Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-11-19, 22:31   #16666
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Kryss, jag hakar på din fråga och flikar in med någonting som rör samma ämne.

Var i Stockholm kan man hitta dels få denna experthjälp på skor, och på samma ställe få en utvärdering på sitt löpsteg, samt kanske teknikhjälp? Detta gäller både lång- och medeldistans. Är det Löplabbet som gäller, eller finns det även andra alternativ?
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-20, 03:51   #16667
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Hur lägger man upp en 14-dagarscykel optimerad för 1500m och 3000m? Jag ska träna skolans långdistanslöpare, och tycker att ett sådant upplägg skulle vara bra, men jag har ingen aning om hur man lägger upp det.

Tack på förhand!
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-20, 09:26   #16668
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Kryss, jag hakar på din fråga och flikar in med någonting som rör samma ämne.

Var i Stockholm kan man hitta dels få denna experthjälp på skor, och på samma ställe få en utvärdering på sitt löpsteg, samt kanske teknikhjälp? Detta gäller både lång- och medeldistans. Är det Löplabbet som gäller, eller finns det även andra alternativ?
Jag har hört mycket positivt om Fredik Zillén (www.springsnabbare.se) gällande teknikanalys och träning.

Gällande skor så gillar jag Runners Store Regeringsgatan.
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-20, 21:28   #16669
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av grondahl Visa inlägg
Jag har hört mycket positivt om Fredik Zillén (www.springsnabbare.se) gällande teknikanalys och träning.

Gällande skor så gillar jag Runners Store Regeringsgatan.
Stort tack för tipsen! Såg även att Runners Store hade nedsatt pris på en Garmin Forerunner 235.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-22, 12:04   #16670
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det där fetade kan ju inte stämma?

Det som inte är så trevligt med AAA är ju ifall man använder lampan fyra-fem gånger i veckan så blir det snordyrt ifall man måste byta batterier stup i kvarten.

Ja den där bluetoothgrejen har jag använt en gång. Då jag kollade på den precis efter att jag köpt den. Minns inte om jag meckade med nån av profilerna eller om jag lät det vara i defaultläge. Men jag hade lika gärna kunna vara utan den. Tror jag avinstallerat appen också...
Från petzl's hemsida;

Lighting color Lighting modes Brightness Distance Burn time
white MAX AUTONOMY 5 lm 10 m 260 h
STANDARD 100 lm 45 m 60 h
MAX POWER 300 lm 90 m
red proximity 2 lm 5 m
strobe visible at 700 m for 400 h

Burn time 60 timmar vilket nog kan stämma då jag har bytt batterier en enda gång sedan jag kom hem från Everest i våras och då hade jag pannlampan påslagen en hel del på Everest också. Använder den varje vecka.

Jag kör dock bara med lithiumbatterier ska tilläggas, då de står emot kyla bättre.

Edit: i och med att lampan inte har bluetooth eller sådant som ska ligga och vänta på signal, så går ju allt krut åt själva belysningen, så därav den långa batteritiden på max.
__________________

Journalen

Senast redigerad av shadowfire den 2017-11-22 klockan 12:06.
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-22, 12:06   #16671
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Lära sig något så tekniskt som crawl tjänar oerhört mycket på att man gör det relativt frekvent.
Vill bara vara lite trevlig och ge dig rätt här Nu har jag haft tre crawl-lektioner och det är så jävla mycket att tänka på att det under den senaste lektionen slutade med totalhaveri. La därför två timmar i måndags på att öva. De första 60-80 minuterna gjorde jag exakt samma misstag som på lektionen innan ett litet ljus gick upp för mig och jag äntligen fixade en längd med hjälpligt crawl. Nästa steg är inte att fixa två längder utan att fixa en längd utan att få in en massa vatten i kroppen. Därefter är det att göra en längd utan att bli trött. Sedan kan man börja tänka på att simma längre, samtidigt som det hjälpliga crawlet ska omvandlas till okej crawl och därefter till bra crawl.

Rätt långt till att crawla 3K Börjar lukta årskort på badhuset!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-22, 12:10   #16672
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Vet du vilken modell det är?

Spontant så låter det som ett väldigt bra pris om skicket är bra på allt och mattan är i bra slag och spänt.

100k/styck låter dock i överkant
Jag fick inte riktigt grepp på det, för det står Precor C956 på själva maskinen men 954 på paneler som ligger intill. Jag vet inte om de har uppgraderat eller gjort om (och om man får med en extra panel). De ligger lite huller om buller på gymet.

Själva grundbandet med standardpanelen är ju rätt tråkig.


Om jag får det där + en skärm för 10 000 kr så kan man jämföra det med att för 8000 kr till så får jag en sprillans Sole Fitness f85 med bluetooth, garantier mm.

__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-22, 12:47   #16673
Donner
In Sweden we call it a kick
 
Donners avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 675
Ni som springor ultror (tänker på Shadowfire), vad ligger ni på för veckodistans? Jag ligger mellan 40 och 60km per vecka. Mellan 40-44 ena och 60-62 andra. Funderar på att öka detta till runt 50 ena och 70-75 andra. Kommer det att ge något?
Donner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-22, 13:21   #16674
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Donner Visa inlägg
Ni som springor ultror (tänker på Shadowfire), vad ligger ni på för veckodistans? Jag ligger mellan 40 och 60km per vecka. Mellan 40-44 ena och 60-62 andra. Funderar på att öka detta till runt 50 ena och 70-75 andra. Kommer det att ge något?
Jag är inget bra exempel, alls, på ett optimalt upplägg för ultror. Jag tränar på tok för lite för det, sedan när det gäller så biter jag ihop och tar smärtan bara. :P

Det hela är dock avhängt av vad du tränar när du tränar. Alltså 70 km/vecka kan vara sämre rent långsiktigt än 40 km/vecka, beroende på vad för typ av pass du kör och hur du lägger upp dem, samt hur sliten du blir efter varje pass. Ökar du volymen, men blir så pass sliten att kvalitén på passen försämras, så kan det snarare vara så att du hämmar utvecklingen. Kan du dock öka volymen och få en vettig träning av det hela, så jag har svårt att se att det skulle vara något annat än positivt.

Personligen har jag slutat tänka så mycket på distans och tänker mer tid istället. För mig är det viktigare att träna i 2 timmar och känna att det inte har brutit ner kroppen fullständigt och att jag har haft ett gott flyt i två timmar, än att jag tittar på om det är 13 eller 17 km på samma pass.

Skulle jag köra en seriös satsning på ultror så skulle jag haft veckor där jag fokuserat på att köra ett specifikt pass längre tidsmässigt (igen, distansen kvittar) och försökt få in pass som varat i 3-4 timmar. Dels för att träna på energiintag men också löpekonomi och det mentala i att vara aktiv i en och samma långa session.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-22, 15:01   #16675
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Jag vill ändra min fråga i hopp om svar. Löpare brukar hålla en sjudagarscykel, men hur lägger man upp en fjortondagarscykel för löpning?

Vad jag har sett är typ samma som en sjudagarscykel men med två återhämtningsrundor emellan kvalitetsrundor. Är det så det brukar se ut? Det såg trevligt ut.
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer

Senast redigerad av Sohlsken den 2017-11-22 klockan 15:02.
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-22, 15:54   #16676
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Från petzl's hemsida;

Lighting color Lighting modes Brightness Distance Burn time
white MAX AUTONOMY 5 lm 10 m 260 h
STANDARD 100 lm 45 m 60 h
MAX POWER 300 lm 90 m
red proximity 2 lm 5 m
strobe visible at 700 m for 400 h

Burn time 60 timmar vilket nog kan stämma då jag har bytt batterier en enda gång sedan jag kom hem från Everest i våras och då hade jag pannlampan påslagen en hel del på Everest också. Använder den varje vecka.

Jag kör dock bara med lithiumbatterier ska tilläggas, då de står emot kyla bättre.

Edit: i och med att lampan inte har bluetooth eller sådant som ska ligga och vänta på signal, så går ju allt krut åt själva belysningen, så därav den långa batteritiden på max.
Där står det ju att 60h gäller för standardläget (100 lumen).
Har du maxläget (300 lumen) så räcker batteriet 90min.

Om jag minns fel så skrev du att du kunde kräma på med 300 lumen i 60 timmar. Det var i alla fall det jag reagerade på, då min lampa övergår i ledljus efter c:a 2h på med 300 lumen...

EDIT: ANgående buletooth så är inte den radiosändaren/mottagaren igång alltid. Man måste trycka på en knapp för att aktivera den. Så den tar nog inget ifrån batterilivslängden.


EDIT2: Eller vad fan står det i den där informationen egentligen? 90m är nog inte 90 minuter. Det är nog 90 meters ljuskägla... Men det står isåfall inget om hur länge batteriet räcker på 300 lumen. Eller?

Senast redigerad av svenbanan den 2017-11-22 klockan 15:58.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-22, 16:26   #16677
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Från petzl's hemsida;

Lighting color Lighting modes Brightness Distance Burn time
white MAX AUTONOMY 5 lm 10 m 260 h
STANDARD 100 lm 45 m 60 h
MAX POWER 300 lm 90 m
red proximity 2 lm 5 m
strobe visible at 700 m for 400 h

Burn time 60 timmar vilket nog kan stämma då jag har bytt batterier en enda gång sedan jag kom hem från Everest i våras och då hade jag pannlampan påslagen en hel del på Everest också. Använder den varje vecka.

Jag kör dock bara med lithiumbatterier ska tilläggas, då de står emot kyla bättre.

Edit: i och med att lampan inte har bluetooth eller sådant som ska ligga och vänta på signal, så går ju allt krut åt själva belysningen, så därav den långa batteritiden på max.
Nu har jag varit inne och grottat på petzl.com också. Down the rabbit hole we go... Jag tror att informationssidan för din lampa är fel (eller otydligt skriven) på nåt sätt.

Om jag fattat det rätt så är Actik (översta länken) den lampan som använder sig av 3 st AAA batterier, Actik Core är typ samma lampa men har litiumbatteripack.

https://www.petzl.com/US/en/Sport/AC...eadlamps/ACTIK
https://www.petzl.com/US/en/Sport/AC...mps/ACTIK-CORE

Ifall man inta använder sig av litiumbatterier så kommer ljusstyrkan sjunka varefter batteriet blir mer och mer urladdat medans ett litiumbatteri kan hålla ljusstyrkan mer konstant under längre tid, innan den tvärdör. Alternativt att det finns nån krets i lampan som känner av att batteriet börjar laddas ur, och då övergår till lägre ljusstyrka.

https://www.petzl.com/US/en/Sport/Ho...ame=ACTIK-CORE

Min slutsats är att de menar att Actik-lampan kan lysa i 60h (med AAA batterier) men att de inte garanterar några 300 lumen mer än kanske första knappa timmen eller nåt.

Jämför databladen för Actik och Actic Core så tycker de att Actik Core har en batteritid på 2h med full kräm. Det skulle ju vara orimligt att samma lampa skulle lysa 30ggr längre med AAA batterier jämfört med litium batterier.

Hur som helst så kan den ju bara inte lysa med 300 lumen så länge. Det skulle vara helt jävla superunikt. Ingen skulle köpa nån annan lampa än denna isåfall...


Här är statsen på min lampa också ifall nån vill jämföra...

https://www.petzl.com/US/en/Sport/PE...s/REACTIK-PLUS

EDIT: Förövrigt så verkar det vara en jävligt bra lampa. Tror inte den fanns då jag köpte min. Tycker den verkar mer prisvärd än den jag köpte. Även om jag tycker min också är prisvärd. Jag använder nästan aldrig den funktionaliteten som har med att anpassa ljusstyrkan utefter hur mörk omgivningen är ändå. Blutetoothgrejen är som sagt rätt onödig. Kanske har min aningen bättre batteritid i maxläget, men din har ju faktiskt 350 lumen medans min bara har 300 lumen. Så jag tror att det i princip är samma lampa vi har. Fast din är mer "avskalad".

Senast redigerad av svenbanan den 2017-11-22 klockan 16:32.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-22, 16:42   #16678
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Sohlsken Visa inlägg
Jag vill ändra min fråga i hopp om svar. Löpare brukar hålla en sjudagarscykel, men hur lägger man upp en fjortondagarscykel för löpning?

Vad jag har sett är typ samma som en sjudagarscykel men med två återhämtningsrundor emellan kvalitetsrundor. Är det så det brukar se ut? Det såg trevligt ut.
Jag förstår iaf inte frågan. Vad spelar det för roll om du delar upp din träning på två veckor istället för en? Du lär behöva lika mycket återhämtning ändå...

Det känns som att jag har missat nån väsentlig pusselbit här...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-22, 17:06   #16679
Donner
In Sweden we call it a kick
 
Donners avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 675
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Tips för ultraträning
Tack så mycket för tipsen! Det där med tid istället för distans låter ganska kul. Om min förkylning går över så ska jag ta en långrunda till helgen. Då ska jag satsa på tid istället för distans. Detta kommer ju såklart i längden leda till att distansen ökar. Vill ändå köra någon vecka där jag siktar på ren distans och kvalitétspass. Hur viktigt skulle du säga att VO2Max är för ultralöpning? Som det är nu kör jag något enstaka tröskelpass när jag får feeling. Det känns som att flaskhalsen för mig vid högre distanser är kroppen och inte syreupptagningsförmågan. Dvs att distans / tid ger mer.
Donner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-22, 18:53   #16680
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag förstår iaf inte frågan. Vad spelar det för roll om du delar upp din träning på två veckor istället för en? Du lär behöva lika mycket återhämtning ändå...

Det känns som att jag har missat nån väsentlig pusselbit här...
Frågan är att jag inte förståe hur man delar upp det på två veckor.
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)