Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-11-19, 22:06   #2386
lanzal
Registered User
 
lanzals avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Trosa / Linköping
Inlägg: 1 277
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
För lite reps. För låg intensitet i programmen i många fall. Har skummat igenom några av blocken och det är inget jag diggar iaf.
Finns det färdiga program som du gillar? Som är i din stil av träning liksom..
__________________
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...23#post3408823Min träningsjournal!
Citat:
Ursprungligen postat av pragmatist Visa inlägg
En god tumregel som man snabbt bör ta till sig i sin gymkarriär är att 90% av allt som "en kille på gymmet"/"en kompis" säger är helt fel, en grov överdrift/generalisering, eller saknar vetenskapliga belägg.
Tävlingspers: 245kg böj, 147,5kg bänk, 302,5 mark
lanzal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-19, 22:33   #2387
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Haha, det finns det nog. Men jag tränar inte som jag coachar ut just nu ändå Pallar inte träna så mycket. Jag kan uppskatta en mängd olika frekvenser och upplägg, men sheiko ligger nog i topp bland de jag inte gillar så mycket. Iaf om man bara sätter in en siffra i en excelfil. Det kan säkert passa vissa, men variationen bland människor är så hög så jag tror inte den träffar rätt många gånger.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-19, 23:19   #2388
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Sheiko har dock den egenskapen att det ser lättare ut på papper än vad det är. Den ackumulerade volymen blir efter några veckor hög och då känns lyft vid en viss intensitet tyngre än vad de är. Dubbelmackorna på vissa passen tar bra. Programmet bygger (delvis) på att man tränar ner sig och sedan drar nytta av superkompensationen under toppningen.

Programmen bygger vad jag förstår på långsiktighet, dvs att man ska följa systemets progression av program. Intensiteten är relativt låg från början för att tillåta hög volym och därifrån ökar både volymen och intensiteten hela vägen till MSIC. Antalet reps hålls lågt för att aldrig tumma på tekniken.

De färdiga programmen är mallar för generiska lyftare. På forumet finns flera diskussioner om hur de kan anpassas för att lägga på sig mer muskler, vilka varianter som tränar vilka kvaliteter i lyften, och hur progressionen på vecko-, månads- och årsbasis kan ändras.
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-20, 10:55   #2389
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Tråkigt och segt, det är min uppfattning av sheiko.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-20, 19:10   #2390
Bruce Banner
Registered User
 
Bruce Banners avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 374
Citat:
Ursprungligen postat av ReXi Visa inlägg
Jag tänkte att antingen börja på 80+ eller 80- som finns på styrkelabbet. (http://www.styrkelabbet.se/sheiko-traningsprogram/)
37, 30, 32 en månad på varje. Börjar med 37 och slutar med 32. Lutar åt att jag kör 80-.

Tränat sedan 2011/2012. Största delen av tiden har jag jojo deffat och som lett till uteblivna resultat. Dessutom har jag inte satsat speciellt mycket på basövningar, tyvärr.

Mina teoretiska stats är (1RM)
Bänk 95kg
Knäböj 120kg
Marklyft 130kg

Mina personbästa är:
Knäböj 105kg x 5
Bänkpress 77.5kg x 8
Marklyft 125kg x 4

Har bra teknik i böj och bänk, men i mark och kronlyft lyckas jag alltid skada mig...

Vad har du för förslag?
Jag skulle köpa appen och köra ett program därifrån.

Med det sagt skulle jag utgå från någon av 3- eller 4-dagarsprogrammen (Intermediate eller Advanced) och börja med Small Load. Det ena är 3 block och det andra är 4 block på lite olika längd.

Ser inte varför det inte skulle kunna fungera. Jag håller inte med föregående postare om att det skulle vara tråkigt och segt, tvärt om.

MVH
/Bruce
Bruce Banner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-21, 09:29   #2391
ReXi
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 426
Läst de första 45 sidorna, utan att få svar. Ska man köra bänkpress med eller utan paus?
ReXi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-21, 09:37   #2392
Bruce Banner
Registered User
 
Bruce Banners avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 374
Beror på...tycker jag.

Ska du inte tävla utan enbart vill köra bänk på ditt sätt utan att oroa dig för att det är "IPF-approved" så kan du såklart skita i det och köra TnG.

Ska du tävla kan du gott köra TnG men möjligen närmare tävling växla över till bänk med stopp för att få in den delen i ryggmärgen.

Personligen brukar jag variera lite, anser jag det vara liiite för lätt så kör jag lite med stopp för att få en extra variabel att hålla koll på.

MVH
/Bruce
Bruce Banner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-21, 09:46   #2393
ReXi
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 426
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce Banner Visa inlägg
Beror på...tycker jag.

Ska du inte tävla utan enbart vill köra bänk på ditt sätt utan att oroa dig för att det är "IPF-approved" så kan du såklart skita i det och köra TnG.

Ska du tävla kan du gott köra TnG men möjligen närmare tävling växla över till bänk med stopp för att få in den delen i ryggmärgen.

Personligen brukar jag variera lite, anser jag det vara liiite för lätt så kör jag lite med stopp för att få en extra variabel att hålla koll på.

MVH
/Bruce
Har inga tävlingsplaner, är långt ifrån stark. Mitt mål är endast att ta hundringen i bänk.
Tänkte köra med paus de lättare setten och tng när det blir tungt. Låter det bra tycker du?
ReXi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-21, 12:18   #2394
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Kör med stopp och samma teknik hela tiden. Lätt att det blir fula studslyft när det blir tungt annars. Det innebär högre skaderisk man tappar träningseffekten som är direkt från bröstet. Istället så studsar man sig igenom den tyngsta delen av lyftet.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-21, 15:18   #2395
ReXi
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 426
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Kör med stopp och samma teknik hela tiden. Lätt att det blir fula studslyft när det blir tungt annars. Det innebär högre skaderisk man tappar träningseffekten som är direkt från bröstet. Istället så studsar man sig igenom den tyngsta delen av lyftet.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Jag kommer köra Tng på tunga lyft förutsatt att det inte är studs eller rövlyft. Mitt mål är ändå att ta hundringen utan paus.
ReXi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-21, 17:54   #2396
Bruce Banner
Registered User
 
Bruce Banners avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 374
Go for it!

Jag brukar dock inte ändra i själva seten. Jag kör antingen TnG eller med stopp rakt igenom. Det spelar såklart ingen roll hur du gör.

Har aldrig haft problem med att studsa vikten från bröstet, kör man bara kontrollerat på nedvägen så tycker jag det är ett ickeproblem. Speciellt på Sheiko där man sällan lyfter gristungt, och man ofta har 1-2 reps kvar i tanken.

MVH
/Bruce
Bruce Banner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-21, 18:10   #2397
ReXi
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 426
Tackar för svar! Imorgon blir det första passet på #37. Hoppas jag tar den där förbaskade hundringen om 4-8 veckor!
ReXi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-21, 23:00   #2398
lanzal
Registered User
 
lanzals avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Trosa / Linköping
Inlägg: 1 277
Citat:
Ursprungligen postat av ReXi Visa inlägg
Tackar för svar! Imorgon blir det första passet på #37. Hoppas jag tar den där förbaskade hundringen om 4-8 veckor!
Se till och äta ordentligt bara
__________________
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...23#post3408823Min träningsjournal!
Citat:
Ursprungligen postat av pragmatist Visa inlägg
En god tumregel som man snabbt bör ta till sig i sin gymkarriär är att 90% av allt som "en kille på gymmet"/"en kompis" säger är helt fel, en grov överdrift/generalisering, eller saknar vetenskapliga belägg.
Tävlingspers: 245kg böj, 147,5kg bänk, 302,5 mark
lanzal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-21, 23:05   #2399
ReXi
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 426
Citat:
Ursprungligen postat av lanzal Visa inlägg
Se till och äta ordentligt bara
Tanken är att ligga på ca 100-200+ kalorier. Tror ej det behövs mer än så. Eller?
ReXi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-21, 23:16   #2400
lanzal
Registered User
 
lanzals avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Trosa / Linköping
Inlägg: 1 277
Citat:
Ursprungligen postat av ReXi Visa inlägg
Tanken är att ligga på ca 100-200+ kalorier. Tror ej det behövs mer än så. Eller?
Vad har du för max nu?
__________________
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...23#post3408823Min träningsjournal!
Citat:
Ursprungligen postat av pragmatist Visa inlägg
En god tumregel som man snabbt bör ta till sig i sin gymkarriär är att 90% av allt som "en kille på gymmet"/"en kompis" säger är helt fel, en grov överdrift/generalisering, eller saknar vetenskapliga belägg.
Tävlingspers: 245kg böj, 147,5kg bänk, 302,5 mark
lanzal är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)