Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-11-08, 22:11   #1051
SantePierre
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 38
Vid marklyft med mixat grepp börjar stången (på vikter över 80%) att glida ifrån kroppen. vad göra?
SantePierre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-09, 05:42   #1052
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 738
Citat:
Ursprungligen postat av SantePierre Visa inlägg
Vid marklyft med mixat grepp börjar stången (på vikter över 80%) att glida ifrån kroppen. vad göra?
Träna mycket på vikter där du kan hålla kvar stången mot kroppen men det är riktigt svårt. Sen höjer du lite grann i taget.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-09, 06:27   #1053
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Citat:
Ursprungligen postat av lanzal Visa inlägg
Jag var mer i tankarna att man inte ska rusha snabbt in i väggen utan istället gå långsamt emot den :P att om man mjölkar gains för fort så når man platån fortare medan en person som tar det mer långsamt kommer ha platån lite längre fram än personen som stressade in i den.. men du är ju 1000 gånger starkare än mig så jag kanske får revidera min åsikt!
Det är förmodligen vettigare att öka så lite som möjligt per pass under så lång tid som möjligt. Jag tror att det är det ceejay menar med att mjölka gainsen. Suga på karamellen så länge som möjligt. Inte att du ska trycka ut så mycket du kan varje pass och varje set, då når du en platå snabbare och svårare att passera den.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-16, 10:30   #1054
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Ingen fråga men väl ett tips! Gunhamn lyfter kl. 14:00 idag. Perfekt för den ledige, arbetslöse eller kontorsnissen.

http://goodlift.info/live.php
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-16, 10:54   #1055
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Ingen fråga men väl ett tips! Gunhamn lyfter kl. 14:00 idag. Perfekt för den ledige, arbetslöse eller kontorsnissen.

http://goodlift.info/live.php
Eller oss som är förkylda.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-16, 11:40   #1056
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Ingen fråga men väl ett tips! Gunhamn lyfter kl. 14:00 idag. Perfekt för den ledige, arbetslöse eller kontorsnissen.

http://goodlift.info/live.php

Tack för påminnelsen!

Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Eller oss som är förkylda.
Då passar det mig, förkyld kontorsnisse...
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-16, 13:12   #1057
Guckenn
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Lund
Inlägg: 755
Imponerande prestation av Marte Elverum nyss i -72:an. Så ytterst nära att vinna guld.
Guckenn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-16, 17:38   #1058
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Fan va synd på sista lyftet för Gunhamn. Såg så jävla bra ut hela vägen upp.

Och satfläsk vad enkelt det såg ut för amerikanen som vann marklyftet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-17, 09:42   #1059
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
Jag har kört något liknande detta http://www.powerliftingtowin.com/wp-...14/07/PIP2.jpg

fast egna övningar o reps, men fortf 3 veckors block och att jag kör raka sets istället för topset+backoff det senaste halvåret men nu börjar gainsen sakta ner lite i bänken och kanske även i böjen.

Hur kan jag fortsätta vidare nu? Kan jag kanske lägga till lite backoffset, typ öka veckovolym med 2-4 set i bänk&böj?

Eller är det dags att träna på ett annat sätt? Eller kanske köra längre block där jag försöker putsa volympb mer sällan än 3 veckor?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-17, 10:41   #1060
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Just nu tävlar tjejerna. Starka jävlar.
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-17, 12:07   #1061
unsuspected
Registered User
 
unsuspecteds avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: Sthlm
Inlägg: 530
Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia Visa inlägg
Just nu tävlar tjejerna. Starka jävlar.
Ja verkligen men inget stämmer för vår Frida.
Som plåster på såren:
https://www.svd.se/skynda-langsamt--...-for-vm-hoppet
unsuspected är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-19, 20:50   #1062
ATJL
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 714
Om ni under en period om 5-6 veckor hade haft begränsad tid för träning (ca 40-45min) men möjlighet att träna alla vardagar, hur hade ni lagt upp träningen under den perioden för att vara tidseffektiva?

I dagsläget kör jag 3 helkropp/vecka med 6 arbetsset böj resp bänk, 3 arbetsset mark, plus komplettering (roddar, pullups, pressar, mage, frivändningar). Dessa pass landar på 90-120min ca.
ATJL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-19, 20:53   #1063
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Förmodligen delat upp det så gott det går med hög frekvens i bänk och böj pga att man inte hinner göra så mycket volym. Lite komplement i det jag tycker är viktigt. Speedmark och kanske något tyngre set mark 1 gång i veckan/varannan vecka.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-19, 22:05   #1064
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Citat:
Ursprungligen postat av ATJL Visa inlägg
Om ni under en period om 5-6 veckor hade haft begränsad tid för träning (ca 40-45min) men möjlighet att träna alla vardagar, hur hade ni lagt upp träningen under den perioden för att vara tidseffektiva?

I dagsläget kör jag 3 helkropp/vecka med 6 arbetsset böj resp bänk, 3 arbetsset mark, plus komplettering (roddar, pullups, pressar, mage, frivändningar). Dessa pass landar på 90-120min ca.
Jag hade lagt fokus på styrkelyften och tränat dem ofta men med ganska låg volym per gång, och inte alla lyft på samma pass då det kan ta lång tid.

Exempelvis skulle du kunna köra böj och bänk på måndag, onsdag och fredag, och marklyft plus något/några komplement på tisdag och torsdag. Komplement kan vara press över huvudet, lats, baksida axlar, enbensövning, etc, alternativt mer bänkpress. Mage/länd/bål hade jag kört ett fåtal set alla pass eller på tis/torsdag.

Eftersom frekvensen är rätt hög kan du träna böj, bänk, och mark med olika varianter inom veckan. T.ex. kan du göra vanlig, smal och uppåtlutad bänkpress, knäböj med och utan paus, och vanliga och raka/långa/korta marklyft.

Vad gäller set och reps kan du variera ganska fritt (jag hade kört 2-5 arbetsset på 2-6 reps oftast), men med tanke på frekvensen i ett sådant är det nog bäst att hålla sig till god teknik flera reps från fail.
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-29, 23:34   #1065
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
vad finns det för olika sorters sätt att programmera styrkelyft? Jag har själv märkt att jag svarar på olika sorts träning för dom 3 lyften
Citat:
Ursprungligen postat av FilipLindstr Visa inlägg
Amerikanska lite märkligt halv-bulgariska med dagliga max(skulle dock personligen aldrig göra te.x westside) typ de lite äldre RTS programmen. Nu ser de RTS annorlunda ut eftersom de efter project momentum bestämde sig för att lyftarna ska vara lite mer återhämtade och till stor del gick de därmet ifrån sk fatigue-sets. Nu har man börjat se mer vettiga saker komma från amerikat enligt min personliga åsikt, vettigare varianter, vettigare variation på varianterna, vettigare undulering och långsiktigare scope. Går att hitta gamla RTS program på internet. Vet man var man ska leta kan man hitta just project momentum-program också, och även TSA-program.

Sheiko-lik träning med hög specificitet daglig,vecko,månad och blockundulering på volym och intensitet, en slags "carryover" mellan de här olika tidsenheterna. Skulle personligen kalla det här väldigt cookie-cutter vanilj-träning för just styrkelyft. Vissa får halvbra resultat av det men nästintill ingen saknar resultat när de gör det rätt. Ser man hur träningen ser ut så måste man inte bara svara dåligt, utan också vara ofokuserad på teknik för att inte få någon typ av förbättring. Också av erfarenhet skonsam träning. Typiskt för sheiko är dubbla vågor av en övning i samma pass, tex böj-bänk-böj.

Konjugat(igen, skulle inte göra westside), särskild av rysk stil om man vill ha vettiga. Det betyder att man till stor del undviker specificitet. Jag personligen rekommenderar inte det här till någon eftersom man utgår ifrån en hög kompetens som de jag rekommenderar program till sällan besitter.
Tänkte bumpa denna fråga från ca 1 år sen. Filip gav många bra svar och ville se ifall någon andra hade fler förslag. Jag har själv slut på idéer med hur jag ska göra i bänken

Jag har kört TSA 9 veckors sen en variant av DUP där jag varierat reps mellan dagarna o nu senaste halvåret har jag kört DUP fast med lite varation vecka till vecka. tex öka var trejde vecka istället för varje.

Vilka sätt kan man träna styrkelyft? Känns som efter 6 år att jag testat det mesta(eller inte velat testa för galna amerikanska program) på internet som är någorlunda populärt(Kollar ett par ggr i v på tex powerlifting-reddit och kolo efter nya sätt att träna på)
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?

Senast redigerad av frys den 2017-11-29 klockan 23:36.
frys är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)