Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-24, 05:44   #46
TheDoctor
Registered User
 
TheDoctors avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Ort: Nordvästra Skåne
Inlägg: 215
Kör bara marklyft av de tre stora. Mest för att jag tycker det är kul. Plus att jag tränar inte för styrka eller storlek så har inte mer än 125kg på stången, och hållt mig där länge. Väger 82kg.
__________________
Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a pauper.

Workout like your life depends on it.
TheDoctor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-24, 06:37   #47
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Citat:
Ursprungligen postat av TheDoctor Visa inlägg
Kör bara marklyft av de tre stora. Mest för att jag tycker det är kul. Plus att jag tränar inte för styrka eller storlek så har inte mer än 125kg på stången, och hållt mig där länge. Väger 82kg.
Vad tränar du för då
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-24, 08:39   #48
Lawliet
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2019
Inlägg: 53
De stora övningarna är helt klart mest tidseffektivt att köra om man har begränsat med tid på gymmet, och ändå vill få in bra träning.

Det är dock inte den största anledningen att jag kör dom. Helt klart så har jag fått mest skador av de stora övningarna, men då vet jag att det endast berodde på att jag var viktkåt och tummade på formen.

Så jag kör dom mest för att det är kul, och grymt motiverande att bli starkare i dessa övningar.
Lawliet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-24, 08:56   #49
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av Lawliet Visa inlägg
De stora övningarna är helt klart mest tidseffektivt att köra om man har begränsat med tid på gymmet, och ändå vill få in bra träning.

Det är dock inte den största anledningen att jag kör dom. Helt klart så har jag fått mest skador av de stora övningarna, men då vet jag att det endast berodde på att jag var viktkåt och tummade på formen.

Så jag kör dom mest för att det är kul, och grymt motiverande att bli starkare i dessa övningar.
Föll du offer för knäböjsmaffian?
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-24, 13:11   #50
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Själv tycker jag att jag får bäst kontakt och resultat av de övningar som nämns. Men jag är noga med att inte falla för vikthetsen.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-24, 13:31   #51
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Själv tycker jag att jag får bäst kontakt och resultat av de övningar som nämns. Men jag är noga med att inte falla för vikthetsen.
Vänta bara till knäböjsmaffian kommer till ditt gym. De kommer börja med komplimanger: "Det ser bra ut! Bra teknik, du får det att se lätt ut. Du kan nog öka på vikterna lite." Du kommer att känna dig smickrad. Men knäböjsmaffian vill ha mer. De kommer hela tiden att trycka på: "Du kan öka vikterna!" Du kommer långsamt att vänja dig. Acceptansförskjutningen kommer att ta dig i sitt grepp. Knäböjsmaffian kommer att bli mer och mer aggressiv. De vill alltid ha mer, alltid gå längre: "Vill du inte ha en lika snygg rumpa som hon på Instagram? Knäböj tar på hela kroppen! Du får snygga magmuskler av knäböj!" Men de kommer att komma med villkor: Du måste hela tiden gå djupare. Du måste hela tiden lasta på mer vikt. Med tiden kommer tekniken inte spela någon roll. De kommer att skrika om mer och mer vikt, mer och mer djup. Du kommer att börja filma dig själv när du knäböjer 200 kg från plintar som gör att du kommer ännu djupare. Tekniken spelar ingen roll: Det kommer att se ut som en ryggresning. Du kommer få kommentarer på filmen i stil med "Ser bra ut! Ser lätt ut! Du har 10 kg till i dig!!!!" Du kommer inte att kunna sluta. Den varma känslan av kommentarerna blir din drog.

Sen står du där en dag. Din rygg har gett upp. Dina diskar buktar åt alla håll. Din övre rygg ser ut som slaktavfall för att stångens vikt har trasat sönder din muskulatur. Du kommer tvingas sluta träna och i stället sätta dig på Kolozzeum och skriva om hur bra knäböj är.
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-24, 13:37   #52
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-24, 13:59   #53
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Kolokille sitter med sanningen

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-24, 14:08   #54
Lawliet
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2019
Inlägg: 53
Hahaha

Nä jag kör mina basövningar på höga vikter och låga reps endast för min egen njutning. Jag kör på ett gym där de flesta har rätt så medelmåttig fysik, och folk som maxar tungt i basövningar är en ovanlighet. Om något tittar folk lite extra / konstigt på en, när jag lastar på vikter i böjen/marken som det nästan ser ut som om jag borde gå av på mitten av. (jag har sett folk som ser lika icke-grova ut som mig, reppa på 80kg i mark lika ansträngt som om det vore 180kg). Men sen när jag ändå lyckas träna med de vikterna brukar de se lite överraskade / imponerade ut. 190cm och nydeffad nere på 79kg. Senaste passet inledde jag hela första timmen med enbart mina älskade basövningar. Starkaste mark-setet blev väl en femma på 180kg, böjen en femma på 160. Längtar tills imorgon då det är mark o böj igen
Lawliet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-24, 14:52   #55
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Vad tränar du för då
Du känner till alla hälsofördelar med att styrketräna va? Speciellt när man blir äldre.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-24, 20:57   #56
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Den stilen med strikt träning med lätta vikter och många reps där man typ flexar upp vikten.
Man kan köra tunga lågreps så också, det är bara att lägga på mer vikt men göra likadant.
True story.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-24, 21:17   #57
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
Vänta bara till knäböjsmaffian kommer till ditt gym. De kommer börja med komplimanger: "Det ser bra ut! Bra teknik, du får det att se lätt ut. Du kan nog öka på vikterna lite." Du kommer att känna dig smickrad. Men knäböjsmaffian vill ha mer. De kommer hela tiden att trycka på: "Du kan öka vikterna!" Du kommer långsamt att vänja dig. Acceptansförskjutningen kommer att ta dig i sitt grepp. Knäböjsmaffian kommer att bli mer och mer aggressiv. De vill alltid ha mer, alltid gå längre: "Vill du inte ha en lika snygg rumpa som hon på Instagram? Knäböj tar på hela kroppen! Du får snygga magmuskler av knäböj!" Men de kommer att komma med villkor: Du måste hela tiden gå djupare. Du måste hela tiden lasta på mer vikt. Med tiden kommer tekniken inte spela någon roll. De kommer att skrika om mer och mer vikt, mer och mer djup. Du kommer att börja filma dig själv när du knäböjer 200 kg från plintar som gör att du kommer ännu djupare. Tekniken spelar ingen roll: Det kommer att se ut som en ryggresning. Du kommer få kommentarer på filmen i stil med "Ser bra ut! Ser lätt ut! Du har 10 kg till i dig!!!!" Du kommer inte att kunna sluta. Den varma känslan av kommentarerna blir din drog.

Sen står du där en dag. Din rygg har gett upp. Dina diskar buktar åt alla håll. Din övre rygg ser ut som slaktavfall för att stångens vikt har trasat sönder din muskulatur. Du kommer tvingas sluta träna och i stället sätta dig på Kolozzeum och skriva om hur bra knäböj är.
Fördelen med att träna på ett litet gym på en rätt liten ort (ca 1000 invånare och strax över 7000 i kommunen totalt) är att dels finner man tider med mindre folk. Och sedan vet de flesta om att "prata med mig när jag tränar och det inte är nödsituation och jag bränner dig till aska med blicken" Jag har nog med problem med kroppen och vet vad som funkar för mig för att låta någon annan slägga sig i min träning ^^ Och som en liten fotnot så knäböj är ingen favorit.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism

Senast redigerad av Wrenchgirl den 2020-01-24 klockan 21:18.
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-24, 21:33   #58
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
För att det som sagt är mycket mer tidseffektivt och kanske framförallt roligare. Och man blir stark på riktigt. Att nöta på låga vikter i byggarövningar är tråkigt.
Jag gillar känslan av att vara totalt mosad efter ett träningspass.

Tyvärr har det satt sina spår, men det är inget jag ångrar. Hellre att jag har varit stark då och trasig nu än att ha varit medelmåttig hela livet.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-24, 22:20   #59
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
För att det som sagt är mycket mer tidseffektivt och kanske framförallt roligare. Och man blir stark på riktigt. Att nöta på låga vikter i byggarövningar är tråkigt.
Jag gillar känslan av att vara totalt mosad efter ett träningspass.

Tyvärr har det satt sina spår, men det är inget jag ångrar. Hellre att jag har varit stark då och trasig nu än att ha varit medelmåttig hela livet.
Vilka spår har det satt?
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-25, 05:32   #60
TheDoctor
Registered User
 
TheDoctors avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Ort: Nordvästra Skåne
Inlägg: 215
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Vad tränar du för då
Mental hälsa primärt. Men även fysisk hälsa.
__________________
Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a pauper.

Workout like your life depends on it.
TheDoctor är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)