Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-12-04, 08:31   #16
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Citat:
Ursprungligen postat av Crillos Visa inlägg
Optimalt för gröngölingar på kolo säkerligen. Ser inget fel på programmet.

Men när bestämmer man sig för att sluta vara en medelmåtta och ta i lite? Inte många som tycks vilja ta det steget av vad jag märkt..folk harvar på med sina bekvämma program år efter år. Och ser ut därefter. Som han med 20 år på gymmet och 160kg pb i marklyft.
Han som tränat 20år å tar 160kg i marklyft kanske har nått så långt som han är nöjd med och varför skulle det vara fel med det? Alla tränar av olika anledningar och för olika ändamål. Alla är inte vikt/storleks kåta och jagar kilon eller cm.

***

11set dragövningar (stångrodd, lats, kabelrodd) kontra 12set biceps (Stång, hantel och maskincurl) kändes lite skevt.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath

Senast redigerad av r1kkie den 2018-12-04 klockan 08:33.
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-04, 08:38   #17
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie Visa inlägg
Han som tränat 20år å tar 160kg i marklyft kanske har nått så långt som han är nöjd med och varför skulle det vara fel med det? Alla tränar av olika anledningar och för olika ändamål. Alla är inte vikt/storleks kåta och jagar kilon eller cm.

***

11set dragövningar (stångrodd, lats, kabelrodd) kontra 12set biceps (Stång, hantel och maskincurl) kändes lite skevt.
Fair enough. Jag skulle dock skämmas om jag tränat på gym 20 år och det inte ens syntes på mig. Jag är inte jättegrov men det syns onkeligen iaf att jag tränar, med eller utan kläder.
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-04, 09:07   #18
meathead
Registered User
 
meatheads avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Landet
Inlägg: 165
Crillos: Vad försöker du bidra till tråden med?

On Topic: Skummade igenom det hela snabbt, ser ut som ett vettigt upplägg.
__________________
_______________________________________________
"Somliga går med trasiga skor..."
meathead är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-04, 09:30   #19
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 006
Citat:
Ursprungligen postat av Ribcage Visa inlägg
Inte lite väl kort vila med tio andetag mellan set?
Rest paus set, Peter körde ju DogCrap i många år innan han gick över till Crossfitt, är inspirerat från det.

Ett bra och fungerande program, 3 dagar i veckan upp till max 4-5 funkar nog sedan blir det för mycket, i alla fall för mig skulle det inte funka med 6-1-6 eller 3-1-3 upplägg med det schemat. Men varanan dag träning eller möjligen 2-1-1-1 upplägg skulle det nog funka ok.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-04, 09:43   #20
spas
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Helsingborg
Inlägg: 2 754
9 set lår och 11 set biceps eller missar jag något?
__________________
FulRedBull Rocks!!!
spas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-04, 10:34   #21
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 006
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
Rest paus set, Peter körde ju DogCrap i många år innan han gick över till Crossfitt, är inspirerat från det.
.
Ah, så där det står tre set är det egentligen ett långt set(rest paus). Med en vikt där han går till teknisk fail innan varje paus. Låter tidseffektivt om inte annat.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-04, 11:41   #22
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Tidseffektivt men långt ifrån vettigt för styrka.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-04, 12:38   #23
Jhammar
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 118
Citat:
Ursprungligen postat av Crillos Visa inlägg
Optimalt för gröngölingar på kolo säkerligen. Ser inget fel på programmet.

Men när bestämmer man sig för att sluta vara en medelmåtta och ta i lite? Inte många som tycks vilja ta det steget av vad jag märkt..folk harvar på med sina bekvämma program år efter år. Och ser ut därefter. Som han med 20 år på gymmet och 160kg pb i marklyft.
Denna artikeln summerar en rad studier om något som du verkligen behöver läsa.
Jhammar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-04, 12:51   #24
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Något låg volym i mitt tycke. Skulle stryka pecdeck och kryssdrag, och åtminstone lägga in någon osymmetrisk benövning (t ex utfall eller bulgarian split squat), gärna också något enarmsdrag på ryggpasset. Sen kommer man vara väldigt slut i axlarna när man väl kommer till militärpressen.
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-04, 19:36   #25
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 535
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Hur ser ni på det här upplägget?

Länk till presentationen.
Utan att vilja hävda någon kompetens mer än egen erfarenhet så tycker jag att det ser intressant ut men jag tycker det är lite udda att lägga militärpress sist i första passet efter dips. Ska prova det sen men spontant tror jag att volymen för framsida axlar är lite överdriven, i alla fall för mina gamla axlar.

Provade faktiskt rygg/bicepspasset i morse och det kändes bra men en dragövning till kunde fått plats. Jag hade svårt med så kort setvila i de första övningarna och fick gå ner en hel del i vikter men man fick en bra pump i armarna. Roligt att träna på det sättet, om man som jag blir otålig av långa vilor (brukar supersetta annars). Kommer nog att öka setvilan lite till drygt 1 minut för basövningarna i början och sen köra resten som rest-pause.

Det är dags för mig att byta ändå, så jag tänker nog hoppa på detta och köra ett par månader, men får byta en del övningar eftersom jobbets gym inte har alla maskiner som krävs.

Det är väl samma program varje vecka (ok har inte lusläst), så lite onödigt krånglig presentation. Tycker också att det är bra att han har med cardio och stretching, även om merparten säkert kommer att vara som jag och inte följa det. Målet är ju väldigt tydligt volym, och varierar man detta med ett mer styrkeinriktat program kan det nog bli bra. Och kul, inte minst.
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-04, 19:56   #26
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av Sarco Visa inlägg
Utan att vilja hävda någon kompetens mer än egen erfarenhet så tycker jag att det ser intressant ut men jag tycker det är lite udda att lägga militärpress sist i första passet efter dips. Ska prova det sen men spontant tror jag att volymen för framsida axlar är lite överdriven, i alla fall för mina gamla axlar.

Provade faktiskt rygg/bicepspasset i morse och det kändes bra men en dragövning till kunde fått plats. Jag hade svårt med så kort setvila i de första övningarna och fick gå ner en hel del i vikter men man fick en bra pump i armarna. Roligt att träna på det sättet, om man som jag blir otålig av långa vilor (brukar supersetta annars). Kommer nog att öka setvilan lite till drygt 1 minut för basövningarna i början och sen köra resten som rest-pause.

Det är dags för mig att byta ändå, så jag tänker nog hoppa på detta och köra ett par månader, men får byta en del övningar eftersom jobbets gym inte har alla maskiner som krävs.

Det är väl samma program varje vecka (ok har inte lusläst), så lite onödigt krånglig presentation. Tycker också att det är bra att han har med cardio och stretching, även om merparten säkert kommer att vara som jag och inte följa det. Målet är ju väldigt tydligt volym, och varierar man detta med ett mer styrkeinriktat program kan det nog bli bra. Och kul, inte minst.
Jag tycker att programmet är lagom i volym och han satsar extra på de eftertraktade muskelgrupper för att inte individen ska tycka att det är för lite träning på rätt muskelgrupper och tacklar problemet med att inte träna hela kroppen på ett bra sätt.

Jag tror att han bygger upp programmet utifrån hans världsbild av nya byggare på gymmet och rättar till bristerna som de oftast gör på ett smart sätt.

Men nu har jag inte pratat med Peter om det är så han har tänkt men jag uppfattar det på så sätt.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2018-12-04 klockan 19:58.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-04, 23:54   #27
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 535
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Jag tycker att programmet är lagom i volym och han satsar extra på de eftertraktade muskelgrupper för att inte individen ska tycka att det är för lite träning på rätt muskelgrupper och tacklar problemet med att inte träna hela kroppen på ett bra sätt.

Jag tror att han bygger upp programmet utifrån hans världsbild av nya byggare på gymmet och rättar till bristerna som de oftast gör på ett smart sätt.

Men nu har jag inte pratat med Peter om det är så han har tänkt men jag uppfattar det på så sätt.
Ja, jag håller med och jag gillar som sagt upplägget. Återkommer om framsida axlar när jag testat det passet. Tyckte armarna fick för mycket när jag läste det men rest-pause sänker ju vikterna och därmed blir det rätt lagom. Kanske ska förtydliga med att jag menar hypertrofi när jag skrev volym om vad programmet var inriktat på, inte träningsvolym. Lite otydligt av mig.

Ett bra program som variation till styrkeinriktad träning eller rakt av för alla som vill undvika rent discogymmande.

Vad hade du bytt ut benpress mot? Utfall?

Senast redigerad av Sarco den 2018-12-05 klockan 00:04.
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-10, 19:29   #28
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 535
Har nu provat alla tre passen (ett två gånger) och kan konstatera att jag gillar upplägget i stort.

Min främsta synpunkt är nog att det är en övning för mycket på pass ett (jag stryker dips, de är för tunga för mig så sent i passet). En dragövning för lite på ryggpasset. Benpasset fick jag köra utan benpress, tog utfall istället. Men ska nog lägga på något set böj där med på sikt.

Tycker det är ett rätt heltäckande program som är snabbtränat och roligt.
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-10, 19:34   #29
Don H
Gammal Farbror
 
Don Hs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Mogadonien
Inlägg: 506
Hur lång tid tog det?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle40 Visa inlägg
King Grub. Din lilla hjärna är så förvirrad av alla ovetenskapliga studier, och lekmannastudier du tittat på att du inte längre förstår den enklaste logik.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du får väl svara på dina egna jävla frågor om du ska grina över svaren du får.
Don H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-10, 21:19   #30
Lillgrabben
Registered User
 
Lillgrabbens avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 8 824
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Hur ser ni på det här upplägget?

Länk till presentationen.
Det funkar säkert helt okej, dock är det nog inte så enkelt att träna enligt det där programmet som det ser ut. Program med lite information tillgänglig angående belastningar etc. lämnar en hel del kvar till utövaren att självbedöma sig ifråga om sin prestation för dagen/veckan. Detta är inte så enkelt för många tränande utan en massa träningsår/med väldigt god insikt om sin egen fysiska kapacitet innanför bältet!

Vad jag saknar med många upplägg som florerar på nätet är ungefärliga belastningsnivåer, repetitionsmängd, reps/vecka/månad etc. Det som kan vara bra är att det mer eller mindre helt tar bort tokmaxningarna som många tränande hänger sig åt varenda vecka.

Ofta är populära träningsprogram som läggs ut på nätet mer eller mindre bara en uppradning av ett antal olika övningar, som kombineras i olika omfattning/i olika mängd.

Men som sagt, det funkar säkert helt okej för många tränande.

Senast redigerad av Lillgrabben den 2018-12-10 klockan 21:22.
Lillgrabben är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)