Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-12-22, 13:53   #1081
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Äckligaste godiset EU.
Citat:
Ursprungligen postat av J.V Visa inlägg
Far en fraga var du ar fran? Jag kan inte minnas att jag hort nagon anvanda EU pa det sattet utover en grupp pa 5-6 barndomspolare.
Var (kanske fortfarande är?) vanligt under min gamingtid, 2007-2012, minns jag.
"Worst player eu" minns jag mest från 2012 när gaming-streamingen tog fart och folk började bråka om EU och US (vilken region som är bäst).
Ord som, scrub, recked, cy@, salty, washed up
1x0 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-12-22, 14:03   #1082
J.V
Registered User
 
J.Vs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sydney
Inlägg: 9 477
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Var (kanske fortfarande är?) vanligt under min gamingtid, 2007-2012, minns jag.
"Worst player eu" minns jag mest från 2012 när gaming-streamingen tog fart och folk började bråka om EU och US (vilken region som är bäst).
Ord som, scrub, recked, cy@, salty, washed up
Aah. Jag hade redan lagt gamingmusen på hyllan då medan de fortsatte. Har missat det då.
__________________
Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-22, 14:11   #1083
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Citat:
Ursprungligen postat av J.V Visa inlägg
Aah. Jag hade redan lagt gamingmusen på hyllan då medan de fortsatte. Har missat det då.
T.o.m jag börjar bli gammal, hade aldrig ens hört det innan jag läste det nu
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-29, 00:02   #1084
QQQQQQQQQQQQQQQQ
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 16
Eftersom jag är för dum för att förstå engelska, vill någon förklara detta?

CONCLUSION:
Among overweight and obese young adults compared with pre-weight-loss energy expenditure, isocaloric feeding following 10% to 15% weight loss resulted in decreases in REE and TEE that were greatest with the low-fat diet, intermediate with the low-glycemic index diet, and least with the very low-carbohydrate diet.

Från https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22735432

Jag tolkar det som att man brände MINST kalorier med very low-carbohydrate diet, stämmer det?

Senast redigerad av QQQQQQQQQQQQQQQQ den 2017-12-29 klockan 00:03.
QQQQQQQQQQQQQQQQ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-29, 00:10   #1085
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av QQQQQQQQQQQQQQQQ Visa inlägg
Eftersom jag är för dum för att förstå engelska, vill någon förklara detta?

CONCLUSION:
Among overweight and obese young adults compared with pre-weight-loss energy expenditure, isocaloric feeding following 10% to 15% weight loss resulted in decreases in REE and TEE that were greatest with the low-fat diet, intermediate with the low-glycemic index diet, and least with the very low-carbohydrate diet.

Från https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22735432

Jag tolkar det som att man brände MINST kalorier med very low-carbohydrate diet, stämmer det?
Minskning av TEE och REE är minst hos de som åt väldigt lite kolhydrater.

Förresten, uttalar man ditt namn bokstav för bokstav låter det ganska roligt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-31, 16:40   #1086
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Tråden för dumma frågor

Fråga ang. Periodisk fasta:

Vissa säger att sista måltiden ska intas mellan 20-21 och andra säger att det ska intas mellan 19-20.

För att Få en 16h fasta, då borde väl måltiden vara klar vid 20 Och inte typ 20:47. Om man nu kör 16/8 dvs. Vet att det är är lite skitsamma, en timme hit och dit, men om vissa säger att sista måltiden ska intas mellan 20-21 och sedan kör man första måltiden vid 12 dagen efter så får man ju inte en 16h fasta.

Är det något jag missar? Förutom att det är överanalysering av 16/8. (Eller inte? ->Strikt

Edit** missade att det står ”meal 3 -> between <- 20-21 & meal 1 -> between <- 12-13.

Men ändå. Känns som att det kan bli missvisande ibland.

4-8h feeding Window, That’s it
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/

Senast redigerad av Ozziking den 2017-12-31 klockan 16:42.
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-01, 15:41   #1087
AriGold
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 53
Kanske förtjänar en egen tråd men vad är era bästa tips för att jobba bort optinojan och lära sig att äta intuitivt igen?

/AriGold
AriGold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-01, 15:53   #1088
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av AriGold Visa inlägg
Kanske förtjänar en egen tråd men vad är era bästa tips för att jobba bort optinojan och lära sig att äta intuitivt igen?

/AriGold
www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=184625
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-01, 15:55   #1089
AriGold
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 53
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Trots att jag sökte missade jag denna... Många tack!

/AriGold
AriGold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 23:01   #1090
Captainwide
Registered User
 
Captainwides avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 623
"Rätta mig om jag har fel nu, men en sådan här dag hade då fungerat på detta sätt? (Oxidation av proteinöverskott = Ingen extra fettinlagring från överskottet av kalorier som kommer från just proteinet). Kanske till och med resulterat i ökning av muskelmassa/ fatfree mass samtidigt som man minskar i fettmassa?

Frukost:
Protein, fett och kolhydrater - 35% ish av totala kaloribudgeten

Middag:
Protein, fett och kolhydrater - 55% ish av total kaloribudget

Kvällsmål
Endast protein (bortsett från fett, kolhydrater som finns i tex kyckling, som har fått de sista 10% marginalen i budgeten) - 25% överskott av budgeten.


Dessa 25% extra på budgeten kommer alltså att användas såsom protein används i kroppen till kroppens fulla förmåga och sedan oxideras, även sett under en längre period?


Hur hade detta fungerat under en diet? Låt säga att man lägger fett och kolhydrater tillsammans tidigt på dagen runt sin träning, och därmed fyller sin totala kaloribudget till önskad nivå (ex 2500 kcal = 500 kcal minus) men sedan under kvällen, fortsätter att fylla på med ex 500 kcal från proteinkällor. Skulle detta då resultera i en total kaloribalans eller endast en mindre underskott då fett och kolhydrater ofta medföljer i det proteinrika livsmedlet man konsumerar på kvällen?


Edit: Förutsatt att magen är "tom" och inte har mer fett/ kolhydrater som skall absorberas när man intar det sista målet på kvällen."

Saxat från tråden "fet på en dag", fick dock aldrig svar.
__________________
För tjockisarmar och matporr - Instagram: Captainwide
Captainwide är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-04, 18:00   #1091
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Är det möjligt att fråga om inget tillsatt salt i maten om man beställer thaimat enligt era erfarenheter?

Senast redigerad av smerk den 2018-01-04 klockan 18:04.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-04, 18:35   #1092
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 519
Citat:
Ursprungligen postat av Captainwide Visa inlägg
"Rätta mig om jag har fel nu, men en sådan här dag hade då fungerat på detta sätt? (Oxidation av proteinöverskott = Ingen extra fettinlagring från överskottet av kalorier som kommer från just proteinet). Kanske till och med resulterat i ökning av muskelmassa/ fatfree mass samtidigt som man minskar i fettmassa?
(

Äter du ett överskott av kalorier kommer kalorierna att lagras in som fett i underhuden och bukhålan från fettet eller kolhydraterna du åt.

Du ökar chansen att bygga muskelmassa med extra protein men allt protein du äter blir till energi.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-04, 20:40   #1093
Captainwide
Registered User
 
Captainwides avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 623
Funderade på vad dessa två studier kom fram till och försökte dra tanken vidare.

https://digitalcommons.wku.edu/cgi/v...9&context=ijes

The Effects of Overfeeding on Body Composition: The Role of Macronutrient
Composition


In conclusion, it is evident that overfeeding on carbohydrate and/or fat results in body composition alterations that are different than overfeeding on protein. It is commonly believed that 3,500 kcal is equivalent to 0.45 kg (1 pound) of fat and that changing energy balance in accordance with this will produce predictable changes in body weight. However, the overfeeding literature to date does not support this assertion. Dietary protein appears to have a protective effect against fat gain during times of energy surplus, especially when combined with resistance training. Therefore, the evidence suggests that dietary protein may be the key macronutrient in terms of promoting positive changes in body composition

https://jissn.biomedcentral.com/trac...medcentral.com


The effects of consuming a high protein diet (4.4 g/kg/d) on body composition in resistance-trained individuals

Conclusions:
Consuming 5.5 times the recommended daily allowanc
e of protein has no effect on body composition in
resistance-trained individuals who otherwise maintain the sa
me training regimen. This is the first interventional study to
demonstrate that consuming a hypercaloric high protein diet does not result in an increase in body fat.

King Grub
Citat:
"Kolhydrat kan man överäta ett par dagar utan fettinlagring. Protein kan man överäta hela tiden utan fettbildning. Överätning av fett bildar kroppsfett omedelbart."

När man säger att man "överäter xxx" menar man att man utgår från kaloribalans och lägger till kalorier från det ena eller det andra näringsämnet. Att överäta kolhydrat innebär alltså att man lägger till kolhydratenergi till sin normala kost. Då bildas inget kroppsfett om det handlar om ett par dagar. Att överäta fett innebär att man lägger till fett till sin kost. Då lagras allt som kroppsfett. Fortsätter man överäta kolhydrat fylls alla depåer efter ett par dagar och då börjar överskottet lagras som fett även där. Efter någon veckas överätning spelar det ingen roll om överskottet kommer från fett eller kolhydrat - man blir lika mycket fetare oavsett.
Vet att jag fiskar efter det jag hoppas är rätt så jäääääkla mycket.. men jag gillar mat.
__________________
För tjockisarmar och matporr - Instagram: Captainwide
Captainwide är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-04, 20:41   #1094
Captainwide
Registered User
 
Captainwides avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 623
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Är det möjligt att fråga om inget tillsatt salt i maten om man beställer thaimat enligt era erfarenheter?
Aldrig fått för mig så vet inte haha. Kan tänka mig att de saltar på rätt bra även om du skulle be om ett undantag.
__________________
För tjockisarmar och matporr - Instagram: Captainwide
Captainwide är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-04, 21:00   #1095
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av Captainwide Visa inlägg
Aldrig fått för mig så vet inte haha. Kan tänka mig att de saltar på rätt bra även om du skulle be om ett undantag.
De påstod att de aldrig tillsätter salt i maten. Dock kändes maten extra salt gentemot vad den brukar, blev trollad typ?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)