Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-02-09, 20:39   #1216
Luca Brasi
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 1 187
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Kan kreatin bli för gammalt?
Ja om det står kreatinin på burken.
Luca Brasi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-09, 21:43   #1217
DerImperator
Registered User
 
DerImperators avatar
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Norrut
Inlägg: 471
Att man tappar sexlusten under deff, är det helt förväntat på kaloriunderskott? Har typ försvunnit helt senaste veckan. Håller på glida in på kaloribalans men brukar vanligtvis ändå hamna på underskott på 200-300 kcal på vardagarna. Är det mitt kroniskt låga fettintag eller själva energiunderskottet som är orsaken? Får i mig ca 30-40g fett på 70kg vanligtvis, vissa dagar så lågt som 10-20g... Inte medvetet alls utan är bara helt värdelös på att få i mig fett, och att stå och sleva i sig jordnötssmör i slutet av dagen när jag är mer sugen på gröt känns...kontraproduktivt på något sätt.

Har förstått nu att det är rätt skitigt för hälsan så ska öka på det lite grann, men går det att deffa utan att få sådana symptom, eller får man räkna med det?
__________________
JOURNAL

Senast redigerad av DerImperator den 2018-02-09 klockan 21:49.
DerImperator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-09, 21:58   #1218
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Sexlusten brukar minska hos många som deffar.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-09, 22:12   #1219
DerImperator
Registered User
 
DerImperators avatar
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Norrut
Inlägg: 471
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Sexlusten brukar minska hos många som deffar.
Tack för svaret. Jag skulle säga att jag är närmast hypokondriker, jämt paranoid som människa. Hur mycket frusenhet/trötthet/mental utmattning/mental tröghet/låg livslust/låg sexlust som är rimligt att ha och förvänta sig när man är på ett relativt litet underskott har jag gått runt och tänkt ständigt på senaste veckan.

Det är ju lite svårt att mäta, men det känns som att jag ska inte behöva må så här förfärligt på ett så litet underskott. Så förförligt att våran skolläkare bokat in hormontester nästa vecka när jag nämnde att jag somnade på bänken i gymmets omklädningsrum efter skolan förra veckan då jag var så trött. Jaja, att höja fettintaget är ju ett bra första steg. 0.4-0.6 gram/kg kv kan ju omöjligt vara bra
__________________
JOURNAL
DerImperator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-09, 22:17   #1220
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Knappast. Och om du är växande tonåring rekommenderar jag definitivt inte att deffa.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-11, 18:46   #1221
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Lite märklig kulinarisk fråga, men hoppas att någon har en tanke:

För att få riktigt fluffigt och fint basmatiris ska man "tvätta" riset i ljummet vatten för att få bort stärkelsen. I början av processen är vattnet grumligt men efter 4-5 vattentvättar så är det klart. Borde inte denna process innebära att man en del av risets kolhydrater försvinner och isåfall hur stor del? Samma process används för att göra vetemjöl till vetegluten (seitan) och då är det i princip bara glutenprotein kvar efter vetemjölstvätten.

Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-11, 19:39   #1222
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Lite märklig kulinarisk fråga, men hoppas att någon har en tanke:

För att få riktigt fluffigt och fint basmatiris ska man "tvätta" riset i ljummet vatten för att få bort stärkelsen. I början av processen är vattnet grumligt men efter 4-5 vattentvättar så är det klart. Borde inte denna process innebära att man en del av risets kolhydrater försvinner och isåfall hur stor del? Samma process används för att göra vetemjöl till vetegluten (seitan) och då är det i princip bara glutenprotein kvar efter vetemjölstvätten.

Jag sköljer alltid av ris i en sån här

Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-12, 06:10   #1223
Cykelcykel
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Sthlm
Inlägg: 644
Citat:
Ursprungligen postat av DerImperator Visa inlägg
Tack för svaret. Jag skulle säga att jag är närmast hypokondriker, jämt paranoid som människa. Hur mycket frusenhet/trötthet/mental utmattning/mental tröghet/låg livslust/låg sexlust som är rimligt att ha och förvänta sig när man är på ett relativt litet underskott har jag gått runt och tänkt ständigt på senaste veckan.

Det är ju lite svårt att mäta, men det känns som att jag ska inte behöva må så här förfärligt på ett så litet underskott. Så förförligt att våran skolläkare bokat in hormontester nästa vecka när jag nämnde att jag somnade på bänken i gymmets omklädningsrum efter skolan förra veckan då jag var så trött. Jaja, att höja fettintaget är ju ett bra första steg. 0.4-0.6 gram/kg kv kan ju omöjligt vara bra
Du har förmodligen anemi och diverse andra vitaminbrister
Det får man efter ett alldeles För lågt fettintag. Har varit där själv flera gånger senast i sommras. Allt löste sig när jag la till 30-50 frön och nötter varje dag
Cykelcykel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-12, 08:21   #1224
DerImperator
Registered User
 
DerImperators avatar
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Norrut
Inlägg: 471
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelcykel Visa inlägg
Du har förmodligen anemi och diverse andra vitaminbrister
Det får man efter ett alldeles För lågt fettintag. Har varit där själv flera gånger senast i sommras. Allt löste sig när jag la till 30-50 frön och nötter varje dag
Jo har ökat till 50-70g fett om dagen och siktar på grammen per kg kroppsvikt. Märkte att något var konstigt då jag tidigare hade energin och orken att vara i skolan 7h, träna 90 min varje dag samt jobba 4-5h på kvällarna för att sedan knappt orka vara i skolan samt somna innan gymmet, samt tappad libido etc etc. Känns verkligen som att det blivit bättre men kan lika gärna vara placebo. Är väldigt mån om att få i mig mina dagliga mineraler och vitaminer och tar t.ex järntillskott då vi nästintill aldrig äter rött kött hemma. Känns bra att göra lite hormontester just in case
__________________
JOURNAL
DerImperator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-12, 10:10   #1225
Cykelcykel
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Sthlm
Inlägg: 644
Låter lite som låga blodvärden. Alla dina symptom hade jag också.
Men det är bra att du kollar upp det
Cykelcykel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-12, 15:21   #1226
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Jag sköljer alltid av ris i en sån här

Ingen tanke kring hur kolhydraterna påverkas om man tvättar riset för hand i ljummet vatten och sen silar det i en sil?
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-12, 18:14   #1227
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Ris är inte riktigt min grej. Jag äter ris men bryr mig inte ifall det blir klibbigt eller inte.
Men jag antar att man sköljer riset för att tvätta bort de damm av krossat ris som sitter på riskornen. Det är nämligen det dammet som fortast förklistras när man kokar riset och får ett klistrigt ris.

Är är riskorna tvättade och har en hel och intakt yta kan man koka riset utan att stärkelse sväller ut från kornet.

Det är först när vattnet blir varm som stärkelse sväller. Skölj riset med kallt vatten, alltid.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-12, 19:06   #1228
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Ingen tanke kring hur kolhydraterna påverkas om man tvättar riset för hand i ljummet vatten och sen silar det i en sil?
Inte ljummet vatten, iskallt och under rinnande kran.

Jag har lärt mig att aldrig spola av något i ljummet vatten på grund av bakterier så det är inget jag gör med något livsmedel.

Bryr mig inte om kolhydraterna jag gör det bara för att det är fräscht, riset är ju ganska smutsigt det behöver man bara skölja av det för att se. Åtminstone det billiga fulriset jag köper

Senast redigerad av Bärsärk den 2018-02-12 klockan 19:07.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-12, 19:57   #1229
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Ris är inte riktigt min grej. Jag äter ris men bryr mig inte ifall det blir klibbigt eller inte.
Men jag antar att man sköljer riset för att tvätta bort de damm av krossat ris som sitter på riskornen. Det är nämligen det dammet som fortast förklistras när man kokar riset och får ett klistrigt ris.

Är är riskorna tvättade och har en hel och intakt yta kan man koka riset utan att stärkelse sväller ut från kornet.

Det är först när vattnet blir varm som stärkelse sväller. Skölj riset med kallt vatten, alltid.
Tack för bra svar (som vanligt) från dig Sverker.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-13, 16:51   #1230
DerImperator
Registered User
 
DerImperators avatar
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Norrut
Inlägg: 471
Klockan är sent och du snart gå lägga dig, du har styrketränat nyss, inte ätit på några timmar och kommit hem. Om valet är mellan antingen en kaseinshake på 30g protein eller vassleshake på 30g protein innan läggdags - vad är bäst ur ett muskelproteinbalans-syn? Hur stor roll spelar muskelnedbrytning under nattfastan, särskilt under kaloriunderskott?
__________________
JOURNAL
DerImperator är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)