Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-17, 12:47   #16
Walsoe
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 72
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Överträning lär det ju inte vara om han påverkas redan vid 1-2 träningspass i veckan, men det kan ju ligga något i teorin om bättre sömnkvalitet.

Jag får definitivt inte bättre sömnkvalitet, åtminstone inte samma dag som träningen, men det kan ju vara att min gubbkropp försöker få mig att sluta upp med dumheterna.
Okej överträning kanske var lite att ta i men det jag menar är att han övertränar det passet så kortisolet höjs så pass mycket så han har svårt att tagga ner. Vilket leder till sämre återhämtning och på sikt överträning/dålig immunförsvar... han säger att han alltid kör till failure och verkar inte vara i 20års åldern.

Byt träningfilosofi och tagga ner lite är mitt råd.

Senast redigerad av Walsoe den 2020-01-17 klockan 12:50. Anledning: Hade mer stt skriva
Walsoe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 16:01   #17
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Tar du någon PWO eller koffein i någon form innan passen? Det där med att det inte är någon fara för sömnen så länge det är innan exakt 18:00 är Verkligen inte sant för alla.
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 16:54   #18
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag stegrar månad för månad min träning och tränar mer eller mindre alltid "mer än jag någonsin har gjort". Sover bara sämre och sämre. Har hittills inte tänkt på att det kan ha med träningen att göra. Har svårt för att slappna av och med jämna mellanrum otroligt svårt för att somna. Någon gång emellanåt har jag inte kunnat somna ö.h.t. utan varit vaken till typ sex-bläcket då jag somnat en timme innan jag har varit tvungen att gå upp. Är fortfarande inte övertygad om att det har med träningen att göra men intressant då jag helt klart känner igen mig.
Beror garanterat på träningen iom att du tränar mer och mer och mer.

När jag har legat på "skidträningsläger" (dvs en långhelg med längdåkning...) har jag sovit ganska dåligt varje natt. Tror det beror på förhöjd puls eftersom man då tränar 2-3 timmar/dag under 4 dagar vilket ju är hästlängder mer än normalt. Skidor kan man ju dessutom köra längre pass pga mer skonsamt än tex löpning.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 20:18   #19
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Tränar själv mer än nånsin, och sover sämre än nånsin.

Träningen når i princip just över minimirekommendationerna, men är man en genetisk vekling som borde dött vid födseln, så.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 20:21   #20
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 739
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Tränar själv mer än nånsin, och sover sämre än nånsin.

Träningen når i princip just över minimirekommendationerna, men är man en genetisk vekling som borde dött vid födseln, så.
Citatmaterial
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 21:28   #21
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Ju mer jag tränar, ju mer/bättre sover jag. Men det gäller inte omvänt helt, tränar jag inte alls sover jag med en jäkla massa efter ett fåtal dagar där jag är energisk. Så jag blir trött av att träna, men ännu tröttare av att inte träna
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)