Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-01-28, 21:40   #91
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Citat:
Ursprungligen postat av o.z.z Visa inlägg
Inom vilken bransch?
Datamackapärer.
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-17, 14:28   #92
o.z.z
Registered User
 
o.z.zs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 599
Lönesamtal avklarat, blev hela 800:- mer i lön. " Jadu du vet alla tjänar dåligt här på företaget. " Bara" till att byta jobb helt enkelt
o.z.z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-17, 16:16   #93
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av o.z.z Visa inlägg
Lönesamtal avklarat, blev hela 800:- mer i lön. " Jadu du vet alla tjänar dåligt här på företaget. " Bara" till att byta jobb helt enkelt
Jag ska ha lönesamtal i morgon. Får jag inte minst 1700 mer i lön så blir jag rasande (inombords, kommer förstås inte ha stake att visa det). Men jag antar att budet kommer att ligga just kring 800 eller nåt sånt... ”det är ju Corona och så, svåra tider...” trots att senaste året gått riktigt bra ändå.
Det intressanta är att jag pga omständigheter numera har VD:n som närmsta chef och det är denne jag ska ha samtalet med.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-17, 16:25   #94
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
En sak som man bör ha i åtanke och kanske "kräva" är att titeln ändras. Mera ansvar= team ledare eller nåt annat som är värt nåt i cv:t
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-17, 21:38   #95
o.z.z
Registered User
 
o.z.zs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 599
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
En sak som man bör ha i åtanke och kanske "kräva" är att titeln ändras. Mera ansvar= team ledare eller nåt annat som är värt nåt i cv:t
Jo de kan ändra min titel till "Bitter underbetald Logistiker"
o.z.z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-17, 22:00   #96
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 788
Istället för att löneförhandla.. karriärförhandla

Säg att du har en jättestor förfrågan som kommer låta urlöjligt till chefen, han börjar förvänta sig att du ska be om mega-löneförhöjning och istället säger du "jag skulle vilja sköta projekt på egen hand" "jag skulle vilja ta hand om det här istället" "jag tror vi hade kunnat effektivisera det här om jag tar mig an den här rollen" eller vad som nu passar in och chefen behövde inte bli chockerad över en grov löneförfrågan.. och han märker istället att du är intresserad av att växa för företagets skull.. löneökningen sker per automatik när ni har kommit överens om dina nya utökade arbetsuppgifter / mer ansvar / blabla

det bästa du kan göra är att få chefen personligt intresserad av att se dig lyckas så att hitta en väg dit är super
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-17, 22:26   #97
o.z.z
Registered User
 
o.z.zs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 599
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Istället för att löneförhandla.. karriärförhandla

Säg att du har en jättestor förfrågan som kommer låta urlöjligt till chefen, han börjar förvänta sig att du ska be om mega-löneförhöjning och istället säger du "jag skulle vilja sköta projekt på egen hand" "jag skulle vilja ta hand om det här istället" "jag tror vi hade kunnat effektivisera det här om jag tar mig an den här rollen" eller vad som nu passar in och chefen behövde inte bli chockerad över en grov löneförfrågan.. och han märker istället att du är intresserad av att växa för företagets skull.. löneökningen sker per automatik när ni har kommit överens om dina nya utökade arbetsuppgifter / mer ansvar / blabla

det bästa du kan göra är att få chefen personligt intresserad av att se dig lyckas så att hitta en väg dit är super
Du beskriver det jag gjort de senaste åren. Som det ser ut nu så gör jag min fd chefs jobb + en person som är permitterad + mitt eget jobb. Jag har flertal gånger hjälpt till att både effektivisera och få ner kostnaderna för företaget. De har även påpekat att jag kan gå långt i företaget då de ser vad jag bidragit med hittills. Men dessa ord betyder numera ingenting för mig.

Som jag nämnt tidigare så har det varit många som slutat de senaste åren, och då har de bara skyfflat över arbetsuppgifterna på någon annan. Men det känns som en ohållbar situation i längden.

Nu sitter jag som sagt själv på mig avdelning och sköter allt eftersom de inte anställt någon ny chef. Väldigt nyfiken på hur de skulle reagera på om jag sa att jag vill säga upp mig. Speciellt med tanke på att det är jag som ska "lära" upp min chef.

Senast redigerad av o.z.z den 2021-02-17 klockan 22:28.
o.z.z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-17, 22:52   #98
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 788
Citat:
Ursprungligen postat av o.z.z Visa inlägg
Du beskriver det jag gjort de senaste åren. Som det ser ut nu så gör jag min fd chefs jobb + en person som är permitterad + mitt eget jobb. Jag har flertal gånger hjälpt till att både effektivisera och få ner kostnaderna för företaget. De har även påpekat att jag kan gå långt i företaget då de ser vad jag bidragit med hittills. Men dessa ord betyder numera ingenting för mig.

Som jag nämnt tidigare så har det varit många som slutat de senaste åren, och då har de bara skyfflat över arbetsuppgifterna på någon annan. Men det känns som en ohållbar situation i längden.

Nu sitter jag som sagt själv på mig avdelning och sköter allt eftersom de inte anställt någon ny chef. Väldigt nyfiken på hur de skulle reagera på om jag sa att jag vill säga upp mig. Speciellt med tanke på att det är jag som ska "lära" upp min chef.
så du har inte fått upp lönen i samband med något av detta då alltså?
om lönen är viktig för dig så kan det ju väl vara bra att lägga upp det för chefen... förklara vad som förändrats positivt för dig på jobbet med alla uppgifterna och hur det har påverkat företaget.. och påpeka att lönen har inte riktigt hängt med där och så frågar du om chefen tycker det verkar rättvist (sägs på ett så snällt sätt som möjligt, absolut inte aggressivt eller attackerande)

"rättvist" är ett ganska speciellt ord som på något vänster får folk att tänka till och ofta svara ärligt..

är det en stenvägg du har att jobba med som inte kan se ditt värde (kanske har du överskattat ditt egna värde och du kanske är väldigt utbytbar och inte alltför jobbig att byta ut?) .. men om det är en stenvägg och han vill inte resonera alls så är det ju verkligen dags att leta nytt jobb...

du vill ju fortsätta växa i karriären och på det personliga planet och om du tar för dig mer på jobbet och får mer ansvar här och där men inte får det du anser dig vara värd tillbaka kan det vara ett bra sätt att gå in i väggen på istället..
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-17, 23:02   #99
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Citat:
Ursprungligen postat av o.z.z Visa inlägg
Du beskriver det jag gjort de senaste åren. Som det ser ut nu så gör jag min fd chefs jobb + en person som är permitterad + mitt eget jobb. Jag har flertal gånger hjälpt till att både effektivisera och få ner kostnaderna för företaget. De har även påpekat att jag kan gå långt i företaget då de ser vad jag bidragit med hittills. Men dessa ord betyder numera ingenting för mig.

Som jag nämnt tidigare så har det varit många som slutat de senaste åren, och då har de bara skyfflat över arbetsuppgifterna på någon annan. Men det känns som en ohållbar situation i längden.

Nu sitter jag som sagt själv på mig avdelning och sköter allt eftersom de inte anställt någon ny chef. Väldigt nyfiken på hur de skulle reagera på om jag sa att jag vill säga upp mig. Speciellt med tanke på att det är jag som ska "lära" upp min chef.
Det där företaget verkar ju ha huvudet så långt upp i arslet att det är ett under att de ens existerar. Skulle du säga upp dig skulle de nog bara lämna över ditt jobb på någon annan stackare och gå vidare med sina liv.

Jag tycker du söker nytt jobb nu helt enkelt. Inget mer resonerande eller analyserande, bara gör det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-18, 00:23   #100
o.z.z
Registered User
 
o.z.zs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 599
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
så du har inte fått upp lönen i samband med något av detta då alltså?
om lönen är viktig för dig så kan det ju väl vara bra att lägga upp det för chefen... förklara vad som förändrats positivt för dig på jobbet med alla uppgifterna och hur det har påverkat företaget.. och påpeka att lönen har inte riktigt hängt med där och så frågar du om chefen tycker det verkar rättvist (sägs på ett så snällt sätt som möjligt, absolut inte aggressivt eller attackerande)

"rättvist" är ett ganska speciellt ord som på något vänster får folk att tänka till och ofta svara ärligt..

är det en stenvägg du har att jobba med som inte kan se ditt värde (kanske har du överskattat ditt egna värde och du kanske är väldigt utbytbar och inte alltför jobbig att byta ut?) .. men om det är en stenvägg och han vill inte resonera alls så är det ju verkligen dags att leta nytt jobb...

du vill ju fortsätta växa i karriären och på det personliga planet och om du tar för dig mer på jobbet och får mer ansvar här och där men inte får det du anser dig vara värd tillbaka kan det vara ett bra sätt att gå in i väggen på istället..
Jag hade ett möte förra månaden med tillfälliga chefen, hr och facklig representant ang att jag inte tyckte lönen motsvarade de arbetsuppgifter och ansvar jag har fått på företaget (se nedan). Så ja man kan säga att det är som att prata med en stenvägg.

Jo det börjar faktiskt stundtals kännas lite jobbigt rent mentalt att de skyfflat över 2 personers jobb på mig. Speciellt då jag alltid eftersträvar att inget ska halka efter på jobbet, och dessutom har jag höga krav på mig själv att leverera på jobbet. Så visst kanske risk att gå in i väggen. Och att dessutom få sänkt lön på köpet hjälper ju inte till direkt.

Jo alla är ju utbytbara, så de skulle säkert skyffla över mitt jobb på någon annan. Är dock väldigt nyfiken på hur de skulle reagera om jag bad om att få uppsägningspapper. Har ju dock inget annat jobb på g så det kan ju bli lite akward att be om uppsägningspapper utan att säga upp sig. Eller vad säger ni?




26/1
Ja då var mötet avklarat, och det slutade som jag förutspådde.

Deras argument ang att jag inte ska ha högre lön
-Jag har höjt min lön jämfört när jag jobbade på lagret.

-Alla har låg lön på företaget, det ser inte bra ut om jag har högre lön än någon annan. Trots olika jobb och ansvar.

-Mer jobb, ansvar och ta över någon annans jobb får man helt enkelt bara acceptera.

-Mitt jobb är inte så svårt jämfört med min tidigare tjänst, (de kunde inte svara på vilka arbetsuppgifter och ansvar jag har i dagsläget) Fick förklara allt jag gör, men de satt bara som frågetecken.

-De sa att lönen för denna tjänst är vad man brukar få statistiskt sett. När jag frågade vad de hittade den statistiken visste de inte vad de skulle svara. Då sa de att det är en bra lön här på företaget. Jag nämnde några exempel bla från unionens lönestatistik gällande denna tjänst. De sa att man inte kan jämföra med någon sådan statistik.
o.z.z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-18, 06:38   #101
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 105
Låter som att du är varken nöjd med lönen eller jobbet i sig. Sök nytt låter som rätt move.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-18, 07:12   #102
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Jag undrar om det verkligen i grund och botten.är lönsamt för företagen att släppa iväg bra folk istället för att betala 2-4 k extra? Det är ju ofta de bra som vill utvevklas och de drar efter bättre erbjudande i nåt skede ifall lönen ej stiger. Sista utvägen som kan fungera är att få ett nytt jobb och försöka en sista gång få lönen att stiga
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-18, 08:35   #103
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Jag undrar om det verkligen i grund och botten.är lönsamt för företagen att släppa iväg bra folk istället för att betala 2-4 k extra? Det är ju ofta de bra som vill utvevklas och de drar efter bättre erbjudande i nåt skede ifall lönen ej stiger. Sista utvägen som kan fungera är att få ett nytt jobb och försöka en sista gång få lönen att stiga
De handlar ofta om policy på företaget, att inte ge efter. Ungefär som att inte förhandla med terrorister. På sikt sparar man ju pengar på löner men man kommer också få en dålig kultur och riskera sin lönsamhet på sikt.. men uppenbarligen fungerar detta.

Det är inte helt ovanligt att vara dumsnål, jag tror en majoritet av arbetsgivare faktiskt är det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-18, 08:36   #104
o.z.z
Registered User
 
o.z.zs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 599
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Låter som att du är varken nöjd med lönen eller jobbet i sig. Sök nytt låter som rätt move.
Det kunde varit ett bra jobb om man hade fått något för det mam gör.
o.z.z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-18, 08:40   #105
o.z.z
Registered User
 
o.z.zs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 599
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Jag undrar om det verkligen i grund och botten.är lönsamt för företagen att släppa iväg bra folk istället för att betala 2-4 k extra? Det är ju ofta de bra som vill utvevklas och de drar efter bättre erbjudande i nåt skede ifall lönen ej stiger. Sista utvägen som kan fungera är att få ett nytt jobb och försöka en sista gång få lönen att stiga
Jag krävde ingen monsterlön direkt (2000:- extra) då skulle jag hamna på samma nivå som personen som hade denna tjänst innan mig för 2 år sedan. ( Han hade mindre ansvar och även mindre arbetsuppgifter)

Men det är lite jargongen här att det bara är att byta ut personal oberoende på hur bra eller hur mkt de bidrar med för att driva företaget framåt. Lite ologiskt då det tar tid att lära upp folk.
o.z.z är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)