Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-11-09, 23:18   #1
överbefälhavaren
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2014
Inlägg: 3
Ojämd tränad rygg efter blindtarmsoperation

Hej Kolozzeum!
Info om mig: 25 år, 175 cm, 66kg

Har nyligen börjat få problem med ländryggen. Den värker till och från, både när jag står och bör jag sitter. Inte så mycket när jag ligger på sidan.

Men för att förklara vad jag tror det kan vara utan att veta med säkerhet (därför jag frågar proffsen här inne). :

När jag var runt 15 så opererade jag bort blindtarmen vilket k sig gick utan problem. Problemet var att jag var så rädd att stygnen skulle gå upp så jag gick framåtlutad åt höger (snitt höger sidan mage) i några månader. vilket ledde till att mina ryggmuskler i ländryggen (filéerna som sitter på varsin sida av ryggraden) är ojämnt stora (tränade) ganska stor skillnad om man känner efter.

Så min fråga till er är, kan mina ryggbesvär ha något att göra med att min rygg är ojämnt tränad? Eller kan det bero på att någon disk är i klämm?
Ska tillägga att det ibland kan stråla ut i låren när jag sitter ner.
Ställ gärna frågor om något behöver kompletteras

Senast redigerad av överbefälhavaren den 2018-11-09 klockan 23:19.
överbefälhavaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-10, 13:30   #2
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 867
Hej!
Om du nyligen fått besvär/ont och inte haft några besvär i ryggen efter operationen som är ca 10 år sedan så är det osannolikt att det skulle ha med det att göra. Att musklerna blivit olika stora som följd av operationen, och att det hållit i sig i 10 år är också osannolikt.
Troligen beror dina besvär på något annat. Vad gör du om dagarna, märker du av något vid någon speciell aktivitet?
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-10, 16:37   #3
överbefälhavaren
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2014
Inlägg: 3
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Hej!
Om du nyligen fått besvär/ont och inte haft några besvär i ryggen efter operationen som är ca 10 år sedan så är det osannolikt att det skulle ha med det att göra. Att musklerna blivit olika stora som följd av operationen, och att det hållit i sig i 10 år är också osannolikt.
Troligen beror dina besvär på något annat. Vad gör du om dagarna, märker du av något vid någon speciell aktivitet?
Hej! Tack för ditt svar.
Nej när du väl säger det så kanske det i är så värst sannolikt. Läste något på nätet om att ojämna muskler kunde medföra ryggont, men som du säger. 10 år utav problem..

Är soldat på dagarna, rör mig mycket och bär tung till och från.
Skulle möjligtvis kunna vara att det gör ondare efter jag intervalltränat. Gjorde det nämligen idag och kändes ganska mycket i ländryggen efter det. Men har dock löpt mycket förut och har varken ny löpstil eller nya skor.

Mvh
överbefälhavaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-13, 22:24   #4
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 867
Hoppas det går bra för dig!
Om ni har en Fysio kopplad till ert regemente så hör av dig till den

mvh
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)