Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-23, 18:37   #31
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
Är du en medlem av knäböjsmaffian?
Har dom ändrat namn från SL-maffian?
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 18:38   #32
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Bänkpress och snedbänkpress kör jag mycket av mestadels för att jag gillar att träna med fria vikter och hantlarna som finns på de ställen jag tränar på är för lätta. Men egentligen föredrar jag faktiskt hantlar över stång för tutteriet.

Knäböj kör jag bara högst sporadiskt, men marklyft känner jag att jag måste köra, eftersom den tränar precis allt i kroppen jag är svag i, och jag hade behövt ett dussin discoövningar för att uppnå samma.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 18:42   #33
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Bänkpress och snedbänkpress kör jag mycket av mestadels för att jag gillar att träna med fria vikter och hantlarna som finns på de ställen jag tränar på är för lätta. Men egentligen föredrar jag faktiskt hantlar över stång för tutteriet.

Knäböj kör jag bara högst sporadiskt, men marklyft känner jag att jag måste köra, eftersom den tränar precis allt i kroppen jag är svag i, och jag hade behövt ett dussin discoövningar för att uppnå samma.
Vilka övningar syftar du på?

Tror många överdriver hur många olika muskler en basövning tar på, visst att man använder hela kroppen i övningen men det är ju inte direkt så alla muskler stimuleras effektivt. Vissa muskler har ju bara en stabiliserade biroll i många av basövningarna.

Senast redigerad av skyffelmördarn den 2020-01-23 klockan 18:44.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 18:44   #34
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Har dom ändrat namn från SL-maffian?
De är olika huvuden på samma hydra.
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 18:46   #35
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Har dom ändrat namn från SL-maffian?
Knäböjsmaffian är en ohelig och oväntad konspiration mellan styrkelyftare och visa röven på instagram-brudarna. Helst skall man kalla dem squats med, och anse att det är den viktigaste övningen oavsett träningsmål. Styrkelyft? Böj mer. Visa röven? Böj mer. Större biceps? Böj mer. Rullstolsbasket? Böj mer.

Den skall utföras så djupt att det blir svettmärken av skinkorna på golvet och detaljstuderas, optimeras och ältas utöver tränas minst 3 ggr i veckan. Lägger du 15h i veckan på gymmet skall minst 5 av dem läggas på squats. Lägger du 1h i veckan på att diskutera träning skall 45 minuter av den timmen ägnas åt squat. Filmar eller fotar du delar av din träning och lägger upp på Instagram skall minst 25% av träningsbilderna/filmerna tillägnas squats.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 18:48   #36
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Vilka övningar syftar du på?

Tror många överdriver hur många olika muskler en basövning tar på, visst att man använder hela kroppen i övningen men det är ju inte direkt så alla muskler stimuleras effektivt. Vissa muskler har ju bara en stabiliserade biroll i många av basövningarna.
Lårcurl, rövlyft, belly back, shrugs, stångrodd
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 18:51   #37
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Lårcurl, rövlyft, belly back, shrugs, stångrodd
Känns som att det är lägre skaderisk om man höjer stången lite i tex ett power rack och kör nån variant av sumomark. Känns som att det är lägre risk att ryggen krummar då. För mig som är lång och inte har ap-armar kan vanlig mark kännas lite obekväm.
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 19:22   #38
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Lårcurl, rövlyft, belly back, shrugs, stångrodd
Jag köper shrugs även fast det är statiskt, lårcurl är givet. Men belly back och stångrodd? Hur kör du mark undrar jag då.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 19:34   #39
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Knäböj i smith med fötterna längre fram är en bra övning ifall vanliga böj är svåra. Känns även skonsammare för knäna och ryggen
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 19:40   #40
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Jag köper shrugs även fast det är statiskt, lårcurl är givet. Men belly back och stångrodd? Hur kör du mark undrar jag då.
Jag är så fet att stångrodd blir dålig ROM. Med belly back menar jag den där rygglyftsgrejen. Med mark och pullups känner jag inte ett behov av någon tung stångövning till i rutinen, utan kör enarms, t-bar eller en bred variant av rodd.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 20:14   #41
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Kör ingen plan bänkpress, konventionella mark eller knäböj längre. Saknar vanliga böj lite, men får bättre benträning med ersättningarna.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 21:07   #42
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
De övningar som jag har skadat mig absolut värst i är nog övningar som de flesta andra ser som väldigt säkra.

Liggande lårcurl, den har jag dragit sönder hamstring (muskelbristning) 1 gång på vänster och 3 gånger på höger. Alla gånger förra året, kanske första var slutet på 2018. Men jag har lärt mig att bara för att jag kan lyfta hela viktmagasinet trots att mina hamstrings är platta som pannkakor så skall jag inte göra det, och att rehab inte är halva magasinet, utan kanske en fjärdedel.

Sidolyft med hantel på 12,5kg (tror jag det var) en del av deltoideus på höger axel måste ha imploderat. Just den delen man försöker "träffa" i övningen. jag måste träffat helt rätt. Prickskjutit muskeln. Det gjorde ont som fan, en skarp smärta direkt. Först svullnade axeln upp (Och såg rätt bitig ut) men alla rörelser gjorde ont. Sedan när svullnaden gått ner såg axeln ut som en krater. Den delen av axeln fanns inte där. Det var en liten grop bara. Kan ha vart 2016 eller 17.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 21:09   #43
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Därför att jag är en farlig man.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 21:26   #44
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Man är illa tvungen om man vill bli stark på riktigt. Stor kan man såklart bli på fler sätt. Skrev ett långt detaljerat inlägg men det försvann så whatever.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 23:56   #45
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Jag vill så gärna träna marklyft men jag vågar inte. Finns typ ingen som gör den där jag tränar.

Alla i hela lokalen skulle kolla på mig som jag vore tokig

Marklyft måste vara världens bästa övning. Den bränner ju alla muskler på hela baksidan av kroppen. Jag har långa armar också så jag inbillar mig att jag skulle bli bra på den.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)