Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-01-12, 17:29   #751
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Jag håller helt med Guckenn. Setvila är något som övertänks av många och, skulle jag säga, blir för kort bland byggare och för lång bland många styrkelyftare.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-12, 18:19   #752
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 1 638
Hmm. Först trodde jag att jag blev klokare men sen blev jag dum igen...

Ska jag börja klocka min set-vila eller fortsätta att lyfta när jag är redo?

Min autoreglerade vila hamnar mellan 2-4 minuter om det inte är väldigt tunga set.

Tack för svar både G och H!
Gerdler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-12, 18:20   #753
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av Gerdler Visa inlägg
Hmm. Först trodde jag att jag blev klokare men sen blev jag dum igen...

Ska jag börja klocka min set-vila eller fortsätta att lyfta när jag är redo?

Min autoreglerade vila hamnar mellan 2-4 minuter om det inte är väldigt tunga set.
Lyssna på Guckennn =)

Det jag lade till var snacket om att alla som vilar mer än 30s är feta och vissa lyftares sätt att vila i 20 minuter.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-12, 18:28   #754
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 1 638
Haha, då förstod jag dig rätt i alla fall!
Gerdler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-12, 20:02   #755
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Håller man på något sätt redan på hur långa pass man har så kommer vilan att regleras ganska så automatiskt eller man får i alla fall en indikation på om det är dags att fundera på frågan.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-12, 20:12   #756
JDoe
Registered User
 
Reg.datum: May 2011
Ort: STHLM
Inlägg: 47
Veckovolym!
Hur tänker ni kring detta? Hur mäter ni veckovolymen? Antal reps? Sets*Reps*Vikt? Antal rep/sets inom given intensitet?

Är veckovolymen bara summan av de olika dagarnas volym?
Vad är en lagom veckovolym enligt er sätt att mäta? Varierar den över olika block om ni kör sådana? Hur varierar ni den om ni kör veckovis undulerande eller motsvarande?

Jag har prövat olika scheman som många andra men har nu börjat fundera på om man kan jämföra volymen i de olika programmen på något representativt sätt. Jag har kikat lite på Prilepins tabell som jag tycker är intressant. Vilket lett mig vidare till INOL (Reps / (100 - Intensitet)). Någon som har erfarenhet av att mäta volym med INOL? Jag kan tycka att volymen rekommenderad är något låg. Till exempel 5x5@80% som jag inte anser vara en chockerande volym är enligt Prilepin och INOL för mycket volym, för en dag dvs.
JDoe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-12, 20:29   #757
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 104
Så mycket volym man klarar av att återhämta sig någorlunda ifrån imo. Man får börja någonstans mellan tummen och pekfingret och justera efterhand. Man tål olika mycket.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-12, 20:54   #758
JDoe
Registered User
 
Reg.datum: May 2011
Ort: STHLM
Inlägg: 47
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Så mycket volym man klarar av att återhämta sig någorlunda ifrån imo. Man får börja någonstans mellan tummen och pekfingret och justera efterhand. Man tål olika mycket.
Efter ~10 års träning har jag fortfarande inte lyckats få till det där med känsla för behov av återhämtning. Jag tror inte jag är är mer volymtålig än någon annan, men kör jag t ex. valfritt sheikoprogram (som jag uppfattat innehåller hög volym) så brukar det sluta med att jag har tråkigt under passen. Förutom att vilan mellan setten brukar bli längre, oklart om detta kommer från tristessen eller behov av vila för att den ackumulerade volymen börjar slita. Kanske en variabel att ha bättre koll på. Nu blev det inte så mycket till svar som att jag klökte ut mig alla tankar jag hade. Men att jag har svårt att uppfatta behov av återhämtning gör att jag funderar på att lägga mig på vad som generellt anses vara en lagom volym, följa resultaten och så länge jag ser utveckling behåller jag volymen för att när jag stagnerar pröva på att öka volymen.
JDoe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-12, 21:04   #759
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 1 638
Läs på:
http://www.powerliftingwatch.com/files/prelipins.pdf

Jag har skummat igenom och jag gillar det. 5x5 på 80% ger 1.25 INOL vilket om man kör det ofta kommer ackumulera fatigue. Om du kör sällan så är det väl bra att ta ut sig. Men han rekommenderar också att hellre köra många pass med 0.6-1 INOL hellre än få tunga.
Gerdler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-12, 21:24   #760
JDoe
Registered User
 
Reg.datum: May 2011
Ort: STHLM
Inlägg: 47
Citat:
Ursprungligen postat av Gerdler Visa inlägg
Läs på:
http://www.powerliftingwatch.com/files/prelipins.pdf

Jag har skummat igenom och jag gillar det. 5x5 på 80% ger 1.25 INOL vilket om man kör det ofta kommer ackumulera fatigue. Om du kör sällan så är det väl bra att ta ut sig. Men han rekommenderar också att hellre köra många pass med 0.6-1 INOL hellre än få tunga.
Det är den jag kikat på! I samma artikel står det även att optimala INOL hamnar oftast mellan 0,7-0,8. Säg att vi vill hamna precis i mitten av detta span i vårt exempel, då får vi 14 reps som vi ska hamna på. 75% av RM ger 18,75 reps, 85% av RM ger 11,25 reps. Jag böjer och bänkar 3 gånger i veckan vilket skulle ge totalt 2,25 i vecka INOL, som enligt tabellen i samma artikel är en lagom medelvolym. Det känns spontant lite lågt, är detta en lagom volym?
JDoe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-12, 21:31   #761
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 1 638
Tycker också det låter lågt. Jag skulle snarare se det som att det kan vara lagom att börja där, sen när man kan hantera mer så har man ett verktyg för att öka volymen lagom mycket och balansera den mellan passen.
Gerdler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-12, 23:14   #762
JDoe
Registered User
 
Reg.datum: May 2011
Ort: STHLM
Inlägg: 47
Ja, jag tycker det verkar vara ett attraktivt system att utgå ifrån. Jag kanske ska beräkna INOL för det jag kör just nu och se hur det känns att utgå från INOL ett tag
JDoe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-12, 23:53   #763
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 104
Jag räknade lite på inol och denna vecka kommer jag ligga strax över 3 totalt i knäböj.
Eller ja, kör 6 olika versioner av böj.
__________________
Ceejay's träningsjournal!

Senast redigerad av ceejay den 2017-01-12 klockan 23:54.
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-13, 00:00   #764
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 1 638
Det kan inte vara så att tyngdlyftare ska vara fräschare i kroppen när de tränar då det är av väldigt stor vikt att de lyfter med perfekt teknik och måste balansera mer på den sidan än vad styrkelyftare behöver?
Gerdler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-13, 00:05   #765
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 104
Jag skojade bara, jag glömde att jag faktiskt kör 2 set och inte 1. Kommer vara runt 4,5 med alla böjvariationer. Nu blev det en ungefärlig siffra.

Dock känner jag verkligen inte att jag är för sliten. Inol beror nog mycket på hur man lägger upp träningen. Hade jag kört den volym jag kör på 4 dagar istället hade jag nog inte pallat.

Jag har över 4 i bänk och mark också kan jag tänka mig då jag kör nästan samma upplägg. Kanske lite mer/mindre då jag kör olika procent dock.
__________________
Ceejay's träningsjournal!

Senast redigerad av ceejay den 2017-01-13 klockan 00:09.
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)