mig. Dock så jävla tråkigt på jobbet nu när man inte har någon motivation att vara drivande framåt.

Är lite sugen på att börja fråga chefen ang uppsägningstid mm, för att se om man får någon typ av reaktion överhuvudtaget.
Gör inget innan du har alternativ. När du har ett erbjudande om ett annat jobb, då kan du göra ett sista försök. Om du verkligen vill stanna, men min erfarenhet är att när man väl har ett konkret annat erbjudande så vill man inte var kvar längre ändå.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-18, 11:09   #122
o.z.z
Registered User
 
o.z.zs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 599
Ja nu är jag bara förbannad och bitter, så det är som ni säger nog inte så smart att fråga något om uppsägning.
o.z.z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-18, 12:45   #123
oath5
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 487
Hade lönesamtal igår och fick ynka 700 kr. Jag gick raka vägen in till högsta chefen och sa upp min roll som ledare. Känns så jävla gött! Råder er alla i tråden att göra likadant när företaget pissar på er.
oath5 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-18, 12:54   #124
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Jag ska ha lönesamtal i morgon. Får jag inte minst 1700 mer i lön så blir jag rasande (inombords, kommer förstås inte ha stake att visa det). Men jag antar att budet kommer att ligga just kring 800 eller nåt sånt... ”det är ju Corona och så, svåra tider...” trots att senaste året gått riktigt bra ändå.
Det intressanta är att jag pga omständigheter numera har VD:n som närmsta chef och det är denne jag ska ha samtalet med.
Det blev 1400 kr löneförhöjning med löfte om att lönen ska lyftas mer de kommande åren.
Känns OK och känns OK att VD:n är medveten om hur jag presterar.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-18, 13:05   #125
o.z.z
Registered User
 
o.z.zs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 599
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Det blev 1400 kr löneförhöjning med löfte om att lönen ska lyftas mer de kommande åren.
Känns OK och känns OK att VD:n är medveten om hur jag presterar.
Härligt!

Om man tänker efter så borde jag vara ganska nöjd ändå. Jag fick ju inte sänkt lön igen Dvs man kan säga att jag fick ett lönelyft på 2500:- (ingen lönesänkning på 1700:- sen +800:-)

Jag är inte bitter!
o.z.z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-18, 13:14   #126
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Det man bör komma ihåg att inte koka över för jag vill åtminstone ha nån som kan rekommendera mig i framtiden. Det kan i värsta fall kosta en arbetsplats
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-18, 13:21   #127
o.z.z
Registered User
 
o.z.zs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 599
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Det man bör komma ihåg att inte koka över för jag vill åtminstone ha nån som kan rekommendera mig i framtiden. Det kan i värsta fall kosta en arbetsplats
Jo det är sant, gäller o tänka till i stundens hetta får ta ut ilskan i gymmet istället.
o.z.z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-27, 20:23   #128
o.z.z
Registered User
 
o.z.zs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 599
Nu har jag blivit kontaktad av ett rekryteringsföretag som vill intervjua mig för en möjlighet på ett annat företag. Ska bli spännande om detta kan bli chansen till en möjlighet att säga hej då till min arbetsgivare.
o.z.z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-28, 05:27   #129
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 105
gött hoppas det går bra!
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-28, 06:33   #130
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Jag har på intervju för ca 3 veckor sedan. Förra veckan ringde dom för de tyckte vi skulle ta ett nytt samtal. Intervju nr 2 gjordes igår. Gick väl sådär och de skulle meddela nästa vecka. Om jag förstod rätt så var det jag och en annan som gick vidare från intervju nr 1. Jag såg dock att de hade lagt tillbaka annonsen på måndag så de antagligen så var varken jag eller den andra nåt klart val. Det som var förvånande var att lönen inte har diskuterats mer än att anspråket var för högt och att om jag skulle få platsen så måste det ses över. Jag frågade inte dessto mera men tycker att lönen borde ju diskuteras redan vid första tillfället.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-28, 07:07   #131
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Jag har på intervju för ca 3 veckor sedan. Förra veckan ringde dom för de tyckte vi skulle ta ett nytt samtal. Intervju nr 2 gjordes igår. Gick väl sådär och de skulle meddela nästa vecka. Om jag förstod rätt så var det jag och en annan som gick vidare från intervju nr 1. Jag såg dock att de hade lagt tillbaka annonsen på måndag så de antagligen så var varken jag eller den andra nåt klart val. Det som var förvånande var att lönen inte har diskuterats mer än att anspråket var för högt och att om jag skulle få platsen så måste det ses över. Jag frågade inte dessto mera men tycker att lönen borde ju diskuteras redan vid första tillfället.
Sällan man diskuterar lön vid de initiala intervjuerna eftersom det handlar om att hitta rätt person, om den personen har ett högre krav, eller verkar vara värd mer pengar än man tänkt så vill man ta de diskussionerna när man är klar med att det faktiskt är just den personen man vill ha.
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-28, 07:53   #132
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Jag har på intervju för ca 3 veckor sedan. Förra veckan ringde dom för de tyckte vi skulle ta ett nytt samtal. Intervju nr 2 gjordes igår. Gick väl sådär och de skulle meddela nästa vecka. Om jag förstod rätt så var det jag och en annan som gick vidare från intervju nr 1. Jag såg dock att de hade lagt tillbaka annonsen på måndag så de antagligen så var varken jag eller den andra nåt klart val. Det som var förvånande var att lönen inte har diskuterats mer än att anspråket var för högt och att om jag skulle få platsen så måste det ses över. Jag frågade inte dessto mera men tycker att lönen borde ju diskuteras redan vid första tillfället.
Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
Sällan man diskuterar lön vid de initiala intervjuerna eftersom det handlar om att hitta rätt person, om den personen har ett högre krav, eller verkar vara värd mer pengar än man tänkt så vill man ta de diskussionerna när man är klar med att det faktiskt är just den personen man vill ha.
Jag är just nu i en process för ett jobb, där vi pratade lön vid första intervjuen. I vanliga fall hade jag sagt att det pratar om vi om längre fram men nu är det en tjänst som jag vill ha, och som kommer leda till avsevärda löneökningar under de kommande 10-15 åren och då sålde jag in mig som en riktigt billig liten sak. Tror jag ligger ca 10' under (snittlönen är 10' högre) men jag är också ca 10-15 år yngre än de andra sökande såå jag kan sälja in mig billigt

Annars är det aldrig intressant att prata lön i första steget. Du som arbetssökande förlorar generellt på det.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-28, 07:57   #133
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
Sällan man diskuterar lön vid de initiala intervjuerna eftersom det handlar om att hitta rätt person, om den personen har ett högre krav, eller verkar vara värd mer pengar än man tänkt så vill man ta de diskussionerna när man är klar med att det faktiskt är just den personen man vill ha.
Okej men särskilt om nån begärt mera så borde man ju kolla hur lågt personen är villig att gå tycker man. Mitt anspråk låg på 47k. Företaget har nåt slags bonussystem vilket brukar ge 2-3 månadslöner extra/år. Jag frågade angående det och fick svaret att det beror på hur projektet gått osv. Om man vore säker på att man i regel får 2 extra månadslöner så kan man beakta det i anspråket och gå ner rejält. Jobbet verkade intressant så jag kan gå ner ända till 40k. 46k var egentligen inte övervegärt sett till vad folk förtjänar enligt google. Saknade dock utbildningen men har arbetserfaranhet.
Nu så tror jag ej att jag får jobbet men härtills har lönen diskuterats redan vid första tillfället
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-28, 08:13   #134
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Jag är just nu i en process för ett jobb, där vi pratade lön vid första intervjuen. I vanliga fall hade jag sagt att det pratar om vi om längre fram men nu är det en tjänst som jag vill ha, och som kommer leda till avsevärda löneökningar under de kommande 10-15 åren och då sålde jag in mig som en riktigt billig liten sak. Tror jag ligger ca 10' under (snittlönen är 10' högre) men jag är också ca 10-15 år yngre än de andra sökande såå jag kan sälja in mig billigt

Annars är det aldrig intressant att prata lön i första steget. Du som arbetssökande förlorar generellt på det.
Jag tar aldrig upp lönen, oftast brukar företaget göra det. Lönen grundar ju sig på en massa olika saker men jag tänker inte sälja in mig billigt längre. Dels för att jag har ett jobb med ok lön och jag räknar inte med befodringar eller lönehöjningar ifall jag byter. Det är ju också fast i livssituationen. Har man varit arbetslös i 3 år så kan man sälja in sig billigare men att sälja sig billigt och lägga märke till att jobbet är mer krävande än man trott så gör en bitter. Sen är det fast i en själv hur mycket man värdesätter det på cv:t. Själv orkar jag inte längre jaga cv-påfyllningar.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-28, 08:27   #135
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Jag tar aldrig upp lönen, oftast brukar företaget göra det. Lönen grundar ju sig på en massa olika saker men jag tänker inte sälja in mig billigt längre. Dels för att jag har ett jobb med ok lön och jag räknar inte med befodringar eller lönehöjningar ifall jag byter. Det är ju också fast i livssituationen. Har man varit arbetslös i 3 år så kan man sälja in sig billigare men att sälja sig billigt och lägga märke till att jobbet är mer krävande än man trott så gör en bitter. Sen är det fast i en själv hur mycket man värdesätter det på cv:t. Själv orkar jag inte längre jaga cv-påfyllningar.
Absolut, men man behöver vara även vara strategiskt och utvärdera framtida belöningar. Specielt om du ska göra ett karriärshopp som förutsätter att du är +50 men du är under 40..
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)