Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-11-17, 09:09   #1
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 831
Öm i nivå med ljumsken

Hej, först och främst vill jag be om ursäkt för mitt otroliga icke-kunnande vad gäller kroppen. Jag kan i princip ingenting men ska försöka att beskriva så gott som jag kan.



Det är i området ganska precis där man har markerat att ljumsken sitter på mannen(där strecket från ordet ljumske slutar) som jag är öm. Ömheten är inte konstant men känns t.ex. av när jag springer eller hostar, nyser och skrattar. Den kan även kännas av när jag ligger på rygg och reser mig upp via en situp.

Ömheten är just ömhet, det är verkligen ingen smärta. Jag vet inte om man kan jämföra med ett blåmärke, kanske. Jag har i vart fall aldrig varit så pass öm att det gör ont. Det är mer att det bara finns där. Ömheten är mer påtaglig eller rent av existerar bara på min vänstra sida.

Jag har haft detta i 3-4 veckor nu och det verkar inte avta. Först blev jag lite orolig då min kompis har fått operera bort ena pungkulan p.g.a. cancer och jag började att känna efter klumpar och liknande. Jag kan dock inte hitta något. Nu är jag mer inne på att det skulle kunna vara något ansträningsrelaterat. Jag tränar och har tränat mycket, därav en hel del löpning.

Är det någon som får någon vibb eller känner igen sig?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-17, 09:10   #2
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Kolla upp impigement (cam/pincer) eller överansträngd höftböjare. Det förstnämnda leder inte sällan till det andra.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-17, 09:17   #3
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 831
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Kolla upp impigement (cam/pincer) eller överansträngd höftböjare. Det förstnämnda leder inte sällan till det andra.
Kollade upp båda och de stämmer väl något så när in på min situation. Inte till hundra dock. Definieras ömhet som smärta i sådana här fall? Jag har som sagt aldrig haft ont, men de kanske är givmilda med begreppet smärta. Med de syftar jag på typ sjukgymnaster.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-17, 15:00   #4
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Kollade upp båda och de stämmer väl något så när in på min situation. Inte till hundra dock. Definieras ömhet som smärta i sådana här fall? Jag har som sagt aldrig haft ont, men de kanske är givmilda med begreppet smärta. Med de syftar jag på typ sjukgymnaster.
Jag var öm i början, det tog nästan 2 månader innan smärtan kom. Sen handlar det om tålighet/vana vid smärta. Man vänjer sig vid att det skaver lite och tänker inte på det.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-17, 18:19   #5
grimfish
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 673
Skulle kunna vara ett litet ljumskbråck. Rekommenderar att du tar det lugnare med aktiviteter som provocerar ömheten och kontaktar din vårdcentral om det inte skulle gå över.
grimfish är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-20, 10:26   #6
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 831
Citat:
Ursprungligen postat av grimfish Visa inlägg
Skulle kunna vara ett litet ljumskbråck. Rekommenderar att du tar det lugnare med aktiviteter som provocerar ömheten och kontaktar din vårdcentral om det inte skulle gå över.
Okej. Något med ljumsken känns helt klart logiskt. Jag skulle kunna ta det lugnt med löpningen den här veckan och se om det går åt rätt håll då. Men du rekommenderar vårdcentral alltså, det känns vettigare än att gå till en sjukgymnast?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-20, 11:49   #7
nisse1976
Registered User
 
nisse1976s avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 679
Är det nån knöl/uppbuktning där eller bara ömt?
nisse1976 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-20, 13:07   #8
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 831
Citat:
Ursprungligen postat av nisse1976 Visa inlägg
Är det nån knöl/uppbuktning där eller bara ömt?
Det är vänstra sidan(min vänstra) som främst är öm. Vet inte exakt hur det ska kännas men kan inte känna av någon tydlig knöl eller någon direkt skillnad mellan den högra och den vänstra sidan.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-21, 08:55   #9
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Jag har haft liknande. Jag ignorerade det tills det växte till rejält o Gick till sjukgymnast som ej kunde ge exakt diagnos, utan ordinerade bredspektrum ljumskrehab. Borta från löpningen rätt länge. Tydligen svårdiagnosticerat kring ljumsken.

Senast redigerad av PerLedin den 2017-11-21 klockan 08:57.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-21, 09:24   #10
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 831
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Jag har haft liknande. Jag ignorerade det tills det växte till rejält o Gick till sjukgymnast som ej kunde ge exakt diagnos, utan ordinerade bredspektrum ljumskrehab. Borta från löpningen rätt länge. Tydligen svårdiagnosticerat kring ljumsken.
Okej. Mindre kul att det är diffust. När du skriver "växte till rejält", menar du att du fick en klump i det området eller att det helt enkelt övergick till smärta?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-21, 12:57   #11
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Okej. Mindre kul att det är diffust. När du skriver "växte till rejält", menar du att du fick en klump i det området eller att det helt enkelt övergick till smärta?
Smärta. Främst efter tuffare pass.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-21, 13:04   #12
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 831
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Smärta. Främst efter tuffare pass.
Tack för svar Hjälpte din ljumskrehab? Eller tror du att det främst var vilan som gjorde susen?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-21, 17:17   #13
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Tack för svar Hjälpte din ljumskrehab? Eller tror du att det främst var vilan som gjorde susen?
Jag kan inte svara på det. Till en början gjorde rehaben det värre (vilket skulle vara normalt tydligen). Det var rätt mkt, typ dagligen. Sedan sammanföll avslutet av rehaben med vintern då jag ändå inte var sugen på löpning, så jag vilade liksom ett tag till. Men jag hade några småsvaga muskler i området som blev starkare iaf

Men ljumskproblem är visst kända för att kunna bli långdragna. Unna dig en duktig fysio.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-08, 09:06   #14
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 831
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Jag kan inte svara på det. Till en början gjorde rehaben det värre (vilket skulle vara normalt tydligen). Det var rätt mkt, typ dagligen. Sedan sammanföll avslutet av rehaben med vintern då jag ändå inte var sugen på löpning, så jag vilade liksom ett tag till. Men jag hade några småsvaga muskler i området som blev starkare iaf

Men ljumskproblem är visst kända för att kunna bli långdragna. Unna dig en duktig fysio.
Kan ju uppdatera för sakens skull:

Jag sprang inte på fem veckor. Fram t.o.m. den tredje veckans vila kände jag fortfarande av ljumskarna, därefter började det att avta. Sprang första passet för en vecka sedan och problemen var helt borta. Det verkar helt enkelt ha blivit för mycket träning och min kropp sade ifrån.

Nu återstår det att se om man kan köra på utan att ömheten återvänder. Blir lite av en mjukstart på de kommande två månadernas fokus ligger på längdskidåkning.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-08, 09:26   #15
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Kan ju uppdatera för sakens skull:

Jag sprang inte på fem veckor. Fram t.o.m. den tredje veckans vila kände jag fortfarande av ljumskarna, därefter började det att avta. Sprang första passet för en vecka sedan och problemen var helt borta. Det verkar helt enkelt ha blivit för mycket träning och min kropp sade ifrån.

Nu återstår det att se om man kan köra på utan att ömheten återvänder. Blir lite av en mjukstart på de kommande två månadernas fokus ligger på längdskidåkning.
Hoppas det ger sig. Som någon form av brev på posten så har jag haft småkänningar efter korphockeyn, fast i den andra ljumsken.

Lite reflekterande för egen del är ju att det kanske är Gracilis eller Adductur Longus som oftast känns mest slitna/mest träningsvärk för mig efter längre lopp eller liknande (förutom vader och fötter). Så något gör att dessa jobbar övertid för mig gissningsvis.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)