Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-03-05, 17:03   #1
Wiz Khalifa
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 12
Tappade hantel bakåt vid hantelpress

Körde hantelpress för axlar idag och lyfte upp vikterna och hann köra ett rep innan min axel gav upp vilket gjorde att jag tappade hanteln bakåt medans jag fortfarande höll i, gick så fort att jag inte hann släppa hanteln. Kunde inte fortsätta köra efter det, försökte köra denna övning utan hantel:

men axlarna låste sig och hoppade till när jag rörde armen uppåt.

Har ont nu men kan röra armen utan att det allt för ont, dock knakar det lite.

Bör jag uppsöka läkare?

Senast redigerad av Wiz Khalifa den 2017-03-05 klockan 17:06.
Wiz Khalifa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-05, 18:23   #2
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Ja, eller fysioterapeut. Det låter som att din axel bör röntgas för att se att du inte fått en spricka. Det låter som att din axel hoppat ur led och då kan man i ovanliga fall få en skelett- eller broskskada.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-05, 19:56   #3
Wiz Khalifa
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 12
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Ja, eller fysioterapeut. Det låter som att din axel bör röntgas för att se att du inte fått en spricka. Det låter som att din axel hoppat ur led och då kan man i ovanliga fall få en skelett- eller broskskada.
Tack för svaret. Ska boka tid hos läkaren imorgon, kan axeln ha hoppat ur led dock? Hade problem med axeln när jag var liten, axeln hoppade ur led hela tiden och då kunde jag inte röra armen.
Wiz Khalifa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-05, 19:58   #4
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Det är vanligt att den hoppar ur och sen hoppar in direkt igen av sig själv.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-06, 16:24   #5
Wiz Khalifa
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 12
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Det är vanligt att den hoppar ur och sen hoppar in direkt igen av sig själv.
Ah, förstår! Röntgade mig idag och de kunde inte se några skelettskador, vet ej varför min läkare inte skickade mig på röntgen för mjukdelarna, lär bli kontaktad av min läkare imorgon.
Wiz Khalifa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-06, 17:47   #6
Delirium
Registered User
 
Deliriums avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 511
har gjort exakt samma sak. dock valde axel att stanna ute varpå jag fick trycka tillbaka. resultat blir att muskler osv sträcks ut och benägenheten att hoppa ur led igen kommer väldigt lätt. under en period efter detta var jag extremt instabil i axeln vilket resulterade i att den hoppade in och ut 4 gånger till.
Rejält med rehab och jobba aldrig till absolut ändläge när det är rörelser över huvudet, axeln är inte skapt för detta.

Har du fortfarande problem skulle jag liksom ovan råda dig att ta kontakt med fysioteraput eller läkare för att antingen få hjälp med övningar för rehab alternativ röntga så det inte är blödningar o skit.
__________________
Knäböj 205 Bänkpress 150 Marklyft 270
Dags för ÅTERTAG!
Journal: Träning i fredens tjänst Nuvarande start 2017
Nya tider, nya möjligheter, nya mål, ny journal från 2011
Delirium Journal från 2011
Delirium är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-06, 19:40   #7
Rolfarsson
Registered User
 
Rolfarssons avatar
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 753
Citat:
Ursprungligen postat av Wiz Khalifa Visa inlägg
Ah, förstår! Röntgade mig idag och de kunde inte se några skelettskador, vet ej varför min läkare inte skickade mig på röntgen för mjukdelarna, lär bli kontaktad av min läkare imorgon.
Hur fick du den röntgad så snabbt? Privat sjukvårdsförsäkring?
Rolfarsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-06, 19:55   #8
Wiz Khalifa
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 12
Citat:
Ursprungligen postat av Rolfarsson Visa inlägg
Hur fick du den röntgad så snabbt? Privat sjukvårdsförsäkring?
Gick på drop in hos min vårdcentral där fick jag en remiss till röntgen där de också hade drop in.

Senast redigerad av Wiz Khalifa den 2017-03-06 klockan 19:59.
Wiz Khalifa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-06, 20:34   #9
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Det är så det ska funka. Är frågeställningen skelettskada ska det inte vara några väntetider. Jag tycker att det var rätt av din doktor att göra en vanlig slätröntgen. Det är skelettskador man är intresserad av i det här skedet. Att du fått någon mån av mjukdelsskada (ofta utsträckta ligament eller någon lite muskelbristning) är helt självklart och inget man behöver kolla med röntgendiagnostik.

Det är i detta läget den undersökning du får hos en kompetent fysioterapeut som är intressant. Manuella tester är oftast helt tillräckliga för att få en bild av vilka mjukdelsskador det rör sig om.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2017-03-06 klockan 20:36.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-07, 16:12   #10
Wiz Khalifa
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 12
Var hos en fysioterapeut idag, när jag väl kom dit sa hon att hon inte kunde något om axlar och började googlade och tipsade mig om en sida om idrottsskador, sedan fick jag lägga mig på en brits och hon lyfte mina ben, armar, klämde på armarna osv, för att det skulle vara avslappnade tydligen, slöseri med tid.

Ska boka tid hos en fysioteperatut som är inriktad på idrottsskador.

Senast redigerad av Wiz Khalifa den 2017-03-07 klockan 16:18.
Wiz Khalifa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-07, 18:04   #11
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Låter som att du hade väldig otur.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-07, 19:51   #12
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 871
Väldigt konstigt att ta emot en patient som har en skada som man inte kan något om också tycker jag..
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-07, 20:37   #13
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 206
Låter underligt öht att en fysio jobbar inom primärvård om denne inte kan "något" om en av de mest skadedrabbade kroppsdelarna, och sedan sitter och googlar information under ett patientmöte.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-07, 20:38   #14
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
+2
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-14, 10:01   #15
Wiz Khalifa
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 12
Uppdaterar denna tråden, jag uppsökte aldrig någon ny fysioterepaut utan la av med träningen helt.

Började träna igen nu i april och har i princip rehabat min axel varje dag(hittat övningar på google, youtube). Axeln känns mycket starkare och jag kan köra dips som jag aldrig tidigare kunnat köra.

Hantelpress för axlarna är inte heller några konstigheter, är väldigt försiktig dock.

Senast redigerad av Wiz Khalifa den 2018-09-14 klockan 10:04.
Wiz Khalifa är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)