Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-10-30, 19:32   #1
MaxHeninge
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2017
Inlägg: 27
Axelvärk, när bör man söka hjälp?

Smärta i axeln är relativt vanligt för oss som tränar men hur länge bör man vänta innan man söker hjälp hos läkare alt. sjukgymnast?

Fick smärta efter ett bröst/triceps pass för 1,5 vecka sedan - vilade en vecka men idag var det inget bättre.

Hade ingen känning alls i varken bänkpress eller hantelpress, kunde köra på fullt ut. Dock gick inte flyes i cable alls, samt att dem sista repsen i samtliga triceps övningar smärtade det till i axeln.

Bör jag vila ytterligare tid innan jag söker hjälp eller är det dags redan?

Borde jag köra på med resterande muskelgrupper där jag inte känner av något alls i axeln?

Tacksam för svar.
MaxHeninge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-30, 20:25   #2
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Det finns ingen anledning att behöva vänta längre med att söka till en fysioterapeut / sjukgymnast. En läkare kommer bara att skicka dig till en sådan i vilket fall som helst.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-13, 09:58   #3
Raesmus
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 57
Gör det direkt, det är mitt råd.
Fick axelsmärta i juni, tränade på som vanligt men kunde knappt ta av mig en tröja själv eftersom det gjorde så satans ont. Fick ha hjälp av sambon flera gånger.

I september gick jag till sjukgymnast, och jag är fortfarande inte bra, inte ens bättre och kan inte längre träna överkropp över huvud taget. Nu är det ju inte säkert att du har samma problem, men är man ung tror man ofta att allt försvinner om man vilar 2 dagar.
Raesmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-13, 10:34   #4
TräningFitness
Registered User
 
TräningFitnesss avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 37
Citat:
Ursprungligen postat av MaxHeninge Visa inlägg
Smärta i axeln är relativt vanligt för oss som tränar men hur länge bör man vänta innan man söker hjälp hos läkare alt. sjukgymnast?

Fick smärta efter ett bröst/triceps pass för 1,5 vecka sedan - vilade en vecka men idag var det inget bättre.

Hade ingen känning alls i varken bänkpress eller hantelpress, kunde köra på fullt ut. Dock gick inte flyes i cable alls, samt att dem sista repsen i samtliga triceps övningar smärtade det till i axeln.

Bör jag vila ytterligare tid innan jag söker hjälp eller är det dags redan?

Borde jag köra på med resterande muskelgrupper där jag inte känner av något alls i axeln?

Tacksam för svar.
Du borde söka vård snarast. Med största sannolikhet så har något i axeln hamnat i kläm som bör behandlas snarast för att inte övergå till mer permanenta skador. Vila kommer inte att få problemet att försvinna utan det kommer komma tillbaka efter tag ifall det inte behandlats.
__________________
Träning behöver inte vara komplicerat

https://www.ezfitness.se/
TräningFitness är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-13, 11:21   #5
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av TräningFitness Visa inlägg
Du borde söka vård snarast. Med största sannolikhet så har något i axeln hamnat i kläm som bör behandlas snarast för att inte övergå till mer permanenta skador.
Låter som ganska förhastade slutsatser.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-13, 11:26   #6
TräningFitness
Registered User
 
TräningFitnesss avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 37
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Låter som ganska förhastade slutsatser.
Är det förhastade slutsatser att rekommendera någon att söka vård ifall man har besvär?
Min gissning grundas på erfarenhet och kunskap, sen att det kanske inte stämmer är en sak men att personen i fråga borde söka vård för en skada som sitter kvar efter veckor är en väldigt given rekommendation. Du kanske borde läsa lite mer om skador inom träning, det kan jag rekommendera.
__________________
Träning behöver inte vara komplicerat

https://www.ezfitness.se/
TräningFitness är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-13, 11:40   #7
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Citat:
Ursprungligen postat av TräningFitness Visa inlägg
Är det förhastade slutsatser att rekommendera någon att söka vård ifall man har besvär?
Min gissning grundas på erfarenhet och kunskap, sen att det kanske inte stämmer är en sak men att personen i fråga borde söka vård för en skada som sitter kvar efter veckor är en väldigt given rekommendation. Du kanske borde läsa lite mer om skador inom träning, det kan jag rekommendera.
Du vet vad han menar, sluta spela dum.

Citat:
Med största sannolikhet så har något i axeln hamnat i kläm
är en förhastad slutsats. Impingement är en diagnos som alltmer ifrågasätts.
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-13, 12:41   #8
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av TräningFitness Visa inlägg
Är det förhastade slutsatser att rekommendera någon att söka vård ifall man har besvär?
Min gissning grundas på erfarenhet och kunskap, sen att det kanske inte stämmer är en sak men att personen i fråga borde söka vård för en skada som sitter kvar efter veckor är en väldigt given rekommendation. Du kanske borde läsa lite mer om skador inom träning, det kan jag rekommendera.
Ditt inlägg är förhastat baserat på den givna informationen. Det enda som är givet ospecificerad smärta både till grad och "placering", det framgår inte exakt vad som orsakade det och han kan tydligen träna bänkpress och hantelpress ohämmat.

Och din (förhastade) slutsats är att det med största sannolikhet är en inklämning, där han behöver vård snarast för att inte riskera mer permanenta skador. När han kan utföra relativt tunga och krävande övningar obehindrat och inte skriver något uttryckligen om att det påverkar honom utanför gymmet eller i vardagen.

Jag vänder mig absolut inte mot att det är onödigt att gå runt och ha ont istället för att boka en sjukgymnast efter någon vecka om det inte blir bättre. Tvärtom, ju längre man går med ett problem eller skada desto längre tar det ofta att bli av med det. Men att med dina ordval uttrycka sig på det viset med information som du endast kan ha fått genom att lägga in fakta "mellan raderna" som inte finns, tycker jag är förhastat.

För övrigt anser jag att jag har en hyfsad koll på idrottsrelaterade skador, relativt gemene man i alla fall. Och om du skulle visas vara utbildad och praktiserande yrkesperson inom fysio eller dylikt så skulle jag bara tycka att uttalandet är ännu mer förhastat och snudd på oansvarigt att ge över internet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-13, 12:57   #9
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Det är inte alls dumt att söka sig till fysioterapeut om man har besvär som kvarstår mer än, säg, ett par veckor eller tre om det inte hjälper med avlastning och sedan långsam initierad träning efter det. Däremot är det lite väl magstarkt att påpeka att man bör söka vård snarast och att det kan bli mer permanenta skador. Hur man vet att saker har "hamnat i kläm" baserat på ett rätt så knapphändig berättelse vet jag inte heller.

Men jag borde kanske läsa lite mer om skador inom träning, vad vet jag?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-13, 13:43   #10
TräningFitness
Registered User
 
TräningFitnesss avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 37
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Ditt inlägg är förhastat baserat på den givna informationen. Det enda som är givet ospecificerad smärta både till grad och "placering", det framgår inte exakt vad som orsakade det och han kan tydligen träna bänkpress och hantelpress ohämmat.

Och din (förhastade) slutsats är att det med största sannolikhet är en inklämning, där han behöver vård snarast för att inte riskera mer permanenta skador. När han kan utföra relativt tunga och krävande övningar obehindrat och inte skriver något uttryckligen om att det påverkar honom utanför gymmet eller i vardagen.

Jag vänder mig absolut inte mot att det är onödigt att gå runt och ha ont istället för att boka en sjukgymnast efter någon vecka om det inte blir bättre. Tvärtom, ju längre man går med ett problem eller skada desto längre tar det ofta att bli av med det. Men att med dina ordval uttrycka sig på det viset med information som du endast kan ha fått genom att lägga in fakta "mellan raderna" som inte finns, tycker jag är förhastat.

För övrigt anser jag att jag har en hyfsad koll på idrottsrelaterade skador, relativt gemene man i alla fall. Och om du skulle visas vara utbildad och praktiserande yrkesperson inom fysio eller dylikt så skulle jag bara tycka att uttalandet är ännu mer förhastat och snudd på oansvarigt att ge över internet.
Sant. Jag rekommenderade efter vad jag själv har varit med om och det behöver absolut inte betyda att det är samma för personen som frågar. Kunde ha varit lite tydligare gällande den biten. Det jag ville poängtera var att rekommendationen är att kolla upp det.
__________________
Träning behöver inte vara komplicerat

https://www.ezfitness.se/
TräningFitness är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)