Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-02-15, 13:51   #1111
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Lite filosoferande:

Har deffat ganska duktigt i ungefär 2 veckor. Jag deffar enligt samma metod som jag gjort med framgång de senaste gångerna:
- Stor andel protein i måltiderna, dragit ner mycket på fettet och ännu mer på kolhydraterna, och äter mycket grönsaker.
- Ser till att inte äta mig "för mätt", utan går tvärtom och är lite hungrig ibland.
- Ökat cardion.

Dock har jag inte märkt att kinderna blivit mer insjunkna eller lovehandlesen mindre utsjunkna. I morse vägde jag mig, och vågen visade 77. Dvs, ingen ändring alls, än.

Ok, nu betyder inte en enda vägning speciellt mycket (imorrn kanske jag väger 74), men är ändå lite besviken.

Bristen på viktnedgång kan bero på att jag glömt hur det ska kännas i magen när man är "lite mindre mätt än lagom mätt". Men jag har en alternativ teori: Det beror på att jag åldrats sedan sist. Faktum är att jag mellan 33 och 34 märkte jag att jag fick nya rynkor i ansiktet som inte funnits där förut. Jag utsatte inte mig själv för något särskilt under den perioden; sov, åt och tränade ungefär som förut, och stressade inte mer. Det kanske helt enkelt är så att man åldras i "hopp". Det är ju väldigt få grejer med kroppen, eller med biologi överhuvudtaget, som sker i jämn takt. Tränar man blir man inte 100 gram starkare varje pass, utan styrkan står still ett tag, sen rätt vad det är hoppar den upp 3 kg. Kanske fungerar åldrande likadant? Min kropp kanske var exakt likadan mellan 27-33, för att sedan åldras fem år på ett år?

Och om ansiktet åldrades, då kanske min metabolism åldrades också? Jag har hört från många olika håll att de "kunde äta vad som helst fram till 30", men sedan fick passa sig så de inte blev tjocka. Jag har aldrig någonsin märkt en åldersrelaterad ändring i min metabolism... Men kanske den har kommit nu? Kanske är jag äntligen 30, fysiskt?

Men jag tror inte det gör något. Jag har blivit lite starkare sen min lilla comeback efter min lilla slapphetsperiod. En del av det är kanske för att jag vågar ta i mer (bänkpress, chins), men i vissa övningar har jag definitivt blivit starkare på riktigt (marklyft, press). Så jag kanske gått upp ett par gram muskler och ner ett par gram i fett.

Att "recompa" är något jag egentligen vill göra hellre än deffa, så om jag fortsätter bli starkare och bara stå still i vikt så är jag mer än nöjd.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-15, 20:25   #1112
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Efter 33 går det utför, helt klart!
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-16, 22:13   #1113
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Knäböj
körde grunda böj, så jag inte fick buttwink. Orkade lyfta lite mer då
0 kg 12 reps
20 kg 10 reps
40 kg ? reps
60 kg 3 reps
80 kg 4 reps
80 kg 3 reps
80 kg 3 reps
Fan, har för mig jag kunde böja fulldjupt på den tiden jag stod jättesmalt? Ska pröva det nästa pass.

Bänkpress
20 kg 20 reps
40 kg 10 reps
60 kg 5 reps
80 kg 3 reps
90 kg 3 reps
90 kg 2 reps
90 kg 2 reps

Stångrodd
50 kg 10 reps
50 kg 10 reps
50 kg 10 reps
Märkte idag att jag får ont i ryggen av den här övningen. Jag har kollapsat bröstryggen i nederläget för att kunna hålla bredare på stången.
Testade en lite annan teknik idag från andra setet, där jag började med kollapsad bröstrygg och drog upp den med varje rep. Tog mer vikt så, men det kändes inte bra i ryggen ändå.
Nästa gång ska jag köra med helt neutral, stel rygg hela tiden. Får böja knäna mer så kan jag hålla brett.

Marklyft
130 kg 5 reps
130 kg 5 reps
130 kg 5 reps
Okej, jag måste vara ärlig här. Tekniken blev lite fulare på rep 5. Röven stack upp mer och stången svävade ut från smalbenen. Men ryggen hölls rak och fin. Har fått in nån j-a reflex att inte krumma ryggen i mark, tror inte ens jag kan om jag vill.

Press
20 kg 20 reps
40 kg 11 reps
40 kg 11 reps
40 kg 11 reps
Måste vara ärlig här med, tillät mig svanka liiite med ryggen för att involvera mer bröst. Men kändes som det inte gjorde skada.

Chins
8
8
8

Crunchmaskin
41 kg 12 reps
41 kg 12 reps
41 kg 10 reps

Crosstrainer 10 minuter
Roddmaskin 10 minuter
Motionscykel 10 minuter
Joggning på löpband 5 minuter

Ska sänka knäböjen till 60 kg och bänkpressen till 70 kg, ska man mala på på samma vikt kan det lika gärna vara en lite lägre.

Hade ont i ryggen efter passet. Hoppas det inte var pga marklyften och pressen, det är så kul att öka fort i de övningarna.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-17, 08:40   #1114
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 065
Strunta i djupa böj ett tag, du behöver skrämma upp vikterna lite. Börja med att köra brutaltunga hockeyböj. Det kommer göra dig gott. Stretcha upp rörligheten kan väl också vara bra(jag har också gått och blivit stel på gamla dagar, borde också få upp rörligheten för att inte buttwinka).
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-17, 13:43   #1115
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Strunta i djupa böj ett tag, du behöver skrämma upp vikterna lite. Börja med att köra brutaltunga hockeyböj. Det kommer göra dig gott. Stretcha upp rörligheten kan väl också vara bra(jag har också gått och blivit stel på gamla dagar, borde också få upp rörligheten för att inte buttwinka).
Funderade med på att böja jättegrunt ett tag. Tvekar dock starkt på att det kommer ha någon bra överföring sen när jag börja böja djupt igen. Men det kan vara kul att göra som experiment, om inte annat.

Det är något fel på mina insida lår, de går inte att göra vigare genom stretching (tro mig, jag har gjort en heroisk insats), så jag får tweaka böjtekniken istället.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-17, 14:31   #1116
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Vägde mig igen, vägde exakt 77,0, igen. Tror våghelvetet har fastnat.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-17, 14:49   #1117
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Funderade med på att böja jättegrunt ett tag. Tvekar dock starkt på att det kommer ha någon bra överföring sen när jag börja böja djupt igen. Men det kan vara kul att göra som experiment, om inte annat.

Det är något fel på mina insida lår, de går inte att göra vigare genom stretching (tro mig, jag har gjort en heroisk insats), så jag får tweaka böjtekniken istället.
Tror faktiskt att det kan fungera,det är inte helt dumt att tvinga kroppen att acceptera att den skall klara av att flytta större vikter genom att göra det med en kortare rörelse eller kass form,har prövat några gånger tidigare i olika övningar,skall dock medges att min egen förmåga till att böja tungt är synnerligen outvecklad.

Hittade något i FMTK som heter Sumostretch som tycks fungera ganska väl för att tvinga ut stelheten ur insida lår som kanske kan vara något även för dig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-17, 14:59   #1118
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 065
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vägde mig igen, vägde exakt 77,0, igen. Tror våghelvetet har fastnat.
Ho ho. Fast min våg är på 88.8 kg och nej det var inget fel på den.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-17, 15:08   #1119
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 065
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Funderade med på att böja jättegrunt ett tag. Tvekar dock starkt på att det kommer ha någon bra överföring sen när jag börja böja djupt igen. Men det kan vara kul att göra som experiment, om inte annat.
Varför måste det ha en massa överföring? Du kan se det som en annan övning att bli stark i, en som du är vig nog att utföra bra.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-17, 15:24   #1120
Chorizo
Registered User
 
Chorizos avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: West side
Inlägg: 1 130
Du kanske böjer för djupt å de fuckar upp hela rörelsen. Dubbla kroppsvikten borde du kunna ta i något bra läge börja så och gå djupare med tiden... jag skulle hellre kört lite fult på 160 än helt Chalmersstrikt på 80.
__________________
Chorizo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-17, 15:26   #1121
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Varför måste det ha en massa överföring? Du kan se det som en annan övning att bli stark i, en som du är vig nog att utföra bra.
Bra poäng.

Citat:
Ursprungligen postat av Chorizo Visa inlägg
Du kanske böjer för djupt å de fuckar upp hela rörelsen. Dubbla kroppsvikten borde du kunna ta i något bra läge börja så och gå djupare med tiden... jag skulle hellre kört lite fult på 160 än helt Chalmersstrikt på 80.
Ja, jag verkar definitivt vara svagast i botten iaf (det är väl alla iofs, men ändå). Är nyfiken på att testa att böja skittungt (för mig) och grunt, och sedan behålla vikten och sakta gå djupare för varje pass.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-17, 15:32   #1122
Chorizo
Registered User
 
Chorizos avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: West side
Inlägg: 1 130
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Bra poäng.



Ja, jag verkar definitivt vara svagast i botten iaf (det är väl alla iofs, men ändå). Är nyfiken på att testa att böja skittungt (för mig) och grunt, och sedan behålla vikten och sakta gå djupare för varje pass.
Jag tror på det alltså
__________________
Chorizo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-17, 15:37   #1123
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
För övrigt gillar jag uttrycket "Chalmersstrikt".
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-17, 16:44   #1124
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Om du tycker stångrodd är problematisk, prova pendlay rodd!

Jag håller med alla andra, gör lite grundare böj med mer vikt. När du kommit upp lite så kan du återgå till djupa
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-17, 16:48   #1125
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Om du tycker stångrodd är problematisk, prova pendlay rodd!
Det var det jag trodde jag gjorde. Jag börjar från marken alltid iaf. Men har som sagt inte hållit bröstryggen stel, vilket verkar vara dåligt för mig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)