Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-23, 16:17   #16
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Finns inga andra övningar som ger den där härliga känslan efter man tagit PB.

Inte heller den härliga känsla som man får av att köra sig slut i knäböj eller marklyft med bra teknik. Man kan bli så skakigt slut på!

Därför tränar jag dem!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 16:21   #17
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Skador och slitage hör ihop med styrketräning. Säg en som tränat i 10 år seriöst och inre haft problem med knäna,armbågarna,ryggen eller nacken. Ingen övning är farlig förrän man närmar sig max. Har sett bröstmuskler hå av i bänkpress och misslyckade tävlingsböjar. De mest fatala övningarna för mig har varit liggande tricepsextensions och frontböj.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 17:06   #18
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Skador och slitage hör ihop med styrketräning. Säg en som tränat i 10 år seriöst och inre haft problem med knäna,armbågarna,ryggen eller nacken. Ingen övning är farlig förrän man närmar sig max. Har sett bröstmuskler hå av i bänkpress och misslyckade tävlingsböjar. De mest fatala övningarna för mig har varit liggande tricepsextensions och frontböj.
Är ju dock mycket svårare att överbelasta ryggen, armbågar osv pga dålig teknik i maskiner. Hur skadar man sig i benpress tex? Om man inte kör typ 400 kg som nån megadopad kroppsbyggare. Visst, det finns ju en del icke-optimala maskiner men man behöver ju inte köra just dem. Om alla körde maskiner hade vi nog haft tiotusentals personer färre med ryggont och axelproblem. Jag önskar att jag hade kört benpress, benspark och nån form av maskin för baksida ben i stället för böj. Men knäböjsmaffian tvingade mig.

Senast redigerad av KoloKille den 2020-01-23 klockan 17:07.
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 17:21   #19
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
Är ju dock mycket svårare att överbelasta ryggen, armbågar osv pga dålig teknik i maskiner. Hur skadar man sig i benpress tex? Om man inte kör typ 400 kg som nån megadopad kroppsbyggare. Visst, det finns ju en del icke-optimala maskiner men man behöver ju inte köra just dem. Om alla körde maskiner hade vi nog haft tiotusentals personer färre med ryggont och axelproblem. Jag önskar att jag hade kört benpress, benspark och nån form av maskin för baksida ben i stället för böj. Men knäböjsmaffian tvingade mig.
Jag tänkte nu på direkt farliga lyft. Då lägger jag maxbänk och maxböj högst. Man kan inte skylla allt på dålig teknik heller även om det ofta är boven. De som tränar helkropp och kör böj 3 ggr i veckan i långa perioder är troligtvis mer benägna att få förslitningsskador än dom som varierar övningarna.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 17:30   #20
milax
Registered User
 
milaxs avatar
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: DEADBEEF
Inlägg: 277
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
Är ju dock mycket svårare att överbelasta ryggen, armbågar osv pga dålig teknik i maskiner. Hur skadar man sig i benpress tex? Om man inte kör typ 400 kg som nån megadopad kroppsbyggare. Visst, det finns ju en del icke-optimala maskiner men man behöver ju inte köra just dem. Om alla körde maskiner hade vi nog haft tiotusentals personer färre med ryggont och axelproblem. Jag önskar att jag hade kört benpress, benspark och nån form av maskin för baksida ben i stället för böj. Men knäböjsmaffian tvingade mig.
Finns ingen övning som jag får så ont i ryggen och knäna av som benpress. Då är jag ändå försiktig och går inte djupare än läget där ryggen släpper från ryggstödet.

Knäböj kan jag göra fulldjupa utan några problem.

Kommer aldrig mer köra benpress, det är en farlig övning om något!
milax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 17:35   #21
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Jag tänker spontant att det handlar om a) styrketräning är väldigt hög belastning jämfört med de flesta träningsformer, b) just rygg och axlar är särskilt komplexa leder och därför känsliga, och c) de "3 stora" ställer höga krav på teknik och när man är trött offrar man teknik.

Om man vill vara på den säkra sidan kanske det är bättre att träna pump (25+ reps). Enligt Grub fungerar det ypperligt för muskeltillväxt, så länge man pushar muskeln. Det är så jag tränar, eftersom att jag genetiskt har svaga leder och därför alltid skadar mig i längden.

Senast redigerad av xan den 2020-01-23 klockan 17:38.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 17:35   #22
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Jag tänkte nu på direkt farliga lyft. Då lägger jag maxbänk och maxböj högst. Man kan inte skylla allt på dålig teknik heller även om det ofta är boven. De som tränar helkropp och kör böj 3 ggr i veckan i långa perioder är troligtvis mer benägna att få förslitningsskador än dom som varierar övningarna.
Jag tror att den största boven är vikthets som någon var inne på. Knäböjsmaffian hetsar folk att böja, böja och böja hela tiden och alltid öka. T.ex. starting strength och stronglifts där nybörjare hetsas att öka och öka varje pass, vilket är livsfarligt. Om knäböjsmaffian inte hade hetsat så mycket och om folk hade ökat långsammare så hade vi inte haft lika många skador. Det kanske tar några månader längre att nå målen i t.ex. böj, men vem bryr sig?

För mig kom skadan när jag körde ATG-böj för att knäböjsmaffian var på mig hela tiden och hetsade om det. ATG ÄR BÄST, ALLT ANNAT ÄR FÖR VEKA SOJAPOJKAR. Jag tror att knäböjsmaffian är bittra gamla lyftare som själva är skadade och har artros i alla leder som vill att unga friska människor ska gå samma väg och förstöra sina kroppar så att de själva inte känner sig misslyckade.
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 17:36   #23
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av milax Visa inlägg
Finns ingen övning som jag får så ont i ryggen och knäna av som benpress. Då är jag ändå försiktig och går inte djupare än läget där ryggen släpper från ryggstödet.

Knäböj kan jag göra fulldjupa utan några problem.

Kommer aldrig mer köra benpress, det är en farlig övning om något!
Har du en spik i ryggstödet? Hur får du ont av benpress? Vilka specifika mekanismer i ryggen är det som utlöser smärtan?
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 17:39   #24
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
Har du en spik i ryggstödet? Hur får du ont av benpress? Vilka specifika mekanismer i ryggen är det som utlöser smärtan?
När man tränar djupa benpress har jag för mig att man behöver svanka för att ryggen inte ska "följa" och börja krummas? Då är det ju en anspänning i längdryggen under lyftet. Har aldrig fått ont i ryggen av den övningen dock.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 17:40   #25
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Kört mark kanske 5 gånger senaste 10 åren, bänkpress lite oftare och knäböj lite mer sällan.

Insåg ganska tidigt att det inte skulle vara värt det för mig, jag hade säkert kunnat bli duktig och kommit långt men jag hade inte kunnat kvala in på SM direkt. Kvar blir ju då att man tränar för sig själv och personligen kunde jag inte bry mig mindre.

Mina PBn: Bänk 100 kg, knäböj 110 kg mark aldrig maxat.

Senast redigerad av skyffelmördarn den 2020-01-23 klockan 17:42.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 17:42   #26
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
När man tränar djupa benpress har jag för mig att man behöver svanka för att ryggen inte ska "följa" och börja krummas? Då är det ju en anspänning i längdryggen under lyftet. Har aldrig fått ont i ryggen av den övningen dock.
Det går ju att ha benen i olika vinklar och positioner i både höjdled och bredd så att man kommer rätt och det känns bra. Det går inte i böj, då ramlar man.
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 18:13   #27
milax
Registered User
 
milaxs avatar
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: DEADBEEF
Inlägg: 277
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
Det går ju att ha benen i olika vinklar och positioner i både höjdled och bredd så att man kommer rätt och det känns bra. Det går inte i böj, då ramlar man.
Tror att det är väldigt individuellt vad som passar. Jag har inga problem med att hitta bra vinklar i knäböj men har betydligt svårare i benpress.
Tycker att det är betydligt mer belastning på leder (särskilt knän) i benpress än knäböj.
milax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 18:23   #28
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av milax Visa inlägg
Tror att det är väldigt individuellt vad som passar. Jag har inga problem med att hitta bra vinklar i knäböj men har betydligt svårare i benpress.
Tycker att det är betydligt mer belastning på leder (särskilt knän) i benpress än knäböj.
Så fort man tar pyttelite för mycket vikt i knäböj så börjar ju knäna vika sig, även för såna som böjer i OS och VM. Om man inte vill vika knäna måste man släppa stången så den skrapar upp hela ryggen och man får infektioner och ärrvävnad.

I benpress är det bara att dra på låsen om man inte orkar.
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 18:30   #29
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 066
Fråga:Varför kör ni farliga övningar?

Svar: För att vi är kolozzeum-män!

__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 18:36   #30
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Fråga:Varför kör ni farliga övningar?

Svar: För att vi är kolozzeum-män!

Är du en medlem av knäböjsmaffian?
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)