Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-17, 12:29   #23266
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
På NYC marathon fick jag i mig 6 gel har jag för mig. Försökte då ta en ungefär var 7:e kilometer. Det är bra för att vara jag. På Sthlm tror jag att jag fick i mig tre, plus ett par Enervit-tabletter med salter/mineraler. Det var inte tillräckligt.

På lopp där man håller på längre tid, typ Höga Kusten, brukar jag även försöka få i mig typ en Snickers samt nötcreme istället, och spara gels till sluttampen. Men då är också intensiteten väldigt mycket lägre.
Hur reagerar magen när du dricker sportdryck/gel i vila?
När man anstränger sig och syrebehovet i benen/musklerna ökar så nedregleras blodtillförseln till tarmarna och det brukar.ä ställa till det med upptaget => magproblem. Så ofta handlar problemet mer om att man måste träna på intag under sin tröningslöpning och hitta en blandning som passar just dig.
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 13:09   #23267
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Nej, jag hittade som sagt Maurten förra året vilket är det första märke jag testat som jag kunde ta så många som sex stycken under ett lopp av. På andra plats är Enervits med cola-smak, men aldrig att jag klarar 6-7 sådana under en mara. Är Wiggles gels mindre sötsliskig?

Det är absolut en stor fördel som långdistanslöpare att inte ha en känslig mage, det är ju en aspekt som är rätt svår att träna upp.
Okej! Vi är ett par stycken som har kört med dessa gels utan några som helst problem med magen, jag har nog tagit uppemot 15 stycken som mest under ett pass/tävling. Men det kanske säger exakt nada då vi inte har problem med magen vanligtvis. De är sötsliskiga.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 13:22   #23268
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Hur reagerar magen när du dricker sportdryck/gel i vila?
När man anstränger sig och syrebehovet i benen/musklerna ökar så nedregleras blodtillförseln till tarmarna och det brukar.ä ställa till det med upptaget => magproblem. Så ofta handlar problemet mer om att man måste träna på intag under sin tröningslöpning och hitta en blandning som passar just dig.
Jag dricker aldrig sportryck eller käkar gel i vila, finns det folk som gör det?

Ja, när jag hörde det där om att blodtillförseln till tarmarna nedregleras första gången så ramlade det ner en pollett för mig. Ju högre ansträngningsgrad, desto tuffare är det för magen upplever jag och det verkar ju vara så det är rent fysiskt. Kan tänka mig att folks tarmar nedregleras lite olika mycket och mina verkar gå ner på noll .

Jag äter jättesällan när jag tränar, även under långpass. Borde träna mer på det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 13:40   #23269
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Han ska springa ett marathon om dagen. Inte under 100 dagar, inte under ett år, inte under tio år. Hans projekt går ut på att springa ett marathon om dagen under resten av hans liv hahaha. Har aldrig någonsin hört något så långdraget och ambitiöst.


Han fixade lite drygt ett år och en månad. Verkar skadad nu för han nöter bara 40K-veckor trots att hans uttalade mål för 2020 är 4,4 mil om dagen(10 000 miles år 2020).
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-18, 10:23   #23270
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det där med kapilärbäddar och mitokondrier brukar ju också sägas vara träningseffekter man får av mängdträning i allmänhet. Har du nåt hum om hur de resultaten eventuellt kan skilja sig från den typen av träning kontra långpass? Själv vet jag inte att jag egentligen hört nåt som säger att det är skillnad.



Det mentala är nog verkligen en viktig aspekt.



Det där med muskelfibrer är ju lite lustigt. Jag håller nog med om att det är lite oklart exakt vad som gäller. Även den rakt motsatta träningen brukar ju rekommenderas (dvs att det är viktigt att lägga in små doser av riktigt snabb löpning) ifall man ägnar sig åt en massa volymträning i lugnt tempo. Detta ska då aktivera de snabba muskelfibrerna så inte dessa förtvinar eller nåt.


Nej jag har inga siffror på att det skiljer sig, mer att jag tycker jag ofta läst att långpass ger större ökningar på dessa områden, just av anledningen att man går tom och tröttar ut musklerna på ett annat sätt vilket då ska ge en annan/kraftigare anpassning. Men jag har ju inte sett någon kilometermatchad studie
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-18, 11:52   #23271
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Nej jag har inga siffror på att det skiljer sig, mer att jag tycker jag ofta läst att långpass ger större ökningar på dessa områden, just av anledningen att man går tom och tröttar ut musklerna på ett annat sätt vilket då ska ge en annan/kraftigare anpassning. Men jag har ju inte sett någon kilometermatchad studie
Jag tänkte mer på om du trodde/visste man fick olika sorters effekt på mitokondrier etc av långpass jämfört med mängdträning. Men det som du skriver håller jag också med om. Man får ju helt klart mer effekt av ett pass på 25km per vecka än om man lägger till 25km utspritt på flera kortare pass under veckan. Men det kanske (?) går att kompensera genom att springa 35km per vecka utspritt på flera pass istället.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-18, 16:07   #23272
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag tänkte mer på om du trodde/visste man fick olika sorters effekt på mitokondrier etc av långpass jämfört med mängdträning. Men det som du skriver håller jag också med om. Man får ju helt klart mer effekt av ett pass på 25km per vecka än om man lägger till 25km utspritt på flera kortare pass under veckan. Men det kanske (?) går att kompensera genom att springa 35km per vecka utspritt på flera pass istället.
Tittade igenom ett gäng studier nu på förmiddagen och det verkar som att långa a1-pass och kortare a3- pass på molekylär nivå påverkar mitokondrien på samma sätt (dvs man får samma effekt på mitokondrien men via lite olika signalvägar). Sen verkade det vara lite oklart varför man får bäst effekt genom att köra månader med a1 och sen efter hand lägga på en del a3-träning.

En intressant studie visade att för personer som är tränad men kört väldigt lite lågpulsträning så fick man mätbara effekter redan efter 15min träning med lågpuls (dock fick man successivt öka på tiden i lågpulszon för att fortsätta utvecklas).
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-18, 16:12   #23273
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Han fixade lite drygt ett år och en månad. Verkar skadad nu för han nöter bara 40K-veckor trots att hans uttalade mål för 2020 är 4,4 mil om dagen(10 000 miles år 2020).
Ambitisiöst mål får man säga. Lite skadeglad blir man. Även om ett år är mycket.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-18, 18:12   #23274
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Tittade igenom ett gäng studier nu på förmiddagen och det verkar som att långa a1-pass och kortare a3- pass på molekylär nivå påverkar mitokondrien på samma sätt (dvs man får samma effekt på mitokondrien men via lite olika signalvägar). Sen verkade det vara lite oklart varför man får bäst effekt genom att köra månader med a1 och sen efter hand lägga på en del a3-träning.

En intressant studie visade att för personer som är tränad men kört väldigt lite lågpulsträning så fick man mätbara effekter redan efter 15min träning med lågpuls (dock fick man successivt öka på tiden i lågpulszon för att fortsätta utvecklas).
Vad menar du med a1 och a3? Jag antar det är någon typ av indelning i pulszoner du refererar till här.

Jag gissar att a1 är väldigt lugnt tempo och a3 är maratontempo (långsamre spektrat som ändå kan tänkas användas till tröskelträning)?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-18, 20:13   #23275
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Vad menar du med a1 och a3? Jag antar det är någon typ av indelning i pulszoner du refererar till här.

Jag gissar att a1 är väldigt lugnt tempo och a3 är maratontempo (långsamre spektrat som ändå kan tänkas användas till tröskelträning)?
Typ såhär

Knyckte bilden från Erik Wickströms blogg.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg dsc_0602 (2).jpg (123.0 KB, 0 visningar)
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 01:01   #23276
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Typ såhär

Knyckte bilden från Erik Wickströms blogg.
Okej. Så a3 är snarare mellan tröskel och VO2max?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 02:47   #23277
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 08:03   #23278
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Okej. Så a3 är snarare mellan tröskel och VO2max?
Ungefär så ja. VO2max är då det jag kallar a4 dvs precis ovanför a3.

Sen är ju gränserna flytande, precis som vi diskuterat tidigare så tränar all löpning alla saker i viss mån. Och de som forskar hittar på modeller som passar just deras teori.
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 10:31   #23279
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Hur mycket asfalt tillåter ni er att springa på med trailskor? Ska man lägga mycket vikt vid att aktivt undvika det underlaget för att inte slita ut skorna på ett underlag som de inte är tillverkade för?

På lördag ska jag t.ex. springa ~32 km där första 12 km är på asfalt, sedan är det grusväg/stig. Det är inte så att jag måste ha trailskorna på det passet men jag föredrar det.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 13:16   #23280
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Hur mycket asfalt tillåter ni er att springa på med trailskor? Ska man lägga mycket vikt vid att aktivt undvika det underlaget för att inte slita ut skorna på ett underlag som de inte är tillverkade för?

På lördag ska jag t.ex. springa ~32 km där första 12 km är på asfalt, sedan är det grusväg/stig. Det är inte så att jag måste ha trailskorna på det passet men jag föredrar det.
Jag har sprungit just den typen av pass du beskriver i terrängskor. Jag har inte upplevt att sulan slitits ner nåt särskilt av detta. Jag har även sprungit uppåt 25-30km i blandat asfalt och grusväg och inte märkt nåt negativt.

Men olika skor har ju olika gummi i sulorna, så det kan ju vara svårt att säga säkert hur de påverkas. Men jag tror inte det ska vara nån fara. Om du istället springer hela ditt pass i ett par landsvägsskor så skulle jag tro att risken för slitage på ovandelen då du springer i skogen riskerar att sunka till den "mjuka mesh" som ovandelen på landsvägsskor brukar bestå av. Så det är kanske inte heller nån bra idé.

En annan aspekt är ju att terrängskor ofta är lite tunnare i dämpningen. Så det kan ju eventuellt vara lite obekvämt att springa längre sträckor på hårdare underlag i sådana. Jag hade som sagt inga större problem med detta (Salomon Speedcross) men alla terrängskor är ju inte likadana.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)