Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-01-27, 22:43   #1
ispåse
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 139
Citat från vem?

Snappade upp ett citat i yngre dagar men kan inte minnas från vem det kommer. Det var någonting i stil med: "Jag har aldrig brytt mig om att lära mig någonting som finns att slå upp." Kan ha kommit från Einstein eller dylik person men osäker. Var annorlunda formulerat men innebörden snarlik.

Någon som har koll?
__________________
Tejpa en kebab så löser det sig.

Senast redigerad av ispåse den 2021-01-27 klockan 22:44.
ispåse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-27, 22:50   #2
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
There’s a famous quote that is attributed to Albert Einstein: “Never memorise something that you can look up.” It is said to be related to a time when a colleague asked him for his phone number, and he reached for his telephone directory to look it up. Of course, if the story is true, that was Einstein and he had better and more complicated things to remember. He didn’t need to clutter his mind with things that could easily be looked up.

klein kan kanske berätta lite om Einstein.
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-27, 22:51   #3
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 787
Never memorise something that you can look up.

- Albert Einstein


edit:pucktvåa
baggard är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-01-27, 22:52   #4
ispåse
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 139
Hittade det ju precis själv med, var visst inte så knepigt. Hade för mig det var mer invecklat än så.

Oavsett ett citat jag har tänkt rätt mycket på livet igenom. När folk rabblar namnen på sjöar, städer osv. Tanken fastnade redan som barn och slog mig nu igen då många ej tycktes veta vem Lars Norén var. Varför man egentligen ska minnas saker man alls inte ens är intresserad av eller i behov av. En googling så vet man.
__________________
Tejpa en kebab så löser det sig.

Senast redigerad av ispåse den 2021-01-27 klockan 23:00.
ispåse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-27, 23:05   #5
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av ispåse Visa inlägg
Hittade det ju precis själv med, var visst inte så knepigt. Hade för mig det var mer invecklat än så.

Oavsett ett citat jag har tänkt rätt mycket på livet igenom. När folk rabblar namnen på sjöar, städer osv. Tanken fastnade redan som barn och slog mig nu igen då många ej tycktes veta vem Lars Norén var. Varför man egentligen ska minnas saker man alls inte ens är intresserad av eller i behov av. En googling så vet man.
Precis. Fattar inte varför tjejer jag dejtar blir sura när jag glömmer deras namn. Varför lära mig, när jag kan fråga dem?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-27, 23:10   #6
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 787
Ett annat citat som är inne på samma spår från Einstein (sägs vara Einstein)

"Education is not the learning of facts, but the training of the mind to think"
baggard är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-01-27, 23:20   #7
ispåse
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 139
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Ett annat citat som är inne på samma spår från Einstein (sägs vara Einstein)

"Education is not the learning of facts, but the training of the mind to think"
Jag gillar den tankebanan. Föredetta svärfar var motsatsen, han visste allt men kunde absolut ingenting. Som att han bara kunde läsa upp sådant han memorerat men utöver det fanns inget tänkande. Var ett praktexempel. Diskussioner gick bara att ha så tillvida han kunde hämta informationen från någonting han memorerat. Så man pratade alltid om saker i dåtid på något lustigt vänster. Fram till nu men aldrig längre.
__________________
Tejpa en kebab så löser det sig.

Senast redigerad av ispåse den 2021-01-27 klockan 23:27.
ispåse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-27, 23:24   #8
ispåse
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 139
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Precis. Fattar inte varför tjejer jag dejtar blir sura när jag glömmer deras namn. Varför lära mig, när jag kan fråga dem?
Eller slå upp i namnboken kategoriserad på poäng och utseende?
__________________
Tejpa en kebab så löser det sig.
ispåse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-28, 06:59   #9
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av ispåse Visa inlägg
Snappade upp ett citat i yngre dagar men kan inte minnas från vem det kommer. Det var någonting i stil med: "Jag har aldrig brytt mig om att lära mig någonting som finns att slå upp." Kan ha kommit från Einstein eller dylik person men osäker. Var annorlunda formulerat men innebörden snarlik.

Någon som har koll?
Låter som ett citat från Lars Norén.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-28, 07:26   #10
ispåse
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 139
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Låter som ett citat från Lars Norén.
Hade varit väldigt kul faktiskt.
__________________
Tejpa en kebab så löser det sig.
ispåse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-28, 10:29   #11
mangs
I´m just kidding. Or am I?
 
mangss avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Inlägg: 4 410
Var det inte Einstein som även myntade "Triceps är en mäktig hästsko"? Nu blev jag lite osäker dock, kan ha varit någon annan.
__________________
drzwj, uoy ssim I
mangs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-28, 11:50   #12
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Vad bra att du inte memorerade vem citatet kom ifrån, när det gick att slå upp!

Min hjärna funkar så också, jag lägger inte specifik information på minnet, det jag minns är saker jag förstår, hur saker funkar, sammanhang osv.

Men nu ska vi inte påstå att det ena sättet är bättre än det andra. Båda typerna av intellekt har säkert sina för och nackdelar.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-28, 12:33   #13
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Det finns ett tredje sätt att minnas saker, det sättet som jag minns på: jag minns bara onödiga grejer. Om min hjärna klassar något som ”bra att veta” så kastar den bort informationen, och vice versa.

Exempel: jag minns de första orden i kronprinsessan Victorias tal som hon höll till sin pappa när hon fyllde arton:

Eders majestät,
kära pappa;
att fylla arton innebär en stor förändring för oss alla (...)


Jag har aldrig någonsin haft nytta av att minnas de orden, jag kommer aldrig någonsin ha nytta av att minnas dem, och jag har aldrig trott att jag någonsin kommer få nytta av att minnas dem. Min hjärna registrerade det som onödigt, och sparade det därför för tid och evighet.

Exempel 2: Det tog tio gånger längre tid för mig än för alla andra att lära mig hur man skulle bygga ställningar när jag var ställningsbyggare.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-28, 13:45   #14
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av ispåse Visa inlägg
Varför man egentligen ska minnas saker man alls inte ens är intresserad av eller i behov av. En googling så vet man.
Fakta ger oss referensramar att placera ny kunskap och möjlighet att föra ett helt annat samtal.

Kan du dina svenskar kungar så kan du placera hela svenska historien utifrån dessa. Kan du Moberg så går det att referera till hans texter och du slipper likt Lina Stenberg förfasas över att missförstå när någon gör så. Kan du dina städer så kan du enkelt positionera svenska riksnyheter eller skapa ett större sammanhang när du läser någons biografi.

Jag förfasas tvärtom när lärare poängterar att de inte längre ska lära ut utan ge eleven verktyg att själv hitta information. Situationen skulle framstå som absurd om snickaren förväntades sätta sig ner och lära sig av YouTube innan de lägger ett nytt tak men på något vis lyfts det fram som fullt naturligt när det kommer till allmänbildning.
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-28, 14:48   #15
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Baldr Visa inlägg
Jag förfasas tvärtom när lärare poängterar att de inte längre ska lära ut utan ge eleven verktyg att själv hitta information. Situationen skulle framstå som absurd om snickaren förväntades sätta sig ner och lära sig av YouTube innan de lägger ett nytt tak men på något vis lyfts det fram som fullt naturligt när det kommer till allmänbildning.
Right in the feels. Börjar nästan gråta när jag läser dina ord. Du beskriver precis vad jag gick runt och tänkte varje dag under min treåriga och helt meningslösa högskoleutbildning.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)