Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-01-26, 16:57   #76
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
skulle leta nytt
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-26, 17:13   #77
o.z.z
Registered User
 
o.z.zs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 599
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
1. hota med att säga upp dig om du inte får bättre lön.
2. Jobba kvar och leta nytt jobb under tiden och byt så fort du hittar något.

Jag hade inte velat jobba kvar där om de resonerar sådär iaf.
Alternativ 2 är det som är mest aktuellt. Dock så skulle det vara intressant att se deras reaktion om jag sa att jag vill säga upp mig. Speciellt nu när det bara är jag som driver avdelningen. Eller säga att jag vill ha uppsägningsdokument och dubbelkolla vad som gäller ang uppsägningstid mm, kan ju va bra att ha i framtiden


Men jag tror inte detta skulle hjälpa mig någonting gällande lönen, då de gör sitt yttersta för att inte höja lönen. De skulle säkert be mig försöka snabblära någon annan på jobbet för att sköta jobbet, men som jag vet inte skulle funka på den månaden jag har uppsägningstid på. De tänker väldigt kortsiktigt här.

Vi ska ha lönesamtal i Februari, har dock inte så höga förväntningar där heller. Då de nu sa att de inte vill att någon ska dra iväg lönemässigt, och då pratar vi om ca 2000:- löneskillnad.

Senast redigerad av o.z.z den 2021-01-26 klockan 17:16.
o.z.z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-26, 17:15   #78
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Väldigt intressant situation, är bolaget börsnoterat, eller vem äger det? Låter nästan kommunalt på något sätt när det inte finns någon som faktiskt har ett intresse av att bolaget går bra..
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-26, 17:19   #79
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av o.z.z Visa inlägg
Får se om man hittar något annat jobb
Dags att leta nya jaktmarker.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-26, 17:22   #80
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Skaffa ett LinkedIn konto, det verkar du inte ha eftersom du då skulle ha fått en bunt intervjuerbjudanden vid det här laget.
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-26, 17:46   #81
egge
Det var en gång en tråd-master!
 
egges avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Ort: E4 Norr
Inlägg: 952
"Alla har låg lön på företaget, det ser inte bra ut om jag har högre lön än någon annan. Trots olika jobb och ansvar."

Jag utgår från att ni har individuell lönesättning? Då tycker jag att du kan säga att du struntar högaktningsfullt i hur din lön ligger i relation till övriga medarbetares lön. Du vill ha den lönen du förtjänar och om du fått mer ansvar och viktigare arbetsuppgifter så vill du ha betalt för det.

Det låter lite som att de utnyttjar din plikttrogenhet.
__________________
Tacka vet jag konstruktivt livsknarkande. - Doctor Snuggles

Fanns aldrig i kravspecifikationen att livet skulle vara rättvist. Försent att koda om allting nu så vi får fortsätta simulationen. Kanske kan vi patcha? - stridis
egge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-26, 18:10   #82
Phjanton
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 148
Citat:
Ursprungligen postat av o.z.z Visa inlägg
På anställningsavtalet står inget om vad som ingår i mina arbetsuppgifter. Endast titel samt uppsägningstid, lön mm. Vi gick bara igenom lite snabbt muntligt gällande arbetsuppgifter.

Som jag skrivit tidigare så fick jag arbetsbeskrivning efter ca 1 år då min dåvarande chef slutade och de fördelade ut hennes arbetsuppgifter. Men denna arbetsbeskrivning stämmer inte överens med vad vi pratade om eller vad som har tilldelats mig under 2020
Då stämmer inte arbetsuppgifterna med vad ni avtalat. Ni gick genom muntligt vad du ska har för arbetsuppgifter och då är det det som du förhåller dig till.

Du fick ett papper i handen ett år senare på vad de vill att du ska göra men det ingår inte i vad ni har avtalat. Du gör alla extra uppgifter nu av good will, inte för att du måste. Be om uppdaterat avtal med tydlig arbetsbeskrivning och en rättvis lön.

Börja söka jobb på andra företag, gå på intervjuer. Får du ett jobberbjudande kan du langa upp det på chefens bord, då kanske de tänker om gällande din lön.
Phjanton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-26, 18:14   #83
o.z.z
Registered User
 
o.z.zs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 599
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Skaffa ett LinkedIn konto, det verkar du inte ha eftersom du då skulle ha fått en bunt intervjuerbjudanden vid det här laget.
Jo det har jag, innan corona satte igång fick jag ett par erbjudanden via linked in. Sen har det varit tyst med erbjudanden. Tyvärr så nappade jag inte på dessa erbjudanden då jag hade förhoppningar om att få upp lönen. Detta ångrar jag såklart idag.
o.z.z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-26, 18:17   #84
o.z.z
Registered User
 
o.z.zs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 599
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Väldigt intressant situation, är bolaget börsnoterat, eller vem äger det? Låter nästan kommunalt på något sätt när det inte finns någon som faktiskt har ett intresse av att bolaget går bra..
Det är inte kommunalt. Ja det är börsnoterat.
o.z.z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-26, 18:20   #85
o.z.z
Registered User
 
o.z.zs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 599
Citat:
Ursprungligen postat av egge Visa inlägg
"Alla har låg lön på företaget, det ser inte bra ut om jag har högre lön än någon annan. Trots olika jobb och ansvar."

Jag utgår från att ni har individuell lönesättning? Då tycker jag att du kan säga att du struntar högaktningsfullt i hur din lön ligger i relation till övriga medarbetares lön. Du vill ha den lönen du förtjänar och om du fått mer ansvar och viktigare arbetsuppgifter så vill du ha betalt för det.

Det låter lite som att de utnyttjar din plikttrogenhet.
Jag tog upp detta på mötet, att man måste sätta lönen individuellt med utgpng på vad man gör och vad man har för anvarsområden etc. Men som sagt de ignorerade mina argument.

Ja man känner sig utnyttjad, och jag är nog inte ensam om detta på företaget då det är hög uppsägningsfrekvens.
o.z.z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-26, 18:22   #86
o.z.z
Registered User
 
o.z.zs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 599
Citat:
Ursprungligen postat av Phjanton Visa inlägg
Då stämmer inte arbetsuppgifterna med vad ni avtalat. Ni gick genom muntligt vad du ska har för arbetsuppgifter och då är det det som du förhåller dig till.

Du fick ett papper i handen ett år senare på vad de vill att du ska göra men det ingår inte i vad ni har avtalat. Du gör alla extra uppgifter nu av good will, inte för att du måste. Be om uppdaterat avtal med tydlig arbetsbeskrivning och en rättvis lön.

Börja söka jobb på andra företag, gå på intervjuer. Får du ett jobberbjudande kan du langa upp det på chefens bord, då kanske de tänker om gällande din lön.
Ska göra detta i samband med lönesamtalet nästa månad.
o.z.z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-26, 23:58   #87
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Det är verkligen respektlöst av dom.

Sök annat jobb, tacka ja till nya jobbet. Säg upp dig och innan dess vägra göra uppgifter du inte avtalat du ska göra. Sluta göra livet lättare för dom som gör livet surt för dig. Det ska kosta att vara så jävla efterblivet respektlösa som dom är.

Om de tjafsar så är det bara att hälsa "Jag bor på ett ställe där lönerna är höga för de flesta, ser ju dåligt ut om jag bor där med låg lön" - "Ni får bara acceptera att någon annan gör sysslorna ni inte avtalat mig till att göra".
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-28, 17:06   #88
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Skaffa ett LinkedIn konto, det verkar du inte ha eftersom du då skulle ha fått en bunt intervjuerbjudanden vid det här laget.
Hur nyttjar man LinkedIn på bästa sätt?
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-28, 19:10   #89
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Hur nyttjar man LinkedIn på bästa sätt?
På bästa sätt vet jag inte, men för mig så har min blotta närvaro lett till intervjuer. Tänkte det kan vara trevligt för ozz att få lite uppmärksamhet, see what's out there 🤷*♂️

Jag har varken bild eller pres, ändå skriver rekryterare, sjukt egentligen. Inte långt från bot-beteende. Sen, ja, får såklart en hel del totalt irrelevanta förslag också, but still.
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-28, 19:22   #90
o.z.z
Registered User
 
o.z.zs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 599
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
På bästa sätt vet jag inte, men för mig så har min blotta närvaro lett till intervjuer. Tänkte det kan vara trevligt för ozz att få lite uppmärksamhet, see what's out there 🤷*♂️

Jag har varken bild eller pres, ändå skriver rekryterare, sjukt egentligen. Inte långt från bot-beteende. Sen, ja, får såklart en hel del totalt irrelevanta förslag också, but still.
Inom vilken bransch?
o.z.z är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)