Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-08-15, 18:48   #61
poppen11
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 167
Citat:
Ursprungligen postat av 3bz Visa inlägg
Konfidensinterval för effect size används inte för inferens, precis som du själv räknat ut. Detta till skillnad från konfidensintervallet för central tendency som används för inferens, så som du själv påpekar.

Sen används för uträkningen av konfidensintervall för ES en icke-central t-distribution, till skillnad från den centrala som används vid t-test, detta syns om tittar på hur konfidensintervallet ligger runt ES-värdet (assymetriskt).

Har för mig Geoff Cumming har nån ganska gammal paper på ämnet om du vill läsa vidare.
Tack för svar. Hade aldrig hört talas om ES!

ps: Jag hade även lite svårt att förstå vilka test som hade genomförts, kanske du kan hjälpa mig med detta också! Som titeln på denna tråd hävdar så har de jämfört grupperna, men tyckte det var väldigt oklart ifall detta var fallet eller om de endast gjorde ett - separat - test för vardera grupp (utan att jämföra)?

Senast redigerad av poppen11 den 2017-08-15 klockan 18:52.
poppen11 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-15, 19:16   #62
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
m J Physiol Endocrinol Metab. 2013 Jul 1;305(1):E22-32. doi: 10.1152/ajpendo.00091.2013. Epub 2013 Apr 30.
Resistance exercise induced mTORC1 signaling is not impaired by subsequent endurance exercise in human skeletal muscle.
Apró W1, Wang L, Pontén M, Blomstrand E, Sahlin K.

Studien/artikeln som den tråden startar med är ingenting att bry sig om. Det är rena spekulationer som bygger på forskarnas fördomar.
Menar du studien jag länkade till eller denna tråds studie som Grub postat?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-15, 22:11   #63
3bz
Registered User
 
3bzs avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 378
Citat:
Ursprungligen postat av poppen11 Visa inlägg
Tack för svar. Hade aldrig hört talas om ES!

ps: Jag hade även lite svårt att förstå vilka test som hade genomförts, kanske du kan hjälpa mig med detta också! Som titeln på denna tråd hävdar så har de jämfört grupperna, men tyckte det var väldigt oklart ifall detta var fallet eller om de endast gjorde ett - separat - test för vardera grupp (utan att jämföra)?

ES är ju bara en förkortning för effect size, i det här fallet en standardiserad effect size i form av Cohen's d. Varför man skulle använda sig av en standardiserad effect size i detta fallet vet jag inte riktigt, VO2max(ml/kg/min) , CSA(cm2), vikt(kg) och 1RM(kg) är ju inte direkt svårtolkade. Troligen har forskarna ingen större koll men hade väl hört att det är bra att göra.

Det de gjorde var väl en vanlig 2-vägs anova med tid och grupp som faktorer. Det står att de gjorde Bonferronikorrektion så jag antar de menar att de kryssade i rutan för Bonferroni för post-hoc comparisons.

Enkelt översatt så kan man säga att de genom sina anovas och post-hoc comparisons jämförde ALLTING, uppdelat på DVs ( CSA, 1RM etc.) givetvis, på en gång. Nu hittade de ju inte någon interaktion i sin anova, och då brukar man (ska man) gå vidare och behandla IVs (grupp, tid) i isolation från varandra. Nu gjorde de ju inte vad de borde utan gick vidare och gjorde inferenser om gruppskillnader över tid. Ett bra exempel på vad spss (eller valfritt annat gui-program) i fel händer kan leda till.
3bz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 19:38   #64
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Alltså jag är supernojjig över den här studien nu. Jag har tidigare kört cardio efter/i samband med mina styrkepass för att ha skaplig kontroll på att inte bulken skenar iväg. Nu vet jag hur jag ska göra...ska jag behöva äta mindre istället för att göra cardio om jag vill maximera mina gains? Argh...
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 19:58   #65
poppen11
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 167
Citat:
Ursprungligen postat av 3bz Visa inlägg
ES är ju bara en förkortning för effect size, i det här fallet en standardiserad effect size i form av Cohen's d. Varför man skulle använda sig av en standardiserad effect size i detta fallet vet jag inte riktigt, VO2max(ml/kg/min) , CSA(cm2), vikt(kg) och 1RM(kg) är ju inte direkt svårtolkade. Troligen har forskarna ingen större koll men hade väl hört att det är bra att göra.

Det de gjorde var väl en vanlig 2-vägs anova med tid och grupp som faktorer. Det står att de gjorde Bonferronikorrektion så jag antar de menar att de kryssade i rutan för Bonferroni för post-hoc comparisons.

Enkelt översatt så kan man säga att de genom sina anovas och post-hoc comparisons jämförde ALLTING, uppdelat på DVs ( CSA, 1RM etc.) givetvis, på en gång. Nu hittade de ju inte någon interaktion i sin anova, och då brukar man (ska man) gå vidare och behandla IVs (grupp, tid) i isolation från varandra. Nu gjorde de ju inte vad de borde utan gick vidare och gjorde inferenser om gruppskillnader över tid. Ett bra exempel på vad spss (eller valfritt annat gui-program) i fel händer kan leda till.

Som jag förstår abstraktet så har de alltså genomfört sitt interaktionstest, med Bonferri correction - hittade inget. Då gör de samma test utan Bonferri correction och får p=0.029 för CSA exempelvis.
poppen11 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 20:17   #66
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av LunaSpice Visa inlägg
Alltså jag är supernojjig över den här studien nu. Jag har tidigare kört cardio efter/i samband med mina styrkepass för att ha skaplig kontroll på att inte bulken skenar iväg. Nu vet jag hur jag ska göra...ska jag behöva äta mindre istället för att göra cardio om jag vill maximera mina gains? Argh...
Cardio när man ersätter kalorierna minskar dygnets fettförbränning i vilket fall som helst, så i syfte att motverka fettökningar vid bulk är nog inte så lyckat.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 21:18   #67
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Cardio när man ersätter kalorierna minskar dygnets fettförbränning i vilket fall som helst, så i syfte att motverka fettökningar vid bulk är nog inte så lyckat.
Så för maximerat muskelbygge utan hänsyn till andra hälsoaspekter och samtidigt minimera fettinlagring så ska jag skippa cardio helt och bara sikta på att ligga på balans eller strax över?
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-19, 07:58   #68
3bz
Registered User
 
3bzs avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 378
Citat:
Ursprungligen postat av poppen11 Visa inlägg
Som jag förstår abstraktet så har de alltså genomfört sitt interaktionstest, med Bonferri correction - hittade inget. Då gör de samma test utan Bonferri correction och får p=0.029 för CSA exempelvis.
Nej, det är inte normalt att göra en Bonferroni-correction på anova, det är kontrasterna som är korrigerade.
3bz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-19, 08:28   #69
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
När är det optimalt att konditionsträna egentligen? Jag har läst studier som rekommenderar allt från innan styrketräningen till efter. Det som verkar vara gemensamt är att man helst ska göra det >6 timmar från styrketräningen men jag har ingen lust att vara på gymet 2 ggr/dag.

Så åter till frågan, innan eller efter styrketräning? Om det hjälper så är min konditionsträning motionscykel i hyfsat tempo i allt mellan 30-120 minuter.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-19, 08:43   #70
forslund
Registered User
 
forslunds avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 2 315
Det beror såklart på i vilket syfte du utför konditionsträningen, om du prioriterar det över/under dina styrketräningsresultat och, som du nämner, hur ofta du vill vara på gymmet.
__________________
MP -182 cm Tyngre Classic I 2015
Athletic Fitness 180+ cm SM 2016
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-19, 08:55   #71
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av forslund Visa inlägg
Det beror såklart på i vilket syfte du utför konditionsträningen, om du prioriterar det över/under dina styrketräningsresultat och, som du nämner, hur ofta du vill vara på gymmet.
Jag deffar och vill bibehålla all muskelmassa jag kan. Konditionsträningen är dels av hälsoskäl och dels för stt skynda på nedgången.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-19, 11:54   #72
forslund
Registered User
 
forslunds avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 2 315
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Jag deffar och vill bibehålla all muskelmassa jag kan. Konditionsträningen är dels av hälsoskäl och dels för stt skynda på nedgången.
Kör konditionsträningen före styrketräningen:

http://www.kolozzeum.com/forum/showt...tyrketr%E4ning

Så gjorde jag under min tävlingsdeff inför SM förra året och det var den bästa förändringen jag gjort i min träning. Ökade i styrka under hela dieten samtidigt som fettförlusten var bättre (framför allt runt magpartiet) jämfört med tidigare dieter/tävlingsform.
__________________
MP -182 cm Tyngre Classic I 2015
Athletic Fitness 180+ cm SM 2016
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-19, 12:28   #73
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av forslund Visa inlägg
Kör konditionsträningen före styrketräningen:

http://www.kolozzeum.com/forum/showt...tyrketr%E4ning

Så gjorde jag under min tävlingsdeff inför SM förra året och det var den bästa förändringen jag gjort i min träning. Ökade i styrka under hela dieten samtidigt som fettförlusten var bättre (framför allt runt magpartiet) jämfört med tidigare dieter/tävlingsform.
Tack för tipset! Ja det får nog bli innan styrketräningen framöver, de dagar man inte orkar två separata pass.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-23, 21:31   #74
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Citat:
Ursprungligen postat av forslund Visa inlägg
Kör konditionsträningen före styrketräningen:

http://www.kolozzeum.com/forum/showt...tyrketr%E4ning

Så gjorde jag under min tävlingsdeff inför SM förra året och det var den bästa förändringen jag gjort i min träning. Ökade i styrka under hela dieten samtidigt som fettförlusten var bättre (framför allt runt magpartiet)
jämfört med tidigare dieter/tävlingsform.
Vilken typ och hur länge körde du konditionsträningen?
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-18, 06:25   #75
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
https://www.instagram.com/p/Bo9HqEuD...dschoenfeldphd
Brad Schoenfelds senaste instagrampost om concurrent training:
Citat:
1. There shouldn't be much if any negative interference at low durations, intensities and frequencies of aerobic training; as you increase the magnitude of these variables there's a progressively increased risk of compromising gains.
2. Over the short term (< 6 weeks) the detrimental effects of aerobic training on muscular adaptations are generally minimized; complications become progressively more apparent if concurrent training is continued over the longer term.
3. Separating aerobic and resistance training by at least 8 hours tends to reduce interference.
4. If both components are trained in the same session, it's better to perform resistance training first.
5. The more well trained you are, the greater the potential for an interference effect.
6. As with virtually all applied topics, the effects will vary based on individual factors; both genetics and lifestyle factors (nutrition, stress, sleep, etc) will impact results. Thus, customize recommendations based on your individual response.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)