Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-13, 01:15   #1
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Är det fördelaktigt för hälsan att äta antioxidanter efter träningen?

Om träning bidrar till oxidativ stress, är det positivt att äta antioxidanter efter att man har tränat eller det spelar ingen roll?

Just nu har jag för vana att lägga hela mitt intag av antioxidanter innan träningen och är sedan på gymmet i 3, ibland 4 timmar.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 06:51   #2
rbn
Registered User
 
rbns avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 339
Att andas skapar oxidativ stress. Det är inte säkert att det varken är bra eller nödvändigt att minska denna i alla lägen, särskilt inte efter styrketräning.
rbn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 06:57   #3
Cykelcykel
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Sthlm
Inlägg: 644
Antagligen inte.

Om du äter en bra kost i övrigt ned mycket frukt och grönt så behöver du inte bry dig om antioxidanter.

Och det här är vad jag tycker
Cykelcykel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 07:30   #4
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Kommer ihåg något vagt från ett avsnitt av podcasten Sigma där de diskuterar detta och minns att slutsatsen var att om man verkligen vill vara optimal så ska man inte ta det i samband med träning.

Det spelade dock inte så stor roll.
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 11:16   #5
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia Visa inlägg
Kommer ihåg något vagt från ett avsnitt av podcasten Sigma där de diskuterar detta och minns att slutsatsen var att om man verkligen vill vara optimal så ska man inte ta det i samband med träning.

Det spelade dock inte så stor roll.
Optimal för hälsan eller träningen? :P

Hälsa > träning
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 11:17   #6
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelcykel Visa inlägg
Antagligen inte.

Om du äter en bra kost i övrigt ned mycket frukt och grönt så behöver du inte bry dig om antioxidanter.

Och det här är vad jag tycker
En bra kost med mycket frukt och grönt är ju precis vad antioxidanter är och precis det jag syftar på
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 12:18   #7
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 425
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
En bra kost med mycket frukt och grönt är ju precis vad antioxidanter är och precis det jag syftar på
Antioxidanter från mat verkar inte vara några problem, piller är en annan femma.

https://centrumforidrottsforskning.s...prestation.pdf
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 17:25   #8
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Baskagge Visa inlägg
Antioxidanter från mat verkar inte vara några problem, piller är en annan femma.

https://centrumforidrottsforskning.s...prestation.pdf
Tror vi missar topic lite här. Det är inte påverkan på träningen jag är intresserad av, utan huruvida ett intag av antioxidanter påverkar den eventuella skada som träning orsakar. Och om det spelar någon roll när intaget av antioxidanter sker i förhållande till träningen.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-14, 00:31   #9
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 425
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Tror vi missar topic lite här. Det är inte påverkan på träningen jag är intresserad av, utan huruvida ett intag av antioxidanter påverkar den eventuella skada som träning orsakar. Och om det spelar någon roll när intaget av antioxidanter sker i förhållande till träningen.
Den skada som träningen åstadkommer verkar vara nödvändig för att man ska få positiv effekt av träningen och därmed hälsofördelarna. Att på något sätt störa den processen verkar inte vara önskvärt. Det verkar dock inte heller ske om antioxidanterna kommer från frukt och grönt. Fritt fram att äta sin frukt efter träningen med andra ord.
Du kan ju skicka ett mail till artikelförfattaren med dina frågor och se vad han svarar.


https://www.idrottsforskning.se/anti...terhamtningen/

Ett flertal studier har visat att effektiv behandling med antioxidanter till stor del tar bort positiva effekter av uthållighetsträning. Mekanismen kan vara att antioxidanterna motverkar läckaget av kalciumjoner och därmed förhindrar positiva anpassningar i muskelcellerna.

Antioxidanter neutraliserar fria syre- och kväveradikaler. Dessa radikaler är högreaktiva ämnen som reagerar med viktiga komponenter i celler, bland annat proteiner och fettet i cellmembranen. En långvarig ökning av fria radikaler skadar celler och kan till och med leda till celldöd. Kortvariga ökningar av fria radikaler är däremot en viktig signaleringsväg i celler och stimulerar till anpassning för att möta ändrade krav.
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-14, 17:57   #10
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Tack för bra info, baskagge!
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)