Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-04-23, 17:28   #31
o.z.z
Registered User
 
o.z.zs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 599
Citat:
Ursprungligen postat av Kimball Visa inlägg
De 2500kr mer du hade i lön tidigare, dessa berodde inte på kvälls/helgjobb? För någonstans skulle man kunna argumentera för att ett 8-16 vs. jobb som inkluderar x antal kvällar + helger skulle kunna innebära viss lönesänkning, även om man inte brukar höra om det, men givet handels ändå ganska förmånliga OB-tillägg är det kanske inte helt orimligt? Men det beror ju på om så är fallet såklart.
Nej inte kvälls eller helg jobb.
o.z.z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 17:35   #32
o.z.z
Registered User
 
o.z.zs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 599
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Jag undrar varför du stannar kvar på jobbet?

Är det så att du har dåligt med alternativ och arbetsgivaren vet om det? I så fall bör du göra något åt det.

Om det är så att du blivit bekväm och glider med utan att ställa krav tycker jag du ska göra något åt det också.

Allting mynnar väl egentligen ut i att börja planera och arbeta mot ett nytt jobb hos en annan arbetsgivare.
Trivs bra på jobbet och tror jag kan gå långt karriärsmässigt eftersom jag tills nu bara gått framåt (och tyvärr bakåt i lön). Javisst jag har blivit bekväm, sen bor jag extremt nära jobbet också...så det är väldigt smidigt. Men som sagt det håller inte i längden om man inte får ut något ekonomiskt också. Yes planen blir till att leta sig vidare om de inte är villiga att höja lönen
o.z.z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 17:38   #33
o.z.z
Registered User
 
o.z.zs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 599
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander Visa inlägg
Byt jobb, inte fan ska man vara kvar på något ställe där man får mer jobb att göra och samtidigt vinner en skön deal på mindre lön.

Däremot är det enda jobbet du kan tänka dig och du älskar stället så stanna, men finns det liknande jobb så skulle jag byta. Jag vill iaf. inte jobba på en arbetsplats där man visar den sortens "tänk". De har redan satt ribban för hur de ser på dig och ditt värde, någon de kan hunsa runt med.
Jag älskar inte stället...men trivs bra. Men jag kommer som sagt leta mig vidare om det fortsätter såhär.
o.z.z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 17:55   #34
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 535
Säg som det är bara.

Citat:
Jag tycker att jag har för låg lön i förhållande till mina arbetsuppgifters svårighetsgrad och min kompetens.

Jag presterar bra och har fått utökat ansvar.

Jag har blivit erbjuden andra jobb utan att ha sökt dem, men jag trivs på den här arbetsplatsen och vill helst stanna här.

Kan du erbjuda mig en bättre lön?
Finns ingen anledning att konstra till det. En vettig chef förklarar läget. Sen bokar ni ett nytt möte eller, om du skulle få ett direkt bud, så säger du att du ska fundera på det en sväng.

Då har du varit ärlig och visat lojalitet samtidigt som du visat att du inte är nöjd och gett chefen möjlighet att agera.

Lycka till!
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 19:41   #35
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Har du skrivit på ett nytt anställningsavtal? Det där låter som mer jobb för mindre cash. Långt ifrån en befordran.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 21:02   #36
xcv
Registered User
 
xcvs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 260
Ett litet varningens finger bara:

Sånt där snack om att "vi ser verkligen potential hos dig, du kan göra karriär här" osv är textbook skitsnack som används för att locka folk att stanna kvar. Hade de verkligen varit måna om att hålla kvar dig och såg dig som viktig hade de betalat en lön som visar det. SPECIELLT om tidigare personer på tjänster har stuckit för bättre lön nån annanstans.

Tyvärr tror jag som någon tidigare i tråden, att chefer är rätt bra på att veta var de har folk. Tror de att de kommer undan med sån här bullshit utan att du lämnar kommer de försöka. Enda sättet att bryta cykeln är att få "the higher ground" genom att få andra arbetsarbjudanden och kunna säga: "Jag har ett erbjudande för en annan tjänst som jag överväger. Där kommer jag tjäna X. Jag trivs här och stannar gärna, men då måste ni matcha den lönen. Det är oförsvarbart för mig att stanna här om jag gör mig en otjänst ekonomiskt".

Hoppas det löser sig för dig mannen!
xcv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-24, 11:58   #37
o.z.z
Registered User
 
o.z.zs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 599
Citat:
Ursprungligen postat av xcv Visa inlägg
Ett litet varningens finger bara:

Sånt där snack om att "vi ser verkligen potential hos dig, du kan göra karriär här" osv är textbook skitsnack som används för att locka folk att stanna kvar. Hade de verkligen varit måna om att hålla kvar dig och såg dig som viktig hade de betalat en lön som visar det. SPECIELLT om tidigare personer på tjänster har stuckit för bättre lön nån annanstans.

Tyvärr tror jag som någon tidigare i tråden, att chefer är rätt bra på att veta var de har folk. Tror de att de kommer undan med sån här bullshit utan att du lämnar kommer de försöka. Enda sättet att bryta cykeln är att få "the higher ground" genom att få andra arbetsarbjudanden och kunna säga: "Jag har ett erbjudande för en annan tjänst som jag överväger. Där kommer jag tjäna X. Jag trivs här och stannar gärna, men då måste ni matcha den lönen. Det är oförsvarbart för mig att stanna här om jag gör mig en otjänst ekonomiskt".

Hoppas det löser sig för dig mannen!
Ja tomt snack om att man är bra osv håller inte...kommer som sagt söka andra jobb om det fortsätter såhär.
o.z.z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-24, 12:00   #38
o.z.z
Registered User
 
o.z.zs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 599
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Har du skrivit på ett nytt anställningsavtal? Det där låter som mer jobb för mindre cash. Långt ifrån en befordran.
När jag blev tjänsteman skrev vi nytt avtal, men tror inte det blir något nytt avtal för denna tjänsten. Ska ha möte nästa vecka, så får se hur det blir. Har även gått med i Unionen nu, kanske man kan få några råd därifrån också.
o.z.z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-28, 13:48   #39
o.z.z
Registered User
 
o.z.zs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 599
Jaha då var mötet avklarat ang den nya tjänsten. Och det blev ungefär som jag hade räknat med. De höjde inte lönen.

Frågade ang lönen och att den nya tjänsten innebär mer ansvar och mer avancerade arbetsuppgifter. Och att jag tycker det känns dåligt att jag ska ligga kvar på den sänkta lönen.


Deras svar:
1. Den nya tjänsten är inte mer avancerad, samma nivå som min tidigare tjänst men med andra arbetsuppgifter. Motargumenterade och nämnde allt nytt jag ska göra och att det inte alls är på samma nivå som min gamla tjänst. Men det struntade de i.

2. "Ja du vet, här på företaget betalar de ju dåligt. Vi har också låga löner för det vi gör".

3. Se det som en möjlighet att bättra på ditt CV. Du har klättrat i företaget ett antal gånger, så se det som en möjlighet för att i framtiden utvecklas och klättra ännu mer. " Vårt företag anställer ju helst inte nytt folk, vi försöker först och främst rekrytera internt".

4. "Du får lite friare arbetstider där du inte är låst av fasta arbetstider, och möjlighet att jobba hemifrån ibland."

Rena bullshit argument enligt mig. Så jag hoppas nu på att vår privatekonomi blir lite bättre de närmsta månaderna. Så jag kan söka mig vidare till något jobb som erbjuder bättre lön.
o.z.z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-28, 13:51   #40
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 009
Citat:
Ursprungligen postat av o.z.z Visa inlägg
Jaha då var mötet avklarat ang den nya tjänsten. Och det blev ungefär som jag hade räknat med. De höjde inte lönen.

Frågade ang lönen och att den nya tjänsten innebär mer ansvar och mer avancerade arbetsuppgifter. Och att jag tycker det känns dåligt att jag ska ligga kvar på den sänkta lönen.


Deras svar:
1. Den nya tjänsten är inte mer avancerad, samma nivå som min tidigare tjänst men med andra arbetsuppgifter. Motargumenterade och nämnde allt nytt jag ska göra och att det inte alls är på samma nivå som min gamla tjänst. Men det struntade de i.

2. "Ja du vet, här på företaget betalar de ju dåligt. Vi har också låga löner för det vi gör".

3. Se det som en möjlighet att bättra på ditt CV. Du har klättrat i företaget ett antal gånger, så se det som en möjlighet för att i framtiden utvecklas och klättra ännu mer. " Vårt företag anställer ju helst inte nytt folk, vi försöker först och främst rekrytera internt".

4. "Du får lite friare arbetstider där du inte är låst av fasta arbetstider, och möjlighet att jobba hemifrån ibland."

Rena bullshit argument enligt mig. Så jag hoppas nu på att vår privatekonomi blir lite bättre de närmsta månaderna. Så jag kan söka mig vidare till något jobb som erbjuder bättre lön.
Kan du inte bara tacka nej till befodran då?
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-28, 14:13   #41
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Det där är chefssnack för att de kommer utnyttja dig maximalt utan att ge något tillbaka.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-28, 14:28   #42
o.z.z
Registered User
 
o.z.zs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 599
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Kan du inte bara tacka nej till befodran då?
Vet inte riktigt, då de anser att det är likvärdigt tjänst men nya arbetsuppgifter. Ska ta och ringa Unionen.
o.z.z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-28, 14:29   #43
o.z.z
Registered User
 
o.z.zs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 599
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Det där är chefssnack för att de kommer utnyttja dig maximalt utan att ge något tillbaka.
Ja det känns som det.
o.z.z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-28, 15:36   #44
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Låter rätt värdelöst.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-28, 16:03   #45
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 009
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Låter rätt värdelöst.
Fult som tusan är min analys. Från första början.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)