Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-12-10, 14:54   #76
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av speedy83 Visa inlägg
Av ren nyfikenhet, vad säger din fru den dagen barnen "tjallar" på dig
Hehe. Den är lurig. Men! Jag har skadebegränsat genom att förekomma dem.
Värmde sakta upp frun inför redan fullbordat faktum. Hon jobbar och sover dessutom temporärt på annan ort så jag har haft extra svängrum. Diskuterade även med en förniftig granne kring detta. Ifall han hade begett sig ut om barnen sade sig vara okej med det.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-10, 15:50   #77
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Inga konstigheter.

Efter 7 år anser staten att du inte har rätt till arbetstidsförkortning längre och efter 12 får du inte längre vara föräldraledig.

en mätbar problematik med folk födda speciellt efter 95 är att dessa aldrig har fått undersöka världen själv som yngre och kräver ständig vägledning och hållning av handen i yrkeslivet.

Barn måste få självständighet och dom klarar bra mycket mer än vad många i dagsläget verkar tro.
Det gäller bara att lära dom vett. Dom måste få bränna sig, skära sig och ramla och bråka för att förstå vad man kan och inte kan göra
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-10, 16:37   #78
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Inga konstigheter.

Efter 7 år anser staten att du inte har rätt till arbetstidsförkortning längre och efter 12 får du inte längre vara föräldraledig.

en mätbar problematik med folk födda speciellt efter 95 är att dessa aldrig har fått undersöka världen själv som yngre och kräver ständig vägledning och hållning av handen i yrkeslivet.

Barn måste få självständighet och dom klarar bra mycket mer än vad många i dagsläget verkar tro.
Det gäller bara att lära dom vett. Dom måste få bränna sig, skära sig och ramla och bråka för att förstå vad man kan och inte kan göra
Hur många barn har du? Upp till 1 år kräver barn passning 100% av tiden, efter 1 99% av tiden sen går det sakta nedåt. Det är inte 10-åringar vi pratat om i tråden.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-10, 17:06   #79
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Inga konstigheter.

Efter 7 år anser staten att du inte har rätt till arbetstidsförkortning längre och efter 12 får du inte längre vara föräldraledig.

en mätbar problematik med folk födda speciellt efter 95 är att dessa aldrig har fått undersöka världen själv som yngre och kräver ständig vägledning och hållning av handen i yrkeslivet.

Barn måste få självständighet och dom klarar bra mycket mer än vad många i dagsläget verkar tro.
Det gäller bara att lära dom vett. Dom måste få bränna sig, skära sig och ramla och bråka för att förstå vad man kan och inte kan göra
EDIT: Fakta stämde visst ganska bra

Att små och mellanstora barn gör saker själva är en sak. Att de spenderar aslånga dagar på fritids eller hemma själva en helt annan. Skulle tro att de flesta som går hem själva idag maxar skärmtiden. Och lär sig inget av det.

Därtill är jag djupt skeptisk till åsikter om vad som "gäller" vid barnuppfostran.

Senast redigerad av d1anny2 den 2018-12-10 klockan 17:10.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-10, 17:35   #80
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Hur många barn har du? Upp till 1 år kräver barn passning 100% av tiden, efter 1 99% av tiden sen går det sakta nedåt. Det är inte 10-åringar vi pratat om i tråden.
Oenig med dig om tiden. Det kräver ännu mer
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-11, 19:27   #81
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Kan tipsa om att vid influensa funkar inga hacks förutan paracetamol eller acitylsalicylsyra.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-11, 20:23   #82
Dk1ng
Registered User
 
Dk1ngs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 424
Är i liknande sits – två barn (3/6 år), villaägare och har ett jobb som kräver långt över 40 timmar i veckan samt en fru som även hon är akademiker i ”karriärsyrke”.

Mina lösningar påminner om övrigas:

Kost:

Försöka planera matlagning och alltid laga extra, alternativt ta kostnaden för att köpa ”nyttig” lunch/färdigmat. Ha keso/kvarg/proteinpulver tillgängligt på jobbet. Inte vara slavisk med att äta vad barnen äter hemma – serveras det stroganoff, köttbullar etc. så äter jag kolhydratskällan (ris, potatis, pasta) med t.ex. kyckling som förhoppningsvis redan finns färdiglagad. Fredagstacos så kör jag keso/yoghurtkvarg istället för gräddfil till o kanske skippar den sista tortillan. Vill barnen också ha vad jag äter så får de det. Äter inte bullar och skräp på jobbet utan "spar" det till fika eller mys med familjen på helgen.

Träning:

Styrketräning innan jobbet (runt 6-7). Enstaka lunchpass när det passar och är lite lugnare på jobbet. Har även ett hyggligt hemmagym på gång som ska färdigställas under julen.

Är jag på jobbresa så tar jag reda på vart man kan engångsbetala för att klämma in ett pass och kör då ett rejält helkroppspass. Slänger även ned lite proteinpulver och någon bar i resväskan om kosten blir för proteinfattig, alternativt går till någon lokal butik och köper färdiglagad kyckling, beef jerky, Skyr/kvarg etc.

Cykelpendling till jobbet när vädret tillåter, ska ju ändå dit (mer eller mindre den kardio jag utövar, hinner jag mer är det bonus). Sedan försöker jag vardagsaktivera mig med barnen - skridskoåkning, studsmatta, trädgårdsarbete, någon tur till simhallen, helgpromenad för att leta Pokemon etc.

Övrigt:
Mer eller mindre helt slutat dricka alkohol för att kunna prestera på en högre nivå både hemma och på jobbet.

Det går men det kräver viljestyrka och disciplin.
Dk1ng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-11, 22:16   #83
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Starkt. Men "långt över 40t" i veckan, hur pallar du?
Jag gick ner till 75% för ett år sedan då min fru skulle fokusera på sista utbildningsåret. Är jag som lämnar, hämtar, lagar etc. Fått sömnbesvär senaste halvåret. Vaknar efter fyra timmar och sover därefter cirka 20min i taget. Usch. Hoppas det går över när frun är klar.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)