Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-11-21, 12:24   #17926
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Hittade massa gamla statistikfiler från 2007-2008. Minns så väl när jag kämpade som en idiot för att klara av att ta 100 kg i bänken första gången.

Reflekterade lite igår över att jag har otroligt många vänner som är mycket starkare än mig. Massor mer i bänk, böj, mark osv. Likaså har jag vänner som är mycket snabbare och uthålligare än mig. Ironmans, världsmästare i swimruns och helt fantastiska marathon- och långdistanslöpare.

Om jag däremot kombinerar både styrka och kondition, så krymper genast fältet. Jag tror inte ens jag har en enda bekant som springer milen på sub 40 och bänkar 120 kg. Jag har någon enstaka vänner som jag tror springer milen på sub 45 och bänkar runt 100, men det är lätträknat antal personer. Det blir så slående tydligt vilken bedrift det egentligen är att ha en medelstyrka en medelkondis, att det liksom är en bedrift i sig.

Man är liksom svag i styrkesammanhang och slö i konditionssammanhang, men brädar samtidigt de starka när det kommer till kondis och brädar de uthålliga när det kommer till styrka.

Ett riktigt roligt mål hade varit att klara milen sub 45 och bänka just 120. Det skulle placera mig till nr1 på just den mixen av alla träningsintresserade bekanta och vänner jag har. Samtidigt känner jag att jag har tappat en hel del i snabbhetslöpning och asfalt, så att krympa tiden med 2 minuter till på milen bli helt äckligt jobbigt. Troligtvis hinner jag inte varken få upp styrka eller vässa kondis så mycket innan ett nytt Everestförsök heller, vilket gör att jag kommer hem med sämre kondis och nedbrutna muskler (igen) och får börja om uppbyggnaden.

Egentligen rätt sinnessjuk grej jag håller på med. Tränar mig i god form, sedan bestiger jag berg vilket gör mig till för stunden forumets mest katabola person när jag ligger på 5500 meters höjd. Borde döpa om journalen till "snabbast nedbrutna muskler på forumet".

__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-21, 13:33   #17927
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Inom vilken tidsspann ska man klara lyft + löp?
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-21, 15:03   #17928
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Inom vilken tidsspann ska man klara lyft + löp?
lol, kör jag Everest igen så behöver jag nog 2 år efter det för att bygga tillbaka allt igen...
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-21, 15:12   #17929
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Trailporr i Vinterskrud (igen)

Träningsform: Traillöpning
Distans: 6 km
Tid: 36 min
Snittpuls: 161
Terräng: Snöfin skog, men tråkigt preppat spår

summering:
Skippade lunchen och drog ut på löpning för att få en gnutta sol på mig. För all del, käkar d-vitamin som tillskott, men solljus i nyllet nu under vintern är fasiken som anabola för hjärnan.

Vag känning över ankeln på högerfoten och lite trötta fotsteg innan jag trampade igång, men det kändes bättre efter ett par kilometer. Även om kroppen kändes bättre efter 4 km så sa mitt sunda förnuft att passet behövde vara "lagom". Jag måste träna med långsiktigt fokus nu, undvika skador och träna så pass smart att jag sliter "lagom" på kroppen. Tillräckligt för progression, men inte så mycket att det går ut över övriga träningspass.

Sprang rätt planlöst, stannade och fotade en del osv. Så sanslöst vackert med solsken genom vinterlandskap. Fick lite näsblod och snörvlade en del, märks att kroppen är ovan vid att andas in kall och torr vinterluft.

Sträckte ut löpningen desto mer på tillbakavägen till bilen och hade riktigt fint flyt i 5:30-tempo vilket är för mig väldans snabbt på skogsstig. Nu var det inte så teknisk stig, men väl kuperad och varje liten backe var frusen is, så det krävdes ändå välplanerade fotsteg för att inte dratta omkull.

Sjukt euforisk känsla även efter detta pass. Fattar inte vad det är med mig, men lite skogslöpning med solsken och vacker natur och jag är liksom glad i kroppen som om jag hade vunnit flera miljoner på lotto.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-21, 15:25   #17930
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Angående hamburgare så kan du ju styckfrysa in råa burgare som du gjort och sedan steka när du ska äta. Det tar lite längre tid men vi snackar några få minuter bara.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-21, 17:23   #17931
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
lol, kör jag Everest igen så behöver jag nog 2 år efter det för att bygga tillbaka allt igen...
Ja det kan jag tänka mig blir en tuff resa tillbaka till toppformen.
Men jag tänkte egentligen inom vilken tid (samma år, månad, vecka, dag) som du tänkt klara att springa så fort och lyfta så tungt?
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-21, 19:07   #17932
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Angående hamburgare så kan du ju styckfrysa in råa burgare som du gjort och sedan steka när du ska äta. Det tar lite längre tid men vi snackar några få minuter bara.
Yay, ja det kan jag också göra. Allt som behövs är att någon butik kränger snuskbillig högrevsfärs på black friday!

Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Ja det kan jag tänka mig blir en tuff resa tillbaka till toppformen.
Men jag tänkte egentligen inom vilken tid (samma år, månad, vecka, dag) som du tänkt klara att springa så fort och lyfta så tungt?
Om det blir Everest 2018, så är kanske 2020 ett lämpligt år att sikta på de statsen. Innan nästa bergsäventyr hinner jag inte, framför allt inte konditionsdelen där jag just nu är en 48-49-löpare.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-21, 19:27   #17933
Numse
Registered User
 
Numses avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Ort: Göteborg, Alingsås
Inlägg: 2 621
Det var fan inte igår man var här inne Hur ska du fira 1500000 visningar?
__________________
Avdankad Gymråtta
Numse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-21, 21:48   #17934
mela
#curl4lajf
 
melas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 13 880
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Yay, ja det kan jag också göra. Allt som behövs är att någon butik kränger snuskbillig högrevsfärs på black friday!
De säljer norrlänsk högrev för 89kr/kg på coop här uppr. Du kan komms och bunkra och svänga förbi på kaffe på vägen
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Mela, jag gillar dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus Visa inlägg
Jag älskar henne, så jag vinner
mela är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-21, 22:08   #17935
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
Det var fan inte igår man var här inne Hur ska du fira 1500000 visningar?
Hah, det har jag inte ens reflekterat över. Träningsskriver mest för mig själv, så majoriteten är nog mina egna visningar. . Kul att se Numse online igen!
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-21, 22:09   #17936
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av mela Visa inlägg
De säljer norrlänsk högrev för 89kr/kg på coop här uppr. Du kan komms och bunkra och svänga förbi på kaffe på vägen
Sjukt värt det!
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-21, 22:13   #17937
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Marklyftsträning


summering:
Hah så mycket fritid man får till övers om man inte renoverar ett mögelhus! Jävla hushelvete vad mycket av mitt liv kåken har tagit nu i över 7 års tid...

Ett par dagar nu med byggvila och jag upptäcker ett helt nytt liv. Trots dubbla tjänsteresor denna vecka och långa arbetsdagar, men vänta nu, jag behöver inte längre jobba varje kväll också, med kåken?! Weird.

Dagens andra träningspass avklarat. Blev lite pepp på marklyft efter lite inspiration i filmtråden här på kolo, så drog iväg och testade lite annan lyftteknik. Stången ungefär mitt på foten och inte så långt bak så den skrapar i (som jag brukar köra), samt anspänning i hamstrings på väg ner redan för att greppa stången. Jag tror aldrig jag flexat hamstrings medvetet i marklyft, utan enbart framsida lår och rygg. Sedan provade jag också att medvetet tänka på att spänna latsen och sätta kroppen i för-anspänning innan själva draget.

Vilken helt annorlunda känsla. Filmade massor och nog tusan ser marktekniken bättre ut, men bäver vad tungt 130 kg var att dra upp när man inte bara grisar upp skiten utan ska tänka på massa också. Själva draget blev långsammare än normalt, men ptja, jag kanske ska nöta lite hamstrings och fokusera på att dra nytta av baksida lår i marken. Skadar inte att stärka den delen för min löpning också.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-21, 22:16   #17938
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Volymträning och/eller högrepsträning nu för att vänja musklerna i ett nytt rörelsemönster!
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-22, 11:59   #17939
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Volymträning och/eller högrepsträning nu för att vänja musklerna i ett nytt rörelsemönster!
Upplägget jag har nu är att jag alternerar mellan lågrep och högrep på passen.

Mina "upper I" och "lower I" är inom spannet 6-8 reps på basövningar och 8-12 på kompletteringsövningar. Lower II/Upper II är 1-3 reps i bas och 4-6 på komplettering.

Jag kan iofs lägga in lite grisveckor med 15-20 reps bara för att, men just nu upplever jag inte att kroppen hinner vänja sig då jag kastar om passen och kör passen lite oregelbundet också.

Precis just nu känns det som om jag har hittat en riktigt bra balans i träningen förutom på en enda punkt och det är att jag får verkligen inte ihop stenhård benträning på gymet ihop med konditionsträning. Jag får så bedrövligt försämrat löpsteg efter benträningen så det går bara inte. Enda sättet för mig att få ihop det är om jag alternerar och kör en lättare vecka konditionsmässigt varannan eller var tredje vecka och då lägger in benträning på gymet istället.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-22, 16:08   #17940
mela
#curl4lajf
 
melas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 13 880
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Sjukt värt det!
Det är det. Mitt kaffe är värt 100 mil. Lätt


Ang konditionsträning och rejäl benträning. Behöver du verkligen köra tyngre benpass då? (oh no I didn't)
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Mela, jag gillar dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus Visa inlägg
Jag älskar henne, så jag vinner
mela är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)