Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-08-09, 20:37   #796
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Citat:
Ursprungligen postat av ccm Visa inlägg
Det är ju lite som att ena året få se Elvis för att nästa år får se Brolle. Kaz är en av de största legenderna inom kraftsport, och även om Salmela och Josef är kompetenta lyftare så är de ju knappast några superstjärnor.

Det där med Kaz övertro på sig själv så känns det igen hos många gamla styrkegubbar, inte minst Svend Karlsen och Magnus. Det måste man kanske ha om man ska lyckas bli så bra som de faktiskt var.
Ja, de flesta skulle nog kunna lyfta bra mycket mer än de gör i nuläget med Kaz inställning. Helt sjukt. Det kan ju vara motiverande, men risken att skada sig allvarligt lär också öka markant vilket kanske inte är värt det för en vanlig motionär.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-10, 08:04   #797
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av ccm Visa inlägg
Det är ju lite som att ena året få se Elvis för att nästa år får se Brolle. Kaz är en av de största legenderna inom kraftsport, och även om Salmela och Josef är kompetenta lyftare så är de ju knappast några superstjärnor.
Jag köper din liknelse på ett sätt, men inte helt. Bland folk med gediget kraftsportsintresse så är det säkert som du säger. Långt ifrån alla som tränar, och besöker Giants Live, har dock det. Kaz storhetstid var under 80-talet vilket är väldigt länge sedan. Josef och Janne förekommer frekvent på Tyngre's Instagram med 86 000 följare. Folk som gymmar(gymmar är rätt ord här) vet vilka de, eller åtminstone Josef, är. Dessutom så tror jag att de är bättre på att lära ut, lite p.g.a. att de fortfarande är aktiva.

Hade Thor hållit seminarium förra året och Josef/Janne i år så hade jag varit mer benägen att hålla med dig.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-10, 08:46   #798
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Är det bara ett par deltagare som är spikade till Giants Live i Norrköping? Komplett omöjligt att hitta vilka som är anmälda hittills(förutom de tre som är med på postern). Vill minnas att det var samma sak förra året.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-10, 18:00   #799
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Är det bara ett par deltagare som är spikade till Giants Live i Norrköping? Komplett omöjligt att hitta vilka som är anmälda hittills(förutom de tre som är med på postern). Vill minnas att det var samma sak förra året.
Är ju några månader kvar (drygt 3) Så Årsjö jagar väl fortfarande ett stort namn.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-11, 08:37   #800
ccm
#maxstyrka
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 214
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag köper din liknelse på ett sätt, men inte helt. Bland folk med gediget kraftsportsintresse så är det säkert som du säger. Långt ifrån alla som tränar, och besöker Giants Live, har dock det. Kaz storhetstid var under 80-talet vilket är väldigt länge sedan. Josef och Janne förekommer frekvent på Tyngre's Instagram med 86 000 följare. Folk som gymmar(gymmar är rätt ord här) vet vilka de, eller åtminstone Josef, är. Dessutom så tror jag att de är bättre på att lära ut, lite p.g.a. att de fortfarande är aktiva.

Hade Thor hållit seminarium förra året och Josef/Janne i år så hade jag varit mer benägen att hålla med dig.
Inom strongmanvärlden är Kaz lika stor som Elvis. Han är kanske den största profilen någonsin, och om man vill jämföra honom med en styrkelyftare så kommer Ed Coan närmst skulle jag tro. De som inte är insatta i strongman och gillar att discobänka kommer säkert få mer behållning av Josefs föredrag, som du säger, men det blir en helt annan sak. Jag antar att det här föredraget kommer handla mer om hur Josef tränar snarare än anekdoter och historier.
ccm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-11, 09:06   #801
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av ccm Visa inlägg
Inom strongmanvärlden är Kaz lika stor som Elvis. Han är kanske den största profilen någonsin, och om man vill jämföra honom med en styrkelyftare så kommer Ed Coan närmst skulle jag tro. De som inte är insatta i strongman och gillar att discobänka kommer säkert få mer behållning av Josefs föredrag, som du säger, men det blir en helt annan sak. Jag antar att det här föredraget kommer handla mer om hur Josef tränar snarare än anekdoter och historier.
Säger inte emot något av det där, "problemet" är bara att strongman-världen är liten. Fitness-världen är enorm och Josef är hyfsat stor inom den svenska delen av den(med fitness syftar jag på alla sorters styrketräning). På Giants Live kommer folk med intresse för olika sorters lyftning, det får mig att tro att i det givna sammanhanget är inte skillnaden rent namnmässigt mellan Josef och Kaz så stor som man kan tro.

Gick f.ö. förbi både Janne och Josef på förra årets upplaga av tävlingen. Janne var kort, något som jag inte hade gissat på. Josef såg otroligt mycket större ut IRL, bröstkorgen var verkligen något utöver det vanliga. Sjukast var dock när Jonny Hansson gick förbi mig, bara några meter bort. Det är den största människa som jag någonsin har sett på nära håll.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-11, 09:44   #802
rattlesnake61
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 224
Josef och Samela är väl i princip bara kända hos den ringa skara svenskar som följer tyngre och deras podcast, vilket jag inte gör och föreläsningen är helt ointressant för mig.

Ifall floelite sänder tävlingen kanske jag ser den live annars kan jag vänta tills den tv-sänds.
rattlesnake61 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-11, 09:53   #803
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av rattlesnake61 Visa inlägg
Josef och Samela är väl i princip bara kända hos den ringa skara svenskar som följer tyngre och deras podcast, vilket jag inte gör och föreläsningen är helt ointressant för mig.

Ifall floelite sänder tävlingen kanske jag ser den live annars kan jag vänta tills den tv-sänds.
Bland unga tränande är Tyngre stort i vilket fall. Gissar att merparten av de 86 000 som följer är i 20-årsåldern. Det blir nog bra till slut, svårt att tillfredsställa alla!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-11, 14:19   #804
ccm
#maxstyrka
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 214
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Säger inte emot något av det där, "problemet" är bara att strongman-världen är liten. Fitness-världen är enorm och Josef är hyfsat stor inom den svenska delen av den(med fitness syftar jag på alla sorters styrketräning). På Giants Live kommer folk med intresse för olika sorters lyftning, det får mig att tro att i det givna sammanhanget är inte skillnaden rent namnmässigt mellan Josef och Kaz så stor som man kan tro.

Gick f.ö. förbi både Janne och Josef på förra årets upplaga av tävlingen. Janne var kort, något som jag inte hade gissat på. Josef såg otroligt mycket större ut IRL, bröstkorgen var verkligen något utöver det vanliga. Sjukast var dock när Jonny Hansson gick förbi mig, bara några meter bort. Det är den största människa som jag någonsin har sett på nära håll.
Det är sant. Ur ett rent marknadsperspektiv så är det säkert rätt tänkt att ha nationella fitnessprofiler i stället för avdankade strongmanlegender.

Då ska du se Brian Shaw på nära håll. Hans underarm väger nog ungefär lika mycket som hela mig.
ccm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-11, 14:44   #805
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Det kommer säkert fler och lyssnar på Janne och Josef. Jag tror att det var max 100 pers på Kaz seminarium.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-11, 17:23   #806
rattlesnake61
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 224
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Bland unga tränande är Tyngre stort i vilket fall. Gissar att merparten av de 86 000 som följer är i 20-årsåldern. Det blir nog bra till slut, svårt att tillfredsställa alla!
Är själv i 20-årsåldern men har svårt att stå ut med tyngre grabbarnas påtvingande skratt åt ingenting hela tiden och gästerna är trista med undantag för Årsjö och Forsmark. Finns så många fler intressantare människor inom träningsvärlden.

Men jag tror absolut seminariet blir en framgång och lockar säkert fler besökare än Kaz.
rattlesnake61 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-11, 20:35   #807
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Johnny är lätt den största person jag sett i verkligheten. Vågar knappt föreställa mig Brian Shaw.

Josef är givetvis jävligt krallig, men ger av naturliga skäl inte samma enorma intryck som Johnny.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-13, 23:01   #808
the_PL_man
Gammalt flakvrak
 
the_PL_mans avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Karlstad
Inlägg: 7 013
Citat:
Ursprungligen postat av ccm Visa inlägg
Inom strongmanvärlden är Kaz lika stor som Elvis. Han är kanske den största profilen någonsin, och om man vill jämföra honom med en styrkelyftare så kommer Ed Coan närmst skulle jag tro. De som inte är insatta i strongman och gillar att discobänka kommer säkert få mer behållning av Josefs föredrag, som du säger, men det blir en helt annan sak. Jag antar att det här föredraget kommer handla mer om hur Josef tränar snarare än anekdoter och historier.
Du glömmer att Kaz var en SL-legend av stora mått, innan han började med strongman.
the_PL_man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-14, 11:57   #809
ccm
#maxstyrka
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 214
Citat:
Ursprungligen postat av the_PL_man Visa inlägg
Du glömmer att Kaz var en SL-legend av stora mått, innan han började med strongman.
Onej, det är jag fullt medveten om. Han var världens bästa styrkelyftare på sin tid, men det är som strongman han har gått till historien.
ccm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-28, 09:45   #810
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Big Z till Norrköping. Det får väl anses som den optimala motståndaren - sjuka meriter men något passé. Nu är det långt ifrån klart vilken form Årsjö kommer att vara i, en inte alltför vågad gissning är väl ganska dålig. Samtidigt så har han fördelen av att kunna anpassa grenarna till sin fördel. Blir kul. Kommer Laurence också så blir det den bästa line-up:en hittills i mitt tycke, det är toppen som är intressant.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)