Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-09-03, 16:23   #1
david80
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 186
Ont i underarmar

Jag har fått ont i mina underarmar. Det började i somras när jag fick för mig att jag skulle bli mycket bättre på chins.
Har tidigare gjort chins i ringar men satte nu upp en stång och började köra med handflatorna från mig. Stången var lite grövre än en "vanlig" chinsstång.
Fick lite ont efter ett tag, slarvade endel med uppvärmning och märkte att även om det gjorde ont så blev det alltid bättre efter ett par set när jag blev varm. Men för ett par veckor sen så bestämde jag mig för att försöka få bort smärtan så jag har hållt uppe med all drag och bicepsträning i ett par veckor. Testat med voltaren gel de senaste två dagarna utan nån större skillnad.

Smärtan sitter i underarmen nära armvecket/nästan i armvecket. Det gör alltså inte ont om jag jag knyter näven, eller vrider på armen, kan dra marklyft utan problem. Pressövningar gör inte heller ont.

Det är ju ingen extrem smärta, jag skulle kunna bita ihop och köra chins eller biceps curl men det känns ju inte som att det är en bra idé.

Vad tror ni, överansträngning, inflammation. Brukar en inflammation kännas bättre när man blir varm? Brukar inte den göra mer ont i takt med att muskeln blir mer ansträngd?

Har ni nån gång börjat köra bicepscurl lite för tungt med för lite eller ingen uppvärmning? Det har jag och då brukar det kännas ungefär så här. Fast nu går det inte över.

Nu har jag ju ett aktiv arbete vilket gör att armarna får ju aldrig vila helt.

/David
david80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-03, 18:58   #2
david80
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 186
Kan ju tillägga att det endast gör ont under belastning, jag kan röra och böja armar hur som helst utan smärta.
david80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-07, 07:41   #3
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Jag har exakt samma som dig, fast bara i vänster underarm. Curls är obekvämt, chins har på sistone blivit obekvämt och den negativa fasen i bänkpress är inte asbekväm den heller. Tänkte lösa det genom "vila". Köra den bicepsövning som går(misstänker att enarmscurl i kabelmaskin fungerar), ev. avstå chins och köra väldigt lite bänkpress.

Oklart om det finns något annat alternativ än att undvika det som smärtar? För egen del så var det hela hanterbart under hela sommaren men nu har det eskalerat och blivit värre.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-09-14, 09:45   #4
david80
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 186
Har inte märkt att det gör ont i pressövningar. Efter lite googlande så tänker jag att det kan vara bicepssenan som spökar. Jag har vilat ett par veckor nu, och åkt på en förkylning så det blir nog vila en vecka till. Jag har dock ett fysiskt aktivt jobb så armarna för inte vila helt. Har ungefär lika ont nu.
Något jag märkt är att om jag köra bicepscurl med väldigt lätta vikter, typ 5 kg så minskar smärtan efter det. Den kommer ju dock tillbaka efter ett tag. När muskeln är uppvärmd gör det alltså knappt ont alls.
Men jag vet inte om det är en bra lösning, kanske bara att man blir bedövad när man pumpat in blod i muskeln.
david80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-31, 16:57   #5
david80
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 186
Har fortfarande problem med detta, har inte tränat på två månader men har fortfarande ont. Inte så mycket i armvecket, mer i underarmen nu. Mest ont på den den delen som är samma tummen. En hammercurl rörelse gör mer ont än en vanlig curlrörelse. Har bokat en tid hos sjukgymnast, får se om man kan få lite hjälp och tips där.
david80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-01, 19:35   #6
oldman
Registered User
 
oldmans avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 232
Om du har ont i flera veckor är det nog dags att uppsöka en läkare.
oldman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-01, 19:55   #7
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Det låter som om det kan vara problem med brachiradialis, ej biceps.



Det man brukar få göra är att först hitta aktiviteter och övningar och anpassade arbetssätt (om du har ont på jobbet) för att inte driva upp smärtan. Hitta ett lämpligt rehabprogram, ofta med både isometriska, koncentriska och excentriska övningar. Det kan vara övningar som curls med pronerat grepp, hammercurls där du orkar hålla "upp" tummen utan smärta, även jobba en del med grepp och liknande för att stärka upp hela kedjan.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-01, 21:41   #8
david80
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 186
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Det låter som om det kan vara problem med brachiradialis, ej biceps.



Det man brukar få göra är att först hitta aktiviteter och övningar och anpassade arbetssätt (om du har ont på jobbet) för att inte driva upp smärtan. Hitta ett lämpligt rehabprogram, ofta med både isometriska, koncentriska och excentriska övningar. Det kan vara övningar som curls med pronerat grepp, hammercurls där du orkar hålla "upp" tummen utan smärta, även jobba en del med grepp och liknande för att stärka upp hela kedjan.
Kan nog stämma att det är brachiradialis. Är ingen extrem smärta, att det hugger till som en kniv eller så. Men det gör ont och känns "stelt" eller vad man ska säga. Ska till sjukgymnast på fredag.
david80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-01, 22:38   #9
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Bra att du kollar upp det!

Efter en del test av smärta, styrka, rörlighet och lite klämma borde de komma fram till ungefär samma sak baserat på vad du berättat. Det låter inte som en golf- eller tennisarmbåge.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)