Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-11-20, 09:59   #17911
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Fick ett otroligt löpsug av din Instagram-bild Så jävla vackert. Tycker att det är kanon att springa på vintern när det snöar, finns något mysigt över det. Hoppas att vintern även når Norrköping snart.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-20, 13:24   #17912
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Skissade lite på ostkakan som jag snodde receptet av från delta_mats.
Med sötningsmedel och minus vaniljsocker, så verkar det som om kakan jag gjorde iaf landade på 2500 kcal totalt, med bara 60g kolhydrater och bra tryck på protein och fett (186g p och 157g f).

Delar man upp kakan i 10 portioner så blir det 250 kcal/portion (och väldigt små portioner). Adderar man lite sylt till eller som jag gjorde nu senast, lite marzankräm till, så drar det rätt snabbt iväg. Ingen optimal deffmat sett till kaloritäthet. Nu körde jag med mandelmjöl, så med vetemjöl hade det kunnat bli annorlunda.

OK som kaka till kaffet på träningsdagar iaf, utan tvekan bra med mättnad även för en liten portion. Jag som upplever att t.ex. vassledrinkar inte mättar längre än 5 min, står mig bättre på en bit ostkaka även om kalorierna drar iväg. Att bara skapa lite mättnadskänsla gör dock att det är lättare att inte segla iväg i nästa måltid istället.
Ah du vågade räkna på kalorierna alltså, det gjorde inte jag. Jag klarar inte att räkna kcal ändå för det blir så låst och tråkigt utan jag går enbart på spegel och våg när jag ska justera vikten.

Gjorde du varianten med riven kokos på toppen eller skippade du det?

Angående din träning just nu så verkar du sträva efter att få lite mer power i kroppen? Men hur tänker du kring att klara vandring med packning under många timmar?
Är det något du räknar med att orka eller kommer du träna sånt ju närmare det lider en bestigning?
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-20, 15:17   #17913
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Fick ett otroligt löpsug av din Instagram-bild Så jävla vackert. Tycker att det är kanon att springa på vintern när det snöar, finns något mysigt över det. Hoppas att vintern även når Norrköping snart.
Det var helt fantastiskt underbart. Var helt lyrisk igår. Inte ofta det blir sådana dagar med snö och runt nollgradigt, men det var precis så kallt att det frös på i marken men var behagligt i luften. Här nere blir det antingen slask eller -15 och bitterkyla. Sprang Sandsjöbacka Trail i -16 grader och min buff runt halsen blev en nackkrage av is, så den fastnade runt halsen .
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-20, 15:33   #17914
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Ah du vågade räkna på kalorierna alltså, det gjorde inte jag. Jag klarar inte att räkna kcal ändå för det blir så låst och tråkigt utan jag går enbart på spegel och våg när jag ska justera vikten.

Gjorde du varianten med riven kokos på toppen eller skippade du det?

Angående din träning just nu så verkar du sträva efter att få lite mer power i kroppen? Men hur tänker du kring att klara vandring med packning under många timmar?
Är det något du räknar med att orka eller kommer du träna sånt ju närmare det lider en bestigning?
Jag tycker det är kul att ha lite koll på vad man stoppar i sig, så jag räknar och bokför ibland, jämför lite hur olika recept kan skilja sig så mycket beroende på hur man lagar till dem. Ibland tycker jag det är värt att braka på med mer energi bara för att få bättre smak.

Jag skippade kokos, däremot köpte jag propud/vanilj och rörde ihop med marzansåsen. Blev riktigt gott! Kör kakan i micron och sedan rör jag ner lite vaniljgoja och krämar upp det hela lite. Kanongott mellanmål.

Uthållighetsträningen får jag primärt från löpningen och långpassen i löpning. Sedan adderar jag trappmaskinen och träning i slalombacke med ryggsäck. I vinter om vi får snö så blir det träning med exakt samma utrustning, dvs stavar/stegjärn och ryggsäck med vikter i, i Ulricehamns- och Bollebygds slalombackar.

Just nu känner jag att jag har fysiken som krävs för att genomföra en bestigning. Allt från och med nu och framåt är sådant som ökar förutsättningarna för att också lyckas. Det jag känner primärt att jag behöver växla in lite mer av är konditionsträning, så det kommer att bli en del galna pass (och tävlingar) nu i vinter. Rent krasst så är kondisen det viktigaste att ha med sig, så länge man klarar av flåset så klarar man också resten.

Tyvärr så vill jag även minska lite i vikt så jag släpar på "rätt vikt" på nästa berg, så därav är styrketräningen i fokus + deffen jag kör nu.

Som grädde på moset ska jag ut och vintertälta i vinter också bara för att vänja mig vid grislivet man lever i high camps.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-20, 16:39   #17915
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Var ska du tälta? Jag kommer förbi med en pizza

Riktigt imponerande om du tar dig ut och tältar i närområdet bara för att få tälta. Det är stört!
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-20, 19:47   #17916
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Lol blir det ens en kaka när du kör den i micron? Låter förfärligt ju. Jag tyckte den rivna kokosen gjorde susen på toppen, den gav en härlig skorpa och bra smak.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-20, 21:03   #17917
Arnesson
Ge mig sol och öl!
 
Arnessons avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Skippar nog löpbanden som är till salu på gymet. Det var Precor C956 (eller om det var C954) tror jag och en snabb titt på ebay visar att de säljs för mellan 5-8k i USA. Känns lite dyrt att lägga 10k för dem här. Rätt tråkigt band funktionsmässigt också.

Då är det nästan mer värt att köpa ett sprillans sole fitness f63 istället om jag sväljer stoltheten att inte kunna köra intervaller i snabbare än 3-tempo.
Köp ett begagnat Cardionics, hållbara och klassiska utan massa konstiga finesser (mitt har inte ens lutning...).
__________________
I´ll live forever...or atleast die trying
Arnesson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-20, 21:12   #17918
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Var ska du tälta? Jag kommer förbi med en pizza

Riktigt imponerande om du tar dig ut och tältar i närområdet bara för att få tälta. Det är stört!
Var på väg ut till havet för någon helg sedan, så det blir eventuellt det. Beror lite på. Kommer det mycket snö så tältar jag nog här i skogarna ovanför mig då det på höjden här kan bli ännu mer snö samt är lite avskilt, så kan jag få ett bra träningspass också.

Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Lol blir det ens en kaka när du kör den i micron? Låter förfärligt ju. Jag tyckte den rivna kokosen gjorde susen på toppen, den gav en härlig skorpa och bra smak.
Ja, jag kör vanlig ostkaka som man köper på affären i micron också. Blir ju lite som äppelkaka, sådär varm och mjuk. Får testa kokosen nästa gång!

Citat:
Ursprungligen postat av Arnesson Visa inlägg
Köp ett begagnat Cardionics, hållbara och klassiska utan massa konstiga finesser (mitt har inte ens lutning...).
Lutning är ju ett måste .. fast går iofs att palla upp det kanske, men plan löpning är för mesar
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-20, 21:22   #17919
Arnesson
Ge mig sol och öl!
 
Arnessons avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg

Lutning är ju ett måste .. fast går iofs att palla upp det kanske, men plan löpning är för mesar
Jag gillar verkligen berg men men ska inte underskatta att bygga fart på platten också =)
__________________
I´ll live forever...or atleast die trying
Arnesson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-20, 22:53   #17920
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Upper I

bänkpress
8 x 20 kg
6 x 60 kg
6 x 80 kg
6 x 85 kg

fu-bänk
9 x 70 kg

lutande hantelpress
8 x 25,5 kg
7 x 25 kg
8 x 22,5 kg

latsdrag
8 x 40 kg
8 x 55 kg
9 x 50 kg

pushdowns
8 x 25 kg
8 x 35 kg
8 x 35 kg


summering:
Riktig bäverdag. Akutmöte i Linköping runt mitt jobb samma dag som jag skulle lämna bilen på verkstad. Kom in till Audi för att lämna/hämta nyckel i deras "quick service" som går ut på att man bara växlar nycklar och får sin hyrbil, men då var den inte bemannad. Fick vänta ett tag innan någon ens gav mig hjälp. Stressad som fan då jag ändå var där vid öppning och behövde vara i Linköping 09:30. Dessutom pga snön så visste jag att alla Ulricehamnsbor (Sveriges långsammaste bilförare) kör inte en meter fortare än 50 km/h på 100-väg... Fick min hyrbil som visade sig vara en igloo med hjul. Totalt igensnöad med frusen skare. Vafan! Inte en sopborste i bilen heller, utan fick försöka skrapa fram bilen hjälpligt. Full patte ut på vägen för att inse att bilen hade inte spolarvätska påfyllt!

Kom fram försent till Linköping, men i tid till dagens viktigaste möte iaf. Dock arg som ett bi. Hyrbilsfirman ska få sina fiskar varma imorgon...

Idag hann jag äta lunch iaf (ihop med en kollega i ett mötesrum med varsin matlåda med fisk, luktade jääääääääääättegott). Hade med mig en burk tonfisk + 3 ägg + creme fraiche, så inget dundermål direkt, men åtminstone en proteinklick i kistan.

Även ikväll en bragd att jag inte köpte skräpmat på vägen hem, utan åt lite ostkaka med vaniljsås på propud/vanilj och masade mig sedan till gymet. Var egentligen fel att köra bröst ikväll igen, musklerna var inte återhämtade sedan förra passet vilket kändes i trycket. Valde att köra på känsla istället och trappade ner i vikter så fort jag kände att jag närmade mig väggen.

Dagens positiva var att jag såg hårdare ut i spegeln. Fler ådror och bättre separation på pecs. Kände mig nästan lite grofv, så jag fotade lite bilder, men på alla bilderna ser jag ut som en lägerfånge.
__________________

Journalen

Senast redigerad av shadowfire den 2017-11-20 klockan 22:54.
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-21, 05:31   #17921
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Grattis till att du fick "lunchrast"!

Ja det är starkt att du inte stannar till på någon snabbmatsrestaurang när du ändå har möjlighet och har gjort det förut.
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-21, 09:35   #17922
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Grattis till att du fick "lunchrast"!

Ja det är starkt att du inte stannar till på någon snabbmatsrestaurang när du ändå har möjlighet och har gjort det förut.
Jo, en av orsakerna till att jag inte handlade igår var att jag bokför ju allt jag lägger min ekonomi på och snabbmat är ingen rolig utgiftspost. Numera är det ju svindyrt att käka snabbmat. Mest käk för pengarna får jag på pizzerian, för deras kebabpizza är utan tvekan 2000 kcal, men typ hamburgerkedjorna måste jag handla för nästan 150 kr för att få ett mål jag blir mätt av. Det är knappt 14 inköp på en månad så är det 2000 kr....

Det känns även att jag är sjukt trött på att laga mat enbart till mig själv hemma, men nu har jag hittat maträtter som är brutalt goda, så kommer nöta på som fan med dessa. Ska grilla storsats med hamburgare bland annat.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-21, 09:48   #17923
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Deffstatus

Känns att återhämtningen är sämre när jag ligger på kcalminus. Kroppen känns liksom lite "trött" och sliten, inte bara tränad. Vågen rör sig neråt, men inte i någon raketfart. Jag har dock ingen stress och rent krasst så kör jag ett nytt försök med Everest i vår, så får jag inte komma dit för liten. Alltså hellre en "misslyckad deff" och något kilo för mycket än en "för bra deff" och komma dit rippad. Jag måste ännu en gång räkna med en viktminskning på 14-16 kg på Everest, så skulle jag gå ner till 75 kg nu så skulle jag rent krasst kunna väga 59 kg efter bergsbestigningen (!!!).

Balansgången är att just nu känner jag mig lite för tung och klumpig. I och med att jag avbröt Everest 1 månad före utsatt tid, så kom jag hem med en depå jag hade räknat med att göra mig av med. Sedan kan jag konstatera att jag levde lite för ohälsosamt en sväng i slutet av sommaren/början av hösten. Blev lite för mätt lite för ofta på lite för goda saker.

Jag tror att ner till 78 kg blir lagom, sedan plana ut. Orkar jag och vill så kanske ner till 76, för då kan jag fylla lite mer månaden innan jag reser.

Basfödan i deffen nu blir hamburgare. Bara för att det är så sablarns gott och så lätt att deffa på, betydligt roligare än att sitta med torra kycklingfiléer och Brocolli och bara hata livet. Ska ställa mig och grilla ett 50-tal burgare någon dag. Det enda jag saknar är en värmekälla så man kan värma burgaren utan att tappa köttsaften. Stekpannan drar ur för mycket saft och micron likaså. Funderar lite på om man kan köra smörgårsjärnet. Komma hem från jobbet, dra igång järnet, slänga ihop tillbehören och bara bränna till burgaren lite.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-21, 09:56   #17924
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Torra kycklingfiléer är inget måste, in i ugnen till 70 grader så blir de saftiga som säd Gärna steka på dem i en het panna lite innan så får de lite fin färg också.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-21, 11:12   #17925
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Torra kycklingfiléer är inget måste, in i ugnen till 70 grader så blir de saftiga som säd Gärna steka på dem i en het panna lite innan så får de lite fin färg också.
Kyckling ska grillas, i hickorymarinad
All mat utan sauce är dock tråkig. Mer sauce till folket!
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)