Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-04-23, 13:30   #16
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Scoffan Visa inlägg
I dagsläget tror jag att alla arbetsgivare sitter på ett massivt överläge mot arbetstagaren och folk är snarare glada om dom får ha kvar jobbet.
Om du har 5+ års erfarenhet inom data/IT och jobbar i någon hyffsat stor stad, då är det tvärtom. Jag har rätt hög lön där jag är, och har tackat nej till ett erbjudande med 33% mer i lön.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 13:32   #17
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Om de hänvisar (enbart) till "Corona-tider" just nu, och du vill vara kvar, så skulle jag köra något i stil med

"Jag kan köra på med samma lön just nu, så länge jag får denna löneökning retroaktivt inom ett år. Självklart utan att det går ut över den vanliga årliga löneökningen för 2021".
Men han får ju en vanlig årlig lönesänkning snarare vilket är bisarrt då han avancerar i roll och ansvar.

En vanlig löneökning motsvarar väl knappt inflationen i vilket fall, så en årlig löneökning på 1% är i realiteten en lönesänkning med 1% om inflationen samtidigt är 2%.

Jag skulle bli nästintill förolämpad om min "löneökning" inte ens motsvarade inflationen. Om jag hade balls vid en årlig löneförhandling, och arbetsgivaren säger "vi hade tänkt att höja din lön med 2%", skulle jag svarat "ok, det täcker ungefär inflationen. Jag trodde vi skulle prata löneökning, vad är ditt förslag..?"
__________________
P r o f e . t

Senast redigerad av Fredszky den 2020-04-23 klockan 13:33.
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 13:39   #18
o.z.z
Registered User
 
o.z.zs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 599
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie Visa inlägg
Byter du tjänst bör du kräva att ett nytt avtal skall skrivas och då har du möjligthet att förhandla.
Ja detta ska jag kräva på mötet.
o.z.z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 13:49   #19
o.z.z
Registered User
 
o.z.zs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 599
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Det låter som dom uppskattar din kompetens, men att dom inte visar det i lönekuvertet.

Säg det till dom, som det är.

Säg att du har blivit erbjuden intervjuer av konkurrerande företag.

Säg att du trivs i företaget och fortsätter hellre i företaget, men att de får ta och tänka om din lönesituation, inte minst med tanke på ny roll och större ansvar. Ge ett bud på vad du skulle kunna gå med på, +xxxx kr/mån.

Då visar du att du hellre väljer att fortsätta i företaget = bra, arbetsgivaren ser dig som lojal (om den inte sett det efter 9 år).

Du visar också att du vet ditt värde och att de måste trappa upp din lön om de vill vill ha dig kvar = bra.

Om de inte vill ge dig vad du anser att du är värd får du väl gå på intervjuer på konkurrerande företag och se om du hellre vill byta upp dig, samtidigt som du jobbar kvar om du inte skulle få ett annat jobb. Arbetsvägra ser jag ingen vits med om du inte vill bli sparkad. Det är väl om dina arbetsuppgifter har ändrat sig så mycket att det inte reflekterar ditt anställningsavtal och vad du därmed borde ha rätt till lönemässigt.
Jo det hade jag faktiskt tänkt ta och nämna att jag blivit erbjuden andra jobb. Rent spontant känns det konstigt att de skulle söka externt för att spara in ca 3000:-. Med tanke på att det tar tid att lära upp någon det jag har lärt mig under ca 9 års tid. Sen tror jag inte många hade gått in på min lön för detta jobb.

Nä arbetsvägran är nog ingen bra ide, får isf bli att man söker andra jobb. Om någon månad kommer min ekonomin förhoppningsvis se bättre ut. Då kan man chansa lite

Senast redigerad av o.z.z den 2020-04-23 klockan 13:53. Anledning: Felstavning
o.z.z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 14:04   #20
Kimball
Registered User
 
Kimballs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 351
De 2500kr mer du hade i lön tidigare, dessa berodde inte på kvälls/helgjobb? För någonstans skulle man kunna argumentera för att ett 8-16 vs. jobb som inkluderar x antal kvällar + helger skulle kunna innebära viss lönesänkning, även om man inte brukar höra om det, men givet handels ändå ganska förmånliga OB-tillägg är det kanske inte helt orimligt? Men det beror ju på om så är fallet såklart.
__________________
Citat:
“Where attention goes, energy flows. Where energy flows, life grows.”
Kimball är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 14:36   #21
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Jag undrar varför du stannar kvar på jobbet?

Är det så att du har dåligt med alternativ och arbetsgivaren vet om det? I så fall bör du göra något åt det.

Om det är så att du blivit bekväm och glider med utan att ställa krav tycker jag du ska göra något åt det också.

Allting mynnar väl egentligen ut i att börja planera och arbeta mot ett nytt jobb hos en annan arbetsgivare.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 14:38   #22
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Jag undrar varför du stannar kvar på jobbet?

Är det så att du har dåligt med alternativ och arbetsgivaren vet om det? I så fall bör du göra något åt det.

Om det är så att du blivit bekväm och glider med utan att ställa krav tycker jag du ska göra något åt det också.

Allting mynnar väl egentligen ut i att börja planera och arbeta mot ett nytt jobb hos en annan arbetsgivare.
Han har väl skrivit tidigare i tråden att han trivs med/på jobbet? Det är ju en väldigt viktig faktor..
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 15:02   #23
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Han har väl skrivit tidigare i tråden att han trivs med/på jobbet? Det är ju en väldigt viktig faktor..
Okej, jag missade det. Då är det bekvämlighet alltså.

Själv hade jag börjat leta nytt jobb.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 15:06   #24
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Så är det tyvärr, när man jobbar runt 10 år på ett företag början man bli tagen för givet. Det blir väldigt tomma hot när man inte är nöjd med lönen, men man går ändå kvar år efter år. Det krävs en väldigt speciell chef om de ändå ska trycka upp lönen för dig, bara för att vara schysta. Sånt händer ju, men det är inte vanligt.

Har själv varit placerad i inflationsfacket 2 år i rad nu
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 15:16   #25
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Byt jobb, inte fan ska man vara kvar på något ställe där man får mer jobb att göra och samtidigt vinner en skön deal på mindre lön.

Däremot är det enda jobbet du kan tänka dig och du älskar stället så stanna, men finns det liknande jobb så skulle jag byta. Jag vill iaf. inte jobba på en arbetsplats där man visar den sortens "tänk". De har redan satt ribban för hur de ser på dig och ditt värde, någon de kan hunsa runt med.
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 15:28   #26
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Kimball Visa inlägg
De 2500kr mer du hade i lön tidigare, dessa berodde inte på kvälls/helgjobb? För någonstans skulle man kunna argumentera för att ett 8-16 vs. jobb som inkluderar x antal kvällar + helger skulle kunna innebära viss lönesänkning, även om man inte brukar höra om det, men givet handels ändå ganska förmånliga OB-tillägg är det kanske inte helt orimligt? Men det beror ju på om så är fallet såklart.
Jag misstänker att så är fallet. OB, skift-tillägg osv. Man kan få ut rätt mycket som simpel arbetare om man har konstiga arbetstider.

Jag skulle inte ta en ny, mer krävande tjänst om jag inte innan hade avtalat lönen. Jag gjorde det för två år sen och så här i efterhand skulle jag helt klart ha krävt en ännu högre löneökning.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 15:40   #27
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Jag misstänker att så är fallet. OB, skift-tillägg osv. Man kan få ut rätt mycket som simpel arbetare om man har konstiga arbetstider.

Jag skulle inte ta en ny, mer krävande tjänst om jag inte innan hade avtalat lönen. Jag gjorde det för två år sen och så här i efterhand skulle jag helt klart ha krävt en ännu högre löneökning.
Alltså jag tog en ny tjänst med avtalat bättre lön, men i efterhand borde jag ha krävt ännu högre lön. I kollektivavtal fastnar man ju i standardlöneökningar som är rätt låga.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 15:44   #28
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Okej, jag missade det. Då är det bekvämlighet alltså.

Själv hade jag börjat leta nytt jobb.
Ja, såklart. Alla vill ju leva ett bekvämt liv. Men du kanske menar bekväm = "han intalar sig själv att trivs, fast han egentligen inte gör det eftersom han går omkring och är missnöjd med lönen". Vilket säkert är ganska vanligt, men en helt annan sak än att stanna för att man verkligen är bekväm = nöjd.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 15:48   #29
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Ja, såklart. Alla vill ju leva ett bekvämt liv. Men du kanske menar bekväm = "han intalar sig själv att trivs, fast han egentligen inte gör det eftersom han går omkring och är missnöjd med lönen". Vilket säkert är ganska vanligt, men en helt annan sak än att stanna för att man verkligen är bekväm = nöjd.
Jag menar bekväm som i "jag trivs ändå rätt okej och det är jobbigt och läskigt att söka nytt".
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 16:00   #30
BrunoC
Banned User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 80
LOL.

Smart sätt att blåsa någon, degradera någon men kalla det för befordring. Haha.

För övrigt hörde jag om en skola som erbjöd 500 mer i månaden åt en lärare för att bli rektor med betydligt mer ansvar, jobb och tid. Skulle aldrig gå med på det där.

Senast redigerad av BrunoC den 2020-04-23 klockan 16:03.
BrunoC är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)