Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-29, 13:46   #16
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994 Visa inlägg
köp en lott och några röda rosor till din fru ! Sådan brudar växer nog inte på träd...ta vara på henne
Hehe, jag ska göra det.

Glömde kostbiten. Jag deffar just nu och gör typ 7 matlådor i stöten med deffmat. Den här veckan gjorde jag kycklingklubbor med ris samt chili con carne och ris. Om det blir tex korvsoppa eller fiskpinnar åt resten av familjen så äter jag en matlåda istället.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-29, 14:08   #17
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 006
Oavsett hur man vrider och vänder på det så blir det ju konsekvenser av att träna. Kör du morgonpass kommer du vara seg och vilja gå och lägga dig tidigt på kvällen. Kör du på lunchen kommer det gå ut över jobbet till viss del och kör du efter jobbet eller kvällen tar du en massa tid från familjen.

De få jag känner som kan träna seriöst, och vara noga med kosten dessutom, är helt ointresserade av karriär och skiter mycket i sina barn/familj. Det är jobb och efter det träning som gäller. För hur man än kortar ner så tar ju träningen minst 2 timmar med resa/ombyte/mat etc. Efter träningen orkar de inte göra så mycket mer än att hänga i soffan resten av dagen/kvällen.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-29, 14:13   #18
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Det handlar ju såklart om prioriteringar. 100% av alla har tekniskt sett tid att träna, men det kanske innebär att dom i praktiken inte får dendär timmen för sig själv framför TVn, som gör mycket mera för hens välbefinnande än träning.

Andra är fine med att ha minutschema från att dom vaknar till att dom går och lägger sig.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-29, 14:17   #19
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Mina lifehacks:

* Träna tidigt på morgonen.
* Jobba hemifrån om det är möjligt. Jag har ca 4 h pendling om dagen när jag åker till min arbetsplats, men jobbar hemifrån ett par dagar i veckan vilket effektiviserar i stort sett allt (även jobbet faktiskt då jag jobbar mer ostört och koncentrerat hemifrån).
* Träna på lunchen.
* Ha ett hemmagym. Mitt är oisolerat vilket kräver en del kläder nu på vintern men det är verkligen guld att slippa lägga tid på att ta sig till ett offentligt gym.

Jag jobbar heltid, har familj och bor på en gård samt har djur (hästar) som ska tas omhand varje dag. Får såklart prioritera för att hinna med träningen men upplever inte att det är stressigt eller att jag missar familjetid. Det blir tidiga morgnar ibland men i övrigt är det rätt oproblematiskt. Jag upplever dessutom att jag tränar med högre kvalitet nu när tiden är begränsad, än när jag hade hur mkt tid som helst att lägga på träning. Jag njuter mer av det också.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-29, 14:47   #20
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994 Visa inlägg
köp en lott och några röda rosor till din fru ! Sådan brudar växer nog inte på träd...ta vara på henne
+1

Mycket tid går åt att låta sambon leva ett liv också för sig själv och inte bara åt oss i hushållet

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-29, 15:12   #21
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
+1

Mycket tid går åt att låta sambon leva ett liv också för sig själv och inte bara åt oss i hushållet

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Jag märker att jag indirekt håller på bli förklarad som en mansgris som prioriterar bort familjen på bekostnad av att kunna träna biceps fast det inte är så det ligger till.

Jag hämtar och lämnar på skolan, lagar middag, skjutsar ibland till upp til 3 olika aktiviteter på en dag, läser läxa, fixar kvällsmat osv osv. 3 av 7 dagar är frun inte ens hemma.

Jag hinner ändå träna. Och jag gör minst hälften av hushållssysslorna.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.

Senast redigerad av Määng den 2018-11-29 klockan 15:14.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-29, 15:18   #22
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 529
Citat:
Ursprungligen postat av Määng Visa inlägg
Jag märker att jag indirekt håller på bli förklarad som en mansgris som prioriterar bort familjen på bekostnad av att kunna träna biceps fast det inte är så det ligger till.

Jag hämtar och lämnar på skolan, lagar middag, skjutsar ibland till upp til 3 olika aktiviteter på en dag, läser läxa, fixar kvällsmat osv osv. 3 av 7 dagar är frun inte ens hemma.

Jag hinner ändå träna. Och jag gör minst hälften av hushållssysslorna.
synd att du har fru ....du och jag hade passat bra tsms

Bra jobbat , det gäller att ligga i 24/7. Ingen annan kommer göra "jobbet" åt en ändå..
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-29, 15:22   #23
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 485
Man måste inte alltid träna på gymmet. Det räcker med att gymma en gång per vecka eller varannan vecka. Resten av tiden kan man träna hemma 2-3 gånger i veckan med armhävningar, pistol squats, pullups hängandes från valfritt stabil ställning (exempelvis en trappa eller en trädgren på gården, skärmtaket till en bilparkering osv), handstående träning, olika magövningar, kettlebells osv. Det går att bygga en bra fysik med det här upplägget. Jag har gjort så i några år och har i stort sett samma fysik som jag alltid haft. Kanske något mindre ben och bröstmuskler.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-29, 15:47   #24
clavain
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 519
Lifehack #1
Planera din träning runt livet och inte livet runt din träning.
Lifehack #2
Förstå att din planering kommer gå åt skogen så fort den möter verkligheten.
Lifhack #3
När planen går åt skogen var flexibel och improvisera. Var beredd att byta träningstid med kort varsel, skaffa utrustning hemma för nödfallsträning eller kör kroppsviktsövningar.

Senast redigerad av clavain den 2018-11-29 klockan 15:49.
clavain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-29, 15:57   #25
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Määng Visa inlägg
Jag märker att jag indirekt håller på bli förklarad som en mansgris som prioriterar bort familjen på bekostnad av att kunna träna biceps fast det inte är så det ligger till.

Jag hämtar och lämnar på skolan, lagar middag, skjutsar ibland till upp til 3 olika aktiviteter på en dag, läser läxa, fixar kvällsmat osv osv. 3 av 7 dagar är frun inte ens hemma.

Jag hinner ändå träna. Och jag gör minst hälften av hushållssysslorna.
Jag upplever också att ett jämställt förhållande enbart underlättar för att hinna ha ett "eget liv". Det, och att ha tillgång till avlastning (t.ex. far- och/eller morföräldrar) så att man även hinner med varandra. Min sambo drar ett tungt lass i hemmet som möjliggör att jag kan träna, men jag drar ett lika tungt lass för att han ska kunna ägna sig åt sina intressen. Dessutom tränar vi en del tillsammans också vilket verkligen ger guldkant på tillvaron.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-29, 16:25   #26
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Jag har gjort så i några år och har i stort sett samma fysik som jag alltid haft. Kanske något mindre ben och bröstmuskler.
Inte för att nedvärdera din träning på något vis, men jag föreställer mig att bröst torde vara en av de lättare musklerna att underhålla med hemmaträning, via femtioelva olika armhävningsvarianter. (Nu kanske du är så vrålstark så du klarar fler än 12 strikta enarmsarmhävningar, då börjar det väl bli svårt iofs.)
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-29, 16:38   #27
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Om man bor tillsammans med sin partner och har barn så kan väl partnern vakta barnen 4-5 timmar i veckan så man hinner träna? Jag tränade efter kl 19 när gossen hade lagt sig. Givetvis bör det funka åt båda hållen. Om man började räkna ihop all tid som man egentligen inte gör nånting så skulle det bli nån timme extra
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-30, 08:00   #28
ttoobbee
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 201
Jag har en 2 åring hemma och en på väg i Januari. Jag har testat att träna direkt efter jobb, sent på kvällen och nu senast tidiga morgnar.

Det bästa jag har gjort är att träna morgnar, klockan ringer 04:45 tränar 50-60minuter hem och laga frukost och ta en dusch är på jobbet klockan sju piggare än någonsin.

Fördelar:
En riktig boost i energi och humör
Alltid tomt gym
Har tid till lek och annat efter arbetet
Kan träna hur många dagar i veckan jag vill

När det kommer till kosten så försöker jag hålla samtliga måltider på arbetet ''bra'' sedan äter jag det som serveras på kvällen med familjen oavsett vad det är.

Exempel dag:
05:00- Bcaa,Maltodextrin
06:00- 2dl havregryn+whey 100 35g
09:00 (på jobb)- 2-3 hela ägg, 1 banan, 1 citrusfrukt
12:00 matlåda oftast kyckling & ris
15:00 250g kvarg, 1 banan, 1 citrusfrukt
18:00 stekt falukorv och makaroner
21:00 kasein
ttoobbee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-30, 09:28   #29
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Att träna tidigt på morgonen är ju något som faktiskt fungerar, då det inte drabbar någon annan än ens egen sömn. Det kräver dock tillgång till gym som har så pass bra öppettider. Nu börjar jag 7 på morgonen och gymmet jag tränar på öppnar 6:30 så det är inget alternativ för mig just nu.
För min egen del, med 2 små barn är det väldigt svårt att träna mer än någon gång i veckan. Med ett barn var det fullt möjligt att få till några pass i veckan. Men skillnaden mellan att ha 1 barn och 2 små är astronomisk, egentiden krymper till typ minus 25 timmar per dygn.
Jag accepterar att det är så här just nu, om ett par år kommer det bli enklare. Min kropp är ändå så trasig så den förtjänar att ta det lite lugnt ett tag.

Lite egna tankar om situationen:
Jag bryr mig inte alls om att jag inte är i form just nu, jag har varit vältränad hela mitt liv, hade jag börjat träna vid typ 30 och jobbat upp någon slags fysik som vuxen hade jag nog haft mer ångest över att tappa.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-30, 09:38   #30
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Funkade ganska bra när vi hade två som lade sig samtigt, då drog jag iväg till gymmet vid läggtid. När det blev ännu fler ungar så fungerade det inte längre och jag tog ett uppehåll. Igång igen nu när vi har tillgång till eget gym där barnen hänger med. Blir ännu bättre nu när ett rejält garagegym är under uppbyggnad.
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)